Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kolmen tähden kuraa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Lokakuun alkupäivinä tyhjensin talomme vaimoni ja parin riuskan & reippaan ystävän kanssa. Sitten pienperheeni muutti rempparyhmän tieltä kaksioon Espoon Matinkylään.

Koska tilapäinenkin muutto on aina stressaavaa, päätin jo etukäteen, että etsin meille niin siistin ja viihtyisän evakkokämpän kuin mahdollista.

Päädyin Forenom Oy:n verkkosivuille. Firma on erikoistunut väliaikaisten asuntojen vuokraamiseen. Se on laatinut kätevän laatuluokituksen, jonka perusteella asiakas voi valita mieleisensä vaihtoehdon.

Ensin yritin varata premium-tasoisen luukun Helsingistä. Mutta kun se ehti mennä jollekulle toiselle, päädyimme toiseksi parhaaseen, eli kolmen tähden superior-luokan asuntoon.

Viime viikonloppuna marssimme sitten kamat kainalossa tuohon huippulaatua tarjoavaan majapaikkaamme.

Voisin kirjoittaa pitkäänkin siitä, millaiset fiiliksemme sinä iltana olivat. Mutta ehkä annan kerrankin kuvien puhua puolestaan.

Kuvatekstit ovat suoria lainauksia Forenom Oy:n verkkosivuilta. Kunkin ruudun voit klikata suuremmaksi, jos haluat tutkia sitä tarkemmin.

Forenom Oy: "Voit itse rentoutua ammattitaitoisen siivoojamme hoitaessa asunnon siivouksen."
Forenom Oy: ”Voit itse rentoutua ammattitaitoisen siivoojamme hoitaessa asunnon siivouksen.”
Forenom Oy: "Viihtyvyytesi asunnossamme on meille tärkeää. Säännöllinen siivous lisää omaa asumismukavuuttasi ja ehkäisee myös lian pinttymistä asunnon pintoihin."
Forenom Oy: ”Viihtyvyytesi asunnossamme on meille tärkeää. Säännöllinen siivous lisää omaa asumismukavuuttasi ja ehkäisee myös lian pinttymistä asunnon pintoihin.”
Forenom Oy: "Asuntomme tarkastetaan ennen jokaisen sopimuksen alkua."
Forenom Oy: ”Asuntomme tarkastetaan ennen jokaisen sopimuksen alkua.”
Forenom Oy: "Sinun tarvitsee vain pestä astiat, puhdistaa liesi ja/tai uuni, tyhjentää jääkaappi ja viedä roskat roskikseen. Me hoidamme loput!"
Forenom Oy: ”Sinun tarvitsee vain pestä astiat, puhdistaa liesi ja/tai uuni, tyhjentää jääkaappi ja viedä roskat roskikseen. Me hoidamme loput!”
Forenom Oy: "Asumisen hintaan sisältyy liinavaatteet."
Forenom Oy: ”Asumisen hintaan sisältyy liinavaatteet.”
Forenom Oy: "Pääkaupunkiseudulla käytämme siivoukseen Joutsenmerkittyjä puhdistusaineita ja siivousvälineitä."
Forenom Oy: ”Pääkaupunkiseudulla käytämme siivoukseen Joutsenmerkittyjä puhdistusaineita ja siivousvälineitä.”
Forenom Oy: "Asunto on hyväkuntoinen, vastavalmistunut tai juuri remontoitu."
Forenom Oy: ”Asunto on hyväkuntoinen, vastavalmistunut tai juuri remontoitu.”
Forenom Oy: "Viihtyisyyttä on lisätty pienin sisustuksellisin yksityiskohdin."
Forenom Oy: ”Viihtyisyyttä on lisätty pienin sisustuksellisin yksityiskohdin.”

Näistä Forenom Oy:n meille tarjoamista kolmen tähden superior-kokemuksista joudun maksamaan vain vajaat pari tonnia kuukaudessa.

Suomalaisen yrittäjän käsitys laadusta voi tarkoittaa mitä tahansa. Vain laskustaan myyjä ei tingi koskaan.

32 vastausta

  1. Mahtavaa settiä, Jari!

    Tulee elävästi mieleen hotelli Ellivuoresta sarkastinen Youtube-video. Kyllähän tuossa kohtaa tipahtavat hanskat, kun moiseen tilaan asunto on päästetty ja promomielikuvat päässä sisään astelee. Liki täydellistä välinpitämättömyyttä. Ei ylläpito- eikä perussiivouksia ole kyllä hoidettu tuossa lääväksi muuttuneessa huoneistossa.

