Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tappotuomio tuntuu hyvältä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Päälliköksi kutsutaan ihmistä, joka tekee asioita oikein. Johtaja sen sijaan tekee oikeita asioita. Jämerän johtajan esimerkkiä näytti tällä kertaa Jason Fried.

Fried on kokoonsa nähden suhteettoman kuuluisan* 37Signals-ohjelmistoyrityksen perustajajäsen ja toimitusjohtaja. Tai oli sitä vielä eilen.

Toimitusjohtaja hän on vielä tänäänkin. Mutta yrityksen hän risti uudelleen. Putiikki on tästä lähtien nimeltään Basecamp.

Nimen Fried löysi läheltä. Basecamp on 37Signalsin suosituin tuote. Lähes 300 000 yritystä on käyttänyt sitä projektiensa hallinnointiin.

Tutustuin ohjelmistoon aikanaan, kun Aucor Oy otti kehitys- ja ylläpitovastuun Nosteen verkkosivustosta – kuten myös tästä blogista. Basecamp osoittautui tosi näppäräksi toimittajan ja asiakkaan yhteiseksi tiedotusvälineeksi.

Jos tuote menestyy, siitä tulee helposti tunnetumpi kuin yrityksestä. Asiakkaita ei lopulta kiinnosta jokin organisaatio. Päivittäisen työkalun nimi sen sijaan pyörii huulilla joka päivä.

Jos yhtiölle käy näin onnellisesti, olisi tyhmää potkia loputtomasti tutkainta vastaan. Hittituotteen nimi kannattaa vaihtaa yrityksen viralliseksi nimeksi.

Kosmetiikka- ja puhdistustuotteita valmistava Noiro muutti eilen nimensä Lumeneksi. Nimenmuutos julkistettiin Lumene-tuotemerkin 35-vuotissyntymäpäivän kunniaksi.

Lumenen hallituksen puheenjohtajan Jussi Länsiön mukaan nimenmuutosta harkittiin jo pidemmän aikaa.

“Nimenmuutos on ollut esillä siitä saakka, kun Orion vuonna 2003 luopui Noirosta. Lumene on kansainvälisesti tunnettu tuotemerkki, kun taas Noiro tunnetaan maailmalla huonosti. Eihän se ole muuta kuin Orion toisinpäin kirjoitettuna.”

– Taloussanomat 18.2.2005

Toinen kotimainen esimerkki on entinen Data Fellows, eli nykyinen F-Secure Oyj, jonka asiakkaat tunsivat F-Secure-nimisestä virustorjuntaohjelmistostaan.

Mutta Basecampin johtaja ilmoitti myös toisesta päätöksestä, joka vaatii jo melkoiset pallit.

Basecamp aikoo heittää kaikki muut kymmenkunta ohjelmistotuotettaan yli laidan (tavalla tai toisella).

Uutinen ei ole aivan vähäinen siksi, että esimerkiksi Highrise on hyvin suosittu CRM-sovellus. Olen sitä käyttänyt itsekin jo vuoden.

Joka tapauksessa Basecamp toimii juuri niin kuin monen suomalaisen nakkiputkan pitäisi.

Rönsyjen tappotuomio tekisi todella hyvää.

Yhdessäkin tuotteessa olisi aivan riittävästi puuhaa. Haihattelu usean tukijalan strategiasta on itsepetosta. Moniottelija pärjää harvoin, koska yhden asian fanaatikkoja löytyy kilpailijoista aina.

Jos firmallasi on monta fokusta, sillä ei ole yhtään fokusta.

PS. Hupaisaa kyllä, aloin etsiä Highriselle seuraajaa vain pari viikkoa sitten. Tajusin nimittäin yhtäkkiä, ettei ohjelmisto päivittynyt enää pitkään aikaan. Siitä päättelin, ettei yksi tärkeimmistä työvälineistäni ollut enää valmistajalleen tärkeä.

* 37Signals oli monelle tuttu firma menestyskirjan Rework ansiosta. Jason Fried julkaisi sen vuonna 2010 yhtiökumppaninsa David Heinemeier Hanssonin kanssa. Opus on virkistävä väärinajattelun opas kenelle tahansa johtajalle – ja etenkin yrittäjille.

10 vastausta

  1. Jari,
    olet jälleen ytimessä. Liian usein rönsyjä viljelemällä uhataan myös järkevimmän bisneksen tulevaisuus. Yrityksen johto ei hahmota, kuinka paljon resurssia valuu hukkaan turhaa oksaa paapoessa. Joskus se on jopa päässyt lempilapsen asemaan.

    Rönsyn tappaminen tuntuu myös entistä vaikeammalta mitä pidempään sitä on tekohengitetty. ”Koska tähän on jo laitettu niin ja niin monta miljoonaa, niin katsomme kyllä tämän kortin loppuun”.

    Kehotan kaikkia tappamaan tänään ainakin yhden rönsyn! 🙂

    1. Tuo mainitsemasi upotetun kustannuksen periaate on tavattoman yleinen. Huonon rahan perään on pakko syytää hyvää rahaa, koska…ööö…on pakko.

