Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Kaipaako Jennin hinnasto korjaamista?

Kaipaako Jennin hinnasto korjaamista?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kävin pärisemässä hinnoittelusta Tampereella kaksi viikkoa sitten. TuplaamoLive-työleirille osallistui parin päivän ajan innokkaita yrittäjiä, jotka remppasivat markkinointiaan yötä päivää.

Joukkoon kuului tomera nuori siivousyrittäjä Jenni Parpala Vaasasta. Hän oli selvästi hoksannut jotain äärimmäisen harvinaista.

Moni meistä haluaisi ostaa kotiinsa hyvää siivouspalvelua.

Useimmat siivousliikkeethän kilpailevat verisesti siitä, kuka halvimmalla ei tee mitään kunnolla.

Jennin asenteesta kertonee jotain se, että hän voitti parhaan myyjän ja hänen yrityksensä Kiffel parhaan palvelun palkinnon valtakunnallisessa Nuori yrittäjyys -kilpailussa.

Yrittäjämme pohti Tampereella pää punaisena, miten hän hinnoittelisi Kiffelin palvelut.

Jennin kohderyhmää ovat hyvin toimeentulevat perheet, jotka tuskin juoksevat ensisijaisesti halvimman hinnan perässä.

Kaikki siivoojat ovat kuitenkin jotenkin maagisesti päätyneet siihen, että jokainen suomalainen perhe on valmis maksamaan palvelusta 36 tai 37 euroa tunnilta. Ehkä siinä tosiaan napottaa jokin hintapiste, joka tuottaa keskimäärin eniten.

Toisaalta luulen, että monilla meistä ei ole harmaata aavistusta, paljonko siivoojan pitäisi maksaa. Etenkin, kun vielä kotitalousvähennys hämmentää asiaa niin, että lopullista summaa pitäisi tosissaan laskea.

Alkuviikosta sainkin Jennin uuden hinnastoluonnoksensa kommentoitavakseni. Ehdotin, että kenties joukkoistamme pohdinnan miljoonille fiksuille Pölli tästä -blogin lukijoille.

Tavallinen suomalainen yrittäjä tietysti keksisi heti kolme tusinaa syytä, miksi ajatus on aivan älytön.

Emmehän me nyt voi julkaista liikesalaisuuksia ja diiba daaba duu.

Jenni sen sijaan ei epäröinyt. Tässä hänen alustava versionsa:

Jenni Parpalan siivousliike on erikoistunut hyvätuloisten perheiden kodin siivoukseen. Tässä hänen luonnoksensa seuraavaksi hinnastoksi.

Mitä sanot? Miten ja miksi kenties muuttaisit Jennin tulevaa hinnastoa?

Tyypillistä suomalaista yrittäjää riivaa sisäsyntyinen pakko myydä halpaa köyhille. Jenni sen sijaan haluaa myydä huippupalvelua hyvin toimeentuleville.

43 vastausta

  1. Hyvä Jenni (ja Jari), just näin! Blogausta lukiessa tuli mieleen, että entäs jos nostais vielä esimerkiksi tarinoilla, mitä hinta sisältää. Tuplahintahan tarkoittaa paljon parempaa katetta Jennille ja mahdollisuutta esim. viettää kunkin kohteen parissa puolitoista kertainen aika tms. Helppo antaa tahrattomuus- tms. tyytyväisyystakuu.

    1. Totta, erittäin hyvä pointti! Lyhyet esimerkit tai tarinat kertoisivat konkreettisesti, mitä rahalla saisi.

  2. Hinnat kuulostavat edullisilta ollakseen laadukkaita.

    Ennenkaikkea jos hinnaston yläpuolella lukisi:
    Valtakunnallisessa Nuori yrittäjyys-kilpailussa palkittu: ”Paras palvelu – Paras myyjä”

    Kun myydään työpanosta ja liikevaihto perustuu pelkästään työsuoritteen määrään on hinnoittelu mietittävä oman tavoitetulon kautta ”alhaalta ylöspäin”.

