Suomalainen insinööri rakastaa liukkaita bittejä ja piukeita piirilevyjä. Hän satsaa kaikki rahansa hienoon tekniikkaan. Mitä mutkikkaampi tekele, sitä syvempään kollegat kumartavat.

Seuraukset tunnemme. Tuotteistaminen tai kaupallistaminen jää torsoksi. Ei ole varaa, koska pätäkkä paloi jo labrassa.

Mutta ei se mitään, ajattelee Ismo Insinööri. Jos tuote on riittävän hyvä, kyllä se edelleen myy itse itsensä!

Amerikkalainen toimii juuri päinvastoin. Hän rajaa tuotteensa teknisen osuuden naurettavan suppeaksi. Suomalainen virkaveli kikattaisi itsensä kuoliaaksi, jos joku ehdottaisi hänelle jotain niin järjetöntä.

Eric Engineer paskat välittää suomalaisten ilakoinnista. Hän säästää tuhdin siivun potista tuotteistajalle, joka käärii simppelin teknisen osuuden houkuttavan selkeäksi paketiksi.

Tiedämme jälleen, mitä tästä seuraa. Rapakon takaa vyöryy hittituote toisensa jälkeen. Kotimainen “asiantuntija” veisaa joka kerta samaa viisua:

“Tuskin tuo hattara menestyy. Se on teknisesti karmeaa kuraa.”

Kitinä on muuten taas käynnissä. Nyt kohde on Applen julkaisema rannekello. Se on kuulemma aivan susi.

Ehkä Apple Watch on tosiaan torso. Mutta katsotaanpas taas, mihin suuntaan raha virtaa, kun uutuus ehtii kauppaan. Veikkaan, että summat ovat noin ziljoonakertaiset vaikkapa suomalaisten Suunto-kellojen tuottoihin verrattuna.

Tuotteistusottelu_Suomi-USA

Suomalainen insinööri (1) satsaa hienoon tekniikkaan. Sitten hän tuotteistaa, jos ehtii ja jaksaa. Amerikkalainen virkaveli (2) rajaa teknistä osuutta rankasti. Rahaa jää myös tekniikan paketointiin niin, että asiakas tajuaa tuotteen idean heti.

Olinkin pudota pöntöltä, kun törmäsin alkukesästä tuotteeseen nimeltä Bttn.

Tuote on a) todella yksinkertainen, mutta b) supisuomalaisen tiimin idea.

Siis mitä helvettiä?!

Se on vain iso painike. Siinä kaikki. Jo tuotelupauskin poikkeaa mongerruksesta, jota täältä karusta Länsi-Siperiasta yleensä irtoaa:

“Maailman yksinkertaisin internet-käyttöliittymä”

Naputtelin ennakkotilaukseni sisään saman tien. Mieleeni tuli noin kolmetoista tusinaa käyttökohdetta siltä seisomalta. Lisäksi haluan tukea näin mainiota ideaa joka tapauksessa.

Bttn-painikkeen esittelyvideo tiivistää oivasti olennaisen:

Kaikesta näkyy, että kerrankin on maltettu pitää insinöörit kurissa. Jopa tuotteen nimi on minimalismin huippu. Bttn on niin itsestään selvä, että se jää heti mieleen.

Edes painikkeen muotoilu ei ole jäänyt sattuman varaan. Se on Harri Koskisen käsialaa.

En kuvittele, että Bttn olisi teknisesti mitenkään helppo. Jos tuote näyttää yksinkertaiselta, yleensä konepellin alla tapahtuu sitäkin enemmän.

Mutta siinäpä se hittituotteen juju usein piilee, että tuotteistaja ymmärtää piilottaa epäoleelliset yksityiskohdat. Muuten asiakas pelästyy. Hienokin tekniikka jää hyllyyn happanemaan.

Kerrankin suomalaiselta pajalta tupsahti huipputekninen tuote, jonka idean jokainen tajuaa nanosekunnissa.