      Kuten tämän blogin nestorilukijat muistavat, olen kerran ollut päättämässä, että 20-henkisen softafirmamme tuotteista dumpattiin puolet (siis toinen kahdesta). Olihan se raskasta, eikä vain tuotekehittäjillemme.

      Myös pari asiakastamme kauhistui. Siksi luovutimme ohjelmistomme lähdekoodit ja ylläpitovastuut yhdelle pahimmista kilpailijoistamme. Lopulta kaikki olivat tyytyväisiä.

  2. Itse katselin myös Highriselle seuraajaa, mutta päädyin pysymään sitkeästi siinä edelleen. On tehty yksi syrjähyppy kotimaiseen maailmanhallintajärjestelmään, ja kokemus puistattaa vieläkin. Mieluummin huono 37signalsin – eiku Basecamp – tuote kuin ”hyvä” kotimainen. Highrise-käyttäjälle tuo on melko hyvä uutinen, sillä pakostakin tuote lähtee kehittymään.

    Jos olisi pari miljoonaa ylimääräistä rahaa, ostaisin puulaakin itse. 😀

    Mitä tulee tuotteiden karsimiseen, fiksuahan se on. Gordon Ramsaykin leikkaa kuppilat kuntoon-sarjassa ensimmäiseksi menut rankalla kädellä. Silti niistä rakkaistaan haluaa pitää kiinni, vaikka virtuaalinen hengityskone olisi pumpannut tauotta jo monta vuotta.

    1. Joo, tämä saattaa olla vain hyvä käänne. Ehkä Highrisen kehitystöihin tulee vauhtia.

      Tosin heti täytyy ahdistua siitäkin skenaariosta, että mahdollisen uuden omistajan hallussa sovellus paisuu yhtä sekavaksi monsteriksi kuin monet sen kilpailevat tuotteet.

      Käyttämäsi maailmanhallintajärjestelmä-nimitys kuvaa yleistä tilannetta mainiosti. Ainakin itse päädyin Highrisen käyttäjäksi juuri siksi, että se on maltettu pitää yksinkertaisena.

      Oikeastaan kaipaisin vain pientä hienosäätöä tagien pyörittelyyn niin, että ohjelmasta saisi viedyksi poimintoja muihin sovelluksiin kätevämmin.

      1. Jep, mieluummin vähentäisin ominaisuuksia ja hioisin nykyistä mobiiliystävällisemmäksi. Rasittavaa on myös se, että ihmisen vaihtaessa yritystä ei ole mitään näppärää keinoa osoittaa liitosta vanhaan yritykseen. Tagien lisääminen on myös liian hidasta.

        No, on siellä pientä hiottavaa, mutta toivottavasti seuraava soihdunkantaja ottaa asiakseen tehdä tuosta vähintään yhtä hyvän kuin Basecampista.

  3. Hyvä postaus. Ellei putiikkiamme olisi reilu vuosi sitten kaupattu, olisi meillä tullut sama tilanne eteen. Ideakone Oy nimi taustalla ei kertonut kenellekään oikein mitään, mutta Kotisivukone oli sentään jo vähän tunnetumpi. Koska olimme pitkään jo fokusoineet parhaiten kasvavaan ja tuottavaan tuotteeseemme Kotisivukoneeseen ja tappaneet valtaosan rönsyistä, muutos olisi ollut tosi looginen ja helpottanut montaa asiaa.

    1. Kiitos Mikko, tämä oli erinomainen käytännön esimerkki!

      Vastaavasti it-kuplaa edeltävinä aikoina firmamme Business Robotics Oy myi Talisman-nimistä CRM-sovellusta. Asiakkaamme puhuivatkin aina ”Talismanin pojista”. Business Roboticsia ei kukaan tahtonut muistaa, se oli liian vaikea.

      1. Business Robotics – sähköisen markkinoinnin kone (vai mikä se nyt olikaan?) oli aikaansa edellä, kuten muutkin härpäkkeet, joita Verkkosaarenkadulla myytiin. Pioneerit astuu useimmiten miinaan ja seuraajat korjaa potin 🙂

  4. Minulla on kaksi suosikki aihetta psykologiassa; luopumisen tuska ja itselleen vakuuttamisen taito.

    Varsinkin tuohon luopumisen tuskaan saa havaintomateriaalia lähes päivittäin. Se on välillä todella hämmentävää, kuinka ihmiset vakuuttelevat vakuuttelemisen perään miksi tästä ja tästä EI pidä luopua. Ei vaikka järki sanoisi ihan muuta. 🙂

    Tuohon CRM pulmaan suosittelen tutustumaan Pipedriveen. Nytkin se on auki toisessa selainikkunassa. Yksikään tuote ei ole koskaan täydellinen, mutta minä olen ollut erittäin tyytyväinen ko. tuotteeseen. (Ja kas, näin vakuuttelin taas itselleni tehneeni aikoinaan hyvän ostopäätöksen)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

fossiili-3
Jari Parantainen

Valtuutetun vaarallinen johtamisvinkki

Päätä ensin tavoitteet ja vasta sitten resurssit. Jos annat resurssien ohjata tavoitteita, organisaatiosi päätyy muiden fossiilien seuraksi aika pian.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.