    Viittaan myös hs.fi artikkeliin: https://www.hs.fi/raha/a1415333158467
    Tuo hinnasto ei jätä sijaa tuotekehitykselle tai yrityksen kehittymiselle tai laajentumiselle. 65 euroa sis. alv ja matkakulut ei mahdollista ulkopuolisen palkkaamista. Ja kattaako se omaakaan toimeentuloa, jos liikkumiseen pitää varata esim. 2 tuntia päivässä? Onko hinnoissa huomioitu konttori-/myyntityöhön menevää aikaa, mistä ei voi laskuttaa?

    Mitä eroa on viikkosiivouksella ja delux-siivouksella? Palvelukuvaus olisi hyvä kirjoittaa auki.

    Käsitteisiin Iso, Keskikokoinen ja Pieni lisäisin neliöt kädenvääntöjen välttämiseksi: Iso <200 m2, keskikokoinen <100 m2 ja pieni <50m2 (nuo ovat omat näkemykseni isosta, keskikokoisesta ja pienestä).

    Erillishinnaston tarkistaisin myös, osa hinnoista kuulostaa siltä ettei ne kata kustannuksia pitkässä juoksussa vai onko tarkoitus, että noita tehdään viikkosiivouksen lisämyyntinä?
    Olisikohan tampereella riittävästi varakkaita ostamaan, Huoleton viikkosiivous-palvelun? Hinta 600 euroa (sis. alv) sisältäen kaikki erillishinnaston tehtävät.

    1. Sami, kiitos terävistä huomioistasi!

      Tuo oman tuotekehityksen rahoittaminen on aivan oleellinen asia, jonka suuri osa yrittäjistä unohtaa kokonaan. Siitä(kin) kai se sitten johtuu, että pitää painaa kahta vuoroa kesät talvet.

  3. Tosi hyvä, että Jenni on halunnut ottaa tämän hinnoittelun työn alle. Nyt nettisivujen hinnasto-sivulla onkin aivan liikaa sälää. Uusi versiokin on jo aimo harppaus eteenpäin.

    Kokoluokittelua voisi tosiaan selventää, kuten Sami ehdotti. Tai voisiko se olla vaikka perhekoon mukaan, jolloin lukemista voisi helpottaa tikku-ukkojen avulla?

    Toisena ideana heitän, että nimet olisivat sen mukaan, kenelle siivouksen pitää kelvata: paras kaveri, naapuri, anoppi, presidentti…

  4. Hienoa, että myös perinteisillä aloilla tapahtuu kehitystä. Aikaisempien huomioiden lisäksi keskityin tuohon sesonkisiivoukseen.

    Joulu kuulunee sesonkiin, mutta mitkä muut ajankohdat? Mitä jos tilaan DeLux-siivouksen ja arviontikerralla selviää, että menossa on jokin sesonki ja hinta nousee yllättäen?

    Sesonkia voisi tarkentaa hinnastoon tai paketoida se aina vuodenajan mukaan. Esimerkiksi nyt ajankohtainen lienee joulusiivous, keväällä kevätsiivous / pääsiäinen, sitten valmistujaissiivous jne.

  5. Koska olen laiska, en jaksaisi joka kerralla yrittää tsekata hintaa erikseen ja tilata siivoojaa joka viikko ja pähkiä, mihin lokeroon oma koppero sijoittuu. Haluanko kaiken ihan tiptop vai riittääkö, että jääkaapin taakse jää pölyä?

    Mieluummin raha lähtisi automaattisesti tililtä kerran kuukaudessa, ja siivooja vain ilmestyisi etukäteen sovittuna ajankohtana kerran viikossa ja puunaisi talon sen mukaan, miten on alkuun sovittu. Mieluummin joka kerta tiptop (tai ainakin niin että minusta tuntuu siltä) ilman, että siitä erikseen tarvitsisi sopia.

    Ehkä kerran vuodessa sitten voisi tulla viesti, jossa vain tarkistetaan, sopiiko että jatketaan vanhalla / uudella hinnalla tai tarvitaanko muita muutoksia palvelutasoon.

    1. Olen samoilla ajatuksilla. Jotenkin en tykkää delux-hinnoittelusta. Oletan, että siivous on aina delux. Laatumääreiden käyttö hinnoittelussa on mielestäni ongelmallista, koska asiakas määrittelee laadun. Joko tykkää jäljestä tai sitten ei.