    Ilman kuvia en olisi millään sanankäänteillä uskonut, että tilanne voi olla noin karmea. Oliko asunnossa mitään jälkiä siitä, että sitä olisi kuitenkin yritetty siivota?

    Joko Forenomilta tuli painokas anteeksipyyntö ja kiitos huomautuksesta, hyvitys laskulla ja perus(=suur)siivous huoneistoon?

    Meilläkin meinasi olla sijaisasunnolle tarve kevättalvella. Taisi olla juuri Forenom, jonne laitoin s-postilla yhteydenottopyynnön, johon reagoitiin todella nopeasti ja sain soiton paikalliselta asiakaspalveluhenkilöltä. Palveluhenki oli loistava! Ja paria tuntia myöhemmin toinen henkilö (asiakaspalveluhenkilön esimies Etelä-Suomesta) soitti perään ja kysyi, sainkohan vielä soittoa? Oli nimittäin hiihtolomien aika niin hän halusi varmistaa, että asia varmasti eteni, kun tämä paikallinen aspa-hlö oli jäämässä hiihtolomille. Eli palveluformaattiin oli satsattu siinä määrin, että heti otettiin koppi asiakkaasta.

    Minkä lie siivousfirman kanssa Forenom yhteistyössä pk-seudulla (oletan, että ovat ulkoistaneet siivouspalvelun)? Ko. firman tj:llä olisi kiire reagoida asiaan, samoin kuin Forenomin tj:llä.

    Siivouspalveluissa tarjontaa paljon varsinkin yksinyrittäjistä. Virallisia tai edes jonkinlaisia standardeja on harvoin käytössä. Voin jonkinmoisella ethoksella puhua aiheesta ja väittää, että Suomessa ei ole montaa firmaa, joilla työn laatua mitataan ja arvioidaan joidenkin standardien pohjalta. Montakohan sertifioitua yritystä löytyy ja moniko täyttää ehdot? Kyllä kilpailuedulle olisi tässä rakoa.

    1. Kiitos Juha, olen ihan samaa mieltä siitä, että Forenomin markkinointi- ja myyntiprosessi toimi oikein mukavasti.

      Bisnes on aina odotustenhallintaa. Forenomin vakuuttavat verkkosivut ja sujuvat myyjät antavat olettaa, että tuotekin olisi kunnossa. Sitäkin karumpaa on sitten huomata, mikä on totuus.

    2. Hei !
      Asiaa joka sana….Forenom ”pilaa ja tuhoaa” asunnon. Uusi asunto laitettiin siihen kuntoo että kiinteistö firma ei ottanut asuntoa edes myyntiin. Asunto piti ensin omalla kustanuksella siivottava, maalattavan, 71 neliön parketti hiottava ja ilmastoin putsatta, sauna pestävä ja sauna puu pinnat hiottava jne jotta asunnon sai myyntikuntooan. Kärsin 30 000e tappiota sekä aikaa hikeä ja ”henkisiä” kärsimyksia…Forenom ei vastannut mistään, ei edes loppusiivouksesta tai vakuuvuokran maksamisista puhumattakaan..Siis älkää missä nimessä vuokraa omaa asuntoa Foremonille…Asia on käräjäoikeudessa….

  2. Olisi kiva tietää, mikä firma vastaa noiden huoneistojen siisteydestä.

    Pyöritin pitkään Turussa kuntokeskusta vanhassa teollisuushallissa. Ulkoasu oli vanhan teollisuushallin mukainenkin. Puhuin henkilökunnalle aina, kuinka seinät voivat olla vähän vinossa, mutta siisteys on aina meidän omissa käsissä. Tämän vuoksi meillä oli omat siistijät palkkalistoilla. Ja oli siistiä.

    Siirryin Helsinkiin, ketjun palvelukseen, johtamaan klubia. Tällä klubilla siivosi tuolloin kahden naisen yritys. Homma toimi, koska kaksikolle jokainen asiakas oli elintärkeä. Yritys kuitenkin kaatui ja piti löytää uusi siivousfirma. Uskon, että tekstissä esitetyt kuvat menevät Forenom Oy:n kautta väkevällä viestillä siivousfirmaan, joka on palkattu vastaamaan asuntojen siisteydestä. Silti Forenom Oy on vastuussa siisteydestä, samoin kuin minä olen vastuussa johtamani klubin siisteydestä.

