Päivi Siltala esitti tämän blogin keskusteluketjussa kysymyksen:

“Hei Jari,
Kuka on lempikirjailijasi?”

Vastaus olikin yllättävän vaikea keksiä. En osaa sanoa sitäkään, mikä olisi lempivärini. Tai lempibändini. Lempiruokiakin on niin monta. Samoin hurmaavia koirarotuja.

Suosikkielokuvaohjaaja on poikkeus, sen osaisin nimetä. Tai no, aika tasavahvoja vaihtoehtoja on muutama. Vahvuutensa kullakin.

Päädyin etsimään ratkaisua insinöörimäisesti, kuinkas muuten.

Kirjoitin lokakuussa RFM-analyysistä, jonka avulla suoramarkkinoijat laskevat asiakkuuksien arvoja. Entä jos soveltaisin samaa periaatetta lempikirjailijan selvittämiseen?

Pisteytys määräytyisi edelleen kertolaskusta R x F x M, mutta nyt tekijät poikkeaisivat hiukan alkuperäisistä:

Recency = Kuinka kauan sitten viimeksi luin kirjailijan kirjan?

Frequency = Kuinka usein olen lukenut kirjailijan opuksia tai palannut niihin uudestaan?

Monetary = Kuinka paljon olen käyttänyt rahaa kirjailijan teoksiin?

Tässäkin tapauksessa tuon kolmannen tekijän voisi vaihtaa myös V:ksi näin:

Value = Kuinka paljon kirjailija on vaikuttanut ajatteluuni – tai jopa käytökseeni?

Päädyin tulokseen, joka oli hiukan yllätys itsellenikin. Lempikirjailijani on näköjään Seth Godin.

Vaikkapa romaaninrustaajat eivät näin laskettuna pärjää, koska en ole sitten poikavuosien lukenut yhtään kaunokirjallista teosta kahdesti.

Kun tuotteistat kartoituksia ja analyysejä, joudut usein pisteyttämään epämääräisiä suureita – joskus jopa tunteita. Pura ne mitattaviksi tekijöiksi.