Kauppalehti haastatteli eilen (4.2.2013) Yleisradion toimitusjohtajaa. Lauri Kivinen selitti moneen kertaan, että Facebook ja Google ryöväävät rahat, jotka kuuluisivat suomalaisille mainosvälineille.

YLE saa tuhlattavakseen lähes miljardin verojamme vuosittain, meni miten meni. Siksi on pelottavaa, että putiikin pomo on näköjään aivan pihalla.

Miksi Kivisen kommentit karahtivat kiville? Mitä hän täsmälleen ottaen sanoi?

“Mainos, jonka paikallinen parturiyrittäjä Facebookiin laittaa, on suomalaiselta medialta pois.”

Aivan vastaavasti voisin väittää, että jokainen Volkswagenin rahastama euro on Ferrarin pussista pois.

Kuitenkin jokainen tavallinen ihminen tajuaa, ettei 600-hevosvoimainen urheiluauto ollut Pertti Perusinsinöörille vaihtoehto lainkaan.

Kivisen mieleen ei tule sellaista arkista ratkaisua, että kenties parturi jättäisi mainokset edelleen ostamatta, jos Facebook olisi jäänyt keksimättä.

Vasta Googlet sun muut osuivat yrittäjän hermoon. Samalla ne sotkivat perinteisten mainosmyyjien pasmat.

YLE:n johtaja loikkaa lausunnollaan vanhan liiton riveihin. Asiakas on luuseri, kun hän ei ymmärrä ostaa ylihintaisia, tehottomia ja vanhanaikaisia tuotteita.

Tuskin se on asiakkaan vika, jos Hesarin mainostila ei käy kaupaksi.