Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Onko Henri nähnyt valon?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Muutamia päiviä sitten Henri Pesonen lähetti sähköpostia:

Olen tehnyt vuodesta 2008 valoteknikon hommia bändien parissa. Pari vuotta sitten perustin ohjelmatoimistoyrityksen, jota pyöritinkin tähän asti. Mutta nyt haluaisin luoda oikeasti isomman ja rullaavan bisneksen, jolla olisi myös valolaitteistovuokrausta.

Mielestäni olet kirjoittanut sairaan hyvin juttuja ja ostin jo toisen kirjasi vastikään. Uusi liikeideani rakentuukin pitkälti näiden varaan. Ainoa pelon aiheeni on se, etten ole testannut ideoitasi käytännössä, joten riskillä mennään perinteisesti. Mutta toivon, että olet oikeassa ;).

Mikäli sinulta likenee hetki aikaa, laitan tähän kiteytetyn liiketoimintasuunnitelmani linkiksi.  Millaisia ajatuksia se herättää?

Vaikka olen erittäin tärkeä ja kiireinen ihminen, silmäilin suunnitelmaa pikaisesti. Korostan, ettei maininnalla ”sairaan hyvistä” jutuistani ollut mitään vaikutusta asiaan.

Kysyin yrittäjältä, voisinko julkaista dokumentit. Näin hän saattaisi saada näkemystä ja mielipiteitä enemmän kuin vain yhdeltä fakki-idiootilta.

Lupa heltisi. Tästä löytyy liiketoimintasuunnitelma ja hiukan taustapohdintaa pdf-tiedostoina.

Mitä mieltä olet Henrin aikeista? Miten liiketoimintasuunnitelmaa kannattaisi jalostaa?

 

39 vastausta

  1. Jos puoletkaan uusista yrittäjistä miettisi ja suunnitteli asioita samalla tasolla ja itsekriittisyydellä kuin Henri, niin Suomessa olisi menestyviä yrityksiä paljon enemmän. Ja konkursseja vähemmän. Hyvää työtä, pidän suunnitelman ”järki kädessä”-otteesta, mutta mahdollisuuksia ei ole unohdettu.

    Varsinaisia tulopuolen laskelmia suunnitelmassa ei paljon ollut (ilmeisesti liitteisssä enemmän?). Tulos-/taselaskelmista voisi tehdä esim. kolme eri versiota: 1. Worst case eli mitä jos kauppa ei käykään suunnitellusti? 2. nykyinen skenaario ja 3. mitä jos homma lähtee ihan lapasesta ts. Lady Gaga ja Biber tilaavat Henrin seuraaville kiertueilleen.

    Menestystä Henkallle!

    1. Pekka, kiitos kommenteistasi!

      Sekin on hienoa, että Henri uskaltaa julkaista suunnitelmansa. Yhdeksän yrittäjää kymmenestä jemmaisi dokumentteja kuin valtiovarainministeriö kreikkalaisten sopimuksia.

    2. Kiitoksia viestistäsi! Päätin olla lisäämättä laskelmia, koska halusin keskustelun keskittyvän itse ”ideaan”. Ehdottamasi laskelmamallit ovat todella hyviä. Tällä hetkellä kun olen tehnyt vasta karkean laskelman.

      Itse en näe järkeä yrityksen perustamisessa ellei sitä saa toimimaan myös paperilla aidosti.

  2. Eikös business-plan ole käytännössä pöytälaatikkokäsikirjoitus(?), johon on kiva suunnitella erilaisia juttuja mutta lopulta se sinne pyötälaatikkoon tai Google Docsiin hautatuu 🙂

    Mun mielestä tämän business-plan ongelmanratkaisuun ”Ainoa pelon aiheeni on se, etten ole testannut ideoitasi käytännössä, joten riskillä mennään perinteisesti” kannattaisi lähteä sivulla 2 olevan teesin (1-4 kohdat) mukaisesti, testamaan vaan hommaa käytännössä. Pienimmän riskin tie jalostaa business-plania käytäntöön voisi olla hyvän showreel / portofolio videoiden tekeminen joissa näkyisi HP:n vahva ja muista poikkeava valo/show-tekniikan osaaminen. Näistä portfolio-videoista voisi koostaa websivun (tai web-appsin) jossa näkyy mitä temppuja on tehty ja millä kalustolla. Tämähän toisi asiakkaalle vastauksen HP:n 1-3 teeseihin (1.  Perehdy  asiaasi,
    2.  Herätä  mielenkiinto, 3.  Jää  mieleen ). Varsinkin jos videoilla on esillä asioia ”miten ihmeessä tämä on tehty” niin pitäisihän niiden aiheuttaa pöhiinää.

    4. teesin voisi testata lainaamalla ideaa ”SoundMan Car Audio” firmalta, joka nousi kuuluisuuten tekemällä varsin hienon videodokumentoinnin ”eka ipad autoasennus ikinä” vuonna 2010. Sama firma on siitä lähtien julkaissut omaa videopodcast Amplified tosi-tv:tä ipad autoaseenuksista https://www.youtube.com/user/soundmancaraudio

    Varmasti sama pelaisi myös HP:n businesksessä valo/esitystekniikan osalta. Mikäli videopodcastin saa tehtyä niin kyllähän se potentiaaliselle asiaakkaalle antaa aika kovan vahvistuksen että tältä firmalta uskalaa ostaa, kuten pollitasta.fi tekee myös 😉 Yhteenvetona business-planin jalostukseen ”just do it” 😀

    1. Oikeastaan tämä oli juuri se syy, miksi halusin julkaista Henrin suunnittelman. Ehdottaisin aivan toisenlaista lähestymistä – siis nimenomaan tähän liikeidean hahmotteluvaiheeseen.

      Perinteiset liikeideaformaatit ovat tietysti sellaisia, joita monet rahoittajat ja yritysneuvojat vieläkin teettävät yrittäjillä. Siksi ymmärrän hyvin, miksi Henrikin on sellaisen naputellut. Mutta niistä on erittäin harvoin mitään riemua.

      Sen sijaan Henrikin olisi voinut aloittaa vaikka verkkosivuista tai esitteestä. Tai kuten ehdotat, saman tien kunnon videosta.

      Se olisi mielestäni paljon käyttökelpoisempi ”liiketoimintasuunnitelma”, jota voisi käyttää myös idean testaamiseen käytännön markkinointi- ja myyntityössä.

