Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kivisen kommentti karahti kiville

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kauppalehti haastatteli eilen (4.2.2013) Yleisradion toimitusjohtajaa. Lauri Kivinen selitti moneen kertaan, että Facebook ja Google ryöväävät rahat, jotka kuuluisivat suomalaisille mainosvälineille.

YLE saa tuhlattavakseen lähes miljardin verojamme vuosittain, meni miten meni. Siksi on pelottavaa, että putiikin pomo on näköjään aivan pihalla.

Miksi Kivisen kommentit karahtivat kiville? Mitä hän täsmälleen ottaen sanoi?

”Mainos, jonka paikallinen parturiyrittäjä Facebookiin laittaa, on suomalaiselta medialta pois.”

Aivan vastaavasti voisin väittää, että jokainen Volkswagenin rahastama euro on Ferrarin pussista pois.

Kuitenkin jokainen tavallinen ihminen tajuaa, ettei 600-hevosvoimainen urheiluauto ollut Pertti Perusinsinöörille vaihtoehto lainkaan.

Kivisen mieleen ei tule sellaista arkista ratkaisua, että kenties parturi jättäisi mainokset edelleen ostamatta, jos Facebook olisi jäänyt keksimättä.

Vasta Googlet sun muut osuivat yrittäjän hermoon. Samalla ne sotkivat perinteisten mainosmyyjien pasmat.

YLE:n johtaja loikkaa lausunnollaan vanhan liiton riveihin. Asiakas on luuseri, kun hän ei ymmärrä ostaa ylihintaisia, tehottomia ja vanhanaikaisia tuotteita.

Tuskin se on asiakkaan vika, jos Hesarin mainostila ei käy kaupaksi.

13 vastausta

  1. Luin haastattelun ja hieman kummastutti sama asia. Pitäisikö yrittäjän isänmaallisuuden nimissä käyttää mediaa, joka ei tavoita (enää) asiakkaita? Kai nyt yrittäjä saa ihan itse pohtia, mikä toimii tai ei toimi ja mihin euronsa tunkee.

    1. Vellu, kiitos kommentistasi!

      Johtajat keksivät kaikenlaisia merkillisiä verukkeita siinä vaiheessa, kun omat palvelut eivät enää vedä.

      Tässä lisää Kivisen jalokiviä:

      ”Ovathan kaveriverkostot kivoja juttuja, itsekin käytän niitä, mutta ei pidä ummistaa silmiään. Ne eivät luo sisältöä, niiden ei tarvitse lähettää toimittajaa palopaikalle. Ne vain linkkaavat.”

      Kas siinä oiva herätys tällaiselle taulapäälle, joka on tuhlannut tuhansia työtuntejaan silkkaan linkkailuun.

  2. On ollut oikeasti hauskaa ja kiinnostavaa seurata, miten moni pienempi firma on onnistunut sosiaalisessa mediassa luomaan melkoisen vetovoimaisen kuvan itsestään. Eihän sellainen olisi mitenkään Hesarin palstalla onnistunut, kun iso osa viehätyksestä on nimenomaan kauppiaan ja asiakkaan dialogissa.

    1. Juuri näin! Ei jonkin jätti-instituution yksisuuntainen viestintätuutti taivu vaihtoehdoksi vaikkapa mainitsemallesi vuoropuhelulle – ei sitten millään.

  3. Mielestäni on käsittämätöntä, että vielä tätä paperiroskaa, kuten Helsingin Sanomia yms. tuetaan ALV-helpotuksin, kun taas digitaalisen sisällön myynnistä saa maksaa normiverot. En näe sille oikein mitään perusteita nykyaikana kuin historiallisia.

    Ainoa tapa tällaiselle pienelle maalle menestyä on luopua Kivisen kaltaisesta protetkionistisesta ajattelusta, ja keskittyä tuottamaan lisäarvoa globaalisti.

  4. Ylen toimitusjohtajan on helppo laukoa tällaisia lausuntoja, kun asiakkaat maksavat hänen palkkansa verona. Ihan sama, muuttuuko firma nykyaikaiseksi vai ei, rahaa tulee joka tapauksessa. Ei ole mikään pakko ottaa huomioon sitä, mihin suuntaan maailma ja markkinat ovat muuttumassa.

    1. Kiitos Sami, arvostan suoraselkäisyyttäsi. Olisivatpa kaikki parturiyrittäjät samanlaisia, jo alkaisi kotimainen mainosbisnes kukoistaa!

      1. Kiitos. Itse vaan Tykkään ostaa jotain, joka perustuu jonkin sortin tulokseen tai vastikkeeseen. En ilmaan heitettyihin lupauksiin ja myyjien antamiin oletuksiin. Lauri Kiviseltäkin kun ottaa ”varmat” rahat pois, niin sitä tulee yllättävän luovaksi ja innovatiiviseksi sen jälkeen.. 🙂

  5. Viime keväänä sanomalehti Keskisuomalainen vaati YLE-veroon ja YLE:n tehtäviin liittyvään lakiluonnokseen kirjattavaksi rajoituksen YLE:n oikeuteen julkaista netissä tekstisisältöä koska ”Ylen tekstisisällöt vääristävät kilpailua”. Perusteluna oli markkinahäiriköinti verovaroin.

    ”Välineiden mukaan paaluttaminen on vanhanaikaista puolustustaistelua”, Kivinen kuittasi viime huhtikuussa Suomen Kuvalehden haastattelussa.

    Lähetän Kiviselle kohta linkin tähän SK:n haastatteluun, ilmeisesti joko sanomalehtien lobbaus on mennyt perille tai sitten muisti alkaa pätkiä.

    1. Kappas vain, ilmeisesti Facebook tai Google Adwords ei olekaan väline.

      Muista kuitenkin, että harkitset parhaillaan sortumista halpahintaiseen linkittelyyn!

  6. Yritin ensin hakea Kivisen kommenteista satiiria. Mutta ei, hän on ilmeisen tosissaan. Denialismi elää ja voi hyvin. Isänmaalisena mediapetturina jatkan kuitenkin omaa ja asiakkaiteni mainostamista kivoissa kaveriverkoissa kuten Facebookissa, Linkedinissä ja Googlessa. Mainokset syntyvät kotimaisena käsityönä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.