Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia.

Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä. Vain 35 prosenttia vangeista sai anomuksensa läpi ja pääsi ehdonalaiseen.

Tutkijat tallensivat kunkin päätöksen täsmällisen ajankohdan, oli se kielteinen tai myönteinen. Lisäsi he kirjasivat tuomareiden pitämät ruokatauot, joita oli päivän mittaan kolme.

Havainnot ovat karua luettavaa.

Heti lounaan tai välipalan jälkeen noin 65 prosenttia hakemuksista meni läpi. Sen jälkeen tuomarit muuttuivat koko ajan ankarammiksi. Juuri ennen seuraavaa ruokataukoa käytännössä kaikki hakemukset saivat hylätty-leiman.

Kuten arvata saattaa, tulos ei ollut kenellekään mieluinen. Tutkijat yrittivät löytää vaihtoehtoisia selityksiä. Mutta niitä ei löytynyt. Jäljelle jäi vain nälkä ja jano. Tuomarit päättävät vatsallaan.

Hiukseni nousivat pystyyn, kun luin tutkimuksesta. Jos tuomarit ovat täysin putkistonsa armoilla, miksei sama koskisi asiakkaitani.

Nykyisin palavereissa useimmiten paastotaan. Säästösyistä talousjohtaja on pyyhkinyt tarjoilukulut budjetista. Vatsojen murina ei taatusti helpota vaikeita päätöksiä.

Päätin tehdä asialle jotain. Ensin aloin viedä asiakastapaamisiin ja työkokouksiin eväitä karusti muovikassissa. Mutta tuotteistaja kun olen olevinani, kaipasin jotain…ööö…äää…siis tuotteistetumpaa.

Niinpä suunnitelin söpön Noste-energiapakkauksen.

Noste-energiapakkaus on kierrätettävä pahviputki
Noste-energiapakkaus on 25 senttiä pitkä pahviputki, jonka halkaisija on 12 senttiä. Alhaisesta verensokerista kärsiville, kärttyisille ekohörhöille tiedoksi, että tuubi on kierrätettävää materiaalia.

Putken sisältö on vähitellen vakiintunut. Nykyisin tyypillinen setti sisältää

    • Brämhultsin marjasmoothien
    • reilun tai epäreilun banaanin
    • Fazerin sinisen suklaapatukan
    • Fazerin Geisha-suklaapatukan
    • Fazerin Fami-patukan
    • kaksi Fazerin lakua
    • pussin Taffelin pähkinä- ja marjasekoitusta
    • pussillisen ksylitolipurukumia

Ikävä kyllä juuri menun terveellinen osuus mutkistaa asioita. Banaaneja ei voi säilyttää kovin kylmässä tai kuumassa – eikä ylipäätään missään kovin pitkään. Lisäksi smoothie alkaa käydä lämpimässä niin, että pullo muuttuu aika nopeasti räjähdysherkäksi palloksi.

Putkia ei siis voi pakata ja varastoida etukäteen valmiiksi.

Sisällä on vähintään x
Putkessa on sekä terveellistä että epäterveellistä syötävää. Banaaneja ei voi tietenkään pakata putkiin kovin kauan etukäteen. Lisäksi smoothie on jääkaappitavaraa, mikä vaikeuttaa logistiikkaa.

Tämä on johtanut siihen, että haen appeet aina kaupasta juuri ennen asiakaskäyntiä. Se tarkoittaa ylimääräistä puolituntista ohjelmaan. Mutta mitäpä myyntireiska ei tekisi asiakkaidensa työhyvinvoinnin eteen.

Kierrätettävä
Koska asiakkaani ovat usein insinöörejä, heitä varten putken kylkeen on painettu arvoitus. Mitä tuo energiasisältöä käsittelevä kohta tarkoittaa ihmisen kielelle käännettynä?

Noste-energiapakkaukset ovat osoittautuneet koukuttaviksi. Yleensä viimeistään tuotteistusprojektin kolmannessa työpajassa osallistujat alkavat kitistä.

”Voi itku, täällä putkessa ei olekaan tällä kertaa Famia!”

