Sain maaliskuussa vetämästäni Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssistani palautetta. Tiedustelutoimintaa käsittelevä osuus oli oikeastaan olematon.

Huomenna* lentokenttähotelliin kokoontuu jälleen kolmekymmentä innokasta tuotteistajaa. Tällä kertaa pohdimme perusteellisemmin, miten tuotepäällikön kannattaa tutkailla asiakkaidensa tarpeita.

Kuten tunnettua, hyväntahtoisilta maallikoilta on vaarallista kysellä mielipiteitä. Ne vievät usein harhaan. Olisiko siis tehokkaampaa värvätä ostajat saman tien tuotekehittäjiksi?

Huhtikuun 2013 Harvard Business Review julkaisi artikkelin Using the Crowd as an Innovation Partner. Se esitteli useita tapoja osallistaa asiakkaita tuotekehityksen avuksi.

1. Yleisökilpailu

Käynnistä yleisökilpailu, jos haluat kerätä joukon ratkaisuja täsmäongelmaasi.

Menetelmä on ikivanha. Esimerkiksi Englannin parlamentti julisti kuuluisan kilpailun vuonna 1714. Luvassa oli 20 000 punnan palkinto keksijälle, joka esittelisi tarkan laivakellon.

Pituuspiirin määrittäminen avomerellä oli ollut siihen saakka melkoista arpomista. Tarkkoja kelloja oli kyllä olemassa, mutta ne perustuivat heiluriin. Kovassa merenkäynnissä sellainen ei toiminut luotettavasti.

Kilpailun voitti kelloseppä John Harrison (1693–1776). Hänen kronometrinsä avulla pituuspiiri selvisi 50 kilometrin tarkkuudella.

Potti oli muikea. Kaikkiaan Harrison keräsi (useassa osassa) palkintorahaa summan, joka vastaa nykyrahassa noin 3,5 miljoonaa euroa.

Yleisökilpailut ovat suosittuja edelleen. Yksi moderni esimerkki löytyy parin vuoden takaisesta postauksestani Rakenna oma autosi.

2. Kehitysyhteisö

Entä jos haluatkin koota joukon ihmisiä työskentelemään yhden yhteisen tavoitteen puolesta? Silloin kannattaa rakentaa yhteisö.

Kaikille tuttu käytännön esimerkkejä ovat Wikipedia ja Linux. Vapaaehtoiset jalostavat kokonaisuutta päivä päivältä paremmaksi. Tulokset ovat vakuuttavia.

Menetelmällä on myös heikkoutensa. Hajautuneelle ryhmälle on ei synny yhtenäistä tekemisen tapaa ja kulttuuria tuosta vain. Lisäksi lopputuloksen tekijänoikeuksien kanssa täytyy olla tarkkana.

Olen soveltanut keinoa itsekin. Pääosin vapaaehtoisista koostuva 30 hengen ryhmäni kirjoitti Google-markkinointia käsittelevän kirjan 30 tunnissa elokuussa 2006. Suurin osa kirjan aiheista oli suoraan yleisöltä peräisin.

Tulos ylitti odotukset. Risto Poutiainen voitti teoksella vuoden parhaalle markkinointialan julkaisulle myönnettävän Kultasulka-palkinnon vuonna 2007.

3. Tuotealusta

Kolmas tapa on tarjota alustaa tai ydintuotetta, jonka avulla yleisö voi ratkaista hyvin erilaisia ongelmia. Esimerkki sellaisesta on Applen (alun perin) iPhone-sovelluksia varten rakentama kehitysympäristö ja App Store -kauppa.

Softanikkareiden on helppo rakentaa mobiilisovelluksia mitä merkillisimpiin tarpeisiin. Myös raha virtaa näppärästi asiakkailta kehittäjille. Applen kaupasta onkin ladattavissa tällä hetkellä lähes 900 000 erilaista ohjelmistoa.

Perustajaltaan kunnon alusta vaatii paljon. Toisaalta joudut dokumentoimaan ja avaamaan tuotteesi. Toisaalta saat varjella sitä kekseliäiltä häiriköiltä ja varkailta.

4. Työnvälitys & mikrotehtävät

Yksi mahdollisuus on se, että hajautat ja ulkoistat tuotekehityksesi tehtäviä. Et kuitenkaan joudu palkkaamaan ammattilaisia perinteiseen, kankeaan työsuhteeseen.

Kun työnvälityksen kustannus (ja vaiva) laskee riittävästi, myös äärimmäisen pieniä ongelmia on mahdollista ratkoa kannattavasti. Se tietysti edellyttää sitä, että jaksat pilkkoa laajat kokonaisuudet pieniksi osatehtäviksi.

Osaajia maailmassa riittää. Esimerkiksi kalifornialainen oDesk kehuu yhdistävänsä runsaat 3 miljoonaa freelanceria ja yli puoli miljoonaa toimeksiantajaa.

Suomalainen Microtask on hyvä esimerkki pientehtävien välittämiseen erikoistuneesta yhtiöstä. Firman sivuilta löytyy mainio aihetta käsittelevä pdf-kirja Short Stories About Tiny Tasks – Microtasks, Crowdsourcing and Gamification.

Silmäile myös muita työnvälittäjiä: Elance, Guru, Clickworker, ShortTask, Samasource, Freelancer, CloudCrowd ja Amazon Mechanical Turk.

Kuvaamaani joukkoistamisen menetelmät toimivat vain, jos joku jaksaa suunnitella, organisoida ja valvoa. Se kuulostaa työläältä.

Niinpä suomalainen tuotepäällikkö taitaa valita oikotien. Hän pirauttaa asiakkaalleen ja kysyy, suostuisiko tämä osallistumaan kiinnostavaan kehitysprojektiin, jota kukaan ei ole pohtinut nokkaansa pidemmälle.

Joukkoistaminen tarkoittaa tuotteistettua osallistamista, joka samalla markkinoi yritystäsi.

* Seuraava kurssi on luvassa 17.9.2013 Rantasipi Airport -hotellissa Vantaalla. Ilmoittaudu ajoissa mukaan, tähän saakka tilaisuudet on myyty täyteen.

Lähde: Harward Business Review 4/2013, Using the Crowd as an Innovation Partner – Kevin J. Boudreau & Karim R. Lakhani.