Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mistä löytyisi hyvä ongelma?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Silmääni sattui maininta, että nyt olisi tarjolla uutuus nimeltään Holvi-verkkopankki. Ampaisinkin heti vaanimaan, voisinko polttaa rahojani taas johonkin hyödylliseen.

Tuotteistajan hommani perustuu tyhmyyteeni. Pääsen käyttämään luontaisia ominaisuuksiani joka päivä.

Tehtäväni on pommittaa asiakkaitani kiusallisen noloilla kysymyksillä niin kauan, että alan tajuta tuotteen, palvelun tai myyntipuheen idean.

Onkin aina yhtä mielenkiintoista ihmetellä entuudestaan tuntemattomia verkkosivuja. Saako niistä selvää? Kenelle palvelu on tarkoitettu? Miten hyötyisin? Miksi juuri tämä vaihtoehto erottuu edukseen?

Holvin sivusto on kaikin puolin fiksu. Ilme on moderni ja vaivaa on nähty. Jopa suosittelijoiden potretit ja sitaatit ovat oikeaoppisesti mukana.

Holvi-verkkopankin sivut näyttävät hyvältä. Mutta jotain jäi silti puuttumaan.
Holvi-verkkopankin sivut näyttävät hyvältä. Viesti vaikuttaa selkeältä. Mutta jäikö jotain oleellista kuitenkin puuttumaan?

Varttitunnin tutkiskelun jälkeen jouduin kuitenkin toteamaan, ettei hissini noussut aivan vintille saakka. Missä asiassa Holvi olisi parempi kuin mikä tahansa perushyvä perinteinen verkkopankki?

Holvi on epäilemättä rakennettu ratkaisemaan joitain ongelmia, joita kilpailevat isot pankit eivät ole taklanneet.

Mutta mitä ne ongelmat mahtavat olla? Siihen en löytänyt selvää vastausta.

Jotain voin tietysti päätellä siitä, että Holvi sanoo yhdistävänsä maksutilin, verkkokaupan ja laskutuksen. Mutta miksi juuri niiden pitäisi olla yhdessä? Onko joku valittanut siitä, että osat on hankittava eri toimittajilta?

Toisaalta juuri eilen tilasin tuotteen, jonka markkinointiviesti osui suoraan hermooni.

Lähetin viikonloppuna kirjanpitäjälleni kymmeniä Eurocard-kuitteja. Niiden selvitteleminen on viheliäistä hommaa, jota vihaan kaikesta sydämestäni. Kiroilen vuodesta toiseen, eikö Nets (entinen Luottokunta) todellakaan voisi kehittää tuotettaan yhtään älykkäämmäksi.

Sattuipa sitten niin somasti, että S-ryhmä lanseerasi uuden S-Business-kortin. Kampanja osui tutkaani ensimmäisen kerran juuri viikonloppuna. Ja mikä mahtoikaan olla markkinointiviestin kärki?

No sehän lupasi, että pääsisin eroon kuittisirkuksesta!

Kiitos S-jumala! Ihanaa! Ostan! Mihin voin allekirjoittaa?

Joku fiksu jossain oli tarkkaillut asiakkaita. Hän oli havainnut, että kuittirumba on jokaisen kaksijalkaisen mielestä aivan ahterista. Oli siis löytynyt polttava ongelma, joka suorastaan huusi ratkaisua.

S-ryhmän uusi kortti lupaa hävittää kuittisirkuksen. Se ratkaisee aidon arkisen ongelman.
S-ryhmän uusi kortti lupaa hävittää kuittisirkuksen. Se ratkaisee aidon arkisen ongelman, joka rassaa kymmeniätuhansia ammattilaisia joka päivä.

Luultavasti Holvinkin viesti kirkastuisi, jos se kuvaisi ensin ongelman. Mikä on se arkinen ja kaikille asiakasehdokkaille tuttu potutuksen aihe, jonka vuoksi palvelu on perustettu?

Kaikkein pelottavin vaihtoehto on se, että mitään todellista ongelmaa ei ole koskaan ollutkaan. Tai se on vain kehittäjiensä kuvitelmaa. Ehkä on jopa päätetty, että tehdäänpäs vähän fiksumpi verkkopankki, koska me osaamme tehdä sellaisen.

Ilman ongelmaa ei ole bisnestä.

