Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Jale-portaat johtavat ostajan taivaaseen

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Seikkailuni remonttibisneksen syövereissä jatkuvat. Vastaan on tullut kaikenkarvaisia ”myyjiä”, joilta ostaminen vaatisi epäinhimillisiä kykyjä.

Mutta on joukossa poikkeuksiakin.

Esimerkiksi keittiömme kalusteista vastaavan Puustellin* palvelu on ollut aivan ensiluokkaista. Espoon Suomenojan putiikkia vetävä Antti Niiranen on merkillinen epeli. Hänessä näyttävät yhdistyvän kaikki yrittäjän, asiakaspalvelijan ja asiantuntijan parhaat puolet.

Toinen myönteinen yllättäjä on (ilmeisesti) pieni yritys nimeltään Jale-portaat.

Jopa firman nimi on oikein kirjoitettu. Ei siis Jale Portaat, kuten tyypillinen suomalainen taulapää sen rekisteröisi. Se näyttää olevan Lumijoella toimivan Jakome-nimisen metalliverstaan aputoiminimi.

Talomme kerrosten väliin oli alun perin rakennettu mäntyisen keltaiset portaat, joita olen aina vihannut. Ne sopisivat narisemaan paremmin vaikka jollekin kesämökille. Lähdinkin etsimään metallirunkoisia vaihtoehtoja netistä.

Ensimmäiseksi törmäsin Steelpro-nimiseen toimittajaan Vantaalta. Se näytti verkkosivujensa perusteella vakuuttavalta. Lähetin lisätietokyselyn.

Toisena äkkäsin Jale-portaat. Jälleen verkkosivut vaikuttivat asiallisilta. Lähetin sinnekin tarjouspyynnön sivustolta löytyvällä lomakkeella.

Johanna Andersson Lumijoelta toimitti tarjouksensa kahdessa vuorokaudessa.

Steelpron ensireaktiota sain odottaa peräti 9 päivää. Selityksenä oli jälleen kerran Habitare-messut. Tapahtuma ilmeisesti sotkee kaikkien sisustusalan yritysten toimet viikkokausiksi.

Lopulta päädyin Jale-portaisiin. Ne olivat kyllä kalliimmat kuin Steelpron vaihtoehto. Toisaalta yksirunkoinen rakenne näytti aika hienolta perinteiseen portaikkoon verrattuna.

Periaatteessa olisin voinut kallistua kumpaan tuotteseen tahansa. Mutta Pohjois-Pohjanmaalta uhkunut ripeä palveluasenne voitti Vantaan kirkkaasti.

Pähkimme askelmien materiaalia ja pintakäsittelyä. Johanna pyysi, että lähettäisin hänelle palan uutta parkettiamme malliksi. Pian sainkin paluupostissa kaksi eri tavoin käsiteltyä puunäytettä, joista toinen oli täsmälleen oikean näköinen.

Projektimme tässä vaiheessa olemme puhuneet monta kertaa puhelimessa ja lähettäneet toisillemme kaksi tusinaa sähköpostia. Ei siis tietoakaan tyypillisestä suomalaisesta tuppisuuörinämurinaviestinnästä.

Olen usein moittinut yritysten surkeita tarjouksia. Ne toimivat lähinnä vain ostamisen esteinä.

Jale-portaiden työkalu on jotain aivan muuta – ehkä parasta, mitä olen koskaan nähnyt. Heillä on käytössään ilmeisesti oululaisen Iggo Oy:n tekemä tarjoushallinnan järjestelmä.

Tarjoukseni löytyy linkin takaa yhdeksi siistiksi verkkosivuksi koottuna. Kokonaisuus on kuvineen kaikkineen esimerkillisen selkeä ja havainnollinen. Tarjouksen liitteistä löytyvät Johannan kulloinkin päivittämät uusimmat versiot portaiden rakennepiirustuksista pdf-tiedostoina.

Jale-portaiden tarjous on parasta, mitä olen koskaan nähnyt. Klikkaa kuvaa, niin näet koko tarjoussivun.
Jale-portaiden tarjous on parasta, mitä olen koskaan nähnyt. Klikkaa kuvaa, niin näet koko tarjoussivun.