    Tein klubille sopimuksen Plim Oy:n kanssa. Väitän, että hiukseni ovat harmaantuneet kuluvan vuoden aikana huomattavasti. Plim Oy:n myyjä oli parasta mahdollista A-luokkaa. Väitti heidän siivouksen jäljenkin olevan sitä. Toisin kävi. Ilmoitin jo tarjouspyyntövaiheessa, että laskevat sellaisen hinnan, että minun ei tarvitse koskaan valittaa siisteyden tasosta. En todellakaan tinkinyt, enkä hakenut halvinta. Halusin ostaa vain siisteyttä ja maksaa siitä pyydetty hinta.

    Voi luoja, kuinka huonoa tuo jälki on ollut. Heti alkuun oli erittäin suuria ongelmia. Siivoojat eivät aina edes ilmestyneet paikalle sovitusti. Selityksiä kyllä riitti, jos viitsittiin vastata reklamaatioihin. Siivoojia tuli ja meni. Henkilöt vaihtuivat liukuhihnalta, kunnes tilojamme alkoi siivoamaan ilmeisesti virolainen nainen. Hänellä oli silmää siisteydelle. Harmi, että hänkin nyt lopetti kesän jälkeen ja olemme taas reklamaatiorallissa ja henkilökuntani joutuu paikkaamaan jälkiä joka päivä.

    Uskomattominta tässä on se, että kun haluaa hyvitystä tekemättä jätetyistä töistä tai jopa sopimuksen purkua, aloittaa siivouspalveluyritys uhkailun perinnällä ja/tai muilla oikeustoimilla, jos laskuja ei makseta kokonaisuudessaan ajallaan. Odotan nyt kiltisti ensimmäisen sopimusvuoden loppuun, jotta pääsen Plim Oy:n vajaavaisista palveluksista eroon kivutta ja ilman täydellistä harmaantumista.

    Mistä oikeasti löytyisi hyvät siivoojat? Haluan taas palkata sellaiset, en ostaa palvelua ulkoistettuna. Kun siistijätkin kuuluvat klubimme henkilökuntaan – meihin – he huolehtivat siisteydestä klubimme eteen.

    Miksi siivousfirmoilta hyväksytään paskaista jälkeä? Kirjotit, Jari, hyvin Twitterissä:

    ”Siivousyrittäjät kilpailevat vain siitä, kuka halvimmalla ei tee mitään.”

    1. Hyvät siivoojat ovat töissä. Ja hyvät siivojat ansaitsevat parempaa palkkaa kuin alalla keskimäärin. Entisenä kiinteistönhuoltoyrittäjänä tunnen hyviä siivojia, joten olen varma että heitä on.

      Mutta miltä kuulostaa että hyvä siivooja ansaitsee bruttona vähän yli 2000 €, ja todella hemmetin erinomainen jo melkein 3000 €? ja kilometrikorvaukset päälle. Ja toden totta, siivousalalla. Itsekin osaan siivota ja loppupeleissä melko leppoissaa homma, mutta alan palkkataso ei oikein houkuttele.

      Ongelman ydin on että sanoipa kuka mitä tahansa, niin asiakas 90 % tapauksista valitsee halvimman, ja valituskierre jatkuu.

      1. Vinkkaa vain, mistä saan hyvät siivoojat Töölöön. Siisteydestä kannattaa maksaa, erityisesti meidän alalla, kun asiakkaat nuohoavat lattioitakin makuulla.

        Olen samaa mieltä siivouksesta. Ylläpitävä siivous on aika leppoisaa ja minäkin osaan sen hemmetin hyvin. Olen siinä jopa liiankin tarkka, kun teen sitä itse. Esimerkiksi huoneistojen ja kuntokeskuksen ylläpitosiivous on vielä sananmukaisesti siistiä työtä, verrattuna vaikka ravintolan siivoamiseen.

        Tuo esimerkkinä oleva huoneisto on kuvista päätellen ollut kokonaan siivoamatta jo tovin.

        1. Minäkin uskon että hyviä siivoojia on, mutta hyviä siivousyrityksiä ei taida paljon olla.

          1. Monet siivousyritykset saavat alkunsa niin, että yksi hyvä siivooja kuvittelee olevansa myös hyvä (siivous)yrityksen johtaja. Niinpä hän perustaa firman, ikävä kyllä.

