Tapasin uuden asiakkaan. Toimitusjohtaja halusi ostaa idean, joka kymmenkertaistaisi hänen firmansa liikevaihdon nopeasti.
Jaahah ja totanoin niinku! Mitäs tälle suharille pitäisi myydä?
Olisikohan iso ja karvainen idea hyvä? Vai pitäisikö sen olla mieluummin siro ja sininen?
Mitä kuningasajatuksen pitäisi maksaa? Olisiko kymppitonni sopiva? Vai ehkä miljoona sittenkin? Entä jos ideani ei olisikaan toimarin mielestä hyvä?
Tilanne on tavallinen. Tosin aloitteen tekee yleensä ideanikkari itse. Hän tunkee rahahenkilön pakeille. Sitten tuo ideoiden Indus-virta toivoo, että varakkuudesta kärsivä asiakas roudaisi piukean rahakassin hänen Nissaninsa peräkonttiin.
Etenkin aloittavat yrittäjät luulevat usein, että heidän bisneksensä on keksiä ideoita. Se on muuten hyvä…öö…siis idea, mutta kun asiakkaat haluavat ostaa tuotteita tai palveluja.
Siksi nerous kannattaisi rusikoida johonkin sellaiseen muotoon, jota ihmiset tunnetusti ostavat. Kerron muutaman esimerkin:
1. Vedä koulutuksia
Suomi on täynnä uskovaisia. Heidän jumalansa on koulutus. Mikään koulutukseen liittyvä asia ei voi olla haitallista.
Paketoi siis osaamisesi kursseiksi, luennoiksi tai joksikin ryhmäryynäykseksi. Sellaiselle on ikuinen kysyntä.
2. Pidä puheita
Puhe on hiukan eri asia kuin koulutus. Se on lyhyt ja vetoaa tunteisiin. Hyvistä puheenpitäjistä on krooninen pula. Parhaille myös maksetaan.
3. Valmenna
Miten koulutus eroaa valmennuksesta? Määrittelen sen näin:
Koulutuksessa opettaja huhkii ja oppilaat viisastelevat. Valmennuksessa oppilaat huhkivat ja opettaja viisastelee.
Eipä ihme, että olen itsekin suuntautunut yhä enemmän valmennuksiin. Jo puolet liikevaihdostani tulee niistä.
4. Ryhdy matkanjohtajaksi
Eräs tuttuni kertoi, ettei hän mahtunut mukaan sikakalliille valokuvaretkelle. Remmin vetäjä oli National Geographic -lehdessä usein kuviaan julkaiseva kuuluisuus.
Suomestakin löytyy matkanjohtajia, jotka saavat reissuistaan hyvää palkkaa. He saattavat olla esimerkiksi tunnettuja lintubongareita, jotka raahaavat alan harrastajia kaukaisille saarille.
Aikanaan tämä putiikkini tuotteisti paketin, jolle annoin nimeksi Fortum Safari. Se tarkoitti maksullista palvelua, jonka idea oli viedä muiden energiayritysten henkilökuntaa tutustumaan Fortumin voimalaitoksiin.
5. Järjestä tapahtumia
Tapahtuma voi tietysti tarkoittaa koulutuksia, näytelmiä, konsertteja, seminaareja, messuja, bileitä, pikatreffejä, näytöksiä, kilpailuja ja ties mitä. Kaikista niistä voi rahastaa monin tavoin.
6. Myy julkaisua
Julkaisubisnes on sikäli hurmaavaa puuhaa, että kerran nikkaroimasi sisältö monistuu rajattomasti. Perinteisten lehtien ja kirjojen sijaan voit tuottaa sähköistä sisältöä, kuten uutiskirjeitä, videoita, podcasteja sun muuta.
Myös blogi on tietysti julkaisu. Kuten tunnettua, me paljon lukijoita vokottelevat kirjoittajat / kuvaajat saatamme ansaita työllämme muikeita summia.
7. Vuokraa itsesi
Isojen ja pienten yritysten välimaastossa on joukko firmoja, joilla ei ole varaa täyspäi(väi)seen talousjohtajaan, markkinointivisionääriin, logistiikkaguruun tai henkilöstöpäällikköön. Mutta ammattilaiselle olisi silti käyttöä.
Tuotteista siis itsestäsi vuokrajohtaja tai jokin muu osapäiväepeli. Vuokraa itsesi muutamiin yrityksiin niin, ettet ole yhden palkanmaksajan varassa.