    2. Todella hyvä idea! Itse olen joitain mainosesitteitä tehnyt, mutta ammattilaisen mukaan ottaminen voisi olla hyvä valinta. Itse olen kovasti ihaillut monien videotuotantoyhtiöiden showreelejä joissa juurikin todellisuuden raja on rikottu tyylikkäästi ja ehkä tälläisen tekeminen voisi olla äärimmäisen hyvä mainosväline. Youtube pursuaa myös videoita joissa valoilla ja visuaaleilla on tehty uskomattoman hienoja juttuja. Yksi hieno uutuus on 3D build mapping jonka avulla talon seinään heijastettu kuva muuttaa olemustaan. Tässä pieni esimerkki siitä: https://www.youtube.com/watch?v=XSR0Xady02o

      Perinteisen liiketoimintasuunnitelman tekeminen oli itselleni hyvä konsti kerätä useat ajatukset paperille joita olen miettinyt, mutta käytännön kannalta se on vielä pieni askel.

  3. Minua jäi ihmettyttämään se, että kuka bändin puolesta tekee oikeasti päätökset valotekniikan hankkimisesta. Tätä ei oltu vielä avattu liiketoimintasuunnitelmassa. Jostain on jäänyt sellainen mielikuva, että musiikkibisneksesssä asiat pyörivät pitkälti suhteilla. Kuitenkaan varsinaisessa liiketoimintasuunnitelmassa ei oltu juuri mainittu yrittäjän olemassaolevia suhteita. Ovathan verkostot varmasti kunnossa? Jos eivät ole, myyntityötä joutunee tekemään moninkertaisesti enemmän, varsinkin jos asiakassuhteet ovat kestoltaan kokonaisten kiertueiden mittaisia.

    1. Kiitos Arto, hyvä kysymys!

      Entä mikä on varsinainen kilpailuetu? En oikein jaksa uskoa, että se löytyy perinteisistä tuoteominaisuuksista, kuten laadukkaasta kalustosta tai valaistuksen suunnittelutaidoista. Niiden on oltava kunnossa jokaisella kilpailijalla.

      1. Sopimuksia alalta löytyy yhtä monta kuin sopijaakin. Tietynlainen ”artisti saa vastata taiteellisesta puolesta” ajatus on kuitenkin vielä kovasti käytössä. Varsinkin uudet artistit tosin joutuvat monesti keikkamyyjän ja levy-yhtiön armoille. Ja monestihan on myös kyse siitä, että mitä isomman tekniikan otat, sitä pienemmän palkkion saat.

        Ideani lähti alunperin juurikin näistä ”uudemmista suurista” ulkomaan orkestereista kuten Muse jotka painivat stadioni kokoluokassa. Uskon aikanaan bändin laittaneen visuaalisuuden oman elantonsa edelle ja tänä päivänä kyse on yhdestä maailman suurimmasta yhtyeestä. Bändiläiset ovat huhujen mukaan itse olleet paljon mukana suunnittelemassa myös visuaalista puolta ja siitä on tullutkin tietynlainen tavaramerkki yhtyeelle (sitä yleisö haluaa nähdä).

        Suhteet ovat alalla kaikki kaikessa ja niitä ei pystykkään saamaan, muutakuin tekemällä ahkerasti markkinointia ja projekteja. Tällä hetkellä minulta löytyy jo paljon hyviä suhteita, mutta liikeidean ”täyteen vauhtiin” saamiseen vaaditaan vielä lisää.

        Itse näen kilpailuetuna suunnittelutaidon ja suuruuden. Tilanne on vähän sama kuin valokuvaajilla; kuvaajia on miljoona, mutta harvaa osaa ottaa juuri oikealla hetkellä ja oikeasta kulmasta kauniin kuvan. Ja se joka osaa ottaa on ylivoimaisesti parempi kuin muut.

        Tämän tiedon välittäminen asiakkaalle onkin täysin eriasia ja suuri haaste. Kalustoa on maailma pullollaan kuten myös perus roudareita joten en näe niissä minkäänlaista kilpailuetua.

        ”Niiden on oltava kunnossa jokaisella kilpailijalla.” on erittäin hyvä pointti. Itse kuitenkin uskaltaisin väittää, että meidän alallamme yhdellä sadasta on jokainen asia kunnossa. Oikeat osaajat ovat sormilla laskettavissa.

  4. Disclaimer: En ole tämän alan asiantuntija ja katson tätä oman videofirman silmin, koska uskoisin että nämä palvelut ovat jokseenkin samanlaisia. Siis one off -keikkoja, jotka ovat hetkessä ohi. Asiakkuudet rakentuvat pitkien suhteiden varaan.

    Toivottavasti tekstini näyttää rakentavalta kritiikiltä, eikä kettuilulta.

    Olen samaa mieltä siitä, että tällaiset liiketoimintasuunnitelmat on ihan pöytälaatikkokamaa. Nimenomaan esite tai nettisivu antaisi suoraan kuvan siitä, kuka on asiakas ja kuka ei, minkä hintainen tuote on ja mitä se sisältää. Sen perusteella osaan jo sanoa, haluanko ostaa palvelun.

    Asiakkaan houkuttelutekniikka on ihan hyvä, mutta uskoisin että kohdan 3 (jää mieleen) voi jättää huoletta pois tai ainakin tarkentaa.

    Avaimenperäajattelu on mielestäni muinaisjäänne ajattelutavasta, että ihmiset oikeasti olisivat niistä kiitollisia näistä rihkamoista. Sen sijaan hieno DVD (mainitsitkin) voisi oikeasti toimiakin.

    Pohdintaa-dokumentissa oli kohta: ”Älä luo websivuja äläkä ole tavallisten näkyvillä (fani ei ole asiakkasi).”

    Olen tehnyt muutamalle B2B-firmalle websuunnittelukeikkoja. Heillä tuntuu olevan tämä sama ongelma: ”mitä jos väärä asiakas tuleekin sivuille?”

    Anteeksi, mutta entäs sitten? Väärä asiakas tulee ja menee. Maailma ei kaadu. Brändi ei huonone. Kukaan meikäläinen ei vuokraa PekkaNiskan nostureita, mutta silti niiden mainoksia on pyörinyt tv:ssä. Ei se ole haitannut ketään.

    Sinulla on siis kaksi vaihtoehtoa (olla näkyvillä netissä tai ei olla). Asiakkaasi ovat hekin ihmisiä (myös jonkun bändin faneja) ja he käyttävät internettiä. Jos siis käyntikorttisi hukkuu, netti on varmasti se ensimmäinen työkalu, jolla tietoa haetaan. Eikö?