            Sama kuvio toistuu joka päivä asiantuntijayrityksissä. Pätevä asiantuntija saa ylennyksen pikkupomoksi. Firma menettää ammattilaisen ja saa tilalle surkean esimiehen.

    2. Kiitos Sami, kokemukseni ovat aivan samanlaisia. Ongelmia riittää loputtomasti, oli kyse kodin tai toimiston siivouspalvelusta.

      Tilanne on juuri sellainen kuin kuvaat: sellaista hintaa ei tunnu löytyvän, että tuote olisi varmasti priimaa.

      Kiitos Plim-vinkistä. Nyt tiedän taas yhden firman lisää, jolta en ainakaan mene kyselemään apua.

    3. Hei Sami!

      Tarinasi on varmasti varsin tyypillinen, vaikka tuntuu karmealta edes todeta tällainen. Onko pk-seudulla todellakin palveluntarjoajista niin huutava pula, ettei keneltäkään voi edellyttää kunnollista työn laatua ja sopimuksen ehtoja?

      Suosittelen, että ensi kerralla teet sopimuksen toistaiseksi voimassa olevaksi ja vieläpä koeajalla. Jos jokin yritys ei uskalla antaa sinulle esim. yhden kuukauden koeaikaa, uskooko se todella pystyvänsä takaamaan sinulle työn kunnollista laatua?

      Määrittele siisteyden taso kirjallisesti sekä valokuvaamalla nk. tärkeimmät paikat, miltä siivouksen jälkeen tulee näyttää. Sataprosenttista tyytyväisyystakuuta ei saa, vaan pitää edellyttää. Se tarkoittaa mm. sitä, että siivousfirma on velvollinen tulemaan korjaamaan työn jäljen puutteellisilta osin x:n vuorokauden kuluessa tai asia hyvitetään laskulla (vaikkapa -50 %). Jos olet kuvannut tärkeimmät paikat, on helppo reklamoida, jolloin puutteellinen laatu näkyy ”yleisenä faktana”.

      Siivousyrittäjien/-firmojen ymmärrettäväksi, muttei tietenkään hyväksyttäväksi, puolustukseksi voin todeta sen, että tuo työvoiman (lue laadukkaan) saanti voi olla kiven alla. Kertomasi mukainen ”virolainen nainen” on aina hyvä asia, mutta ongelmana on sitten se, jos vastaavan tasoisia ei löydykään tilalle tai heitä ei perehdytetä sairastumisten ym. varalle. Siivousfirman vastuulla on tietysti perehdyttäminen, joka sekin tökkii usein pahasti. Ehkei ”virolaisen naisen” jälkeen tulleet työntekijät ole sinällään pelkästään huonoja, vaan kenties heitä ei ole edes perehdytetty työskentelyyn. Ensikertalainen heitetty syvään päähän, kylmään veteen?

      Ota vain härkää sarvista nykyisen palveluntarjoajafirman ja sen tj pöytään. Kysy, ymmärtääkö hän firman maineriskin merkitystä ja sitä, että sopimus tulee päättymään näistä ja näistä syistä? (Vai onko pk-seudulla tosiaan myyjän markkinat, että teki miten teki niin uusia asiakkaita tulee…?) Kummeksuttaa tämäkin case.

      Anteeksi opettajamainen paatostaminen ja neuvominen. Tämä vain kolahtaa liian lähelle ja pistää ärsyttämään suuresti!

      1. Kiitos neuvoista, Juha. Juuri noin olen toiminut, mutta kuten kerroin, kaikenlainen sopimusrikkomukseen perustuva keskustelu ei ota tulta alleen kyseisellä palveluntarjoajalla. Tai itse asiassa ottaa, se aiheuttaa välittömästi koko kylän palamisen. Eivät osaa ottaa vastuuta mistään. En ole koskaan törmännyt vastaavaan firmaan. Tosin toimitusjohtajalta tulleet viestit ja kannanotot kertovat karua kieltään kyseisen yrityksen arvomaailmasta. En yhtään ihmettele, että homma ei toimi, kun johdollakaan ei ole halua saada asioita kuntoon. En jaksa taistella yhteistyöhaluttomien yritysten kanssa, vaan tiputan ne rattailta muulla tavalla.

