Aloin seurustella erään söpön mimmin kanssa 17-vuotiaana, eli 35 vuotta sitten. Nykyisin tuo ex-tyttöystäväni on vaimoni. Olemme yrittäneet käynnistää talomme remonttia jo yli vuoden ajan.

Onneksi pienperheyksiköllemme on kertynyt kohtalaisen pitkä putki yhteistä taivalta. Ostaminen raastaa hermoja niin, että hatarampi parisuhde olisi jo purkautunut.

Olen vasta viime aikoina lopulta tajunnut, mikä on suomalaisen yrittäjän pahin ongelma.

Hän ei ymmärrä lainkaan, mikä on tuote. Eikä sitä näytä ymmärtävän moni ostajakaan.

Viime vuoden puolella yritimme tilata kokonaispalvelua alan liikkeestä, joka myy keittiöiden ja kylppäreiden kalusteita. Sen laatima suunnitelma ei kuitenkaan kelvannut vaimolleni. Otimme aikalisän.

Maaliskuussa värväsimme päteväksi mainitun sisustussuunnittelijan, jonka tehtävä oli miettiä koko kämppämme ilme uusiksi. Hän toimitti ehdotuksensa elokuun alussa. Suunnitelma vaikutti hyvältä.

Palkkasimme kyseisen ammattilaisen alun perin siksi, että hän mainiosti taitavaa remonttiporukkaansa. Meille oli tärkeää, että saisimme sekä suunnitelmat että toteutuksen samasta paikasta.

Nyt olemme sitten odottaneet tuon huippuhyvän remppaporukan tarjousta kolme viikkoa.

Tiedämme vain erittelemättömän kustannusarvion ja summittaisen aikataulun. Loppusummalla saisi pramean saksalaisen henkilöauton uutena kaupasta, joten ostokseen liittyy merkittävä taloudellinen riski.

Savotan piti alkaa syyskuun alussa, eli muutaman päivän kuluttua. Meidän pitäisi muuttaa jopa kahdeksi kuukaudeksi evakkoon. Mutta emme voi tietenkään vuokrata tilapäistä asuntoa, koska meillä ei ole mitään sopimusta tai sitovaa aikataulua.

Emme pääse tilaamaan keittiön tai kylpyhuoneen kalusteita. Emme tiedä laattojen tai parkettien menekkiä, joten niitäkin on vaikea ostaa.

Kaikki on kiinni siitä, että remonttiporukan vetäjä on kuulemma a) huono lukemaan sähköpostejaan ja b) vielä huonompi tietokoneen käyttäjä.

Käymme uudelleen ja uudelleen vuoropuhelua, joka toistuu näin:

Sisustussuunnittelija (SS): “Se remonttiporukkamme on tosi, tosi, toooosi taitava.”

Minä: “Joo, uskon sen. Mutta kun meillä ei ole tarjousta.”

SS: “No minä soitan ja patistelen. Se porukkani on vain kiireinen. Mutta kyllä ne ovat ihan äääälyttömän taitavia.”

Vaimoni: “Uskomme kyllä, mutta kun meillä ei ole tarjousta.”

SS: “Ne miehet osaavat kyllä hommansa, huoli pois!”

Minä: “Aivan, mutta kun meillä ei ole mitään sitovaa paperilla. Emme voi edetä.”

Nyt jo vaimonikin saattaa selittää minulle, että rempparyhmä on varmasti luotettava. Ei minusta. Luottamukseni rapautuu päivä päivältä.

Tässä se ongelma nyt näkyy. Se toistuu eri toimialoilla ja kaikenlaisissa bisneksissä jatkuvasti.

Niin myyjä kuin asiakaskin kuvittelee, että jonkin tavaran tai palvelun tekninen ydin olisi tuote.

Teknisellä ytimellä tarkoitan vaikkapa tässä tapauksessa ammattimiesten remonttitaitoja. Vastaavasti omat asiakkaani kuvittelevat usein, että heidän ohjelmistonsa tai konsulttiensa rautainen osaaminen olisi tuote.

Nokian insinöörit naureskelivat Applen iPhonelle vuonna 2007. He todella kuvittelivat, että matkapuhelimen piirilevylle juotetut komponentit olisivat tuote.

Viljelijä tai yliopiston tutkija saattaa kuvitella, että hänen tuotteensa olisi jokin biologinen muodostuma, jota myös mesimarjaksi kutsutaan. Mutta ei se ole vielä tuote, ei todellakaan.

Tuote on jotain sellaista, jota joku haluaa ostaa, uskaltaa ostaa ja kykenee ostamaan.

On aivan yhdentekevää, miten hyvin remppaeemeli osaa kaakeloida seiniä tai asentaa parketteja. Siitä ei ole mitään riemua, kun suurin osa oleellisista (palvelu)tuotteen osista puuttuu kokonaan.

Hän tarvitsee käden taitojensa lisäksi hinnastoja, sopimuksia, tarkistuslistoja, myynti- ja neuvottelutaitoja, selkeitä lupauksia, jämeriä tilaus-, toimitus- ja laatuprosesseja sekä vaikka mitä.

Palvelunsa tuotteistanut remppaliike olisi ottanut ohjat alusta saakka. Nyt joudumme itse ehdottamaan, miten haluaisimme edetä asiassa, josta meillä ei ole mitään kokemusta.

Satanen vetoa, että joudun vielä itse laatimaan tarjouksen ja sopimuksen itselleni, jos haluan ostaa tältä ns. huippuammattilaisten joukkiolta jotain.

Tuote on jotain helposti ostettavaa. Sen tekninen ydin on yksin yhtä hyödyllinen kuin sukellusräpylä Saharassa.