Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miksi raha tulee rahan luo?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vuonna 2003 julkisuuteen vuoti salaisiksi luokiteltuja ulkoasianministeriön papereita. Valheista kärähtänyt Anneli Jäätteenmäki täräytti kuolemattomat sanansa.

”Puhun niin totta kuin osaan.”

Jääteenmäki joutui eroamaan. Suomen ensimmäisen naispääministerin ura jäi 68 päivän pituiseksi.

Törmään arkisten bisnesten tuiskeessa usein samaan lausuntoon. Vain yksi sana poikkeaa ex-pääministerin virkkeestä.

”Puhun niin totta kuin uskallan.”

Olipa kiemurtelija kuinka oikeassa tahansa, hän ei omasta mielestään voi kiekaista näkemystään suoraan. Se muka vaarantaisi hänen uransa.

Vielä muutamia vuosia sitten kukaan ei uskaltanut sanoa Nokiasta poikkipuoleista sanaa. Suurin osa toimittajistakin nuoleskeli ykkösfirman hanuria. Jorma Ollilan kapeista hartioista nousi suhteeton älämölö.

Moni uumoilee, että jonain päivänä hän saattaa olla hattu kourassa kerjuulla Tekesin porstuassa. Tai jos ei hän itse, ainakin hänen asiakkaansa. Ei siis kannata suututtaa rahakirstun vartijaa, oli putiikin touhuista mitä mieltä hyvänsä.

Itsesensuuri on sikäli vaarallinen harrastus, että sitä on vaikea rajata. Jos yhdestä asiasta on syytä vaieta, niin ehkä on toisestakin.

Tuloksena on suomalainen asiantuntija, myyjä tai markkinoija, joka ei ole mistään mitään mieltä. Siis ihan vain varmuuden vuoksi.

Väitän, että itsesensuurissa piilee yksi selitys sanonnalle, jonka mukaan raha tulee rahan luo.

Rahakkaan ei tarvitse sutata sanomisiaan. Hänellä on jo tarpeeksi paalua tilillä. Sikäli on samantekevää, mitä joku puoliammattimainen mielensä pahoittaja tuumii suupaltin murjaisuista.

Esimerkkejä tällaisista riippumattomuuden saavuttaneista suomalaisista riittää: Hjallis HarkimoNiklas Herlin, Kalle IsokallioNalle Wahlroos ja niin edelleen.

Taitavan sanankäyttäjän mielipiteet kiinnostavat kaikkia. Ne ovat nykyisin niin muodikasta sisältömarkkinointia. Kohulausunnot myyvät iltapäivälehtiä ja kirjoja. Samalla ne markkinoivat myös keksijäänsä – ja hänen tuotteitaan.

Kierre toimii myös toisin päin.

Kun myyjä on persaukinen, hän alkaa hyssytellä. Miksi härnätä ketään? Olisi hullua häätää mahdollinen asiakasehdokas. Pian myyntipuhe onkin muuttunut hampaattomaksi hyminäksi.

Markkinoi mielipiteilläsi kuin upporikas. Muuten pysyt köyhänä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.