Jos pidätysvaivoista kärsivä Talvivaara tarvitsee terminaalihoitoa, täältä löytyy kokemusta. Suljen kaivoksia harva se viikko.

Seuraava Noste-suolakaivos-projekti päättyy tiistaina. Tällä kertaa piiskasin Pentagon Design Oy:n mainareita.

Pentagon Design on muotoilutoimisto, jonka asiakkaita ovat monet tutut suomalaiset yritykset, kuten Iittala, Kone, Stockmann, Suunto ja Tikkurila.

Pentagonilaiset tapaavat usein uuden polven teollisuuspomoja, jotka miettivät muutakin kuin perinteistä insinöörihumppaa.

Vanha kaarti oli usein sitä mieltä, että hyvä tuote myy kyllä itsensä. Ei siihen mitään akkojen muotoiluhömpötyksiä kaivattu.

Nuoret johtajat ovat eri maata. Jos tehdas tuuttaa maailmalle modernia huipputekniikkaa, putiikin ilme ei saa uhkua ehtaa kasarimeininkiä.

Ongelma on selkeä. Keskisuuren konepajan kasvot on kohotettava. Tarvitaan hyvin tuotteistettu yritysilmepaketti.

Mutta miten erottua sadoista mainostoimistoista, jotka kaikki pusaavat logoja, liikemerkkejä ja graafisia ohjeita?

Uskon kyllä, että Pentagonin suunnittelijat ovat luovia, luotettavia ja osaavia. Sitä on vain turha hokea, koska kaikki kilpailijat paukuttavat samaa.

Miten vaikkapa Kauppalehti reagoisi, jos lähettäisimme sinne näin otsikoidun tiedotteen:

“Pentagon Design tuotteisti yritysilmepaketin suomalaisille konepajoille.”

Olimme kaikki sitä mieltä, että suutari siitä tulisi. Ei moinen “uutinen” ylittäisi julkaisukynnystä.

Keskityimme vääntelemään käsiä ja huokailemaan syvään. Sitten toimitusjohtaja ja muotoilijaguru Arni Aromaa sai idean.

“Entä jos yritys voisikin liisata uuden ilmeensä?”

Toisin sanottuna asiakas solmisi sopimuksen 36 kuukauden huoltoleasingista. Pakettiin kuuluisivat myös määräaikaishuollot.

Ostajan näkökulmasta rahoitusmalli olisi järkevä. Kymppitonnien kertaveloituksen sijaan hän maksaisi pienissä erissä.

Kuukausikulu olisi samaa luokkaa kuin yrityksen kahvittelukustannukset. Entistä pienemmät yritykset voisivat lähteä ostoksille.

Kuvitteellisen lehdistötiedotteemme otsikko alkoi vaikuttaa selvästi seksikkäämmältä:

“Pentagon Design liisaa yritysilmeitä suomalaisille konepajoille.”

Kaikki olivat sitä mieltä, että näkökulman pitäisi kiinnostaa niin lehtineekeriä kuin kohderyhmään kuuluvaa johtajaakin.

Tietenkään emme vielä tiedä, vetääkö leasing-kärki käytännössä. Mutta pian se selviää. Palvelupaketin myyntityö käynnistyy vielä ennen kesää.

Kilpailuetu löytyy harvoin ydintuotteesta, joka on vain muita laadukkaampi. Perverssi bisnesmalli puree paremmin.