Amazonista löytyi tänään 160 905 kirjaa hakusanalla “strategia”. Se kertoo toisaalta, että aihe askarruttaa miljoonia johtajia ja asiantuntijoita vuodesta toiseen.

Toisaalta strategiateosten määrä osoittaa, että aihe on erittäin hähmäinen. Vähäistäkään yhtenäistä näkemystä ei liene edes näköpiirissä.

Olen ostanut ja yrittänyt lukea kymmeniä strategiakirjoja. Yritykseksi se on usein jäänytkin. Niin epäselvää jaarittelua ja teoreettista jahkailua suurin osa strategiakirjoista sisältää.

Usein herää epäillys, että sattuman ja sekoilun tuottamat tulokset on houkuttavaa todistella jonkin nerokkaan strategisen ajattelun hedelmiksi jälkikäteen.

Kaikesta huolimatta rohkenen määritellä, mitä tuotestrategia tarkoittaa. Kuten sanottu, saat aivan perustellusti korvata sen tuhansilla erilaisilla vaihtoehtoisilla määritelmillä. Ne ovat varmasti yhtä oikeita tai vääriä kuin omanikin.

 Hyvä tuotestrategia kertoo, miten aiot ratkaista asiakkaasi polttavan ongelman kilpailijoista erottuvalla tuotteellasi.

Kaikki lukemani tuotepäällikköoppaat jankuttavat, että tuotestrategian täytyy tukea yrityksen tavoitteita. Tuotestrategian täytyy olla siis linjassa yrityksesi strategian kanssa. Päinvastainen olisikin tietysti aika erikoista.

Mutta vielä erikoisempaa on kuitenkin se, että todennäköisesti yritykselläsi ei ole strategiaa lainkaan. Toki johtajat ovat sellaisen mielestään rustanneet. Mutta todellisuudessa se on jotain tämäntapaista tuubaa:

 “Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme hinta-laatu-suhteeltaan ylivoimaisia ratkaisuja sellaisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen, jotka tarjoavat elämyksellisiä digitaalisia kokemuksia ajasta ja paikasta riippumatta.

Pyrimme kehittämään palvelujemme laatua ja kustannustehokkuutta panostamalla eritoten palveluidemme laadun, henkilöstön osaamisen ja prosessiemme jatkuvaan kehittämiseen sekä toimintojemme kansainvälistämiseen.

Pyrimme toimimaan lähellä asiakkaitamme joustavasti ja kustannustehokkaasti. Pyrimme toimimaan merkittävimpien palvelu- ja tuoteinnovaattoreiden strategisena kumppanina ja auttamaan heitä hyödyntämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja digitaalisuuden mahdollistamaa korkeaa tuottavuutta.”

Esimerkkini on suora lainaus suomalaisen pörssiyhtiön vuosikertomuksesta. Haluaisinpa nähdä niin tyhmän tuotepäällikön, ettei hänen tuotestrategiansa tukisi moista yrityksen strategiaa. Sellaista olisi erittäin vaikea keksiä ilman, että se tähtäisi ylihintaiseen, huonolaatuiseen ja joustamattomaan ratkaisuun.

Hyvä tuote- tai palvelustrategia kertoo, miten aiot ratkaista asiakastasi pännivän ongelman.