Vietän toimistopäivää. Jos olisin kiltti joopajoo-mies, työlistani näyttäisi tältä:
- Allekirjoittaisin palvelusopimuksen, joka alkaa 12 kuukauden määräaikaisella jaksolla. Tosin haluaisin sataprosenttisen hintatakuun ja sekunnin irtisanomisajan.
- Vastaisin opinnäytetyötä tekevän (entuudestaan tuntemattoman) opiskelijan pyytämättä ja yllättäen lähettämiin haastattelukysymyksiin.
- Kirjoittaisin kuusi vieraspostausta blogeihin, joiden ylläpitäjät ovat sellaista minulta toivoneet.
- Säntäisin ilmaiselle lounaalle turisemaan yhteistyöstä.
Se tietenkin tarkoittaisi, että jotain pitäisi jättää tekemättä. Se voisi tarkoittaa vaikkapa:
- En vastaisi viime päivinä kertyneisiin tarjouspyyntöihin.
- En suunnittelisi seuraavan koulutukseni ohjelmaa.
- En naputtelisi lupaamaani muistiota.
Ensimmäinen lista olisi helppo. Reagoisin vain toiveisiin. Päivä pärähtäisi vikkelästi. Kaikki olisivat tyytyväisiä.
Paitsi ehkä palkanmaksajani, joita myös asiakkaiksi kutsutaan.
Tuplaa käyttämiesi ei-sanojen määrä. Kielteinen ajattelu kannattaa.
7 vastausta
Olen pettynyt. Odotin enemmän. Odotin, että
1) sinulta löytyy käyntikortin toiselta puolelta hinnasto valmiina, ja
2) tuotteistajan oma tuotepaketti olisi jo tuotteistettu, joka vain ostettaisiin valmiina, ja
3) ajatuksesi olisivat olleet niin herättäviä, että asiakas olisi ne muistanut palaverista itsekin, tai vähintäänkin tehnyt niistä omat muistiinpanonsa.
Jos edellämainitut olisivat kunnossa, voisit ensimmäisen listan avulla valmistella ylihuomisen hankkeita. Ehkä.
Huomasin jossain vaiheessa, että vain hyvin huolettomat asiakkaat tilaavat hinnaston ja esitteen perusteella – siis vaikka kaikki oleellinen tieto löytyisi jo niistä.
Pitikin oikein pohtia, miksi ostajat haluavat silti myös tarjouksen.
Syynä lienee siinä, että myynti- tai markkinointimateriaali ei ole sopimus. Jokainen aikuinen on jo ehtinyt oppia, että kaupallisesta aineistosta tuppaavat unohtumaan kaikki ikävät yksityiskohdat.
Itse en enää suostu myymään ilman virallista tarjousta, vaikka joku niin haluaisikin. Muuten tulee satavarmasti vaikeuksia, kun tilaaja päättää vaikkapa perua projektin tai koulutuksen. Jos peruutusehtoja (erityisesti veloituksia) ei ole käsitelty jossain, riita on varma.
Niinpä laadin tarjouksen joka tapauksessa. Siis sellaisen, joka sisältää myös voimassaolopäivän, toimitusehdot, asiakkaan velvollisuudet jne.
Itse lopetimme tarjousten naputtelun alkuvuodesta. Turha lätistä pitkästi sitä, minkä voi juridisesti oikein ja tiivistetysti tarjota asiakkaalle suoraan toimitussopimuksen muodossa.
Perustellaan osto asiakkaalle kasvokkain, annetaan toimitussopimus katsastettavaksi ja jatketaan tai jätetään jatkamatta.
Tarjousten läpimenoaika lyheni, roikkuvia päätöksiä on vähemmän ja juridiset väärinymmärrykset on minimoitu. Mitä sillä tarjouksella tekee?
Niin, teillä dokumentin nimi on ”toimitussopimus”. Minulla se on useimmiten ”tarjous” tai ”tilausvahvistus”.
Kokemukseni perusteella ei ole aivan yhdentekevää, minkä lapun asiakas saa eteensä:
1. Sopimuksella on selvästi pelottavin kaiku. Etenkin isoissa yrityksissä se päätyy usein juristien jauhettavaksi.
2. Tarjouksen sentään tilaaja uskaltaa usein itse hyväksyä.
3. Tilausvahvistus vaikuttaa vähiten pelottavalta.
Hupaisaa asiassa on se, että oikein laadittuna kaikki kolme ovat juridisesti aivan yhtä pitäviä. En siis tietenkään tee enää sopimusta erikseen, jos kerran olen laatinut tarjouksen tai tilausvahvistuksen.
Tarjouksissani lukeekin Suomen sopimuslain mukainen toteamus, että paperi muuttuu molempia sitovaksi sopimukseksi, kun asiakas on sen hyväksynyt.
Samaa mieltä Petrin kanssa. Kaikki juridinen lätinä toimitussopimukseen ja sinne myös jo yksilöinti/viittaus valmiisiin tuotteisiin. Sen laatiminen kertaalleen kuntoon on tuskaista ja vaatii monen sopimuksen naputtelua vastaavan työmäärän, mutta jatkossa voi vastailla tarjouspyyntöihin minuuteissa.
Itselläni oli vuosikaudet sellainen ongelma, että laiskotti kirjoitella tarjouspyyntöjen vastineita ja sopimuksien reunaehtoja lakimiestä varten. Sen vuoksi välillä kesti tolkuttoman kauan lähettää jotain ihan yksinkertaistakin.
Sitten, kun olet saanut tuon paketoinnin kuntoon, niin mulla on hyvä hinnoittelutyökalu valmiina.
Juu, toimitusehtoni ovat toki vakiomalliset. Tuo tarjousteni liite mahtuu normaalikokoisella fontilla tulostettuna yhdelle A4-arkille.
Linkki jäi, tästä motivaattoria tälle viikolle:
https://howmuchtomakeanapp.com/