  6. Fantastista Jenni! Jos Jennin firma toimisi pk-seudulla, neuvottelisin business centerin siivousfirmalle potkut ja omakustannehintaan palkkaisin Kiffelin hommaan, sillä huonosti tehty siivous todella ärsyttää.

    Jotta hinnat olisivat vieläkin selkeämpiä, kannattaisi ehkä lisätä taulukkoon merkintä tuntihinnasta. Voi tuntua hassulta, mutta on parempi esittää asia mahdollisimman selkeästi. Olisi hauskaa saada omasta ”pumpusta” lukijoiden palaute.

    1. Jyrki,

      Nou hätä! Kiffel tulee laajenemaan myös pääkaupunkiseudulle, jahka saamme ensin nämä hinnat kuntoon.

  7. En ole ikinä ostanut kotiin siivouspalvelua. Hintataulukko antaa mielikuvan selkeästä kokonaisuudesta, vaikka en ymmärräkään mitä viikkosiivouksen ja sesonkisiivouksen välissä oleva delux-siivous tarkoittaa. Varsinkaan, kun alla luetellaan liuta yksittäisiä toimenpiteitä, jotka ehkä just mulle luovat mielikuvaa, että siivoustyön määrittely taitaa olla aikamoisen neuvottelun takana (= ostamisen pelko).

  8. Olin kuvitellut, että kotisiivouspalvelut ovat paljon kalliimpia!

    Nuo näyttävät aivan tavallisilta hinnoilta. On vaikea uskoa, että jälki on paljon parempaa kuin muilla, jos hinnat ovat samaa tasoa.

    DeLux-palvelu ei ole hinnaltaan nimensä veroinen, ainakin 1/4 lisää tuotteen hintaan suoriltaan. Myös jatkuvan sopimuksen ja ”kerran kvartaalissa”-palvelun hintaero voisi olla suurempi, jotta se kannustaisi jatkuvaan sopimukseen.

    Keskikokoisen ja pienen kodin ero voisi olla suurempi (verrattuna keskikokoiseen ja isoon), esim. viikkosiivous 65/90/120.

    Sesonkisiivoukset voisivat alkaa 200 eurosta pienessäkin kodissa. Se on jotain, johon ihmiset ovat valmiita satsaamaan.

    Komppaan myös kokoluokittelun avaamista. Lisäksi ”Kot.tal.väh” (tähänkin parempi ilmaisumuoto) pitäisi olla se selkeämmin merkitty hinta, ja hinta ennen vähennystä visuaalisella tyylillä laitettu toissijaiseen asemaan.

    Hintojen avaaminen nettisivuilla on hyvä ajatus, mutta kaiken kertominen ei tarkoita vielä läpinäkyvyyttä. Selkeät tuotteet (kuten tämän postauksen hinnasto) on aina helpompi ymmärtää, loput tarjouspyynnöillä.

    1. Kiitos Laura,

      On tosi tärkeää kuulla, millaisia mielikuvia hinnat herättävät lukijassa. Tuo halvempi hinta kanta-asiakkaille on todellakin miettimisen arvoinen asia!

      Törmään jonkin verran siihen, että joku pohtii, miksi kaverin 200-neliöisessä kodissa menee saman verran aikaa kuin omassa 130 neliön kodissa. Ensimmäinen siis ottaa siivouksen kerran kahdessa kuussa ja toinen pari kertaa vuodessa.

      Näin asiakkaalle ei tarvitse selittää, että teillä on huomattavasti likaisempaa. Sen sijaan hän näkee hinnan suoraan hinnastosta.

  9. Kiitoksia kaikille kommenteista!

    Laitan tähän alle muutaman selvennyksen:

    1. Nettisivuillani on selkeästi lueteltu, mitä kuuluu mihinkin siivoukseen. Sieltä selviää mm. viikkosiivouksen ja DeLux-siivouksen ero. Nyt näkyvillä on vain mahdollinen hinnasto, josta ei selviä tarkemmin, mitä palvelut sisältävät.
    https://www.kiffel.fi/palvelut/siivouspaketit/

    2. Minulla on tällä hetkellä käytössä tuntihinta. Ongelmaksi on kuitenkin tullut se, että jos teen tehokkaasti työtä, aikaa kuluu vähemmän. Se taas johtaa siihen, että laskutettavia tunteja ei tule tarpeeksi. Olen päättänyt kokeilla tätä kotien luokittelua, jotta rahaa jäisi enemmän käteen. En haluaisi mielelläni hirttää itseäni neliömääriin tai tunteihin, koska jokainen koti on yksilöllinen. Keskikokoinen koti voi olla keskimääräistä likaisempi ja silloin myös hinta on korkeampi. Käyn arvioimassa jokaisen kodin ja asiakas saa tarkemman hinnan arviointikäynnin jälkeen.