Portaista ei vielä ole mitään havaintoa, mutta ainakin myynti- ja suunnitteluvaiheet ovat sujuneet todella hienosti. Jos toimitus etenee edes tyydyttävästi, ehdotan, että kaikki tämän blogin lukijat tilaisivat omat Jale-portaansa vaikka ihan vain kannatuksen vuoksi.

Killerimyyjän salainen resepti: 1. Reagoi nopeasti. 2. Laadi selkeä tarjous. 3. Pidä asiakkaaseen yhteyttä jatkuvasti. 

* Puustelli on sattumalta myös asiakkaani, joten jätän enemmät kehumiset jääviyssyistä tällä erää tähän.

13 vastausta

  1. Törkeän hyvä palvelukonsepti Iggolta. Tuossa asiakas tekee itse itselleen yrityksen puolesta lähesvalmiin tarjouspohjan, jota yritys voi edata eteenpäin. Tuossa jää kaikki CRM-pulikat kirkkaasti kakkoseksi.

    Robleema kun muilla on se, että tarjouspyyntö tulee 90-prosenttisen todennäköisesti sähköpostiin, josta se sitten copypeistataan CRM/ERP-järjestelmään, jossa tarjouksen tekeminen kestää vähintään tunnin ja kukaan ei sitä halua tehdä.

    Tästä syystä et varmaan takkaprojektissa tarjouksia saanutkaan. Samoin kuin meikäläinen ränniprojektissa.

    Hyvä Oulu ja Iggo!

    1. Hyvä tuote, mutta olisihan tuon hinnoittelun voinut Parantaisen tyyliin tuikata tuonne sivuille näkyviin. Nyt tuputettiin vain ”ilmaista” esittelyä ja epäselväksi jäi, onko hintataso luokkaa bussilippu vai laskettelulippu per nöpö per kuukausi.

      1. Kiitos Pyry! Hauskaa, että mainitsit tuon puuttuvan hinnan. Ihmettelin aamulla samaa. Oli taas helppo huomata, miten (sopiva) hinta olisi tehnyt ostamisesta edes mahdollista.

        Jäin miettimään, kannattaako kysellä lisää, jos veloitus on lopulta aivan jostain toisesta maailmasta.

        Jäin kaipaamaan toistakin asiaa.

        Nimittäin sivustolta ei löydy mitään selitystä, kuka palvelua myy. Eikä oikeastaan edes yhteystietoja.

        Toki sivun yläreunassa nököttää jokin SuniSoft Oy -linkki, joka vie aivan erinimisen (Iggo Oy) firman sivuille. Siellä ei taas puhuta mistään tarjoushallinnasta sanaakaan.

        Vasta YTJ:stä voi päätellä, että SuniSoft on ilmeisesti muuttanut nimensä Iggoksi. Mutta sellaiseen selvittelyyn keskivertoasiakas tuskin jaksaa ryhtyä. Hän vain toteaa, että riskin merkit ovat liian suuret. Myyjän peli on pelattu.

        Edes Iggon sivuilla ei mainita firman omistajista tai taustoista mitään. Tälläinen kyyninen ostajaehdokas alkaa heti pohtia, miksi yrityksen avainhenkilöt haluavat piileksiä.

        1. Hah hah, olin oikeesti ostohousut jalassa ja laitoin viestiä, että tarvitsen hintatietoa ennenkuin tapaaminen kiinnostaa. Sain sähäkästi ei-toivotun vastauksen:

          ”Hei Pyry,
          kiitos yhteydenotostasi ”Tarjoushallinnan” osalta.
          Tulisi mielelläni tapaamaan Sinua asian tiimoilta: Voin näyttää Sinulle palvelua tarkemmin sekä voimme keskustella hinnoista ja hyödyistä.
          Sopiiko Sinulle tapaaminen torstaina 24.10 kello 13.00?”

          Aaaargh!!!

