Kaipasin aamulla mustaa huumoria. Naputtelin selaimeeni hakusanaksi ”visiomme”. Hittejä tuli 25 tuhatta. Tässä yksi listan alusta:
”Haluamme olla ylivoimaisesti halutuin kumppani sidosryhmille (asiakkaat, tavarantoimittajat ja henkilöstö). Toimintamme perustuu paikalliseen joustavaan asiakaspalveluun, nopeisiin toimituksiin ja aktiiviseen yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Kehitämme jatkuvasti toimintatapojamme, henkilöstön osaamista muuttuvia asiakastarpeita varten. Luottamukselliset kumppanuussuhteet luovat kilpailuetua asiakkaillemme.”
Olen hyvin ennakkoluuloinen ihminen. Lisäksi yleistän yötä päivää. En esimerkiksi ikinä palkkaisi pomoa, jolla on aikaa puuhastella järjettömän visiotuuban tuotantotehtävissä.
Aikanaan 1980-luvulla englantilainen firma nimeltä Amstrad tuli tunnetuksi kotitietokoneistaan. Putiikin perustaja Alan Sugar kävi puhumassa paikallisessa yliopistossa näkemyksistään vuonna 1989.
Menestyvä johtajamme oli kaikesta päätellen huvittunut isojen, arvovaltaisten yritysten diibadaaba-visioista:
”Pan Am pitää sinusta hyvää huolta. Marks & Spencer rakastaa sinua. Securicor välittää. Me Amstradilla haluamme sinun rahasi.”
Sugarin yhtiö oli listautunut pörssiin jo vuosia aiemmin. Mutta omistajayrittäjän asenne oli näköjään tallella.
Noste Oy:n visio on kehittyä Suomen johtavaksi inflaatiogeneraattoriksi. Pyrimme tukkimaan asiakkaidemme järjestelmät jatkuvasti paisuvalla myyntilaskuliikenteellämme.
Lähde: What is Strategy – and does it matter?, Richard Whittington 2001
9 vastausta
Vastaavaa jorinaa tulee hakusanalla ”missiomme” (19 900). ”Visio” ja ”missio” olivat aikoinaan muotisanoja ”dynaamisissa” ja ”asiakaslähtöisissä” yrityksissä.
Rahan teko pitäisi olla jokaisen yrityksen tavoite. Onhan noita missioita, visioita ja strategioita hyvä miettiä. Ehkä siten kirkastuu, miten sitä rahaa tehdään. Mutta, jos nettisivuille kirjoitellaan korulauseita niin eipä oikein olla vielä ”ytimessä”.
Noita korulauseita voisi tulkita myös näin:
”Joustava asiakaspalvelu” = ei tuotteistettua, mietittyä toimintaa
”Kehitämme toimintatapoja” = jatkuvaa sähläystä
”kehitämme henkilöstön osaamista” = ulko-ovi heiluu molempiin suuntiin
Tää on tämmöstä perjantaipäivän kevennystä sit.
Heh…perustin hiljattain kaverini kanssa firman. Nimi on Tuohi Advisors Oy. Sanaan ”tuohi” kiteytyy meidän missio ja visio 😉
Hahaa, hyvä Vesa!
Noste Oy:n omisti pitkään holding-yhtiöni, joka oli vähän samaan tapaan nimetty. Se oli nimeltään Nettola Oy.
Rahan tekeminen on totta kai jokaisen menestyvän firman tavoite, mutta entä kun hynkkyä tulee ovista ja ikkunoista niin paljon ku tarvii, niin mikäs sitten neuvoksi? Yleensä kai firmoilla on jotain muitakin tavoitteita ja arvoja.
Suuryritysten visiot yleensä tuppaavat olemaan tuubaa, niinkuin niiden toiminnassa melkein kaikki muukin.
– Ytimekäs visio yhdistettynä sen tehokkaaseen viestintään omalle henkilökunnalle tekee samaa kuin markkinointi liikevaihdolle. Se on monistettua johtamispuhetta. Visio on ehdottomasti hyvä työkalu yrittäjän pakissa.
– Jos visio diipaa ja tuubaa, niin toiminta myös. Tällöin pelastuksen tuo se, ettei organisaatiossa kukaan ole konsaan visiosta kuullutkaan.
Kyllähän firmalla kannattaa visio ja missio olla, mutta 90 prosentissa firmoja ei ymmärretä lainkaan, mitä ne edes tarkoittavat.
Ei visio ole sitä mitä sinun firmasi haluaa olla tulevaisuudessa!
Visio on käsitys siitä, mihin päin maailma on menossa riippumatta sinun puulaakistasi, eli visiossa ei oteta kantaa oman firman asemaan. Missio taas tarkoittaa sitä, mitä roolia sinun firmasi haluaa näytellä tuossa visiossa.
Esimerkiksi Nokian visio vuonna 2005 olisi voinut olla: “matkapuhelimista kehittyy älypuhelimia, joka tarkoittaa sitä että ala muuttuu puhelinmatolaatikkojen kasaamisesta ohjelmistobusinekseksi”.
Siihen taas olisi voinut yhdistää missioksi: “aiomme tarjota markkinoiden parhaan älypuhelinten käyttöjärjestelmän, jonka varaan luomme maailman johtavan ekosysteemin kolmansien osapuolien tekemän digitaalisen sisällön myyntiin”.
Ei se visio ja missio sen kummempaa rakettitiedettä ole, sehän on vain kiteytys liiketoiminnan perusteesta. Nuo omaan napaan tuijottavat visiot todellakin kertovat joutavasta johtajasta, joka ei osaa kommunikoida yrityksensä olemassaolon oikeutusta.
Tietysti tällä samalla periaatteellani voisi sanoa myös, että ”strategia kertoo joutavasta johtajasta”.
Nimittäin äärimmäisen harvoin firmoilla on strategiaa olemassakaan. Tai sitten se ilmeisesti on jotain muuta kuin julkaistu versio. Kaikenlaista järjetöntä jorinaa asian vierestä kyllä piisaa.
Mutta toki se on selvää, että kirkas strategia olisi erittäin hyödyllinen, kuten misiot ja vissiotkin.
Liiketoiminnan visiojohtamisesta kiinnostuneille suosittelen iltalukemiseksi Tero J. Kauppista: ”Visiosta tuloksiin”. Otava 2004.