18 vastausta

  1. Ihan kuin olisin itse tuon kirjoittanut! Holvi ei auennu mulle ollenkaan,vaikka joku sitä kehui. Ajattelin että vika on varmaan minussa, ja voihan se ollakin.

    Eilen ajelin kotiin, ja radiossa tuli mainos tuosta s-kortista. Sen tajusin kyllä heti.

    1. S-kortti on oikeastaan tosi kiero viritys. Sehän tietenkin toimii vain S-ryhmän kaupoissa, hotelleissa ja huoltoasemilla.

      Toisin sanottuna Vallilan viisaat ovat nyt keksineet keinon, jolla he ohjaavat firmani ostot omaan konserniinsa. Ja niin tulee todella käymään, sillä haluan äänestää rahoillani kuittirumbaa vastaan.

      Eurocardista en tietenkään pääse eroon, koska ulkomaiset verkko-ostokset menevät edelleen sitä kautta. Mutta kyllä kaavoihinsa kangistunut Nets nyt menettää ison osan ainakin minun korttiprovisioistani kilpailijalle.

  2. Ainakin veronkiertäjällehän tuo Holvi olisi ihan loistopalvelu.

    Non-resident -firma ensin vain pystyyn jonnekin ”veroparatiisiin”, kun niissä on yhtenä vaatimuksena että tilit on muussa maassa kuin siellä, jonne sen firman perustaa.

    Sitten Holvin kautta saa ihka oikean pankkitilin käyttöön muutamassa minuutissa ( jos sattuu omistamaan kotimaisen pankkitunnisteen ) ilman että tarvitsee ulkosalla lompsia loskassa ja laskutus voi alkaa jyllätä saman tien, jos joku uskaltaa vain juuri perustetusta firmasta ostaa.

    Miten tuollaisen mainostaminen sitten toisaalta onnistuisi, se on varmaan toinen juttu….

    1. Ei pidä paikkaansa. Se pankkitunnistautuminenhan siellä Holvilla on juuri sen takia, että käyttäjä pysyy edelleen hyvin tunnistautuneena ja regulaation piirissä. Holvin regulatiivinen slotti on maksun/rahanvälityspalvelu, ja se toimii perinteisen pankin päällä.

      Tämä tarkoittaa sitä, että jos sinulla on tili Holvissa, on sinulla tili myös Nordeassa. Sen voit vaikka itse tarkistaa kun avaat sinne tilin ja katsot BIC-numeron.

      1. Tuota tarkoitin juuri, eli jos on suomalaiset pankkitunnukset ja asuu ulkomailla, niin perustaa firman veroparatiisin, avaa tilin Holviin ja saa sen Nordean tilinumeron, voi helposti pyörittää paikallisen regulaation ulkopuolista liiketoimintaa. Ainakin johonkin rajaan asti, kai siitä joku kiinnostuisi jos siirrot olisivat huimia.

    1. Juu, sama juttu: kaikki tositteeni menevät suoraan kännykästä kameran kautta Evernoteen ja sieltä tilitoimistoon.

      Silti parituntinen vierähti taas viimeisimmän 40 tositteen käsittelemisessä siihen kuntoon, että kirjanpitäjän ei tarvitse huudella niistä jälkikäteen erikseen.

      Kuittien valokuvaaminen on kuitenkin niin tyhmää puuhaa, että vasta silloin tajuaa, miten alkeellisen paperisilpun varassa iso osa taloudestamme vieläkin pyörii.

  3. Kiitoksia vinkistä! Yrittäjälle kuittirumba on tosiaan helvettiä. Nesteen kortti+e-laskutus hävitti autoiluun liittyvät kuitit nollaan. Vaikka olenkin saksinut S- ja K-kortit jo ajat sitten, niin tuo S-busines on tosiaan houkutteleva:)

  4. Olen harkinnut, että teen kuittipohjan iPadille. Aina kun olen aikeissa ostaa jotain, kysyn voiko myyjä täyttää kuitin tiedot softaani.

    Jos myyjä suostuu tallentamaan kuitin MINUN järjestelmääni OMAA kirjanpitoani helpottamaan, teen kaupat.

    Käyn sillä aikaa myyjän ilmaisella trendi-juoma-automaatilla nauttimassa hyvistä kaupoista.

