Oululainen asiakkaani lähti ostoksille. Hän soitti eräälle rakkaalle kollegalleni – siis kilpailijalleni, jos oikein pikkusieluisesti asian määrittelisin.

Asiakas: “Paljonko maksaisi, jos tulisit tänne Ouluun maaliskuussa ja vetäisit päivän mittaisen koulutuksen?”

Kouluttaja: “No tota noin, se vähän riippuu.”

Asiakas: “Aha, haluaisitko miettiä asiaa?”

Kouluttaja: “No joo, pitäisi sitä vähän laskeskella, että paljonko lentoliput maksaa ja ehkä hotellikin ja taksikyydit. Ja parkkimaksut täällä Helsingin päässä.”

Asiakas: “Mitä ehdotat, kuinka etenisimme?”

Kouluttaja: “Käykö, että lähetän tarjouksen, kun pääsen toimistolle loppuviikosta. Olen nyt täällä Turussa keikalla pari päivää.”

Asiakas: “Sopiihan se, jos vaikka lähetät sen tarjouksesi sähköpostiini. Osoite on…”

Tätä on tietysti nöyryyttävää myöntää, mutta asiakas soitti vielä muillekin kouluttajille ennen minua. Olin jonossa vasta ehkä neljäs vaihtoehto.

Asiakas: “Paljonko maksaisi, jos tulisit tänne Ouluun maaliskuussa ja vetäisit päivän mittaisen koulutuksen?”

Minä: “Se maksaa 3800 euroa ja arvonlisäverot.”

Asiakas: “Entäs matkat ja muut?”

Minä: “Hintani sisältää kaikki mahdolliset ja mahdottomat kulut. Saat siis 3800 euron laskun ja sillä sipuli.”

Asiakas: “Saisinko tuosta tarjouksen vielä niin, että voin hyväksyttää sen esimiehelläni?”

Minä: “Sopiiko, että lähetän tilausvahvistuksen, joka sisältää myös peruutusehdot ja muut pykälät?”

Asiakas: “Se sopii oikein hyvin! Milloin voit lähettää sen?”

Minä: “Vahvistus on sähköpostissasi viiden minuutin kuluttua.”

Asiakas: “Hienoa, kiitos!”

Sen jälkeen keskustelukumppanini purnasi turhautuneena, miten vaikeaa kouluttajien kanssa on asioida. Kaikki muut olivat kierrelleet ja kaarrelleet ja lopulta luvanneet laskea tarjouksen.

Tästä on helppo havaita, miten tyhmään turaamiseen suuri osa yrittäjistä ja asiantuntijoista polttaa päivänsä. Sääliksi käy myös ostajaa, jonka elämä vaikuttaa kohtuuttoman vaikealta.

Mistä muuten tiesin Oulun koulun hinnan?

Lunttasin sen käyntikorttini perspuolelta. Sieltä löytyy hinnastoni tähän tapaan:

Palvelujeni hinnasto löytyy käyntikorttini kääntöpuolelta.

Palvelujeni hinnasto löytyy käyntikorttini kääntöpuolelta.

Lopeta joutava saivartelu. Rakenna helposti ymmärrettävä hinnasto niin, että myyt palvelujasi keskimäärin kannattavasti.