Näin itse aloitin aikanaan Nosteeni. Toimin monta vuotta eri yritysten tuotteistajana tai markkinointipäällikkönä. Rahaa ei ehkä herunut valtavasti, mutta tulo oli suhteellisen tasaista ja varmaa.
8. Perusta etujärjestö
Suomessa ei ole koskaan liikaa yhden asian liikkeitä. Ne ovat usein yhdistyksiä, mutta mitä sitten. Sellainenkin voi maksaa sinulle palkkaa.
9. Ala parittajaksi
Välitystoiminta on yksi maailman tuottoisimmista bisneksistä. Tälläkin hetkellä ainakin biljardi eri alojen ostajaa etsii myyjää ja päinvastoin.
Esimerkiksi nyt niin ajankohtainen Slush 2014 on paritustapahtuma. Yritykset etsivät sijoittajia ja sijoittajat yrityksiä.
10. Laadi ohjelmisto
Voisiko osaamisesi puristaa koodiksi? Syntyisikö siitä työkalu, jonka avulla maallikosta tulisi puoliksi ammattilainen?
11. Vedä projekteja
Projekti voi kuulostaa tylsältä, mutta se on lopulta varsin konkreettinen idean ja osaamisen toimitustapa. Esimerkiksi Nosteen sisaryhtiö Ediste Oy toimittaa yhden suurpaineprojektin joka viikko kiinteään hintaan.
12. Keksi kiertopalkinto
Monet palkintojen kaapuun verhotut bisnekset takovat hyvää tulosta. Yksi sellainen on monille tuttu Great Place to Work Finland, joka palkitsee vuosittain parhaita työpaikkoja.
Karsin listaltani konsultoinnin. Se muistuttaa liian usein juuri epämääräisten ideoiden kauppaamista vielä epämääräisempään hintaan.
Naku idea käy nihkeästi kaupaksi. Paketoi osaamisesi johonkin sellaiseen muotoon, jota asiakkaat ovat tottuneet ostamaan.
15 vastausta
Asiantuntijapalvelun kauppias on vähän niinkuin lääkäri. Harvoin ne potilaat kokonaan tervehtyvät (eivätkä toivottavasti kaikki kuolekaan). Palaavat siis uusien kremppojen kera tutulle tohtorille, joka taas diagnosoi, antaa rohdot ja panee kuntoutuksn käyntiin.
Tuohon tuotteistuslistaan voisi nostaa lisää asiakassuhteisiin perustuvaa kumppanuutta bisnesmallina. Kun asiakas luottaa voi hän ostaa muutakin kuin tuotteistetun paketin.
Asiantuntijan elämä ja myynti käy kovin raskaaksi, jos asiakaskunta koostuu vain kerta-asiakkaista ja palvelu on hit-and-run -tyyppistä.
Mutta mitä potilaat ostavat lääkäriltä? Ainakin itse valkotakkien mielestä pääasiassa reseptejä. Hekin siis toimittavat jotain konkreettista.
Niinpä lääkemääräys tulee käteen lähes aina, oli rohdosta mitään ”todellista” hyötyä tai ei. Lumevaikutus on tietysti oma juttunsa, ei sitäkään pidä vähätellä.
”Asiantuntijan elämä ja myynti käy kovin raskaaksi, jos asiakaskunta koostuu vain kerta-asiakkaista ja palvelu on hit-and-run -tyyppistä.”
En kyllä näkisi näin. Jos palvelun transaktiokustannukset (myyntivaihe) on kova, kustannukset pitää leipoa hintaan. Jotkut voivat nähdä sen myös positiivisena, että pääsee näkemään paljon erilaisia asiakkaita.
Hypin itsekin kukasta kukkaan. Lopulta aika harvat asiakkaani ostavat uudelleen. Toki poikkeuksiakin löytyy. Esimerkiksi Fujitsu on ollut asiakkaani jo 10 vuotta.
Mutta olen joka tapauksessa päätynyt siihen, etten ota liikaa stressiä siitä, vaikka asiakassuhde jäisi kertaluonteiseksi. Olkoon se miten vääräoppista tahansa.
Sitä paitsi monet tuotteet tai palvelut ovat jo luonteeltaan sellaisia, että kertatoimitus riittää. Firma saattaa ostaa vaikkapa Genelecin ämyrit neuvotteluhuoneeseensa. Ne kestävätkin sitten ainakin seuraavat 20 vuotta.
Olen ehkä ymmärtänyt konsultoinnin käsitteenä väärin, mutta mielestäni se on sama asia kuin kohta 7, ”Vuokraa itsesi”. Njet?