  5. Expensify on kokeilemisen arvoinen palvelu. Palvelu pyöräyttää skannatut kuitit intialaisten pienten kätten kautta suoraan exceliin. Kuvatut kuitit päätyvät automaagisesti kululaskuksi, jonka voi lähettää tilitoimistoon kuukausittain.
    Lisäksi matkalaskujen kilometrikorvaukset hoituvat helposti Google mapsin kautta. Kerrot sovellukselle mistä lähdit ja minne päädyit – sovellus laskee kilometrit ja kertoo ne kilometrikorvauksella. Tämän kaiken voit hoitaa helposti kännykästä. Niin ja selaimesta saa lähetettyä kuittisivut ilman sähköpostia ja kirjautumista samalle tämän kuun kululaskulle yhdellä napin painalluksella. Ainoa miinus on suomalaisten ALV käsittelyjen hankaluus ja intialaisten osumatarkkuus kuitin nimissä.

    1. Herkko, tuhannet kiitokset mainiosta vinkistäsi!

      Tuli vain mieleeni, että miksei tilitoimistoni käytä tuollaista palvelua osana omaa pakettiaan. Luulisi, että rutiineista rutiineimmat kannattaisi nakittaa intialaisten alihankkijoiden hommiksi.

  6. Minulle kävi itseasiassa juuri päinvastoin. Kun tutustuin Holvi-palveluun ensimmäistä kertaa, olin heti että
    ”Tämä palvelu tekee pankkiasioiden hoitamisen nuorelle startup-yrittäjälle todella helpoksi ja selväksi!”

    Palvelu vastasi siis ongelmaan jonka olin itse löytänyt aikaisemmin, eli ”kuinka aloitteleva yrittäjä saa parhaiten oman yrityksensä talouden toimimaan”.

    Vastaavasti S-Business -konsepti ei avautunut minulle, koska en ole käyttänyt luottokortteja aiemmin. Päällimäinen ajatukseni oli lähinnä
    ”En haluaisi rajoittaa itseäni juuri S-ryhmän korttiin, lienee kalliimpikin kuin tavallinen kortti”

    Olen samaa mieltä kanssasi siitä että markkinointiviestinnässä on tärkeää kertoa asiakkaalle heidän ongelmistaan ja esittää heille niihin ratkaisu. Aina se ei vain ole yhtä helppoa.

    1. Kiitos Antti, hyvä tilanneraportti!

      Hyvän tuotekuvauksen pitäisi oikeastaan toimia kahdella tavalla:

      1. Tuotteen kohderyhmään kuuluvat tunnistavat ratkaisun heti.
      2. Muut huomaavat, ettei tämä tuote ole lainkaan minulle tarkoitettu.

      Vaikuttaa siltä, että Holvin tuotekuvaus toimii kohdan 1. mukaisesti. Kuulut kohderyhmään ja tunnistit siitä tilanteeseesi sopivan ratkaisun.

      Itse taas kuuluin kakkosporukkaan. Kun käytössäni ovat jo sähköiset kirjanpitosysteemit, laskutukset ja perinteiset pankkitilit, Holvin hyödyt eivät ole lainkaan ilmeiset. Mutta fuck off -tilanteeni hahmottaminen oli jostain syystä tosi vaikeaa.

      Itselleni oli helppo valita S-ryhmän kortti, koska muutenkin majoitun useimmiten S-hotelleissa ja ostan asiakaslahjoja S-marketeista. Huoltoasema vain täytyy nyt vaihtaa ABC:ksi, mutta menköön. Niitähän on onneksi pk-seudullakin joka nurkalla.

      1. Oletteko kuulleet rinnakkaistodellisuudesta jossa kaikki ei ole mennyt niinkuin kauppakoulussa opetetaan ja yrittäjällä voi olla luottohäiriö ja hän ei saa pankkitiliä normaali-pankista?
        Nyt saa tilin – kiitos holvin.

          1. Sama juttu. Luottotietojen takia. Ja hyvin tyytyväinen olen Holviin ollut.

  7. En tiedä muusta, mutta Holvin näpsäkkä kevyt verkkokauppa kiehtoo minua. Tosin en ole vielä jaksanut syvällisemmin tutustua, kunhan lukaisin webbisivut. Jos haluaa vain muutamaa kapinetta myydä verkossa, niin monet verkkokauppasysteemit ovat liian isoja ja raskaita. Tarkoitus ei ole hautautua duuniin vain saadakseen pari vispilää myytyä.

    1. Olen samaa mieltä. Jotain kutkuttavaa holvilaisten tuoreessa näkökulmassa selvästi on.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.