          1. Kunpa nyt kaikki hinnanpanttaajat näkisivät kommenttisi. Se kertoo niin karusti, mikä heidän touhuissaan menee pieleen!

            Todella monet kuvittelevat, että hintatieto karkoittaa ostajat. Todellisuudessa käy päinvastoin. Keskustelu ei koskaan pääse edes alkamaan.

    2. Hei ja kiitos kommenteistanne! Olen iggo Oy:n hallituksen pj, ja vastaan myös ohjelmistotuotteistamme, mukaanlukien tarjoushallinta.fi -palvelu.

      Heti alkuun pahoittelen yhteystiedoissa ja yrityksen nimessä teillä vastaantullutta tiedonpuutetta. Yrityksemme nimi on tosiaan vasta vaihtunut, ja vanha nimi kummittelee vielä tuolla. Myös oma sivustomme on uusiutumassa – selkeästi kattavammin yhteystiedoin. Parhaiten meidät saa kiinni asiassa kuin asiassa sähköpostitse osoitteella [email protected] ja puhelimitse vaihteestamme p. 08 3113 080.

      Otamme nöyrästi vastaan ehdotuksenne hintojen julkistamisesta sivustolla. Hinnoittelu kuitenkin vaihtelee asiakkaan palvelupaketin laajuudesta, tarjouspohjien määristä, käyttäjämääristä ja käytöönotettavista ominaisuuksista riippuen – ohjelman käytön laajuus vaihtelee suuresti, ja hintaan vaikuttaa mm. mahdollinen (muttei suinkaan pakollinen) integrointi verkkosivustoon. Annamme tarjouksen kyllä mielellämme kun saamme kohtuullisen tarkasti tarpeet selville. Tarjolla on niin kevyempiä kuin laajempia paketteja.

      Voin mielelläni antaa itsekin tähän liittyen lisätietoa, joskin olen reissussa ensi viikosta marraskuun puoliväliin. Sinä aikana suosittelen olemaan yhteydessä ym. yhteystietoihin.


      Juha Suni
      Hallituksen pj.
      Iggo Oy

      [email protected]
      p. 044 3738 086

      1. Moi Juha, kiitos vastauksestasi!

        Toivottavasti ymmärrät, että ainakin omat kommenttini tähtäävät vain siihen, että ostaminen teiltä olisi helpompaa. Kyse on siis teidän omasta edustanne.

        Juttelin perjantaina puhelimitse toimitusjohtajanne Tomi Törmälän kanssa. Hän osasi heti sanoa, että tyypillisesti sovelluksenne maksaa 50–60 euroa per käyttäjä kuukaudessa. Lisäksi tarvitaan aloitusprojekti, joka maksaa muutaman tonnin.

        Miksi ihmeessä ette sitten voi sanoa sitä verkkosivuillanne saman tien!?

        Jos Tomin kertomat hinnat olisivat olleet pöyristyttäviä, ymmärtäisin paremmin, miksi panttaatte niitä. Mutta kun ne olivat kuitenkin aivan järjellisiä lukemia, ne kannattaisi ilman muuta julkaista.

        Älkää sotkeko ajatuksianne sillä, että aina on joitain poikkeuksia ja poikkeusten poikkeuksia. Kyllä jokainen ymmärtää, että vaikkapa taustajärjestelmien integrointiprojekti on aina oma juttunsa, joka tuskin on ihan halpa.

        Sitäkään en aivan ymmärrä, miksi haluatte heti sopia ostajaehdokkaiden kanssa tapaamisesta. Mihin sellaista kallista sessiota tarvitaan, jos joku on tyrkyttämässä teille tilausta jo muutenkin?

        Ei kukaan soita Dropboxilta tai Evernotelta ja ala ehdotella tapaamisia, jos haluan ostaa heiltä jotain.

  2. Puustellin* pojille Turkuun terveisiä, kun suolakaivosta pidätte. Voisivat vaikka toimittaa ne ainakin kolme kertaa lupaamansa ennalta maksetut kaksi hyllyä, jotka jäivät toimittamatta vuonna 2008. Tuon jälkeen olen hankkinut neljä kertaa keittiön tai sen osia, muttei käynyt mielessäkään selata puhelinluetteloa peen kohdalta.