    Kilpailijoillasi on nettisivut, miksei siis sinullakin. Tee nettisivuista sen näköiset, että ihmiset tunnistavat heti, että kenelle myydään ja mitä.

    Nettisivut ovat paljon suurempi etu kuin pelkät keltaiset sivut. Ostaako sitä paitsi kukaan enää sieltä mitään muuta kuin putkimiehen palveluita?

    Sinulla on mahtava palvelu ja hieno repertuaari efektejä! Ole siis ylpeä niistä!

    Tällaiset nettisivut rakentaisin:

    Etusivu (wau)
    Palvelut
    Case-esimerkit
    Kontakti

    -Etusivu. Iso WAU-video. Kiteytä palvelusi minuuttiin.

    -Palvelut-osiossa kerrot luonnollisesti palveluistasi ja paketoit ne sopiviksi asiakkaan tarpeiden mukaan. Oletan, että tälläkin alalla asiakkaat ostavat räätälöityjä palveluita. Siksi paketointia ei välttämättä haluta tehdä. Jos et halua paketoida, tee esimerkkejä ja hinnoittele ne. Kerro, että voit modifioida ja yhdistellä paketteja ilman lisämaksua.

    Tee videot esimerkeistä ja kirjoita alle yksityiskohdat palvelun sisällöstä. On myös hyvä idea näyttää behind the scenes -matskua palvelusta!

    -Case-esimerkeissä voit esitellä erilaisia projektejasi ja liittää niihin esim. youtube-klipit itse tapahtumista. Jos sivulle mahtuu, tekisin referenssit-osion, jossa näyttäisit asiakkaitasi. Ostamisen kynnys pienenee huomattavasti, jos siellä oikeasti lukee Anna Abreu ynnä muut.

    -Kontaktisivulta löytyvät yhteystiedot.

    Mitä brändinrakennukseen tulee, se jäi vielä tässä hämäräksi. En vielä tiedä miten olet erilainen verrattuna kilpailijoihisi. Oletko halvempi, ketterämpi, omistatko enemmän kalustoa vai mikä ihme se on?

    Se että ”mahdollistaa minkä vain tekemisen” ei ole varsinainen erilaisuus. Mikäli sinä teet jotain, mitä kilpailijasi eivät tee, niin tuo se esille vaikkapa sellaisella autovertailutaulukolla (abs X, abs -) tai sitten kerro Suomen ainoasta visuaalisesta keikkafirmasta (vai miksi sitä kutsuttaisiin?), jolta saat strobot, laserit ja flash-heittimet.

    Luotettavuus ei voi olla etu, se on perusoletus.

    Lopuksi omaa pientä napinaa =) siltä varalta, että aiot esitellä liiketoimintasuunnitelmaa sijoittajille.
    -Kirjoitusvirhe (sivu 2, ”Yhteelle tai tuotantoyhtiölle joka”) =)))))
    -SWOT:ssa strenghts and weaknesses ovat yrityksen sisäisiä asioita (Strength: valo-osaaminen ja Weakness: pieni budjetti) kun taas opportunities and threats ovat firman ulkopuolisia tekijöitä (esim. Opportunities: laajempi asiakaskirjo ja Threats: vaikkapa se kausittainen ostotarve).

    1. Kiitos Ville, oikein hyviä neuvoja!

      Olen aivan samaa mieltä tuosta nettisivuja koskevasta kommentistasi. Niin se vain on, että useimpien mielestä firmaa ei ole edes olemassa, jos sitä ei löydy verkosta. Toisaalta hyvillä sivuilla olisi mahdollisuus tehdä vaikutus kohtuullisen edullisesti.

      Liiketoimintasuunnitelman sijaan panisin kaikki paukut juuri hyviin verkkosisältöihin. Se pakottaisi miettimään omaa bisnesmallia ja viestiä asiakkaiden näkökulmasta.

      1. Kiitoksia näistä! Hyviä pointteja on tässä taas kovasti. Ajatukseni on tässä ollut; Jos itse olisin fani, en tiedä olisiko hienoa kuulla, että Iron Maidenin logon teki http://www.hankilogo.fi palvelu. On paljon tyylikkäämpää yleisön kannalta, että yhtyeen valomies X teki nämä valot kuin, että ne ostettiin firmalta joka tekee tuotteita, että bändi voisi nousta visuaalisuutensa vuoksi julkisuuteen. Itse näkisin artistina tämän etuna.

        Vähän sama efekti on esimerkiksi Idolsissa yms. Sieltä nousevat artistit eivät ole läheskään yhtä arvokkaita kuin ”itse tiensä raivanneet”. Ulkoistettu palvelu antaa aina ”leiman”. Saatteko ideasta kiinni?

        Ymmärrän toisaalta idean web-sivujen tärkeydestä ja ”uskottavuudesta”. Yllä mainittu showreel idea voisi ollakkin erittäin hyvä vaihtoehto web-sivuksi. Yksi lähestymistapa voisi olla myös henkilökohtaiset web-sivut jotka pyörisivät itseni ympärillä ja tekemieni projektien ympärillä eikä niinkään yrityksen.

        Mutta kommentoikaa tätä ihmeessä lisää!

        1. Tuntuu siltä, että nyt mennään valofirmamarkkinoinnissa liian helposti ylianalysointiin. Tottakai on tärkeä miettiä myös loppuasiakkaita (fanit), mutta he eivät valitettavasti vaikuta itse palvelun ostajan (bändi) päätöksiin juuri yhtään. He eivät äänestä showsta. Valoshow on joko riittävä tai ei riittävä.

          Väitän seuraavaa:
          Faneja on maailmassa miljoonia ja jokaiselle bändille siitä oma osuutensa. Tiedän mitä tarkoitat sillä, että yhtyeille syntyy tavaramerkkejä kuten valoshowt. Esim. juuri Helsingissä esiintynyt PINK on jo monta vuotta tehnyt trapetsitemppuja ja sirkusteema on hallinnut esitystä. Fanit nauttivat näistä asioista, mutta heitä ei valitettavasti kiinnosta kuka siellä efektien takana on. Ja niitä joita kiinnostaa on marginaalinen määrä verrattuna niihin jotka tulevat muiden syiden takia (jotka siis tuovat rahan bändille ja myös sinulle).

