Listasin toukokuussa opuksia, joiden tarkoitus oli pudottaa sinut maan pinnalle. Jos kuvittelit itsestäsi liikoja, ehdottamani teokset kyllä romuttivat suuruudenhullut ajatuksesi.

Jos olet ehtinyt näin nollata tilanteesi, voit siirtyä lukuprojektisi toiseen vaiheeseen. Olet valmis opiskelemaan uusia taitoja.

Kirjat ovat jälleen kirjoittajan mukaan aakkosjärjestyksessä. Aloita näistä:

1. Talent Is Overrated: What Really Separates World-Class Performers from Everybody Else – Geoff Colvin (2008)

Colvinin kirja ilmestyi lähes samaan aikaan kuin Malcolm Gladwellin Outliers, joka teki tunnetuksi niin sanotun 10 000 tunnin säännön. Toisin sanottuna jonkin asian kunnolliseen oppimiseen tarvitaan pirusti raakaa harjoittelua. Näistä kahdesta Colvin käsittelee asiaa enemmän bisnesnäkökulmasta. Molemmat opukset kuitenkin pohtivat sitä, mikä voisi olla esimerkiksi Bill Gatesin tai Mozartin menestyksen salaisuus. Päätelmä on, että asiaan vaikuttavat monet muut asiat kuin vain synnynnäinen lahjakkuus.

2. The 4-Hour Work Week: Escape the 9-5, Live Anywhere and Join the New Rich – Timothy Ferriss (2009)

Ferriss kertoo, miten fiksu ja laiska ihminen järjestää työnsä niin, että koneisto rouskuttaa hänelle tuloja lähes itsekseen. Koneenkäyttäjälle jää aikaa muuhun puuhasteluun. Kirja ei ole sikäli perinteistä konsulttihöpinää, että Ferriss on kuvaamillaan keinoilla todella itse vapauttanut itsensä perinteisen työviikon kahleista.

3. ReWork – Jason Fried ja David Heinemeier Hansson (2010)

Tämä 37signals-ohjelmistotalon perustajien teos on mukavan suorasukaista ja nopeasti luettavaa nyrkkipostia. Kirjoittajien vastavirtaan puskeva yrittäjäfilosofia saa monet perinteisemmät käytännöt näyttämään aivan järjettömiltä.

4. The Checklist Manifesto: How to Get Things Right – Atul Gawande (2009)

Gawande näyttää, miten murskaavia tuloksia yksinkertainen tarkistuslista on tuottanut esimerkiksi sairaaloissa. En enää ikinä uskaltaisi mennä leikkaukseen, jos kirurgi ei suostu käyttämään listoja työnsä tukena.

5. The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It – Michael E. Gerber (1995)

Vaikka kirja on kirjoitettu pienyrittäjille, sen idea sopii mainiosti myös isojen firmojen asiantuntijoille, tuotteistajille ja johtajille. Gerber kuvaa konkreettisesti marssijärjestyksen, jonka avulla minkä tahansa bisneksen perustaja tekee itsestään lopulta tarpeettoman.

6. Blink: The Power of Thinking Without Thinking – Malcom Gladwell (2005)

Gladwell pohtii intuition ja alitajuntamme vaikutusta päätöksiimme. Ihmisaivot on merkillinen koneisto, joka skannaa ja muhentaa tietämättämämme valtavia määriä dataa – ja putkauttaa salamana päätelmän, joka on yllättävän usein se oikea.

7. Permission Marketing: Turning Strangers Into Friends And Friends Into Customers – Seth Godin (1999)

Godinin menestysteos on peräisin jo viime vuosituhannelta, mutta liian harva on vieläkään omaksunut sen periaatteita. Godin asettaa kyseenalaiseksi koko perinteisen tyrkyttämismarkkinoinnin idean.

8. All Marketers Are Liars: The Underground Classic That Explains How Marketing Really Works – and Why Authenticity Is the Best Marketing of All – Seth Godin (2005)

Godinin laajasta tuotannosta nostamani toinen tärkeä kirja puhuu siitä, miksi me kaikki haluamme uskoa tarinoita – ja valehdella itsellemme. Mielenkiintoista kyllä, Godin on päivitti vuonna 2009 kirjansa niin, että nykyään se kulkee nimellä ”All Marketers Tell Stories”. Ilmeisesti joku oli ottanut nokkiinsa alkuperäisestä nimestä.

9. Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die – Chip Heath & Dan Heath (2007)

Heathin veljesten ensimmäinen kirja keskittyy siihen, miten idea tai tarina on rakennettava, jotta se vaikuttaisi tehokkaasti. Teos sisältää paljon erinomaisia esimerkkejä, joista on käytännön hyötyä jokaiselle viestintäongelmista kärsivälle.

10. Switch: How to Change Things When Change Is Hard – Chip Heath & Dan Heath (2010)

Heathien toinen teos on mainio opas kaikille organisaationsa sisäisen markkinoinnin ja muutosvastarinnan kanssa kamppaileville. Kirja sisältää jälleen paljon tarinoita, psykologiaa ja käytännöllisiä esimerkkejä.

11. Decisive: How to Make Better Choices in Life and Work – Chip Heath & Dan Heath (2013)

Kolmas Heathin veljesten pumaska kertoo, miten teet tavanomaista parempia päätöksiä. Tutustut tyypillisiin päättäjiä vaaniviin ansoihin, joihin meistä jokainen lankeaa vähän väliä. Lisäksi opus ehdottaa nelivaiheista mallia, joka on riittävän yksinkertainen kenen tahansa täyspäisen arkityöhön.

12. A Sense of Urgency – John P. Kotter (2008)

Kotter on tunnettu sisäisen markkinoinnin guru. Ehkä paras hänen kirjoistaan kertoo siitä tosiasiasta, että ihminen ei muutu kuin pakon edessä. Niinpä hyvä johtaja ei yritä hyssytellä ja piilotella sitä, että bisnes on menossa turvalleen. Päinvastoin, hänen on luotava organisaatioonsa kiireen tuntu – tai jopa lietsottava paniikkia.

13. The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses – Eric Ries (2011)

Riesin hitti kertoo, miten lean-periaatteet toimivat tuotekehitystyössä. Teos on saanut monet ohjelmistoyritysten konkaritkin miettimään tekemisiään aivan uudella tavalla. Oppeja on helppo soveltaa muuhunkin kuin softabisnekseen.

14. Puhevalta – Kuinka kuulijat vakuutetaan – Juhana Torkki (2006)

Torkin teos on mielestäni yksi parhaita suomalaisia bisneskirjoja kautta aikain. Se päivittää nykyaikaan ikivanhat retoriikan opit, joista on jokaiselle asiantuntijalle ja johtajalle paljon ammennettavaa.

15. What Customers Want : Using Outcome-Driven Innovation to Create Breakthrough Products and Services – Anthony Ulwick (2005)

Ulwick kertoo vaihe vaiheelta, miten selvität asiakkaidesi tarpeet niin, että tuotekehittäjien työ tuottaisi todella myös myyntituloja. Saat selkeät neuvot esimerkiksi siihen, miten erilaiset tarpeet ja toiveet kannattaa asettaa tärkeysjärjestykseen.

Kun kahlaat edes suurimman osan luettelemistani teoksista, tiedustelu-, viestintä- ja tuotekehitystaitosi hyppäävät seuraavalle tasolle – siis jos sovellat lukemaasi myös käytäntöön.