Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Halpa lääke on huono lääke

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Juttelin joitain vuosia sitten apteekin asiakaspalvelujohtajan kanssa. Hän kertoi mielenkiintoisesta ilmiöstä.

Asiakas valitsee hyllystä Aspirin-boksin ja marssii sen kanssa kassalle. Sitten hänelle valkenee, että laatikko maksaa hädin tuskin muutaman euron (nykyisin runsaat 4 euroa).

Hintatieto saa ostajan epäröimään:

”Käykö, että käyn vielä hakemassa jotain tehokkaampaa?”

Sen jälkeen asiakas marssii takaisin särkylääkehyllyn ääreen. Pian hän palaa tuplahintaisen, 400-milligrammaisia pillereitä sisältävän Burana-paketin kanssa.

”No nyt saa kipu kyytiä!”

Hyllystä toki löytyisi myös Aspiriinin kanssa samanhintaista Buranaa. Mutta se ei kelpaa. Kalliimpaa olla pitää. Jos muu ei auta, asiakas valitsee askin, jossa onkin enemmän pillereitä.

Samat piruetit toistuivat joka viikko. Kyse ei ollut yhdestä tai kahdesta satunnaisesta sekoilijasta.

Apteekin asiakkaat päättelevät särkylääkkeen tehon suoraan paketin hinnan perusteella. Halpa Aspirin ei pärjää kalliimmalle Buranalle.
Apteekin asiakkaat päättelevät särkylääkkeen tehon suoraan paketin hinnan perusteella. Halpa Aspirin ei pärjää kalliimmalle Buranalle.

Hauskinta tarinassa on se, mitä tapahtui, kun kuvailin tätä hinnoittelun psykologiaa ystävälleni Sepolle. Hän sattui asioimaan apteekissa vähän keskustelumme jälkeen.

Seppo kertoi myöhemmin, että hänenkin oli suorastaan pakko ostaa kalliimpaa särkylääkettä – ihan vain varmuuden vuoksi. Siis vaikka hän muisti ja ymmärsi keskustelumme aivan hyvin.

Särkylääkkeen hinta kertoo, miten tehokkaasti kipu saa kyytiä.

10 vastausta

  1. Samaan aikaan jännää, muttei yllättävää käytöstä. Oma terveys kun on kyseessä niin ei ostetakaan halvinta. Apteekista. Ruuaksi kuitenkin kelpaa halvimmat makaroonit, sateenkaarituotteet ja halvin jauheliha sisällöstä välittämättä. Päivä ruuan voi myös kätevästi korvata pikaruualla. Koska aina on kiire ja halpakin pitäisi olla.

    Buranasta tuli mieleen, että minulla on niin vahva suhde buranaan, että vasta jos Buranaa ei ole saatavilla suostun syömään jotain muuta(panadolia) särkyyn. Itse tosin väitän ostavani hinta/määrä suhteen perusteella buranat apteekista.

  2. Veikkaanpa, että kalliimpi burana myös toimii paremmin: placebo-vaikutus riippuu paljon odotuksista. Vielä jos buranan saisi neulalla pistettävässä muodossa, niin päänsärky lähtisi vielä nopeammin.

    Toinen iso syy on se, että ihmiset eivät oikeasti tiedä, että eri merkkiset lääkevalmisteet toimivat täsmälleen samalla tavalla.

    Placebo-vaikutuksesta:
    https://www.ted.com/talks/eric_mead_the_magic_of_the_placebo.html

    NPR planet money podcast merkkiuskollisuudesta, käsitellään myös geneerisiä vs. merkkilääkkeitä:
    https://www.npr.org/blogs/money/2013/08/13/211807706/episode-479-behind-the-label

    1. Tuo placebo-vaikutus on todella tehokas. Siihen kun vielä lisätään se ihmisen vahva halu olla oikeassa, niin saadaan todella uskollinen asiakas.

      Tässä monesti tuotteistaminen myös epäonnistuu, kun mielikuva ja haluttu lopputulos ei ole linjassa keskenään. Esimerkiksi jos joku myy halpaa erittäin tasokkaassa paikassa, niin herkästi sitä rupeaa miettimään, että missäköhän homman koukku on.

  3. Orion on onnistunut luomaan Buranalle (kopiolääke) vahvan brändin. Orionin ”leipäpuu”.

  4. Kipu on tila joka todellakin halutaan pois. Tässä kohtaa ei mikään rainbow-särkylääke kelpaa. Orionilla olis mielestäni mahdollisuus tehdä rajut rahat yksittäin pakatuilla supersärkylääkkeillä. Niissä vois olla joukossa jotain guaranaa tai mitä lie.

  5. Itselleni kyllä kelpaa todella voimakkaisiin kuukautiskipuihin ihan vaan Ibumax, jossa on siis sama vaikuttava aine kuin Buranassa (ibuprofeeni). 30 napin paketti maksaa 4,02 €. Lääkärikin määräsi samaa Ibumaxia, mutta vain vahvempana. Hyvin toimii.

    Joskus katsoin telkkarista tähän samaan aiheeseen liittyvää tutkimusta, jossa todettiin, että ihmiset uskovat lääkkeen tehoon mm. pillerin koon perusteella. Sen mukaan piti olla joko tosi iso tai tosi pieni pilleri, että lääkkeeseen uskotaan. Toinen vaihtoehto oli edelläkin jo mainittu neula.

    Ehkä sellaiset ihmiset, jotka joutuvat turvautumaan särkylääkkeisiin vain satunnaisesti, hurahtavat markkinointikikkoihin helpommin?

    terv. nimim. ”liikakäyttäjä”

  6. En tiedä onko sillä merkitystä tässä tutkielmassa. Itse huonannuyt että Burana Caps 400 toimii paremmin kuin Aspirin ikinä. Ehkä ero on Ibuprofeeni vs. Asetyylisalisyyli. Eri myrkyt.

  7. Tästä aiheesta Dan Ariely muistaakseni tarinoi melko pitkäänkin Predictably Irrationalissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.