          Idols on aivan eri asia – se on kanava päästä pinnalle. Niiden artistien vaihtoehdot ovat olleet seuraavat: Mennä idolsiin tai ei mennä idolsiin. Toisessa on paljon suuremmat mahdollisuudet saada huomiota yhden vuoden aikana. Leima on otsassa, mutta niin on myös rahat taskussa ja unelma plakkarissa.

          Anywya, jotta ei menisi aivan pelkäksi väittelyksi niin suosittelisin seuraavaa:
          -Tee ne sivut ja näytä ne täällä. Voit tehdä ne ilmaiseksi vaikkapa Wix-palvelulla.
          -Tee myyntisuunnitelma ja testaa sitä (kelle myyt ja miten)
          -Vuokraa ensimmäisten keikkojen kamat ja kun ylimääräistä rahaa jää niin niillä ostat omat.
          -Kehitä back up plan (tuolla mainittiinkin muiden showjuttujen valaisut ym.)
          -Älä häpeä yritystäsi tai osaamistasi. Esittele sitä kaikille ilosuin!

          1. Helou! Juuri tälläistä kaipasinkin :).Uskon, että olet oikeassa ja kyseessä on ylianalysointi. Testaan ehdottomasti noita ideoita varmaankin sen videon muodossa. En kuitenkaa uskalla luvata, että saisin sitä ainakaan tällä viikolla valmiiksi, koska haluan tehdä sen kuitenkin huolella.

            Mutta kiitoksia kovasti!

  5. Aloitin oman kioskini aikoinaan niin, että otin y-tunnuksen maistraatista ja ajelin potentiaalisen asiakkaan luo. Tolla tiellä ollaan…

    1. Monilla meistä on taipumusta ylisuunnitteluun. Itse syyllistyn siihen vähän väliä.

      Suunnitteleminen on yksi tapa pitää yllä unelmaa mahdollisimman kauan. Todellisuus ei pääse murskaamaan haaveita. Suunnittelutyö jatkuu. Ja jatkuu. Ja jatkuu.

      Toisaalta on tietysti järkevää jäsentää omia ajatuksia. Siinä kirjoitustyö saattaa auttaa. Mutta yksikin asiakaskäynti antaa enemmän suuntaa kuin kuukausi kirjoituspöytäharjoituksia.

  6. Henri taitaa tosiaan olla suomen ainoa valomies, joka on vienyt suunnittelun tasolla asiat noin pitkälle.

    Normaalisti kun valo & äänimiehet (ja naiset) ovat pullahtaneet alalle joko siitä syystä, että osaavat kolvata ja ovat oikeaan aikaan notkuneet oikeaan aikaan treeniksellä. Tosin kyllä useimilla on nykyään jo koulutustakin allalle.

    Kilpailu alalla on kovaa, uudet tekijät joutuvat polkemaan hintojaan jotta saavat keikkaa. Kovat tekijät taasen ovat ansainneet luottamuksen vuosien saatossa osaamisensa ansiosta.

    Aloittelevat bändit etsivät yleensä kokonaisedullisimman ääni & valopaketin. Siihen kun lisätään matkat ja majoitukset, mennään yleensä jo persnetolla.
    Pidempään keikkapaikkoja kolunneilla bändeillä taasen on vuosien saatossa paikkansa ottanut valo&ääni.

    Vaikka jokainen bändi näkee märkiä päiväunia Bonjovin kaltaisesta valospektaakkelista, harvalla siihen on oikeasti varaa.

    Jos keikkamyyjä joutuu etsimään bändille pa:n, niin kyllä hän aloittaa sen googlesta ja nettisivuista, ellei satu tuntemaan alueelta tekijöitä. Jos taas keikalla ollaan ja valopöytä on pimeänä, aletaan soittaa muiden soittajien puhelimet kuumaksi.

    Suosittelen Henriä ottamaan yhteyttä Aholan Kimmoon Kauhavalle. Kimmo kiertää mm. Nightwishin kanssa maailmaa. Häneltä saa varmasti pari kommenttia, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

    1. Olen tuosta hintojen polkemisesta aina huolissani. Usein uudet yrittäjät ajattelevat, että heidän pitäisi jotenkin automaattisesti aloittaa aina hintahaitarin alareunasta.

      Missä on niin määrätty?

      Pari vuotta sitten kuulin nuoresta valokuvaajasta, joka päätti ryhtyä hääkuvaajaksi. Hän veloitti alusta asti potreteistaan tuhansia euroja, eli jopa kymmeniä kertoja kilpailijoitaan enemmän.

      Nykyään kuvaajamme käy keikoilla kuulemma USA:ssa asti. Hänellä on varaa istua bisnesluokassa, valita parhaat asiakkaat ja hyödyntää hienointa mahdollista kalustoa.

      1. Kiitoksia tästä! Juuri tästä syystä olen rajannut liiketoimintasuunnitelmastani aloittelevat artistit poissa vaikka tämän hetkisessä työssäni olenkin heidän kanssaan joka viikko tekemisissä.

        En halua olla halvin ja helpoin vaihtoehto ja tehdä työtäni +-0 palkalla. Ajattelen, että minulla on taito jota erittäin harvalla on ja tahdon tarjota vaan sitä heille joille osaamisestani on aidosti hyötyä ja jotka ovat valmiita maksamaan siitä.

        On kuitenkin tärkeää, että tuotteeni myös toimii ja maksaa itsensä takaisin artistille. En usko, että voisin esimerkiksi lisätä Metallican keikkojen arvoa vaikka tekisin miten hienon spektaakkelin heille, koska heidän juttunsa on itse bändissä.

        Jarin kertoma tarina on itsellänikin näkynä tässä projektissa.

        Pitääpä ottaa Kimmoon yhteyttä ja kysellä lisää asioita. Olen kuullut paljon hyvää hänestä ja hänen toiminnastaan. Voihan olla, että tässä kesäfestareilla törmäillään myös, koska kesä- ja heinäkuu on aivan täyteen tuupattu keikkaa.

  7. Valitettavasti tulevat lainan lyhennykset, vuokra ja muut laskut määräävät sen, että pitää myydä halvalla. Lainat lankeavat maksettavaksi mutta ei ole tilauksia, silloin lähdetään sille tielle, että myydään halvalla. Suomessa on ”tuhansia euroja veloittavia firmoja” liikaa verrattuna ”tuhansia euroja maksaviin asiakkaisiin/keikkoihin”.

    Valitettavasti sanonta,”Ei nimiä, ei keikkaa”, on totta.