        1. Juhan neuvot ovat tosiaan järkeviä. Mutta ne taitavat toimia vain, jos vastapuolena on järkevä – tai edes jotakuinkin henkisesti terve – johtaja.

          Viimeksi pari kuukautta sitten törmäsin yrittäjään, joka oli suoraan sanottuna mielenvikainen psykopaatti. Sellaisten kanssa voi huoletta unohtaa kaikki järkiargumentit. Heistä täytyy vain hankkiutua kiireesti eroon ja kärsiä sekä henkiset että aineelliset tappiot.

          1. Kylläpä se näin on, että vuorovaikutukseen tarvitaan kaksi. Ja nyrkkiin puristettua kättä on vaikea kätellä eli voi olla oman energian tuhlaamista jatkaa ”vääntämistä”, kun vastassa on haluton kumppani. Surullista.

      2. ”Siivousyrittäjien/-firmojen ymmärrettäväksi, muttei tietenkään hyväksyttäväksi, puolustukseksi voin todeta sen, että tuo työvoiman (lue laadukkaan) saanti voi olla kiven alla. ”

        Käsittääkseni ongelmana tässä työvoiman saatavuudessa on alan palkkataso eli suuri osa siivousyrittäjistä maksaa n. 10 €/h siivoojalle ja tällä palkkatasolla on lähes mahdotonta saada asiallisia ja ammattinsa osaavia siivoojia palkkalistoille.

        Lisäksi ”siivousurakat” on vedetty niin tiukalle, että tehtäväksi sovittu työmäärä on mahdotonta saada tehtyä kunnolla laskutettavassa ajassa. Ja sitten kun ei saada vakituista siivoojaa kohteeseen, käy joku ”siivouspartio” huitaisemassa puolessa tunnissa pahimmat sotkut pois (= pahimmillaan tyhjentää roskikset ei tee muuta). Ei ihme, että laadukasta siivousta on lähes mahdotonta saada.

        Toki tällä hetkellä hyviäkin siivoojia/yrityksiä löytyy, mutta yritysten arviointi esim. nettisivujen perusteella on täysin mahdotonta. Kaikki yritykset lupaavat saman, korkeatasoista laatua jne. Ja vaikka joku tuttu suosittelisi jotakin yritystä, ei se välttämättä takaa sitä, että juuri sinulle tarjottu palvelu olisi sitä mitä on luvattu. Hyvänä esimerkkinä tuo Samin mainitsema yritys, jonka nettisivut lupaavat kyllä yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta todellisuus näyttää olevan jotakin aivan muuta.

        En ole siivousyrittäjä (vielä), mutta olen läheltä katsellut alaa jo vuosia ja miettinyt, miten tällä alalla voi kerta kaikkiaan olla niin suuri ero palvelulupauksen ja saadun palvelun välillä. Ja miettinyt samalla, millä konseptilla takuuvarman siivouspalveluyrityksen voisi perustaa ja miten tämän voisi tuotteistaa niin, että pystyy erottautumaan nykyisistä yrityksistä. Ehkäpä tämä Jarin kirjoitus vahvistaa jo pitkän aikaan muhineen ajatukseni nyt niin, että ryhdyn toteuttamaan ajatustani oikeasti laadukkaasta siivousyrityksestä, jossa myös varsinaisille tekijöille eli siivoojille maksetaan kunnollinen kilpailukykyinen palkka ja asiakas saa takuuvarman siivouksen joka ikinen kerta.

        1. Tattu, kiitos kommentistasi! Jos perustat tuon yrityksen, se tulee menestymään* aivan varmasti. Edellytyksenä on vain se, että et sorru myymään tinkiville saitureille lainkaan.

          Ehdotankin firmasi iskulauseeksi jotain sellaista kuin ”Suomen ylivoimaisesti kallein siivousyritys.” Se häätää tietenkin suuren osan ostajista, mutta ne loput ovatkin sitten Samin ja itseni kaltaisia asiakkaita, joiden tärkein kriteeri on laatu.

          Meitä riittää pelkästään pääkaupunkiseudulla enemmän kuin yhden keskikokoisen siivousfirman tarpeisiin. Eikä sen putiikkisi tarvitse iso ollakaan, sen tulos on kuitenkin ihan omassa sarjassaan.

