Kaipasin aamulla mustaa huumoria. Naputtelin selaimeeni hakusanaksi “visiomme”. Hittejä tuli 25 tuhatta. Tässä yksi listan alusta:

“Haluamme olla ylivoimaisesti halutuin kumppani sidosryhmille (asiakkaat, tavarantoimittajat ja henkilöstö). Toimintamme perustuu paikalliseen joustavaan asiakaspalveluun, nopeisiin toimituksiin ja aktiiviseen yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Kehitämme jatkuvasti toimintatapojamme, henkilöstön osaamista muuttuvia asiakastarpeita varten. Luottamukselliset kumppanuussuhteet luovat kilpailuetua asiakkaillemme.”

Olen hyvin ennakkoluuloinen ihminen. Lisäksi yleistän yötä päivää. En esimerkiksi ikinä palkkaisi pomoa, jolla on aikaa puuhastella järjettömän visiotuuban tuotantotehtävissä.

Aikanaan 1980-luvulla englantilainen firma nimeltä Amstrad tuli tunnetuksi kotitietokoneistaan. Putiikin perustaja Alan Sugar kävi puhumassa paikallisessa yliopistossa näkemyksistään vuonna 1989.

Menestyvä johtajamme oli kaikesta päätellen huvittunut isojen, arvovaltaisten yritysten diibadaaba-visioista:

“Pan Am pitää sinusta hyvää huolta. Marks & Spencer rakastaa sinua. Securicor välittää. Me Amstradilla haluamme sinun rahasi.”

Sugarin yhtiö oli listautunut pörssiin jo vuosia aiemmin. Mutta omistajayrittäjän asenne oli näköjään tallella.

Noste Oy:n visio on kehittyä Suomen johtavaksi inflaatiogeneraattoriksi. Pyrimme tukkimaan asiakkaidemme järjestelmät jatkuvasti paisuvalla myyntilaskuliikenteellämme.

Lähde: What is Strategy – and does it matter?, Richard Whittington 2001