    1. Nyt sekoitat syyt ja seuraukset. Ei rahapula voi olla syy, että pitää myydä huonolla katteella. Sehän tarkoittaa vain sitä, että rahapula jatkuu – jollei suorastaan pahene.

      Todellinen ongelma on se, ettei tuotteessa ole mitään, mistä kannattaisi maksaa kovaa hintaa. Kun kaikki myyjät ja tuotteet vaikuttavat identtisiltä (yhtä huonoilta), asiakkaalle ei jää muuta tekemistä kuin vääntää hinnasta.

      Valokuvaaja-esimerkkini kertoo, että joskus hinta itsessään on vahva viesti tuotteen laadusta. Kallis = hyvä, halpa = huono.

      1. Valokuvaaja ei välttämättä ole vertailukelpoinen esimerkki. Valokuvaajan kulurakenne on huomattavasti erililainen kuin valaistualan yrityksen. Valaistus alalla menee huomattava osa kaluston investointiin ja ylläpitoon. Liikevaihdon laskiessa tai ollessa huono poistot(lainan lyhennykset) kalustosta täytyy silti kirjata(maksaa). Oletushan alalla on että investoinnit rahoitetaan pääasiassa velkarahalla(100 %).

        Oletus: velkaa 100 % investoinnista.

        Liikevaihto 90.000 ( 30 keikka * 3.000 joka on huippuhinta)
        poistot 50.000 (25 % 200.000 laitteistosta)
        vuokrat 20.000
        muuttuvat palkat 27.000 (30 keikkaa * 3 miestä * 300,- sivukuluineen)
        korot 5.250 ( 3% korolla, joka on halpa yritykselle.)
        Liiketoiminnan tulos: -12.250
        Lainan lyhennys 50.000 (tulisi mitoittaa poistojen mukaan)
        Kassavirta: -12.250

        Liiketoiminnan tulos menee tappiolliseksi koska poistot ovat suuret. Valaistus alalla poistojen täytyy olla suuret koska valaisin laitteiden käyttöikä on lyhyt … Noilla liikkuvilla valoilla ei rahallista arvoa ole neljänvuoden jälkeen, siitä johtuen mennään 25 % poistoilla.
        Nyt kun tavoiteltuun liikevaihtoon ei päästä, mutta lainat lyhennykset, korot ja vuokrat lankeaa silti, helpointa on lähtä laskemaan hintoja, jotta saadaan edes jotain maksettua. Ongelma pahenee edelleen jos työntekijät ovat kuukausi palkalla… hintoja alennetaan taas, koska palkat pitää maksaa kuitenkin.

        Kyseisessä laskelmassahan ei ole mitään normaalin yritystoiminnan muita kuluja ja silti ollaan tappiolla. Ole huoltokuluja, kiinteitä palkkoja, vakuutuksia, tietoliikenne kuluja, eikä taloushallinnon kuluja.

        Asiahan muuttuu täysin jos velkarahaa ei tarvita ollenkaan, mutta mutta… En näe sellaista sijoittaja tahoa, joka lähtisi tekemään pääomasijoitusta ko. alalle.

        Oletus, ei velkaa(pääomasijoittaja):

        Liikevaihto 90.000 ( 30 keikka * 3.000 joka on huippuhinta)
        poistot 50.000 (25 % 200.000 laitteistosta)
        vuokrat 20.000
        muuttuvat palkat 27.000 (30 keikkaa * 3 miestä * 300,- sivukuluineen)
        korot 5.250 ( 3% korolla, joka on halpa yritykselle.)
        Liiketoiminnan tulos: -12.250
        Lainan lyhennys 0
        Kassavirta: 37750

        Jakokelpoista voittoa ei synny, jolloin pääomasijoittaja ei saa sijoitetulle pääomalle tuottoa.

        1. Mun matematiikalla hintoja pitäs kyllä nostaa, jotta hommat saa maksettua, eikä missään nimessä laskea.

          Pitää siis keksiä pisnekselle juoni, jolla isompi laskutus on perusteltua

          1. Joo, niin pitäisi… mutta se laskupino ei odota. Jos sen juonen keksit, niin sulle löytyy kaikista alan firmoista töitä! 🙂

          2. Niin muuten… Paras tapa saada laskutusta isommaksi… on tehdä se jollain muulla alalla.

    2. Kiitoksia kommentista. Näitä asioita itsekkin olen pohtinut kovasti. Mielestäni jos yrittäjä on ajautunut tilanteeseen jossa odottaa hirveä pinkka laskuja ja keikkaa ei ole näkyvissä on suunnittelussa mennyt jo pahasti jotakin pieleen kauan aikaa sitten.

      Hiljaiset ajat eivät yleensä tule yhtäkkiä vaan ne ovat aistittavissa jo yleensä puolta vuotta etukäteen meidän alallamme. Tietenkään aina ei ole näin. Mutta silloin kun tajuaa, ettei puolen vuoden päähän ole myyty yhtään keikkaa on aika rueta tekemään asialle jotakin.

      Itsekkin näen ongelmana usealla yrityksellä identtisyyden jonka takia keikan saaminen itselleen on täysin arpapeliä tai riippuu suhteista.

      Myönnän kuitenkin, että nämä asiat ovat helppoja paperilla, mutta äärimmäisen haastavia oikeassa elämässä!

  8. Äkkivilkaisulla jokin noissa laskelmissa ei näytä realistiselta. Viisikymmentä uudenkarheaa, laadukasta liikkuvaa lamppua on satojen tuhansien investointi, muusta kalustosta puhumattakaan. Jos aikoo ne saada kolmellakymmenellä vuosittaisella keikalla saada joskus maksettua, keikkojen on oltava isoja ja hyvähintaisia. Joita bändihommat eivät tietääkseni tässä maassa ole, edes nimekkäille tekijöille.

    Hyvin toimivat verkostot ovat myös tälläkin alalla elinehto, isoja keikkoja kun harvemmin puhelinmyyntinä saa kaupattua. Asiakas kysyy sieltä, mitä joku on suositellut. Kalustoa voi ostaa kaupasta kunhan lompakko kestää, mutta maine rakennetaan vuosien varrella.

    Kannattanee miettiä mihin erikoistua ja mitä kannattaa hankkia ulkopuolelta. Oma arvio olisi että rekallinen lamppuja jokunen kerta vuodessa kuuluisi ainakin firman alkutaipaleella jälkimmäiseen kategoriaan, mutta niillä tehtävä luova työ ensimmäiseen.

