Tänään Digitoday raportoi, että uusi iPhonen sormenjälkitunnistus murtui hakkereiden käsittelyssä saman tien.

Toisin sanottuna uutuuden arvo väheni, vaikka tuote säilyi täysin ennallaan.

Tämä asia tuntuu olevan hinnoittelukoulutusteni (insinöörihenkisille) osallistujille yksi vaikeimmista: tuotteen arvo ei riipukaan vain tuotteesta itsestään.

Esimerkkejä vastaavista tilanteista riittää pilvin pimein:

    1. Omakotitalosta tuli slummia, kun sen naapuriin muutti rötöstelevä moottoripyöräjengi.
    2. Hummer-maasturi muuttui ökypirssistä romuraudaksi, kun polttoaineen hinta pompsahti.
    3. Yhdysvaltalaisten pilvipalvelujen kysyntä notkahti, kun NSA:n urkintakuviot tulivat julkisiksi.
    4. Rätin arvo paukahti peltikatosta läpi, kun Lady Gaga ripusti sellaisen päälleen.
    5. Tallinnanmatkat lisäsivät suosiotaan, kun valtio korotti alkoholiveroja.

Kaikissa tapauksissa tuote on aivan entisellään – mutta vain teknisestä näkökulmasta. Jokin ulkopuolinen muljahdus muuttaa tuotteen arvoa ilman, että myyjä mahtaa sille yhtään mitään.

Ilmiö kertoo hyvin siitä, miten vähän tuotteen tai palvelun arvo – ja sikäli siis myös sen käypä hinta – riippuu vain joistain tuoteominaisuuksista. Puhumattakaan, että se olisi jotenkin kiinni valmistuskustannuksista.

Periaate lienee aika selvä. Mutta entäs kun kyse onkin juuri sinun omasta tuotteestasi?

Etenkin monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että toki maailman tuulet saattavat heilautella muiden tuotteiden hintoja. Mutta heidän omia palvelujaan moinen ei tietenkään koske millään tavalla.

Tuotteesi arvo riippuu tuotteestasi vain osittain.