    3. Ennen lisäpalvelut ovat sisältyneet normaaliin tuntihintaan, mutta olen huomannut tekeväni paljon työtä ”ilmaiseksi.” Jos sohvan imurointiin menee 10 minuuttia, se on sisältynyt normaalin viikkosiivouksen hintaan. On vaikea ruveta laskuttamaan erikseen 10 minuutista ja mielestäni se menee jo sekavaksi. Senpä takia koetankin hinnoitella lisäpalvelut erikseen. Näin asiakas tietää mitä tilaa ja paljon se maksaa.

    3. Suurin huolenaiheeni on, että hinnat ovat ehkä liian alhaisia. Olen toiminut yrittäjänä vasta puoli vuotta, joten hinnoittelu on vaikeaa minulle. Haluan tehdä perinteisellä alalla uudella tavalla asiat. En myy siivousta, vaan aikaa ihmisille. Haluan myös ”hemmotella” asiakkaitani. Olen hankkinut yhteistyökumppaneita, joiden kanssa tätä teen. Esim. syyskuussa jaoin jokaiseen kotiin gerberan ja joulun jälkeen tulee viikon ilmainen kuntosalikortti Vaasan laadukkaimmalle kuntosalille. Lapsille tietysti ilmaiseksi jumppakortteja.

    4. Tavoitteena on tehdä sellainen kokonaisuus, että tätä voisi lähteä laajentamaan muualle Suomeen. Joten jokainen kommentti on kullan arvoinen.

    1. Mieleeni tuli heti sissimarkkinoinnin mahdollisuus! Jos joudut kerran arvioimaan kodin sotkuisuuden ja koon paikanpäällä, voisit tehdä seuraavanlaisen prosessin:

      Kun sinut tilataan ensimmäisen kerran siivoamaan osoitteeseen X, laita kaikille naapureille pieni mainosesite jossa kerrot, että seuraavalla viikolla samana päivänä tulet tekemään siivousarvioinnin heidän asunnostaansa mikäli he soittavat sinulle sitä ennen. Sitten vaan käyt siivoamassa aiemmin sovitun asunnon ja menet sen jälkeen tekemään arvioinnin uusiin kohteisiin (säästät matkoissa ja vaivassa). Tämän jälkeen kaupan clousaus on helppoa kun luottamus on syntynyt ja asiakas saa arvion kodinsa siivottavuudesta.

      Näin saat luotua prosessin joka ruokkii itse itseänsä ja kohta asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista!

    2. Jenni, osut tuossa kohdassa 2 yhteen lempiaiheistani. Siis että tuntihinnoittelu on usein aivan järjetön juuri mainitsemastasi syystä.

      Tuntihinnoittelu palkitsee hitaan ja huonon työntekijän. Tehokas ja nopea ammattilainen sen sijaan kärsii. Jokainen tajuaa, ettei se voi olla oikein asiakkaan kannalta.

  10. Lauran ehdottama kestotilaussiivous olisi minusta hyvä lisä. Tottakai pitkiä sopimuksia kannattaa suosia. Ne ovat arvossaan viimeistään siinä vaiheessa, kun palkataa ulkopuolisia.

    Kun siivoussopimukseta saa ”alennusta”, vastaavasti anopin vierailun lähestyessa kertasiivouksen tilaaja on valmis maksamaan vähän ekstraa.

  11. – Kotitalousvähennyshinta selkeästi isommalla fontilla.
    – Varakkailla perheillä yleensä on iso koti, joten laittaisin vain yhden hinnan.
    – Kuukausiveloitus olisi parempi, 150 000 euroa vuodessa tienaavalla perheellä on varaa maksaa 500–1000e kuussa arjen luksuksesta.
    – Hintaan saisi sisältyä kaikki uuninpesut ja mattojen puhtaanapidot yms.