Toisin sanottuna suklaakin muuttuu saavutetuksi eduksi tosi nopeasti.

Vuonna 2013 julkaistu tutkimus väittää, että rasva aiheuttaa voimakkaampaa riippuvuutta kuin kokaiini.

Lähde: Thinking, Fast and Slow, Daniel Kahneman 2013

21 vastausta

  1. Saavutetusta edusta tulee mieleen tapaus, jossa työntekijät saivat aamupalaksi metsämansikoita ja taisi olla vielä kermavaahtoa. Yhtenä aamuna ei mansikoita ollutkaan. Alkoi kauhea märinä.

    Firmassa päätyvät siihen, että mansikoita on jatkossa vain toisinaan.

    Jos en ihan väärin muista, firma oli Google.

    1. Useimmat asiakkaani alkavat nauraa itsekin, kun huomaavat joutuneensa koukkuun jo parin huumeannoksen ansiosta.

  2. Eikös tuo Lauri Järvilehto kirjoittanut joskus siitä, että vaikka ihminen luulee ratkaisevansa asiat faktojen perusteella, niin hän kuitenkin etsii todellisuudessa faktoja tukemaan omaa tunnettaan. Eli yrittää uskotella itselleen asian olevan oikein.

    Eli aika paljon asiat ja niistä päättämiset perustuvat tunteisiin eikä suinkaan faktoihin, näin luulen mä…

    Kari…

    1. Koko tuo lähteenä mainitsemani Kahnemanin kirja käsittelee juuri tuota aihetta. Alitajuntamme ohjaa toimiamme paljon voimakkaammin kuin tietoinen minämme haluaisi myöntää.

  3. Mainio idea! Otatko Jari energiapakkauksia mukaan myös uusasiakaskäynneille, jossa vasta keskustellaan esim. mahdollisesta tilauksesta vai tyydytkö silloin pelkkään pullapussiin? Vai menetkö mahdollisesti näihin meetingeihin ilman eväitä?

    1. Vien pakkaukset aina myös ensitapaamisiin. Miksi ajattelit, että ne muodostaisivat poikkeuksen?

      1. Itse asiassa en tiedä, miksi ajattelin niiden muodostavan poikkeuksen. Tuloksellisesti ajatellen näihin tapaamisiinhan nimenomaan pitää panostaa, jotta kaupat saadaan aikaiseksi.

        Ehkäpä kyse on omasta kokemattomuudesta, sillä olen melko nuori ja tuore yrittäjä. Palavereissa en hirveästi ole elämäni aikana istunut ja vielä vähemmän asiakastapaamisissa. Nyt yrittäjänä näihin olen kuitenkin päässyt (=joutunut) ja välillä olen miettinyt, pitäisikö tapaamiseen ottaa omat pullat mukaan, niin varmistuisi ainakin kahvin saannista palaverin aikana.

        Mutta sitten taas olen miettinyt, mikä on vastapuolen reaktio, jos otan evästystä mukaan. Olenko heidän mielestään kohtelias, kun tuon tuliaisia vai vain ylimielinen, kun varaudun ”omin eväin”? Tai entä jos toisen osapuolen kalenteri on ahdettu niin täyteen, ettei kahvitteluun ole aikaa?

        Tähän asti olen tapaamisiin mennyt ilman pullapussia ja luottanut vieraanvaraisuuteen, mutta ehkäpä nyt alan tekemään poikkeuksia…

        1. Ymmärrän! Mutta luulen kyllä, ettei kukaan loukkaannu tuliaisista. Ainoa lisämutka asiaan tulee siitä, että joudun selvittämään osallistujien tarkan määrän etukäteen.

          Olen ratkaissut asian niin, että kysyn päälukua tekstiviestillä viimeistään paria tuntia ennen tapaamista. Se sujuu aika luontevasti, koska yleensä vahvistan etenkin ensitapaamiset tekstarilla etukäteen muutenkin.

          Näin vältän ne pari kiusallista tapausta vuodessa, joissa emäntäni tai isäntäni on säheltänyt kalenterinsa kanssa niin, että hän on unohtanut koko sessiomme.