          *Miksen sitten itse perusta siivousfirmaa, jos se olisi niin hyvä bisnes? No ihan vain siksi, että kaikkeen ei kannata revetä. Maailma on täynnä houkuttavia ideoita, joihin ei pidä koskea kepilläkään.

          1. Juha, Kiitos vinkistä tulen ottamaan tuosta vaarin ja eikun sitten vaan suunnittelemaan ja toteuttamaan siivousyrityksen perustamista !

  3. Voi surkia paikka. Meillä on tässä kyllä aika tavalla tehtävää. Argh. Jari; arvostamme, että olet päätynyt valitsemaan meidät, ja teemme kaikkemme, että saamme asan kuntoon.Soitamme sinulle. Johannes

    1. Johannes, kiitos kommentistasi!

      Samalla voisitte keskustella siellä Forenomissa parista muustakin asiasta:

      1. Asunnossa on tupakointi on kielletty
      Jos asunnossa on tupakointi kielletty, olisi mielestäni asiallista, ettei kämppä ei sitten haisisi tupakalle jo heti ensimmäiseksi ulko-ovella.

      2. Missä luvatut autopaikat?
      Kun vuokrasin asuntoa, sen ehtona oli, että meille löytyy kaksi autopaikkaa. Asiakaspalvelijanne lupasi, että se järjestyy. Taloyhtiöllä oli kuulemma yksi huoneistokohtainen paikka ja lisäksi löytyisi kadunvarsipaikkoja.

      No, Matinkylässä on aluepysäköintikielto. Toisin sanottuna kadunvarsipaikkoja on tässä kymmenientuhansien asukkaiden lähiössä vain siellä täällä muutama. Talomme lähellä ei ole ainoatakaan.

      Kun karu tilanne selvisi, vaimoni soitti isännöitsijälle. Hänen mukaansa toinen autopaikka järjestyy vaikka heti. Se vain edellyttäisi sitä, että Forenom sopii asiasta hänen kanssaan suoraan.

      Seuraavaksi parempi puoliskoni soitti teille ja pyysi, että hoitaisitte asian. Hän lisäksi lupasi maksaa autopaikan vuokran.

      Siihen homma sitten hyytyikin. Vaimoni soitti asiakaspalveluunne viikon aikana seitsemän kertaa, mutta asia ei vain etene. Ja me vain täällä etsimme illat pitkät laillisia pysäköintipaikkoja pitkin Matinkylää.

      Kaikkein huvittavin oli torstaina puhelimessa ollut ”asiakaspalvelijanne”, joka ärähti ensimmäiseksi, että ”miksi te tänne soitatte!?”

  4. Yksityishenkilöt vuokraavat kokonaisia huoneistoja (tai pelkkiä huoneita) nettisivustolla http://www.airbnb.com (loppupääte voi olla myös -.fi). Olen kahtena viimeisenä vuotena majoittunut kesälomallani Lontoossa, Hollannissa, Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissa tämän sivuston kautta. Siistiä ja hyvin kohtuuhintaista majoitusta.

    Varmasti remonttievakkotarpeeseenkin löytyy yksityissektorilta majapaikka.

    Näyttää pääkaupunkiseudullakin olevan vapaana kokonaisia asuntoja. En näe kuvissa ruostetta ja irtohiuksia. Esimerkkinä pari linkkiä:

    https://www.airbnb.fi/rooms/1210492

    https://www.airbnb.fi/rooms/1428010

  5. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, tässäkin. Ensimmäiseksi tulee mieleen eräs etninen pitsayrittäjä. Kaverilla oli kadulla A-kyltti, jossa luvattiin kaikki pitsat kuuteen euroon.

    Sisällä selvisi, että pitsat saattoivatkin maksaa yli 8 euroa. Kun tiedusteltiin kyltin ja todellisuuden ristiriitaa, yrittäjä vastasi: ”Se olla vain mainos”.

    Forenomin liiketoiminta vaikuttaa ”Se olla vain mainos” -meiningiltä. Suomeksi sanottuna siis härskiltä kusetukselta, joka kertoo firmasta omaa karutonta kieltään.

    1. Jotenkin itse toivon, että Forenomin markkinointi toimisi heidän palveluistaan vastaavien ammattilaisten vaatimusmäärittelynä. Siis että he lukisivat itse, mitä esimerkiksi oman firman verkkosivut väittävät. Ja että heidän tavoitteensa olisi rakentaa todellisuudesta yhtä ruusuista kuin mainospuhe.