    Olen yhden hinnan kannalla. Liian laaja hinnasto alkaa pelottaa asiakasta. Joulu- ja muut siivoukset satunnaisille asiakkaille erillisellä kampanjahinnalla.

  12. Mielenkiintoisia ja hyviä kommentteja ja näkemyksiä. Lisäisin pohdintaan vielä sen, että jos kysyntä on selvästi enemmän torstai- ja perjantaipäiville, voiko hinnoittelussa ottaa sen huomioon ja vaikka tarjota edullisempia hintoja alkuviikolla ja nostaa loppuviikon hintoja? Tosin se tuo taas lisää tavaraa hinnastoon…

  13. Minulle ei kyllä avautunut hinnastosta, mitä 42 neliön kaksion perussiivous maksaisi. Ovatko nuo tunti/kerta vai mitä hintoja?
    Mielestäni neliöihin perustuva hinnoittelu olisi selkeämpi. Kyllä ammattilainen osaa arvioida neliöiden mukaan, paljonko työ vie aikaa ja antaa sen mukaisen viitteellisen hinnan perussiivoukselle.

    Kotitalousvähennys olisi hyvä ilmaista selkeämmin. Jos ei ole käyttänyt aiemmin, niin ei tajua, että kuka vähentää ja mitä: asiakas itse veroilm. kautta vai yrittäjä suoraan hinnoista? Mitä siivous maksaa MINULLE=asiakkaalle laskunmaksuhetkellä?

  14. Kotitaloudet tilaavat vaihtelevan määrän siivouksia kuukaudessa. Joku haluaa siivouksen viikottain, toinen kahden viikon välein, kolmas kerran kuussa. Sen takia veloitan jokaiselta käyntikerralta erikseen.

    Yleensä asiakkaat tilaavat minulta kerralla puolen vuoden siivoukset. Harvemmassa on asiakkaat, jotka tilaavat pari kertaa vuodessa siivouksen. Mielestäni oli todella hyvä idea, että nostaisin DeLux-siivouksen ja sesonkisiivouksen hintoja. Näitähän tilataan enintään pari kertaa vuodessa.

    Hinnat taulukossa ovat kertahintoja. Tuollaisena taulukko ei ole menossa nettisivuille ja myönnän sen sekavuuden. On tullut paljon hyviä ideoita, miten taulukkoa voi parantaa. Kiitos siitä!

    Kertahintojen takana ovat tietyt neliömäärät. Olen jättänyt ne tietoisesti pois näkyvistä, koska se vähentää vääntöä silloin, kun kodin pinta-ala osuu hintaryhmien rajalle.

  15. Hei! Ostaisin Jenni sinulta heti siivouspalvelua, jos olisit Joensuun suunnalla 🙂

    Mun mielestä voisit nostaa hintaa ihan hyvin 40–50 euron välille, koska ne jotka näitä LAADUKKAITA palveluja ostavat, ovat myös valmiita maksamaan siitä. Ja sinun sivuiltasi huokuu luotettavuus ja ammattitaito. (Joku sanoi joskus, että ”Älä myy köyhille!” 😉 )

    Voisiko yhtenä vaihtoehtona olla asiakkaan sitouttamiseksi vuosisopimushinta perushinnan lisäksi? Tilaaja sitoutuisi ottamaan esimerkiksi vähintään 10 siivousta/vuosi. Perushinta esimerkiksi 46 €/h ja sopimushinta 39,90 €/h.

  16. Mielenkiintoista, että tämä kirjoitus julkaistiin juuri tänään. Tänä aamuna kotonani kävi siivousfirman edustajat kun olin pari viikkoa sitten tilannut heiltä siivouksen.

    Heti sisäänastuttuaan nämä siivoojat soittivat pomolleen ja tämä ilmoitti minulle tylysti puhelimessa, että siivous ei onnistu kun pinnat eivät ole vapaina. Minulla oli muutamia laatikoita kotonani joten sitä muka ei päässyt siivoamaan. Puhuessani puhelimessa siivousfirman edustaja ei ollut suvainnut mainita, että purkaisi yksipuolisesti tehdyn sopimuksen jos tavaraa on ”liikaa” pinnoilla.