          Sen olen kyllä huomannut, että pullat(kin) ovat menettäneet suosiota. Sen näkee paikoissa, joissa on talon puolesta tarjoilut. Jos palaverin osallistujat saavat valita, he nappaavat nykyisin neliviljasämpylät. Kampaviinerit jäävät usein kokonaan koskematta.

          Sikäli on aika ristiriitaista, että suklaat kuitenkin käyvät aika hyvin kaupaksi jo paikan päällä. Toki osa ryystää vain smoothiensa ja vie loput kotiin tuliaisiksi. Myös itse pahviputkella on esimerkiksi lasten leikeissä monta sovellusta kuulemma.

        2. Sami, ota ihmeessä tavaksi viedä pullaa, kukkia, hedelmiä tai jotain. Ekassa myyntihommassani silloinen esimieheni opetti hyvän, simppelin tavan: sovittuasi tapaamisen asiakkaan kanssa ilmoita että ”tuon tuorettaa pullaa, hoidatteko te kahvit?”. Eli sovi tapaaminen ensin ja lahjo vasta sitten.

          IT-palveluissa toimiessani vein myös joskus pullaa tms. kun oltiin töpätty ja asiakkaan henkilökunta kävi kuumana. Anteeksipyyntö ja herkkujen vieminen yleensä säästi pahemmalta huudolta.

          Samoin lahjominen yleensä toimii myös kollegojenkin suuntaan hyvin. Viskipullo välillä esim. asentajalle, kuka tuo laskutusta myyjälle, parantaa kummasti lahjotun priorisointikykyä jos vaikkapa työruuhka yllättää.
          Kiitollisuudenvelastahan siinä usein on kyse eikä mistään mystiikasta.

          1. Kiitoksia konkarit vinkeistä! Yritän ottaa onkeeni.

            Tosin tuo muistaminen (lahjominen) esim. joulun aikaan on kyllä tuttua puuhaa ja sen hyödyllisyys on kyllä tullut todettua.

  4. Loistava paketti, Jari!

    Minä oikein innostuin tästä.

    Itse kehittelisin pakettia vielä terveellisempään ja samalla mielenkiintoisempaan suuntaan. Sokerilla eli suklaalla kun on tapana aiheuttaa väsymystä ja jopa ärtymystä (verensokerin suuret heilahtelut), mikä ei varmaankaan ole toivottava reaktio asiakkaissa. Laittaisin itse tötteröön suklaan ja karamellien tilalle hyvänmakuisia superfoodeja, kuivahedelmiä, raakasuklaata jne. Ne säilyvät. Banaani ja tuo smoothie ja muut vastaavat ovat tietenkin hyviä aineksia.

    Pakettisi on ehdottoman hieno ja todella mielenkiintoinen, mutta sisältö on minusta vähän leimi. Toisaalta uskon kyllä, että suurimpaan osaan kyseinen sisältö vetoaa.

    1. Olen kokeillut kaikenlaisia sisältöjä. Esimerkiksi nykyinen Taffelin pähkinäpussi osoittautui monista vaihtoehdoista ylivoimaisesti suosituimmaksi.

      Suklaakin tuntuu toimivan, koska tapaamiset ja työpajat ovat aina enintään kaksituntisia. Sokerihumala on saatava nopeasti.

      Toisin sanottuna putken nykyinen sisältö on asiakkaideni äänestämä. Tuskinpa alan heitä kouluttaa syömään terveellisemmin.

      1. Hyvä sitten.

        Kuten sanoinkin, suurimmalle osalle se varmasti toimii. Itselle sisältö tuo mieleen AMICA-lounasravintolan kahvion tarjonnan. Paketin mielenkiinto tulee putkilosta, mikä tässä tapauksessa lienee riittävä asia.

        1. Luulen muutenkin, että tämä putkilojuttu on vain idea. Sen toteutus ja logistiikka ratkaisee, syntyykö ideasta jotain arvoa.

          Suomeksi sanottuna: oleellista ei ole oikeastaan se, mitä putkissa on sisällä. Se on tärkeintä, että asiakkaat saavat energiapakkauksensa kerta toisensa jälkeen.