    1. Tunnistan hyvin tuon ammattimiehen himon hankkia kunnon kalustoa ihan ikiomaksi. Ei sitten tarvitse kärsiä kaikesta sekundakrääsästä päivästä toiseen.

      Silti olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Rahan polttaminen omaan kalustoon on aivan järjetön ajatus.

      Omilla laitteilla tai koneilla syntyy harvoin kestävää kilpailuetua. Mutta hirmuinen bisnestä syvyyksiin kiskova velka- ja konkurssiankkuri niistä kyllä kehittyy tosi äkkiä.

      Kun kalusto on kerran hankittu, liikeideaa on tosi vaikea enää muuttaa. Romuihin kulunut raha ohjaa kaikkia ajatuksia hamaan tappiin saakka.

      1. Videopuolella on sama ongelma. Kamoihin saa kulumaan kymmenittäin tuhansia euroja jos haluaa. Sen lisäksi kamerat tuppaavat vanhentumaan ja uusia tarvitaan tilalle.

        Eräs suomalainen kuvausfirma tekee niin, että se myy ensin keikat ja vuokraa sitten vasta kamat. Tällä tavalla meininki pysyy myyntipainotteisena ja käytössä on aina viimeisen päälle uudet vempaimet. Laatu on samaa kuin muillakin, ellei jopa parempi.

        Kysymys siis kuuluu, voiko valaisintarvikkeita vuokrata järkihintaan?

        1. Äänipuolella hyvä hinta on 1% hankintahinnasta per keikkapäivä… Siellä se vielä jotenkin toimii mikit yms. elinikä on yli 5 vuotta hyvällä käytöllä(omat miehet käyttää). Pa:n osalta realistinen käyttöikä on 4-5 vuotta, vanhempi systeemi ei tahdo enää kelvata kenellään maksukykyiselle. Nyky digimikserit alkaa uudistua sitä vauhtia ettei 4 yli neljän vuoden käyttöikä ole enää mahdollinen. Valoissa(liikkuvissa) 4 vuotta on jo paljon. eli jos laskee että vuokra hinta on 1 % joka on paljon isossa keikassa. Pitäisi isoja keikkoja olla 25 vuodessa jotta saataisin pääoma kuoletettua. Eli ei vielä olla saatu käyttökustannuksia, huoltoja, palkkoja, muuta yritystoimintaa maksettua… vasta itse laite. 50 liikkuvaa * 4.000,- ja siitä 1 % vuokraa eli se tekee jo 2.000,- + miehet + kuljetuskalusto + muut.

          Onhan tuo yli 5 vuotta vanha, ehjä laite käyttökelpoinen, mut ei se tahdo enää kelvata vuokralle järkihinnalla, koska tarjolla on uudempia samanhintaisia laitteita.

          Jos keikkaa haluaa tehdä, niin tekee sen muiden laitteilla, niin ei ainakaan tule kauheaa kuprua ja näkee mitenkä homma voisi toimia.

    2. Kiitokset Tepolle ja muille! Laskelmat ovat tehty siten, että tärkeimmät työkalut joissa kehitys on oikeasti kehittynyt ostetaan uutena ja perus valaisimet kuten pesuheittimet voivat olla erittäinkin vanhoja ja käytettyjä, mutta toimivia. Näin kulupolitiikka saadaan järkevämmäksi. Käytännössä investointi kuitenkin menisi päälle 100 000€.

      Ehdottamasi idea ”osaamisen myynnistä” on erittäin hyvä ja sitä olen paljon pyöritellyt päässäni. Siinä vaiheessa kun bisnes toimii= kate on kunnossa, ei silti ole mielestäni järkevää syytää rahaa laitefirmoille jos sen voi ottaa itselleen. Laitteiden hankinnassa itselle ei olisi missään tapauksessa kyse ”halusta tehdä hyvillä kamppeilla” vaan puhtaasti kääriä maksimaalinen voitto itselleen.

      Yksi hyvä konsti tähän kuitenkin on ottaa provisio laitteiden vuokrasta jolloin vältät riskit, mutta todennäköisesti sinulle jää ainakin lähes yhtäpaljon rahaa kouraan.

      Itse näen, että osaamiseni on ainoa syy miksi asiakas ottaa laitteet juuri minun kauttani, ei se että omistan ne tai nämä laitteet tai, että ne ovat uudet. Tälläiset firmat ovat enemmänkin ”laitevuokrafirmoja” joihin en itse halua lukeutua.

      Jarin skenaariot ovat asia jotka itseäni eniten pelottaa tässä ideassa. Laitteiden kanssa käy helposti niin, että jäät itse loukkoon ja katso kun vieressä oleva yritys vie keikkasi puhtaasti ”osto ajoituksen” vuoksi.

      ps. Tulemme Teppo näkemään pikemmin kuin luuletkaan ;).

  9. Mielestäni dokumenteissa oli liikaa bullet-pointteja ja tiivistys koko setistä lyhyessä tarinan muodossa puuttui. Nyt siis jäi lukijan (sijoittajan?) kykyjen varaan rakentaa kokonaiskuva tulevasta mahdollisesta liiketoiminnastasi. Hyvänä harjoituksena on muuten kirjoittaa LTS yhden A4:n mittaiseksi, siinä joutuu oikeasti kiteyttämään oman ideansa timantiksi. Liiketoimintasuunnitelmassasi (LTS) oli hyvinä otsikoina ”Mitä, Kenelle, Miten”, mutta kaikkein tärkein puuttui ”Miksi”. Miksi kukaan ostaisi juuri sinulta? Tähän liittyen on todella hyvä video (TED.comissa) siitä miten Apple tai miten Martin Luther King markkinoivat itseään. Pystyisitkö sinä markkinoida omia palveluitasi asiakkaasi asiakkaan näkökulman kautta (Why)?
    https://blog.ted.com/2010/05/04/how_great_leade/

    Noin mittavat investoinnit kannattaa jättää ihan vihoviimeiseksi to-do listallasi. Miksi et ensin myisi yhtä isompaa keikkaa ja hankkisi laitteita vuokralle kuten joku taisikin ehdottaa? Sen jälkeen myyt 5 keikkaa lisää samalla kaavalla. Kun olet myynyt ja toimittanut 50 keikkaa olet jo paljon viisaampi, sinulla on asiakkaat ja jatkumo, jolloin investointien tekeminen on turvallisempaa. LTS:n vakuuttavuutta lisäisi liitteenä lista asiakkaista, jotka olet jo kontaktoinut tai tulet kontaktoimaan yhteyshenkilön puhelinnumeron tarkkuudella esim. 50kpl.