    Siivousfirman väki oli poissa viisi minuuttia tulonsa jälkeen siivoamatta lainkaan. Nyt joulun alla kestää tammikuulle ennen kuin siivousaikoja saa mistään. Saa nähdä minkälaisen laskun lähettävät.

    En nyt tiedä menikö aiheen ohi, mutta mielestäni näiden firmojen pitäisi kyllä ilmoittaa selkeästi erityisehdoista kuten ylimääräisen tavaran osalta. Jos ei ilmoitusta ole tehty niin näiden pitäisi pysyä sopimuksessa eikä vain livistää tiehensä.

  17. Hyvä pointti Jussi. Centerissä jossa meidän tilat ovat, tämä mainitsemasi ongelma on jatkuvasti tapetilla. Käytännössä koen itseni ammattivalittajaksi, kun joudun alituiseen mainitsemaan siivouksen laadusta.

    Ilmeisesti siivousfirma on ohjeistanut siivoojan ettei mihinkään pöytä, kaappi ja ikkunalautapinnoille saa koskea sormellakaan jos siellä on yksikään esine. Mielestäni moinen sääntö firman sisällä tekee sen, että työn taso ei ole asiakkaalle mieluinen.

    Tervettä järkeäkin soisi mielestäni käyttää. Pitäisi jokaisen järjen kuitenkin sanoa, että jos pöydällä on kynä tai tietokone, ei se ole este pöytäpinnan pyyhkimiselle. Kynän voi nostaa ja kukaan tuskin ämpäristä kaatamalla kaataa vettä ja pesuainetta pöydälle, olipa se täysin vapaa tavaroista tai ei.

    Haluaisin kuulla tästä Jennin kommentin. Miten sinä toimisit/toimitte?

  18. Mummoille olen tilannut useaan otteeseen siivouksia ja aina tulee esiin se ongelma, että siivouksen laatu ei täytä niitä kriteereitä mitä varsinkin vanhemmilla ihmisillä on.

    Kertaakaan ei siivousta ole tilattu ”sieltä mistä halvimmalla saadaan”, joten tuntuu käsittämättömältä ettei laatu ole kelvollista, vaikka aikaa ei edes ole rajattu, vaan on sovittu tuntihinta ja se, että teette kunnes on valmista = 2 siivoajaa luistaa paikalta kesken kaiken, omasta mielestään valmiina, vaikka laskuttaa saisi iltaan saakka.

    Eli neuvoni on se, että hinnoittele palvelusi roimasti yli normitaksojen, kunhan pidät huolen, että myös jälki on sen mukaista. Pikasiivouksen tekee kuka tahansa.

    Vaasan seudullakin asuu rahamiehiä, joten kokeileppa kaupitella yli 200 neliön taloihin tässä joulun alla SÄIHKY™ – siivousta : Joka paikka kiiltää – jos ei, tulemme 4 tunnin sisällä viimeistelemään paikat. Hinta 600 Euroa

    Ja normihinnaston osalta : mitä jos teetät jollain koodarilla nettisivuille laskimen, joka näyttää hinnan kun asiakas syöttää asunnon koon / huonemäärän / mitä haluatkaan ? Tuo ei nykypäivänä paljon maksa koodata ja voit jatkossa muuttaa hintoja siihen helposti. Ei enää monivalintahinnastoja – vaan selkeä laskuri!

    Haluan Jenni toivottaa sinulle onnea! On hienoa, että joku nuori lähtee perinteiselle alalle ja yrittää vielä löytää siihen jotain uutta.

    PS. Muista, että jos laatu on parempi kuin muilla ei hinta merkitse mitään. Köyhille on palveluja sitten kotihoidon piiristä saatavilla.

    1. Kiitos Tomi, tuossa laskurissa saattaisi olla ideaa. Meistä jokainen on kuitenkin kiinnostunut lähinnä omasta hinnastaan. Ikioman taksan ”räätälöinti” laskurin avulla saattaisi olla myös egoa hivelevä asia.

      Lisäksi ostaja välttyisi arpomasta, mihin taulukon kategoriaan hän mahtaisi kuulua.

      Mutta toki ymmärrän pulman taas Jennin kannalta. Laskuriin tuskin kannattaa laittaa kysymystä esimerkiksi siitä, että ”onko kotisi yleensä paskainen kuin sikolätti?” Se on käytävä katsomassa paikan päällä.