          Se taas tarkoittaa, että maksan esimerkiksi tyhjien pakkausten tuotannosta, varastoinnista ja toimituksista sopivissa erissä toimistolleni.

          Tuoretavaran vuoksi käyn kaupassa ennen jokaista asiakaskäyntiä. Siitä kertyvään kuittirumbaan liittyy aiempi riemuni S-ryhmän kuitittomasta maksukortista. Suunnittelenkin reittini nykyisin niin, että matkalle osuu aina Prisma, ABC tai S-market.

          1. Joo. Ymmärrän hyvin tämän, mitä tarkoitat säännölliseen ruoka-annokseen koukuttumisella.

            En anna sisällön suhteen kuitenkaan vielä periksi, sillä minusta tuntuu, että myös sillä on merkitystä. (Eikä pelkästään siinä mielessä, tykkääkö asiakas jostakin tuotteesta vai ei.)

            Mietin nimittäin asiaa siltä kantilta, että mitä viestitän yrityksestäni putkilon välityksellä. Jokainen asia ja tuote mitä yritykseni antaa (vaikka se ei niin sanotusti olisi oleellinen), on kumminkin viesti jostakin. Ja jos haluan, voin ujuttaa putkiloon merkityksellisiä viestejä yritykseni arvomaailmasta. Minkälaisiin brändeihin haluan yritykseni assosioituvan?

            Olet nähnyt kiitettävästi vaivaa putkiloiden eteen.

          2. Joo, totta kai kukin viestii tuomistensa avulla haluamiaan asioita.

            Tarkoitan vain, että tuliaiset eivät tule yleistymään yhtään, koska siitä olisi myyjille ylimääräistä vaivaa. Johan niistä muuten olisi nytkin nautittu paljon useammin. Enkä ole tässä esittänyt tietenkään mitään uutta keksintöä.

            Kyse on aivan samasta asiasta kuin ns. sähköisten joulukorttien tapauksessa. Niitähän lähetetään nykyisin siksi, että perinteisistä korteista oli riesaa. Ei siinä paljon asiakkaiden näkökulma paina. Enemmistö myyjistä menee aina siitä, missä aita on matalin.

  5. Oletko Jari havainnut miten syöminen/paastoaminen vaikuttaa omaan toimintaasi? Nälkäisenä on toki varmaan vaikeampi ryhtyä analysoimaan päätöstensä järkevyyttä. 😉

    Mistä muuten on peräisin tuo väite, jossa linkkaat tukimukseen? Ainakin siellä linkin takana puhutaan rasva-sokerisekoituksesta eikä rasvasta yksinään. Ei nyt liittynyt aiheeseen. Kunhan ihmettelin…

  6. Tämähän on hauska ja hyödyllinen idea!

    Jo armeija-ajoista vuonna kirves ja kypärä on jäänyt mieleen, että ihmiset ovat kireimmillään paitsi ennen lounasta myös torstai-iltapäivisin. Älä kysy mistä moinen irtotieto on jäänyt päähäni, mutta ehkä torstaisin putkiloon voi sitten lisätä vielä jotain ekstraa.

    1. Mika Panzar Kuluttajatutkimuskeskuksessa esitteli taannoin eräässä tilaisuudessa vuonna 2013 julkaistua tutkimusta sosiaalisen rytmin vaikutuksesta sykkeeseen (eli stressitasoon?). Korkein syke olikin juuri torstai-iltaisin. Muistaakseni miehillä lauanta-iltapäivä oli myös yksi pahimpia stressihetkiä!

  7. Hieno idea. Jos idean tahtoo tästä pölliä, niin mistä olet noin komeita putkiloita tilannut?

    1. En tiedä putkien varsinaista valmistajaa tai toimittajaa, mutta kirjapainoni niitä hankki jostain. Eiköhän putkipakkauksia löydy helposti joka lähtöön.

      Oma hovipainoni on DMP, josta olen ostanut kaikki tuotelaatikot ja painotyöt pian jo 10 vuoden ajan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.