Idolini ja guruni Seth Godin esiintyi eilen illalla ICE Live Business Forumin lavalla Tampereella. Niinpä painelin Pendolinolla syntymäkotikaupunkiini pyhiinvaellusmatkalle.

Pitkäaikaisen yhtiökumppanini Antti Apusen kanssa olemme kutsuneet Godinia jo vuosien ajan Ukko-ylijumalaksi – tai tuttavallisemmin vain Ukoksi. Eipä siis ihme, että myös Apunen istui seminaarissa kuin tatti.

Godin on monin tavoin palkittu ja etenkin bisneskirjailijana menestynyt markkinointiheppu. Hän on julkaissut jo (vähän laskutavasta riippuen) 15 teosta, jotka kaikki ovat olleet hittejä. Forbes-lehti valitsi Free Prize Inside -opuksen vuoden 2004 parhaaksi bisneskirjaksi.

Mutta miksi itse pidän Ukkoa niin tärkeänä?

Ensinnäkin hänen läpimurtoteoksensa Permission Marketing vuodelta 1999 vaikutti ajatteluuni rajusti. Ukko kääntyi ensimmäisten joukossa perinteistä tyrkyttämiseen perustuvaa markkinointia vastaan.

Monet ammattilaiset ajattelevat vieläkin, että asiakas on jonkin sortin kohde tai uhri, joka ei ymmärrä omaa etuaan. Niinpä häneltä on aivan turha kysellä, haluaako hän ylipäätään jonkin myyntireiskan maalitauluksi.

Godin käänsi asetelman ylösalaisin. Hän alkoi aidosti miettiä asioita myös uhrin – eli asiakkaan – näkökulmasta.

Väitänkin, että nykyään niin muodikkaat sisältö- ja inbound-markkinoinnin opit ovat paljon velkaa Ukko-ylijumalan ideoille.

Guruni ei kuitenkaan jäänyt yhden hitin ihmeeksi. Hän on onnistunut lanseeraamaan monta käytännön markkinointityötäni muuttanutta ajatusta myöhemminkin.

Esimerkiksi Tribes-kirjassaan hän totesi, ettei ihmisiä ole mitään järkeä yrittää käännyttää. Sen sijaan kannattaa etsiä ja koota omaksi heimoksi ne asiakasehdokkaat, jotka ovat jo valmiiksi uskossa.

Suuri osa markkinoijista ei tietenkään moisesta piittaa. He hakkaavat päätä seinään ja haaskaavat miljooniaan tehottomaan lähetystyöhön aina yhtä huonoin tuloksin.

Godin ei ole pelkkä akateeminen viisastelija. Hän kehittää jatkuvasti jos jonkinlaisia uusia liikeideoita. Ukko on esimerkiksi (Amazonin Jeff Bezosin ohella) niitä edelläkävijöitä, jotka ovat päättäneet hyökätä perinteisen kankean kirjankustannusbisneksen kimppuun.

Tietysti Ukon TED-puheita sun muita löytyy netistä vaikka kuinka. Mutta halusin nähdä hänet myös livenä jo siitäkin syystä, että kenties saisin vinkkejä tehokkaasta esiintymistekniikasta. Oli kiinnostavaa tarkkailla, miten homma hoidetaan suuren maailman tyyliin.

Satuin jäämään saliin ennen tätä illan pääesiintyjäämme. Juttelin Markkinointi & Mainonta -lehden toimittajan kanssa, kun muut painuivat kahvitauolle. Godin tuli lavalle selailemaan pian alkavaa esitystään läppäriltä. Päätinkin marssia moikkaamaan häntä.

“Hello Mr. Godin, I’m a big fan of yours! May I shake your hand?”

Ukko oli tyly. Hän käski painua helvettiin. Ei nyt ehkä aivan niillä sanoilla, mutta ajatus tuli kyllä selväksi.

No, mistäpä esitykseensä valmistautuva guru tiesi, millainen takiainen hänen kimppuunsa oli hyökkäämässä. Hän osasi priorisoida aikaansa. Nielin kyyneleeni ja palasin kehumaan Godinin ideoita toimittajalle.