Ryystin mehut väärään kurkkuun, kun lueskelin Kauppalehteä kesäkuussa. Eräs suomalainen johtaja kertoi haastattelijalle vaatimattomasti, että hän on “myös innovatiivinen visionääri”.

Jutusta ei käynyt ilmi, mitä pomo visionäärillä tarkoitti. Mutta jos saan arvata, hän piti itseään jonkinlaisena ennustajana. Kenties hän näki bisneksensä tulevaisuuden kirkkaammin kuin me tavalliset maan matoset.

Nyt joudun paljastamaan järkyttävän uutisen:

Visionäärejä ei ole olemassakaan. Kyse on joulupukin kaltaisesta satuolennosta.

Koko visionäärimyytti kumpuaa muutamasta ihmisluonnon heikkoudesta:

    1. Kaipaamme guruja, tähtiä, sankareita ja vahvoja johtajia. Olisi niin mukavaa, jos olisi auktoriteetteja ja esikuvia. Useimmat meistä haluavat tulla johdetuiksi. Siitä kumpuaa myös pappien ja uskontojen valta.
    2. Enemmistö (55 prosenttia) maailman ihmisistä uskoo ihmeisiin. Yhdysvalloissa lukema on 78 prosenttia ja skeptisimmässäkin Pohjoismaassa – eli Tanskassa – 24 prosenttia.
    3. Aivomme tehtailevat asiayhteyksiä toisistaan täysin riippumattomien ilmiöiden välille. Tulkitsemme esimerkiksi vastoinkäymiset kohtalon tai jonkin jumalan langettamiksi rangaistuksiksi.

Lisäksi tarvitaan enää ihmisen kyky valikoida todisteista vain mieluisat. Se näkyy vaikkapa niin, että itseään älykkäinä pitävät sijoittajat haluavat epätoivoisesti uskoa sijotusneuvojiin, jotka muka osaavat ennustaa pörssikursseja.

Se vain pääsee unohtumaan, että jokaista (sattumalta oikein ennustanutta) kohden löytyy sata tai tuhat epäonnistunutta sijoitusalan ammattilaista.

Visionäärimyytti syntyykin aina vasta jälkikäteen, jos asiat sattuivat etenemään suotuisasti.

Entä sitten Applen Steve Jobs? Eikö hän ollut elävä todiste päinvastaisesta? Eikö hän nimenomaan vaistonnut uskomattoman hyvin, mitä ihmiset haluavat ostaa?

Valitan, edes Jobs ei ollut visionääri. Hänen menestyksensä ei johtunut jostain kuudennesta aistista. Selitykset ovat paljon maallisempia:

    1. Jobs sattui syntymään sopivaan aikaan ja paikkaan, kuten moni muukin maailman rikkaimmista it-alan “visionääreistä”. Yksi heistä oli Microsoftin Bill Gates.
    2. Jobsin ei muka tarvinnut kuunnella asiakkaitaan. Todellisuudessa Applen omat vähittäismyymälät ovat laboratorioita, joissa henkilökunta kartoittaa asiakkaiden toiveita ja tarpeita päivät pääksytysten.
    3. Jobs myös epäonnistui surkeasti monta kertaa. Hänen Lisa-tietokoneensa oli viedä Applen konkurssiin. Newton-niminen iPadin esi-isä oli täysi floppi.*

Siitä ei liene kahta kysymystä, että Jobs oli mestari keksimään tarinoita. Kuten on monesti todettu, ne saattoivat olla monin osin silkkaa huuhaata. Hänellä oli kuitenkin miljardeja syitä rakentaa mielikuvaa suuresta visionääristä.

Sitä paitsi monet visionääreiksi ylennetyt ovat maanisen ahkeria ja sinnikkäitä. He etsivät tilaisuuksia jatkuvasti ja joka paikasta. Kun sellaisia löytyy, he tarttuvat toimeen.

Keksijänerona pidetty Thomas Alva Edison** epäonnistui tuhansia kertoja. Mutta kun hän turasi ja kokeili tarpeeksi erilaisia vaihtoehtoja, lopulta osa keksinnöistä osui maaliinsa.

Suurin osa meistä tavallisista ihmisistä ei huomaisi tilaisuutta, vaikka sellainen hutkisi seipäällä selkään.

Jos saan arvata, pian tiedotusvälineet julistavat Rovion perustajat visionääreiksi. Yhä harvempi jaksaa muistaa, että Angry Birds oli keksijöidensä 52. peli.

Roviolaisten esimerkki ei todista niinkään ennustajan lahjoista, vaan ihailtavasta sitkeydestä. Puhumattakaan siitä ripeydestä, jolla he reagoivat, kun hittuote vihdoin löytyi.

Tuntuuko ihan visionääriltä? Yhtä hyvin voisit ylentää itsesi Teräsmieheksi.

* Newton oli Applen toimitusjohtajan John Sculleyn ajama hanke ajalta, jolloin Jobs oli jo saanut potkut firmasta. Sen sijaan Sculleyn palkkaaminen oli yksi Jobsin merkittävistä munauksista.

** Myös Edison oli mestari keksimään tarinoita ja manipuloimaan tiedotusvälineitä: Ei keksintöäkään sitten aamiaisen.

Lähteet:

    1. Talent Is Overrated – What Really Separates World-Class Performers from Everybody Else, Geoff Colvin 2008
    2. The Lean Entrepreneur: How Visionaries Create Products, Innovate with New Ventures, and Disrupt Markets, Brant Cooper & Patrick Vlaskovits 2013
    3. Five of Steve Jobs’s Biggest Mistakes – Peter Sims – Harvard Business Review 21.1.2013
    4. Miksi ihmiset uskovat ihmeisiin? GEO-lehti 4/2013, Mathias Messenhöller