    1. Tässä yksi hinnanpanttaaja (tosin hinnasto löytyy sekunnissa, jos joku pyytää). Taidan laittaa ensi viikolla näytille julkisesti, katsotaan avaako se enemmän ovia.

      ps.

      Omaan lähestulkoon samanlaisen tarjous/kauppa/tilausvahvistus/toimitusfunktion kuin tuo Iggo. Sillä erotuksella, että myyjä (= asiantuntija) tekee afäärin reaaliajassa kohdatessaan asiakkaan. Asiakastiedot, asiakkaan tarpeet ja ajankohdan, jolloin asiakkaalla on aikaa tavata asiantuntija on kartoittanut etukäteen kontaktifirma, jonne on ohjattu asiakaskyselyt. hit-rate asiakaskäyneissä on yli 80% ja ihmiset tykkää – myös myyjät.

      Uudessa Tekniikan Maailmassa on sähköbemariartikkelissa pieni lause, joka kuvaa mm. sitä millaiseksi autokauppa tulee menemään. Koittaa kissan päivät asiakkaille ja koiran päivät automyyjälle.

      1. Thomas, kiitos kommentistasi!

        Jos hinnastosi on koko ajan valmiina, on tosiaan hyvä kysymys, miksi ihmeessä et sitten julkaisisi sitä.

        Mainitsemassasi Bemari-artikkelissa oli tällainen virke:

        ”Myös auton myynti ja leasing on järjestetty poikkeuksellisesti; i-malleja myy noin joka kymmenes BMW-piirimyyjä, mutta sen lisäksi käytetään kiertäviä myyntihenkilöitä ja verkkokauppaa.”

        Oliko tuo se, johon viittasit?

        1. Terve. Juuri tuohon lauseeseen viittasin. Pilotoin juuri sen toisen suuren keskusliikkeen kanssa kuviota. Idis on, että myyjä menee tarjonnan kanssa asiakkaan luo – vaikka kotiin – sen sijaan, että myyjä nojaa pöytään liikkeessä ja odottaa, että ovipumppu laulaa.

          Homma toimii yhden ja saman sovelluksen sisällä, sinne on rakennettu point-solution -ratkaisut eri käyttäjätasoille. Suomeksi sanottuna buukkaajalla on oma käyttöliittymä, myyjällä oma, tilaus/toimitusheeboila oma ja johdolla oma.

          Ja toimii…

          1. Jotenkin Suomessa on jämähdetty sinne omaan liikkeeseen kaivelemaan napanöyhtää. Sikäli kuin tiedän, Japanissa autokauppiaat ovat kiertäneet ammoisista ajoista asiakkaiden luona jopa ihan ovelta ovelle -periaatteella.

            Jos joku on suostunut koeajolle, auto on tuotu kotiin ja noudettu sieltä aikanaan taas pois. Sehän kuulostaa suorastaan palvelulta, eikö totta!

  3. Automyyjän ajankäytöstä on tutkimus, jota referoin alla.
    https://www.edealer.fi/hybrid/myyjan-ajankaytto-ja-tehokkuus/
    Ei ne myyjät näissä liikkeissä ole ongelma vaan johtoporras ja näiden asenne. Toinen iso ongelma on näiden liikkeiden ja ketjujen käyttämät erp/crm -järjestelmät. Ei myyjä voi lähteä talosta ulos tekemään kauppaa, kun talon järjestelmät ei toimi selainpohjaisesti – puhumattakaan että toimisivat tabletilla. Myyjät on pöydillään makaavien näyttöpäätteiden vankeja noin kärjistetysti sanoen.

    Tuohonkin löytyisi lääkkeet jos joka liikkeessä ei olisi jokin kerberos, joka torppaa kaiken luovan ajattelun oman asemansa turvaamiseksi. Ja tämä viimeinen ei koske vain autokauppaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.