    LTS:ään vaaditaan ehdottomasti paremmat laskelmat, jos ajattelit velkaantua asian tiimoilta. Yksi tärkeimmistä tai tärkein on kassavirtalaskelma esimerkiksi ensimmäiselle 50 keikalle tai 24 kuukauden ajanjaksolle. Siitä kannattaa olla kaksi versiota ns. 0-tulos versio, eli tilanne jossa saat kuitattua menosi, mutta mitään ei jää käteen. Toinen versio on sellainen, joka voisi houkutella sijoittajan mukaan / ulkopuolisen rahoituksen = sinä olet sijoittaja. Kuinka paljon pitää myydä, että saisit vaikkapa 1500-2000 euroa kuussa palkkaa menojen jälkeen? Mitään hifi exceliä ei kannata rakentaa, mutta käsitys menoista ja tuloista pitää olla olemassa tai omakotitalon kokoista lainaa ei kannata hankkia, eikä sitä toisaalta saisikaan ihan noin vain.

    Pienten yritysten pitää olla äärimmäisen tarkkoja menoistaan, kiinteät kulut minimiin tai nollaan ja kaikki mahdollinen muuttuviin kustannuksiin, jolloin riskit pysyvät aisoissa. Sinun kohdalla tämä tarkoittaisi mahdollisimman paljon vuokrakalustoa, keikkapalkalla henkilöstöä, teet alkuun konsulttina hommia jne.

    Yksi hyvä kohta LTS:ään on laittaa ns. plan B: mitä teet jos homma ei rokkaa? En tunne alaasi kovin tarkasti, mutta pystyisikö myymään palveluasi esim. yleisötapahtumiin kuten messuille, teatteriin, elokuvien tekemiseen, urheilutapahtumiin jne? Tämä pohdinta lähinnä sen vuoksi, jos ykkösmarkkina ei vedäkään, niin osaat etsiä asiakkuuksia muualtakin.

    PS. Liikeideaksi: Tuotteista ”FirmaRockBänd” -palvelu. Maksaa kiinteän summan, tulet asiakkaan valitsemaan tiloihin / sinä järjestät tilat esimerkiksi pikkujoulujen aikaan. Asiakas voi sitten testata isommallakin joukolla, miltä tuntuu esiintyä kuten rokkistara keskellä estraadia lasershown keskellä. Vaihtoehtoisesti järjestät PlayStation 3 konsolin RockStar pelin soittokilpailuja, jossa kilpailijoiden tulee esiintyä lavalla valospektaakkelissa. En tiedä toimisiko vai olisiko pelkkä strutsinlento, mutta ainakin siinä olisi elämystä tarjolla. 🙂

    1. Tuon sinun liikeideasi saa helposti jo nyt ostettua, hyvät paikat aloittaa yhdeydenotto ovat esimerkiksi juuri tuossa suunnitelmassa mainitut potentiaaliset kilpailijat. Kaikki toteutukset ovat alan firmoilla kuitenkin räätälöityjä niin ei puhelimessa tarvitse montaa hetkeä viettää tai mailiin kirjoittaa montaa riviä että saa vastaukseksi toteutusehdotuksen. Broadway Finlandilla näyttäisi olevan vielä mukava laskuri nettisivuilla elämää helpottamaan.

      Omasta mielestäni omaa liiketoimintaa aloittaessa kannattaa omistaa itse se kalusto jota tarvitsee jokatapauksessa 100% keikoista. Mahdollisesti vielä jotain kevyempää kalustoa jolla voi tehdä pienemmän toteutuksen. Sillä on suuri merkitys että asiakkaan ensimmäiseen kysymykseen ”Onnistuuko tällainen tai löytyykö jotain tuollaista?” voi välittömästi ja epäröimättä vastata ”Onnistuu, löytyy.” Tuon jälkeen sitten voi vuokrata tapauskohtaisen kaluston muille toteutuksille ja kartoittaa erikoisempien pyyntöjen toteutettavuuden.

      Jos tavoitteena tosiaan on tehdä kokoajan uudenkarheilla kamoilla isoja kiertueita, kannattaa ensin vilkaista että kuinka paljon tässä maassa yleensä on olemassa sen kokoisia tapahtumia mihin myynti kohdistettaisiin. Paraskaan kalusto hyvällä hinnalla loistavan myyjän firmassa ei mene kaupaksi jos asiakkaita ei yksinkertaisesti ole olemassa. Jos edelleen ideana oli omistaa kalusto ainoastaan kiertueen ajan, onko olemassa jossain asiakkaita joille tuon vähänkäytetyn kaluston voi myydä? Onko osa kalustosta sellaista että se ei varsinaisesti kulu yhden kiertueen aikana?

      1. Kiitoksia näistä! En missään nimessä lähtisi tätä suunnitelmaa tarjoamaan vielä lainanantajille tai sijoittajille, koska siitä puuttuu useita asioita ja laskelmat eivät ole valmiita ja riittävän pitkälle mietittyjä.

        Myynnistä alalla minulla on jo jonkinverran kokemusta, mutta ehdottomasti tarvitsen sitä lisää. Olen yrittänyt kovasti ja ensisijaisesti pohtia juurikin tuota kysymystä ”miksi?”. Vastaus siihen ei ole todellakaan helppo ainakaan itselleni, mutta jotain oteta olen siihen jo saanut.

        Mainitsemasi selvitykset ovat työnalla juurikin ja äärimmäisen tärkeitä ennen yrityksen perustamista. Varmuus toimituksesta oli myös erittäin hyvä ajatus.

        Yleensä kaikista valokattauksista löytyy peruskalusto jota ei tarvitse vaihtaa. Sen jälkeen puhutaan erikoistehosteista joista yksi hyvä esimerkki on laser. Tälläistä laitetta saatetaan käyttää vain yhdessä kohti per keikka kiertueella. Mikäli seuraavalla rundilla on sama laser käytössä ei sillä enää ole arvoa uudelle bändille, koska se on jo ”nähty”.

        Siksi nämä laitteet tulee ehdottomasti pistää myyntiin ja ostaa tilalle sellaisia joilla on uutta arvoa. Suomessa tekniikka-alan yritykset toimivat yleensä seuraavanlaisesti; joku Amerikan orkesteri televisiossa käyttää uutuushienoja lamppuja/tehosteita ja kaikki ovat suu ammollaan ihmeissään. Sen jälkeen kauppa alkaa käymään ja jokainen ostaa näitä vehkeitä varastot täyteen. Seuraavana ihmetellään miksi kukaan artisti ei halua sitä enää keikkalleensa.

