Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Parranpärinää Jussin Bisneskahvilassa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yrittäjä ja kouluttaja Jussi Vesterinen kutsui alkuviikosta juttelemaan tuotteistamisesta ja uusimmasta kirjastani (Tuotepäällikön pelastuspakkaus).

Kuulet videolla vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

    1. Voiko myös palveluja tuotteistaa?
    2. Mikä on tärkein suomalaista asiantuntijaa vaivaava tuotteistusongelma?
    3. Millaisiin vaiheisiin tuotteistaminen kannattaa jakaa?
    4. Mitä törkeä lupaus tarkoittaa?
    5. Miksi niin harvoista tuotteistuksista tulee hittituotteita?
    6. Miksi myyjä pelkää myydä palveluja?
    7. Miksi ylipäätään piti kirjoittaa (vielä yksi) tuotepäällikkökirja? 

Heti ensimmäinen vastaukseni Jussin bisneskahvilassa paljastaa, miten tottumaton olen kameran edessä. Onneksi Jussilla on lehmän hermot. Joku toinen olisi karjaissut saman tien, että ”POIKKI!”.

11 vastausta

  1. Ostin ja luin tuon Pelastuspakkauksen. Seurauksena oli, että suhtaudun oman edealer™ -sovelluksen eteenpäinviemiseen tuotepäällikön hattu päässä. Tuli ihan uusi vinkkeli koko touhuun. Tackar och påckar.

    Vesterinen soitteli tuossa muutama viikko sitten ja ehdotti videoperformanssia aiheesta inbound liidien ohjaus ja hallinta. Pitänee harjoitella peilin edessä tai naurattaa siippaa ennen kuvausta. Ei tuo performanssi helpolta näytä. Auttaisiko, jos olisi jokin esine, jota voisi hiplata ja väännellä esityksen aikana?

    1. Kiitos palautteesta! On aina mukava kuulla, jos raapustuksistani on jotain apua yrittäjäsiskoille tai -veljille.

      Videolla voisi tosiaan olla jotain kamaakin mukana. Mutta kuten tavallista yhden kiinteän kameran kuvauksessa, jouduimme tuossakin nojailemaan pöytään kohtalaisen lähellä toisiamme.

      1. Videossanne ei ole mitään vikaa – päin vastoin. Asiapainotteista esitystä oli paljon mukavampi seurata kuin jotain amerikkalaistyylistä hehkutusta.

        Oman lärvin näkeminen ruudulla aiheutaa ilmeisesti businesstohtorillekin outoja tuntemuksia. Kaikkeen tottuu. Jos et olisi alkanut kainostelemaan eka postauksessasi, niin kukaan ei kyseenalastaisi tuotosta.

        1. Kiitos Teppo!

          Itseruoskintannallani tarkoitin sitä, että oikea ammattilainen miettisi vastauksia peruskysymyksiin valmiiksi. Siis vaikkapa sellaisiin kuin ”mitä se tuotteistaminen tarkoittaa” tässä tapauksessa.

          Toki voisin pyytää kysymyksiäkin jo etukäteen tutustuttavaksi. Se olisi myös haastattelijan etu.

          Sitten ovat vielä erikseen nuo kaikki muut kompuroinnit, kuten että puhun haastattelijan päälle vähän väliä ja ainakin puolet ajasta mutisen epäselvästi jonnekin kainaloon.

      1. Et ollut yhtään kipsissä. Hyvä tarina alussa mursi jään heti.

        Tosi selkeästi ja vakuuttavasti esitit näkemyksesi – erinomainen pläjäys!

  2. Olkaa hyvä vain. Tajusin eeposta lukiessa myös, että omista asiakkaista suht moni on juuri tuo Tuotepäällikkö ja käyttää meikäläistä apunaan raivatakseen tilaa sille tärkeimmälle eli omalle ajalle.

    Ja vielä syttyi lamppu sen verran, että käännän soutuveneen kokkaa enempi kohti tuotepäällikön roolia. Kirjoitin jo blogiini ensimmäisen kuvauksen aiheesta. Tuotteistamista treenaan…

  3. Tuli tuosta mainitsemastasi testauksesta mieleen, että pelialallahan on jo paljon erilaisia mielenkiintoisia bisnesmalleja, jossa ostaja maksaa vähemmän jos tulee mukaan projektin alkuvaiheessa.

    Suosituin näistä lienee miljoonia myynyt rakenteluseikkailulelusimulaattori Minecraft (Ruotsalainen tuote muuten! Sattumaako!?), joka maksoi alpha-vaiheessa muistaakseni 5 euroa, betavaiheessa 10 euroa ja valmis versio, jota edelleen päivitetään, 20 euroa. Jos siis osti jo alpha-vaiheessa, maksoi femman – ja sai kaikki uudet päivitykset peliin.

    Ei ketään haitannut se, että peli ei ollut alkuvaiheessa muuta kuin melko surkea legopalikkasimulaattori. Kaikki nimittäin tiesivät, että kyseessä on vielä epätäydellinen tuote, josta puuttuu ominaisuuksia.

    Muutenkin ihmiset kyllä ymmärtävät, että tuote voi olla epätäydellinen – kunhan siitä KERROTAAN heille. Jotenkin tunnutaan kuvittelevan, että tuotteen pitää olla heti täysin valmis paketti ja kaikki tuotekehitys tulee tehdä salassa. Sen sijaan, että tarjottaisiin halvempaa protoversiota kokeilukäyttöön, jota sitten voitaisiin kehittää asiakkaiden palautteen perusteella.

    1. Bisneskirjailija Seth Godin hinnoitellut omakustanteitaan vastaavalla periaatteella. Ennakko-ostajat saivat alennusta. Julkaisuhetkellä opuksen hinta on huipussaan. Se jälkeen se alkaa pudota aika ripeästi.

      Tietysti myös joukkorahoitushankkeet ovat yksi muoto tästä. Roponsa pottiin kantaneet ovat ostamassa erittäin epätäydellistä, koska tuotetteesta on olemassa siinä vaiheessa vasta märkä uni.

      Kyse on tosiaan jälleen kerran viestinnästä. Jos tuotteessa on selkeitä puutteita, se kannattaisi sanoa suoraan.

      Sitä paitsi ostajilla saattaa olla hyvät syyt hankkia keskeneräistä.

      Etenkin yritysasiakas saattaa tavoitella etumatkaa ja kilpailuetua, jonka se saa vain ottamalla tuotteen käyttöönsä muita ennen. Lisäksi hän ehkä haluaa vaikuttaa tuotteeseen niin, että siitä tulee juuri hänen tarpeisiinsa sopiva.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.