      Tosin tuotteistaja saattaisi miettiä hinnoitteluaan niinkin, että vaikka kämpässä olisi räjähtänyt fuusiopommi, taksa kattaa siivouksen joka tapauksessa. Siistimmät kodit olisivat vain hiukan kannattavampia kuin karmeat kaatopaikat.

  19. Meillä käytetään Kiffelissä sitä kuuluisaa maalaisjärkeä! Kun minulla aloittaa uusi asiakas (on se sitten yksityinen tai yritys), näytän hänelle paikanpäällä yksityiskohtaisesti, mitä siivotaan. Näin asiakas näkee, mitä siivoukseen oikeasti kuuluu ja hän saa kertoa heti omat toivomuksensa.

    Toimistoja siivotessa kaikki vapaat pinnat pyyhitään. Vapailla pinnoilla tarkoitan pintoja, jossa ei ole papereita levällään (niihin ei kärsi koskea). Näppikset, johtokasat tietokoneen takaa, kynätelineet yms. nostetaan AINA. Jos pöydällä on kynät, kalenterit, käyntikortit sekaisin, ne pinotaan yhteen kasaan. Toki jos pöytä on pommin jäljiltä, silloin otetaan mistä voidaan. Tähän mennessä vielä kukaan ei ole valittanut, päinvastoin.

    Mitä sitten tulee nuihin reklamaatioihin, siivoustyötä tekevät ihmiset ja on inhimillistä, että virheitä sattuu. Minulle kun soitetaan virheestä, sitä pahoitellaan ja se tullaan korjaamaan mahdollisimman pian.

    Kyselen suunnilleen kerran kahdessa kuukaudessa, onko kaikki mennyt ok ja onko ilmennyt jotain mitä voisi tehdä toisin. Olen myös sanonut jokaiselle asiakkaalle, että lähtettää heti vain viestiä jos jokin ei miellytä. Silloin osataan tehdä paremmin seuraavalla kerralla ja kummatkin ovat tyytyväisiä. Tästä on seurannut se, että asiakkaani antavat reklamaatiota hyvinkin pienistä asioista. Yksi lempireklamaatioitani oli se, että isojen peiliovien alanurkkaan oli jäänyt vauvan sormenjälkiä. Jos pienen lapsen äiti pystyy bongaamaan nuin pienen asian, niin yleisesti siivouksen tason on oltava todella hyvä.

    Toki isompiakin virheitä on sattunut, mutta niiden korjaaminen on vain vahvistanut tähän mennessä asiakassuhteita. Vaatii aika paljon energiaa ja uskallusta lähteä antamaan ”negatiivista” palautetta, senpä takia kiitänkin aidosti kaikesta palautteesta.

    SÄIHKY-paketti on kehittelemisen arvoinen. Tällä hetkellä sen myyminen ei enää onnistu, koska joulukuussa on vain kolme päivää, jolloin löytyy vapaita aikoja.

    Kiitos myös tsemppaavista kommenteista! Uskon, että siivousalan tulevaisuus on valmiiksi mietityissä paketeissa, joissa asiat on tehty mahdollisimman helpoksi asiakkaan kannalta.

  20. Itse karsastan tuollaista yksityiskohtaista hinnastoa ja sen selvittelyä haluanko DeLux-siivouksen 6 krt/vuosi ja normaalin siivouksen muulloin vain miten.

    Meillä käy kilpaileva siivousyritys, jonka markkinointi-idea on juurikin tuo laadukkuus. Heidän arviointikäynnillään kävimme läpi kaiken mahdollisen (”Haluatko, että saunan lasit pestään joka kerta? Entä lattiakaivon puhdistus?…”). Sama tuttu siivooja tulee sovitulla kellonlyömällä joka viikko, tekee työnsä kunnollisella tuntikorvauksella ja moitteen sijaa ei ole ollut. Kertatilauksella minun ei tarvitse huolehtia enää mistään muusta kuin korkeintaan satunnaisesti pyytää lisäpalveluja tarvittaessa. Siivooja käy jopa vaikka ulkoiluttamassa koirankin, jos tiedossa on pitkä työpäivä. Siivooja myös ehdottaa muistilapulla tarvittavien pesuaineiden ostoa. Huomattavaa on myös se, että siivooja on nopeasti ottanut kotimme selvästi kunnia-asiakseen ja pitää huolta pienistä asioista.