        Vastaus on yksinkertainen: se artistikin katsoi saman ohjelman eikä halua ”kopioida” Amerikan orkesteria vaan löytää jotain omaa.

        Oma ideani on olla edelläkävijä ja kehittää näitä uusia ”tehosteita”.

  10. Henri, suosittelen samaa kuin moni muukin: vuokraa tai liisaa laitteet, ainakin aluksi. Älä nielaise ensimmäistä liisari/vuokratarjousta (molempia termejä käytetään rinnakkain ja ristiin!) vaan pyydä muutama tarjous, myös niin että rahoitusyhtiöitä on pari-kolme. Pyydä erittely esim. vakuutushinnoista ja vertaa sitä omaan vakuutusyhtiöösi. Pyydä selkokielinen selitys lunastusoikeudesta ja hinnasta, jatkokausista yms.

    Jos voin olla jotenkin avuksi niin ota yhteyttä kotisivuni kautta. Olen sekä myynyt leasing- että vuokrauspalveluita ja ollut myös asiakkaana. Kerron mielelläni mihin kannattaa kiinnittää huomiota tarjouksia pyytäessä, mitä kannattaa varoa jne. Eikä maksa mitään vaan jeesaan mielelläni.

  11. Monet isot showt kiertävät maailmaa. Tässä ollaan tekemässä isoa. Miten on kielitaidon laita, voiko tehdä keikkoja Suomen lisäksi siellä minne kiertueet vievät? Entä voiko työn tilaaja olla ulkomainen bändi/taikuri/koomikko joka ei esiinny Suomessa kuin kerran?

    Moni ammattilaisesiintyjä pitää ehdottoman tärkeänä että on oma tuttu valomies ja tuttu firma hoitamassa keikkaa kerta toisensa jälkeen. Vasta se antaa takuun että show menee hyvin.

    Olemme osa EU:n viihdemaailmaa, ja yhä enemmän tapahtuu Venäjänkin suuntaan. Moni yhtye kiertää puolta maailmaa. Valomies-firma seuraa usein bändiä pitkällä sopimuksella juuri luotettavuuden vuoksi.

    Tehdäkseen monikulttuurista työtä on käytännön kokemus välttämätöntä myös monikulttuurisesta ympäristöstä jo pelkän kommunikoinnin vuoksi, enkä tarkoita kielitaitoa, vaan kulttuurinlukutaitoa.

    Jos haluaa menestyä maailmalla, sinne voi mennä ensin töihin (jolloin omaksuu kielen ja kulttuurin), ja myöhemmin kehittää firma ja rahoitus suoraan siellä. Suomesta käsin on paljon vaikeampi lähteä maailmalle suomalaisen kulttuurin konseptilla, josta muut eivät ole koskaan kuulleetkaan. Tuntematon kun ei herätä mielikuvia, joilla myydä.

    Suomalaiset eivät yleensä hahmota, miten harva osaa edes sijoittaa meitä kartalle, saati tietävät millainen yhteiskuntamme on ja millainen työkulttuurimme on.

    Ulkomaalaiset eivät palkkaa suomalaista yritystä, jonka työkulttuuria eivät tunne, vastaamaan omasta menestyksestään. Tämän vuoksi maailmalle meno täältä täkäläisen konseptin kanssa on vastavirtaan kahlaamista ja vie turhaan rahaa ja voimia. Yritys kannattaa rakentaa olemassaolevan kulttuurin sisään.

    Tuttuni on tanskalainen valomies joka oli ensin muusikkona Lontoossa ja hankki sen pohjalta kannuksensa valomiehenä keikka keikalta musiikkityön välittäjäfirman kautta paremmin tienatakseen. Hänelle kertyi pohjoismaisen työkulttuurin luotettava maine, ja hän perusti sittemmin oman firman, joka nyt tuottaa valoshowta uusimmilla laitteilla wau-efektein maailmanluokan bändien Euroopan- ja maailmankiertueilla tärkeimpien musiikkimaiden suurimmilla areenoilla.

    Ammattimuusikkotaustansa ja vuosien Lontoossa asumisen ja sen musiikkipiireissä liikkumisen ansiosta hänen on helppo ymmärtää esiintyjän tarpeita ja eri maiden kulttuureja, joten hänet oli helppo palkata ensin vain töihin, ja sitten vastaavaksi valopuolella, ja sitten kun hän perusti oman yrityksen oli iso asiakassuhde jo valmiiksi solmittuna.

    Yritys menestyy mahtavasti. Tanskassa hän käy joskus lomalla.

    1. Huomasin Anne tämän kommentin vasta nyt. Vuoden aikana on tapahtunut paljon ja olen ollut muilla töissä, mutta nyt taas yrittäminen on tullut ajankohtaiseksi ja niinpä rupesin kahlailemaan tätäkin keskustelua läpi.

      Kiitoksia kovasti näistä loistavista pointeista mitä toit tähän. En tiedä riittävätkö omat lahjani yksistään ulkomaille tuotteiden viemiseen. Ehkä ulkomailta paikallisen yhteistyötahon löytäminen voisi kohdallani olla avainasemassa. Olen miettinyt myös franchising mahdollisuutta siten, että loisin itse ketjun ja samaa mallia monistettaisiin muissa maissa.

      Näen suomalaisessa toiminnassa vahvuuden täsmällisyydessä ja laadukkuudessa. Siksi olen ajatellut, että muissa maissa tälläiselle formaatille voisi olla tarvetta, korjaa jos olen täysin hukassa. Markkinat Suomessa ovat niin pienet, että siksi ulkomaille laajentaminen tekisi isoista laiteinvestoinneista kannattavempia.

      Tein muuten ”päivitetyn” suunnitelman Jokamiehen startup palveluun: https://www.jokamiesluokanstartup.fi/idea/nayta/232. Olen nyt uudestaan yrittäjäkurssilla ja tarkoitusena on pohdiksella yrittäjäksi ryhtymistä. Tällä kertaa en jää pelkkään LTS:ään vaan lähden kokeilemaan ideaa käytännössä kuten täällä monet rohkaisivat!

      On hienoa, että on vuoden aikana saanut vielä kasvaa ja kehittää omia käsityksiä ja ehkäpä sitä nyt olisi jo ainakin vähän valmiimpi kuin aiemmin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.