Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Ulkoistit sitten duunisi Kiinaan

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yhdysvaltalainen bisneslehti Forbes kertoi alkuvuodesta ohjelmistosuunnittelijasta, joka oli ulkoistanut koodaushommia Kiinaan. Toimittaja kutsui häntä nimellä Bob.

No, eipä siinä sinänsä ole mitään merkillistä. Monet fiksut yritykset siirtävät it-töitä Aasian halpamaihin.

Hupaisaa asiassa olikin se, ettei Bobin työnantaja tiennyt kuviosta mitään. Heppu nosti kuusinumeroista liksaa, mutta teetti kaikki työnsä Kaukoidässä.

Kuvio oli pyörinyt jo pari vuotta, kun kävi vihdoin käry. Joku firman it-osastolla alkoi nimittäin ihmetellä, kuka otti Kiinasta suojatun yhteyden heidän palvelimiinsa joka päivä.

Kävi ilmi, että kyse oli Bobin omilla rahoillaan palkkaamasta alihankkijasta.

Mitä Bob sitten teki päivät pitkät, jos kiinalainen konsulttifirma hoiteli hänen työnsä?

Suharimme selainhistoria kertoi karuja. Hän katseli kissavideoita, pörräsi eBayssa, päivitti Facebookia tuntikausia ja vietti piiiitkiä lounaita.

Kunkin päivän päätteeksi hän raportoi sähköpostitse pomoilleen, mitä hän – tai siis kiinalaiset olivat saaneet aikaan.

Kaikkiaan Bob pärjäsi työssään hienosti. Esimiehet olivat arvioineet hänet talon parhaaksi ohjelmistokehittäjäksi.

Tuo keski-ikäinen, hiljainen perheenisä maksoi ”työntekijöilleen” vain viidenneksen liksastaan. Ei yhtään hullumpi diili, vai mitä?

Tarina ei kerro, miten Bobin lopulta kävi. Pahoin pelkään, että hän sai  kenkää.

Tässä se taas nähdään. Jos vain tulokset ratkaisisivat, pomon olisi pitänyt antaa luovaksi osoittautuneelle työntekijälleen palkankorotus.

Jos haluat kehittyä asiantuntijana, delegoi kaikki rutiinityöt muiden tehtäväksi. Mutta tee se työnantajasi luvalla.

8 vastausta

  1. Heh, mielenkiintoinen juttu ja pakko nostaa hattua innovaatiosta. Ikävää jos mies on saanut potkut, sillä siinä häviävät kaikki: firma, mies ja kiinalaiset, joilla oli töitä. Veikkaan kuitenkin, etteivät herralla työt tule kuitenkaan loppumaan – kuulostaa siltä, että rahkeet riittäisivät vaikka oman yrityksen pyörittämiseen.

    1. Tuo velmu paljasti aika armottoman tosiasian: 80 % firman koodareista olisi voinut heittää pellolle. Heidän työpanoksensa olisi voinut ostaa Kiinasta niin, että firman tavoitteet olisivat täyttyneet silti.

  2. Yksi tärkeä puoli asiassa on mahdollisesti koodaajan vuotamat yritysohjelmistot. Ohjelmistot kun yleensä kytketään toisiin, niin miettiä voi kuinka paljon asiakkaan/yrityksen luottamuksellisia ohjelmistoja päätyi kiinalaisiin käsiin.
    Ei tarkoita ettei kiinalainen alihankinta kannata, mutta turvallisuudesta kannattaa huolehtia….

    1. Viitseliäimmät ostajat pilkkovat ohjelmiston niin, että alihankintaan lähtevät osat ovat yksin aika merkityksettömiä. Lisäksi jotkut vielä käyttävät useita alihankkijoita, jotka eivät tiedä toistensa tekemisistä.

      Tosin tässä tapauksessa tuskin kävi näin ruusuisesti, koska sama koodari ulkoisti kaikki työnsä samaan paikkaan.

  3. Tästä ollaan keskusteltu. Tuo tietoturvallisuus on yksi asia, mutta olihan kaveri aika kekseliäs. Projektipäällikköksi tai omaa alihankintafirmaa pystyyn.

  4. Olen itse ostanut työtä Elance.com:in ja oDeskin kautta, enimmäkseen Aasiasta web-kehitystä. Sopii parhaiten juttuihin jotka vievät paljon aikaa ja ovat työläitä toteuttaa. Olen itse hankkinut ostamistani palveluista riittävän osaamisen että osaan määritellä ne, tiedän suunnilleen mitä niihin kuluu aikaa sekä sen mitä niistä kannattaa maksaa.

    Pyrin noudattamaan kahta nyrkkisääntöä punnitessani työnnänkö jotain koodareille Aasiaan: 1) jos osaan tehdä jonkun jutun ja teen sen nopeammin kuin selitän toiselle –> teen itse. Muussa tapauksessa delegoin.
    2) Jos joku mystinen ongelma ei ratkea tunnissa –> delegoin. Tällöin luultavasti minun ei kannata edes yrittää selvittää syytä vaan pyytää freelanceria ratkaisemaan ja selittämään mistä ongelma johtui.

    Ja kun sopiva tekijä osuu kohdalle ja työn jälki on hyvää kannattaa tekijästä pitää kiinni – maksaa mitä pyydetään ja välillä vähän enemmänkin, suhtautua ystävällisesti ja kunnioittavasti kuin kehen tahansa ”paikalliseen” tekijään, pyrkiä työllistämään myös ruuhkahuippujen ulkopuolella ja etenkin hoitaa maksut nopeasti. Pitemmissä jutuissa olen sopinut että maksan ko. viikon työt aina perjantai-iltapäivisin.

    Suosittelen ostettavaksi myös oikolukua ja käännösten tarkistusta, etenkin jos teillä on jotain ei-omalla äidinkielellä kirjoitettua materiaalia. Vaikka pitäisit englanninkielen taitoasi miten hyvänä ei se luultavasti yllä natiivin tasolle mitenkään. Olen ostanut mm. englanniksi kirjoittamieni tekstien oikoluvun ja korjaukset perusteluineen englanninkieliseltä äidinkielen opettajalta Yhdysvalloista, websivullinen tekstejä korjausehdotuksineen ja perusteluineen kustansi muistaakseni alle 100 dollaria.

    1. Kiitos Jarno, nämähän olivat tosi hyödyllisiä neuvoja! Olet selvästi miettinyt asioita, käytäntösi vaikuttavat fiksuilta.

      Olen samaa mieltä tuosta kielenhuollosta. Suomalaisen on turha viilata vieraskielistä tekstiä kovin kauan. Ei siitä tule koskaan niin hyvää kuin natiivin näkökulmasta pitäisi.

  5. Bob virhe oli noudattaa ”Neljän tunnin työviikko”-kirjan ohjeita vain puolittain. Jos hän olisi tehnyt homman kunnolla, hän olisi viettänyt suurimman osan ajastaan pois työpaikalta ”etätöissä”, kenties rannalla Meksikossa. Tietojenvaihto Kiinan kanssa olisi hoitunut kotikoneen yhteyden kautta, joten asia ei olisi sitä kautta paljastunut. Se ratkaisu olisi myös firman kannalta ollut tietoturvallisempi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.