Ryystin pepsit väärään hormiin, kun luin eilen Kauppalehteä (23.1.2014). Anna Juvonen oli kirjoittanut napakan reportaasin hautausbisneksestä.

Jutussa Suomen Hautaustoimistojen Liiton puheenjohtaja Kyllikki Forsius lausui kuolemattoman ajatuksen:

“Uudet heureka-ideat tai ansaintamallit ovat alalla mahdottomuus. Suomalaiset ovat hyvin vaatimattomia ja hautaus järjestetään tietyn perinteen mukaan. Mitään uusia markkinoita ei ole.”

Lisäksi Forsius totesi, ettei edes uusia arkkumalleja kannata suunnitella. Se olisi turhaa. Suomalaiset ostavat kuitenkin joko perinteisen valkoisen tai pohjoisessa suositun puisen yksiön.

Aina kun joku väittää, ettei hänen toimialaansa voi uudistaa, kuulen jo kaukaa selvää taalankahinaa.

Kommentista tietää satavarmasti, että kohta rytisee. On vain ajan kysymys, että joku tulee tuulettamaan nurkat.

Onneksi Juvonen oli etsinyt juttuunsa kontrastiksi yrittäjän, joka nimenomaan aikoo hämmentää taantunutta markkinaa. Lauri Nevalainen aikoo rakentaa kehittämänsä Tuhka-konseptin ympärille franchisingin.

“Nevalainen haluaa luoda hautausalan McDonald’sin.”

No mikäs mies se Nevalainen sitten on? Tai oikeastaan kiinnostavampaa on se, mikä hän ei ole.

Nevalainen ei ole pitkän linjan hautausurakoitsija. Hän on toiminut aiemmin Aasian vientikaupassa ja opetustehtävissä.

Näin se usein menee. Minkä tahansa bisneksen konkarit ovat urautuneita ja sokeita. Uudistajat tulevat jostain toimialan ulkopuolelta.

Toimialasi saneeraa joku, joka ei piittaa pätkääkään, miten juuri sinun alallasi kuuluisi toimia.