Siirryin loppuvuodesta jälleen yksinyrittäjäksi. Myin Ediste Oy:n puolikkaani yhtiökumppanilleni Antille. Samassa rytäkässä ostin Noste Oy:n kokonaan takaisin itselleni.

Salakavalasti peräti nelivuotiseksi venähtäneen Ediste-savotan aikana vanha putiikkini Noste ehti näivettyä olemattomiin. Aloitin jälleenrakennustyöt joulukuussa.

Pohdin pitkään, olisiko tällä kertaa tehokkaampaa markkinoida reippaasti Jari Parantainen Oy:tä – siis Noste Oy:n sijaan. Vaikkapa ystäväni Katleena “Kattis” Kortesuo on hoitanut homman esimerkillisesti.

Toinen oiva esikuva on tietotekniikan asiantuntija ja tietokirjailija Petteri Järvinen. Ei hänelläkään ole ollut tarvetta korostaa yritystään. Petterin oma nimi toimii tavaramerkkinä oikein hyvin.

Kaikki terveet ihmiset ovat aina toiseksi eniten kiinnostuneita muista ihmisistä. Lähimmäiset jäävät kakkoseksi enintään peilistä säteilevälle ihanalle persoonalle.

Tosin muutamat tuhannet suomalaiset insinöörit muodostavat poikkeuksen. He saattavat olla innostuneempia biteistä, yhtälöistä ja planeettapyöristä.

Yhtiö on harvoin kiinnostava sinänsä. Ilman ihmisiä ja heidän merkillisiä tempauksiaan se on vain hallinnollinen himmeli, jolla on kenties jotain omaisuutta.

Vain perverssi pesänhoitaja näkee märkiä unia tiiliseinistä ja tavaramerkeistä.

Päätin lähteä Jaakko Pöyryn, Vilho Väisälän ja Eila Kaislan viitoittamalle tielle. Mutta sitten törmäsin ongelmaan, joka tosin saattaa jyrsiä vain tuotteistajia: miten nimeäisin palveluni?

Olen myynyt jo vuosituhannen alusta saakka erilaisia tuotteistamiani paketteja, kuten Noste-tuotteistamo™, Noste-suolakaivos® tai Noste-törmäystesti™.

Järjestely on looginen ja arkityössä toimiva. Napakasti nimetyt tuotteet helpottavat sekä myymistä että ostamista. Lisäksi firman ja tuotteen nimiyhdistelmä on lähes poikkeuksetta rekisteröitävissä tavaramerkiksi saakka.

Käytäntö on hyvin yleinen. Esimerkiksi Microsoftin kaikki tuotenimet rakentuvat vastaavalla tavalla: Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Outlook jne.

Vertailun vuoksi: Pastori Parantaisen törmäystesti kuulostaa aika kornilta.

Lopulta päädyin kompromissiin: firmani olkoon edelleen Noste Oy. Mutta en edes yritä luoda sellaista mielikuvaa, että Noste olisi yhtään enempää tai vähempää kuin minä itse.

Käytännössä se tarkoittaa vaikkapa sitä, että Nosteen verkkosivujen valikossa ei lue “tuotteet”, “yhteystiedot” tai “asiakkaat”. Puhumattakaan, että otsikot olisivat valheellisessa muodossa “tuotteemme”, “yhteystietomme” tai “asiakkaamme”.

Sen sijaan naputtelin sisällön kautta linjan ensimmäiseen persoonaan. Valikotkin ovat siis muodossa “tuotteeni”, “yhteystietoni” tai “asiakkaani”.

Samalla tietysti paljastan rivien välistä, etten haaveile mistään jättikonsernista. Pakko on jo vähitellen itsekin myöntää, etten saa (oman) organisaation pyörittämisestä pienintäkään tyydytystä.

Sooloura ei ole häpeä. Yhä useampi meistä päätyy yksinyrittäjäksi. Perusta sinäkin Minä Oy.

PS. Lue myös postaukseni Sinustako ihmiskauppias? vuodelta 2008.