      Ehkä siis kyseessä on ”vain” jokin seuraavista tietokatkoista (tai niiden yhdistelmästä):

      – Yrityksen johto ei onnistu kertomaan markkinoinnille, mitä verkkosivulla pitäisi lukea.

      – Palvelutuotannosta vastaavat eivät tiedä, millaisia palvelukokemuksia johto oikeasti asiakkaille haluaisi.

      – Myyjät saavat jatkuvasti kuulla asiakkailtaan, mitä oman firman markkinointi on mennyt lupaamaan.

      – Asiantuntijat salaavat asiakkaiden palautteet johtajilta.

      Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

  6. Semmosta se on, kun käyttää joutsenmerkittyjä siivousvälineitä ja -aineita. Ei lähde p***a. Voi olla et homma ei myöskään toimi jos on ”joutsenmerkitty” yritys….

  7. Nyt vähän kehun itseäni, mutta meille on vaimoni kanssa kertynyt useampi vuosi kokemusta kalustettujen asuntojen vuokraamisesta niin asiakkaana kuin palvelun tarjoajana. Olemme oleskelleet ulkomailla ja Suomessa 1 viikko – 1 vuosi ajanjaksoja kalustetuissa vuokra-asunnoissa, ja vuokranneet omaa asuntoamme Helsingissä kalustettuna yrityksille.

    Usein näissä vuokrauksissa kyseessä on poikkeustilanne eli remontti tai ”leppoisa” loma lasten kanssa – pahimmassa tapauksessa tulipalo tai vesivahinko. Tunnelataus ja odotukset ovat monesti ns. kohdillaan asiakkaan puolesta.

    Omat subjektiiviset kokemukseni voisi tiivistää seuraaviin viisasteluihin:
    1) Inhorealismi kannattaa aina. Eli kuvaile asunnon kunto ja varustelu juuri niin kuin se pahimman nihilistin mielestä on. Ei jätä tilaa tyhjille odotuksille eikä valituksille.
    2) Siisteys ja puhtaus antaa paljon anteeksi. Likaisen vessanpöntön muistat varmasti kauan mutta tiputtavaa kylppärin hanaa luultavasti et.
    3) Kerro yksi hinta mitä oleskelu maksaa, ja mitä siihin kuuluu ja mitä ei kuulu. Eli sähkö-, vesi- ja kaasu sisältyvät vuokrahintaan, samoin siivous ja liinavaatteet. Asiakas saa toki siivota jos tuntee tarvetta, mutta siivouksen hoitaa aina ”kolmas osapuoli”.

    Ihmettelen miksi Forenom riskeeraa asioita tällaisella turailulla, kun kyseessä ovat pk-seudun asunnot, joista ei ainakaan ylitarjontaa ole.

    Meidän periferiassa (Vuosaari) sijainnut, kauniisti sanoen peruskuntoinen asuntomme löysi aina vuokralaiset hyvään markkinahintaan, eikä rutkutuksia kuulunut asukkaiden puolesta. Tai no, viimeksi kyllä kritisoivat että keittiössä oli hieman liikaa astioita suhteessa kaappitilaan, kuulemma omien kuppien ja kippojen sijoittelu oli hankalaa.

  8. Olen käyttänyt Oulun Tuirassa paria Forenomin ”kolmentähden” asuntoa. Täysin samaa kategoriaa olivat. Kalusteet olivat rikki, liedet ym todella pinttyneet. Kaikesta näki ettei laatu ollut todellisuudessa millään tavalla prioriteettilistoilla. Itse päädyin äänestämään jaloilla eli en ole enää heidän palvelujaan käyttänyt.

    1. Sami, kiitos palautteestasi!

      Ymmärrän sen ihan hyvin, että Suomessa(kin) saitureita riittää. Siisteys on heille tärkeää vain niin kauan, kun se ei näytä maksavan mitään ylimääräistä.

      Me molemmat olemme kuitenkin päätyneet ei-halpaan vaihtoehtoon. Käsittääkseni olemme jo sen vuoksi selkeästi ilmaisseet, ettei hinta ole tärkein valintakriteeri.

      Forenom voisi mielestäni miettiä, että jos heillä on tähtiluokitus, parhaaseen / kalleimpaan kategoriaan päätyneet asiakkaat todella saisivat laatua. Tuskin siivouskustannus olisi nostanut vuokraa satasta enempää.

