Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Vain pelkuri vaanii vastustajaa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Piipahdin tänään myyntikäynnillä isossa lakitoimistossa. Kohta naputtelen sinne tarjoukseni tuotteistusvalmennuksesta.

Eräs johtajista kuvasi elävästi, miten alan konkarit esiintyvät seminaareissa ja alan muissa pippaloissa. He paasaavat kollegoilleen hyvin painokkaasti, miten lakibisnestä kannattaa pyörittää ja piste.

Menestyjien viesti uppoaa erityisen herkästi nuoriin lakihenkilöihin. Jos joku on hoksannut reitin vauraaksi onnistujaksi, totta kai häntä kannattaa kuunnella – ja myös matkia.

Ammattikunta on muutenkin kuin yhtä suurta sisäpiiriä. Lakitoimistojen vetäjät tietävät toistensa tekemiset tarkasti.

Lakitoimistot ovat kuuluisia juuri siitä, että ne ovat kuin toistensa klooneja.

Suomessa lienee vain yksi tunnettu, alan vakiintuneita käytäntöjä määrätietoisesti rikkova poikkeus, nimittäin Fondia Oy.

Kerroin isännilleni esimerkin miehestä nimeltään Abebe Bikila (1932–1973). Hän oli etiopialainen maratoonari, joka voitti kahdesti olympiakultaa 1960-luvulla.

Olimme kaikki suloisen samaa mieltä, että Bikilan asenteesta kannattaisi monen kilpailijoitaan peesaavan asiantuntijan ottaa opiksi:

”En pelkää ketään, en tiedä edes vastustajieni nimiä. Ihmiset, jotka haluavat tietää nimiä ja kasvoja, pelkäävät häviävänsä. Minun ei tarvitse tietää niiden kasvoja, jotka voitan.”

Voimme vain aprikoida, mistä Bikila oli tylyn linjansa oppinut. Hänet nimittäin löysi ja valmensi maailmanmestariksi ruotsalainen, mutta suomalaissyntyinen Onni Niskanen.

Kun johtaja on taitava pelkuri, hänen yrityksensä ajautuu usein toimialan kärjen (halpa)klooniksi.

6 vastausta

  1. Uskallusta ottaa riski, toimia edes jossain määrin totutusta poikkeavasti, on hakusessa – edelleen. Vaikka ihan mitkä tahansa mittarit kansainvälisistä tutkimuksista osoittaa, etteivät perinteiset keinot enää toimi. Tulee ne toimintatapatsunamimuutokset tännekin – halusi tai ei – sitä ennen kaadetaan rahaa roskiin urakalla ja pilataan oma maine.

    Olen kesän aikana tavannut useita yritysjohtajia teemalla ”uusasiakashankinta”. Näillä tuppaa tulemaan tupaan se realiteetti, ettei talon sisäinen myyntiorganisaatio ”toimi” eli myy, kuten pitäisi. Nyt halutaan kengittää oma myyntiorganisaatio pihalle ja ostaa ”buukkauspalvelu”, joka sopii ”asiantuntijatapaamisia” omalle väelle. Kristus, mitä apinatouhua. Ihan sanattomaksi vetää välillä.

    Kärjistettynä se on lisää ja enemmän kylmiä soittoja kylmiin listoihin, joita tekee Bangladeshiin etabloituneet suomalaiset jungsterit euron hinnalla. Viesti on ”asiantuntijamme haluaisi tavata ja käydä läpi yrityksenne ongelmat”. Jes.

    En saarnaa tässä, mitä pitäisi tehdä – vaikka selkeä näkemys näistä on – vaan toteanpa vain, että differoitua ei haluta, faktaa ostokäyttäytymisen muutoksesta ei ”uskota” – laput silmillä mennään.

    1. Kuvaamasi kaltaiset hätäreaktiot lienevät samaa sarjaa kuin lentokenttien turvatarkastukset. Niiden tärkein perustehan on se, että viranomaiset näyttävät tekevän kaikkensa.

      Kyse on siis helkkarin kalliista näytelmästä, joka ei todellisuudessa estä yhtäkään terrori-iskua. Mutta ainakin ollaan tekevinään jotain.

  2. Näinhän se on, aika useat toimistot tekevät samaa tavaraa. Riskien ja irtiottojen välttely on juristeilla veressä, koska suuri osa työstä on riskien minimointia. Samalla tietysti minimoidaan myös irtiotot.

    Toisaalta juristeeraus on siinä mielessä helppoa, ettei tarvitse keksiä mitään uutta. Tekee samaa kuin muutkin ja mitä ilmeisimmin se riittää – tai ainakin on riittänyt tähän asti, koska ei kukaan ole osannut edes kuvitella, että lakimies voisi olla muuta kuin hajuton ja mauton harmaapukuinen sankari.

    Kukaan ei toki tiedä mitä tapahtuisi, jos kokeilisi jotain uutta – koska kukaan ei ole kokeillut. Eikä varmasti kannatakaan, siinähän saattaisi vaikka huomata jotain uusia asioita tai jopa… ottaa riskin, huh huh sentään. Hiki tulee jo pelkästä ajatuksestakin!

    Fondia on tosiaan huomattavan erilainen muihin toimistoihin verrattuna; minulla on vähän sellainen kutina, että lähitulevaisuudessa erottuvia toimistoja saattaa tulla muitakin. Kun peli on avattu, sitä ei saa enää suljettua.

  3. Samaa varovaisuutta piilee yleisesti myös muilla aloilla. Mitään oikein repäisevää ei uskalleta tehtä ilman pitkiä mietintöjä. Oiskohan perimmäisenä pelkona epätieto siitä mitä kilpailija saattaisi tuumata? Osa pelkää kehua ammattitaitoaan, vaikka seurauksena voisi olla jonon syntyminen oven eteen.

    Rohkeitakin yksilöitä löytyy. Tämä pieni yrittäjä järjestää äänestyksen, jossa asiakkaat saavat päättää yrityksen tulevasta logosta. Vaihtoehdoiksi annettiin kaksi logoa ja porkkana oli äänestyksen muuttaminen kilpailuksi, jossa tarjolla on palkinto.

    https://www.niluferasikainen.com/kilpailu/

    1. Apua! Eikö yrittäjä olekkaan itsevarma ja tiedä tasantarkkaan mikä hänen brändinsä on??

      Suomalaisten yleisongelma on hillitön epävarmuus. Ei elämä kaadu siihen vaikka epäonnistuu. Enemmän suruttaa ne yritykset jotka uppoavat harmaaseen massaan. Pikkuhiljaa on hyvä miettiä, että jaksanko edes itse seurata yritystäni. Tällä hetkellä Instagrammin parissa kasvavat lapset tulevat vielä mullistamaan koko käsityksen erottumisesta…

      Minun mielestäni toi logo-kilpailu on hyvä esimerkki loistavasta vuorovaikutuksesta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.