Hyvä kysymys! Asiakkaiden näkökulmasta vuokratyöntekijä on tosiaan aivan toinen juttu kuin konsultti.
Huomasin eron aikanaan, kun yritin myydä konsultointia. Jostain syystä osapäiväistä työsuhdetta muistuttava palvelu meni paljon helpommin kaupaksi.
Diili tehtiin pitkäaikaiseksi ja sille asetettiin vakiohinta niin, että ostajan oli helppo budjetoida kustannus.
Konsulttia asiakkaat selvästi pitivät enemmän juuri tuollaisena Timon mainitsemana hit & run -tyyppisenä suhaajana.
Juridisesta näkökulmasta ero konsultointiin oli olematon, koska sopimuksessani oli aina tyytyväisyystakuu. Jos asiakas ei ollut tyytyväinen, hän saattoi katkaista sopimuksemme koska tahansa.
Lisäksi syynä oli tietenkin se, etten halunnut listaan kolmattatoista kohtaa (yritän jopa välttää tuon luvun kirjoittamista numeroina). Muuten firmani joutuu taatusti maanrepeämän, tsunamin ja heinäsirkkojen runtelemaksi.
Kukaan muu ei osaa tehdä yhtä konkreettisia, hyödyllisiä, monipuolisia ja hauskoja listauksia kuin Sinä, Jari!
Tämän listan kun antaisi jokaiselle työttömäksi jääneelle niin eiköhän Suomi olisi kohta parempi paikka 🙂 Siis edellyttäen tietenkin, että listan lukeminen johtaisi myös konkreettisiin toimiin eikä vain peukaloiden pyörittelyyn.
Kukaan muu ei osaa kommentoida yhtä miellyttävästi kuin Sinä Hillaseni!
Yksi mahdollinen palvelun paketointimuoto olisikin käänteistä (myönteistä) trollausta tuottava toimisto.
Takuuvarma ostajakunta löytyisi blogisteista, lärvisteistä ja visertäjistä, joiden hengentuotoksia rääpivät vain jotkin kaamosmasennuksesta kärsivät nillittäjät.
Mielestäni myös tälle Marko Petäjäjärven uudelle bisnekselle on kysyntää:
Kuten itsekin olen kantapään kautta oppinut, internetissä kaikki voi lähteä käsistä. Hädän hetkellä asiakas on täysin avuton ja kusessa. Silloin lähes kuka tahansa kelpaa auttamaan!
Erilaiset kriisipalvelut ovat herkullisia etenkin siksi, etteivät uudet asiakkaat todellakaan ehdi saivarrella hinnoista.
Juuri luin uutisen, jonka mukaan Jenkeissä eräs nainen on perustanut halipalvelun. Sieltä saa siis ostaa haliaikaa, tunti maksaa 60 dollaria ja sitten on kaikkea määriteltynä, että onko kädestä pitelyä, pään silittelyä jne. Oiskohan tässä bisnesideaa? Onko Suomessa tarpeeksi yksinäisiä? Aika useinhan jengi ravaa kampaajalla/lääkärillä/jne vain puhumassa, koska ei ole ketään, joka kuuntelisi.
Noin muuten meikä oisi tosi hyvä matkanjohtaja, jos ei oteta huomioon tuota yrittäjäpuolta. Yritysgeenejä löytyy tästä kehosta nolla ja halukin on pakkasen puolella. Olen klassinen vätys ja mieluummin palkkatöissä… Pitää kehittää jotain taitoja, joita joku haluaisi ostaakin.
Suomessa(kin) on valtava tarve erilaisille terapiapalveluille. Sen tietävät myös erilaisissa puhelinpalvelujen työntekijät. Ihmiset haluavat purkaa sydäntään jos jonkinlaisista asioista.
Itse olen käsittänyt, että konsultti on lyhytaikainen (valkokaulus) vuokratyöntekijä. Maailmalla taas käytetään ”contraktor” nimitystä, joka tekee pidempiä sopimuksia.
Irtisanomisaikojen sun muiden suhteen hommahan tuppaa olemaan ”up yours”, eli voi sopia mitä vaan. Mutta tyypillisesti esim. tunnin irtisanomisaika on jepa, joka toimii myös laskutusyksikkönä.
Konsultti juontaa juurensa latinan verbistä consultare =keskustella. Nykysuomen sanakirjan (WSOY 1990) mukaan konsultoida tarkoittaa ”kysyä tai pyytää neuvoa, neuvotella”. Konsultti on siis neuvonantaja.