  9. Tuiran asunnossa haisi myöskin tupakka. Josta valitin Oulun päättäjälle ja hän tuumasi että oletko varma ettei haju tullut käytävästä. Ei tullut ei. Ja siivouksessa on aivan turha vedota sen tehneeseen yritykseen. Laatu on viimekädessä aina myyjäyrityksen vastuulla. Ei loppukäyttäjää kiinnosta se oliko tälläkertaa virolainen vai Suomalainen firma siivoamassa vaan se, onko asunnossa siistiä vai ei.

    1. Tähän sopiikin Katleenan kehittämä oiva Reklamaatiobingo. Siitä voi jokainen vastuutaan välttelevä heitellä kivoja vastaväitteitä, kun asiakas ihmettelee rikottuja lupauksia.

      Ettei se tupakan hajukin ollut lopulta vinksahtaneen mielesi tuottama hallusinaatio? Ja minkä myyjä sille mahtaa, jos tästä maasta enää tahdo löytyä kunnollisia alihankkijoita.

  10. Asuntojen kunnon tarkastaminen jokaisen vuokralaisen vaihtuessa on varmasti haastava projekti. Forenom ajattelee tätä asiaa varmasti eurojen kautta, kuten moni muukin toimija. On tosi kallista Forenomin vaihtuvuudella kierrättää ja juoksuttaa henkilökuntaa tai alihankkijaa asunnoissa joka muuton jälkeen vain tarkastamassa asunnon kuntoa.

    Ehdotus:
    – asiakkaalle julkinen laatulupaus tähtiluokituksen mukaan
    – selkeä hinnasto (myös asuntojen varusteet)
    – alihankintaketju sitoutetaan noudattamaan laatulupausta
    – asunnossa aina alihankkijan jättämä checklist tehdyistä töistä
    – asiakkaalle mahdollisuus arvostella palvelu reaaliaikaisesti (sms palaute)
    – reaaliaikaisen palautteen seuranta ja sanktiot / bonarit alihankkijalle suoriutumisesta
    – palautteesta käydään toimeksiantajan puolesta tarkastamassa kaikki alle 50% jäävät palautteet

    Asuntovuokrauksen lopputuote on aina hiukan erilainen riippuen talosta, sijainnista, käyttäjistä jne.

  11. Kiitos Sami ja muutkin hyvistä ideoista, näistä osa on jo käytössä, ja osaa laitetaan käytäntöön. Näistäkin huolimatta joskus tulee virheitä, joita joutuu paikkaamaan.

    Meillä on tavoitteena olla asiakaskokemuksessa ykkönen, ja tämä on meille hyvin tärkeä asia. Jokainen asunto tarkistetaan asukkaan lähdettyä, ja dokumentoidaan.

    Uskomme, että jos saamme viestin asiakkailta kulkemaan suoremmin siivoojille, ymmärtää siivoojakin paremmin työnsä merkityksen.Tässä meidän hommassa on ensiarvoisen tärkeää, että huoneisto on siisti. Ja kuten Jari seuraavassa blogissaan toteaa, ei asiakkaan varaan voi jättää liikaa, jos ollaan majoitusbusineksessa.

    Itse pidän tärkeänä, että jokainen meidän asiakas on tyytyväinen, ja kokee, että on saanut mitä tilaa. Erityiskiitos tässä kuuluu tietysti Jarille, joka on tuonut tällaisen epäkohdan esille, jotta me todella huomaisimme, missä voi mennä pieleen, ja mitlä meidän toiminta asiakkaan näkökulmasta pahimmillaan voi näyttää. Uskon kuitenkin, että pystymme tässä parantamaan paljon.

  12. valitettavasti lähes kaikki siivoojat ovat itäeuroopasta 700€ kk-palkalla koska yritys ei suostu maksamaan hyvää työtä tekevälle suomalaiselle 1700€/kk,

    suomalainen yritys valitsee aina sen halvimman tarjouksen tehneen tekijän

    kun itäeurooppalainen yritys lähettää onat työntekijät paikalle niin nämä
    viipyvät vain 3-6 kk jotta eivät joudu suomessa verolle ja tilalle tulee uudet
    tekijät taas itäeuroopasta , kukaan ei siis välitä työn jäljestä kun uusia
    urakoita tulee putkessa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.