    Mielestäni riittävän iso tuntihinnoittelu nimenomaan toimii tämänkaltaisessa palvelussa. Jos tuntihinnoittelun ongelmasi oli se, että teet liian hyvää työtä, ei hinnoittelusi ollut kunnossa. Taulukkohinnoittelusta taas tulee nimenomaan kuva ei-yksilöllisestä ”bulkkisiivouksesta”.

    1. Tästä sivusta huutelisin, että aina joskus tuotteistukset ja hinnastot saattaisivat toimia parhaiten niin, että ne jäisivät vain myyjän omaan käyttöön. Hän ei siis esittele hinnastojaan tai tuotteistuksensa tuloksia asiakkaalle lainkaan.

      Ostaja näkee yksilöllisen palvelukokonaisuuden, mutta myyjä todellisuudessa harrastaa taustalla massaräätälöintiä. Toisin sanottuna hän kokoaa ratkaisun vakiomoduuleista ja katsoo hinnan laskurista tai taulukosta.

      Syynä on juuri Markuksen mielikuva siitä, että hinnasto tarkoittaa bulkkia. Se on ihan todellinen tunne, josta maksukykyinen asiakas ei välttämättä ilahdu.

  21. Nosta hintoja reilusti, Jenni! Jos myyt laatua, et myy sitä halvalla, vai mitä?

    Mulle mieluisin siivouspaketti olisi sellainen, että joka viikko siivooja tulisi meille esimerkiksi viideksi tunniksi. Jos perussiivoukseen menisi vaikkapa kolme tuntia, joka viikko olisi kaksi tuntia vaihtuvia kohteita varten. Eli esimerkiksi tällä viikolla mattojen vienti ulos, ensi viikolla saunan pesu, sitä seuraavalla uunin pesu jne. Jos siivottavaa ei olisi, silityskin kävisi.

    Haluaisin siis aina saman reilun tuntimäärän, johon mahtuisi perussiivouksen lisäksi joka kerta jotakin ylimääräistä, jolle juuri sillä hetkellä olisi tarve. Hinta voisi olla korkea tehokkaalle työntekijälle.

    Minusta voisit, Jenni, profiloitua rohkeasti huipputason siivousfirmaksi. Silloin sinun pitäisi erottautua jotenkin muista siivousfirmoista. Ainakaan hinnat eivät voi olla samat kuin muilla siivousfirmoilla. Olisiko liian elitistinen ajatus keskittyä varakkaisiin asiakkaisiin ja nostaa hinnat sen mukaisiksi?

  22. – Hinnat vaikuttavat halvoilta. Toisaalta hintaan vaikuttaa ”kipurajaefekti”, eli kuusikymppiä viikkosiivouksesta kuulostaa huippuhalvalta mutta melkein neljäsataa kuussa taas valtavan kalliilta.
    – Pohdi sanamuotoja. Kertooko ”viikkosiivous” että kyseessä on ylläpitosiivous, vai pitäisikö sen nimi olla ylläpitosiivous?
    – Se, että siivottaat kohteet käydään tarkkaan läpi ostajan kanssa, on reilua, mutta toisaalta ahdistavaa. Useat ostajat kaipaavat varmaankin kodinhoitaja-tyyppistä palvelua, jossa siivoja itse arvioi tai sovitun mukaan keskittyy eri kerroilla eri asioihin. Soppari voisi olla vaikkapa viikkosiivous + 1 tunti, jolloin voisi kuurata jonkin erityiskohteen sen mukaan mikä on likaista.
    – jos miettii myynnin laajentamista niin kannattaa miettiä asiakaskokemusta tarkkaan. Kokeeko asiakas ahdistavaksi sen, että he joutuvat ”siivoamaan” sitä varten että siivooja tulee? (esim laittamaan tavarat paikoilleen, pinnat vapaaksi tms.) Mitä maksaisi se että kämpää voisi olla missä kunnossa vaan mutta kaikki olisi paikoillaan kun tulee kotiin?
    – Mitä pitäisi tehdä asiakkaiden kanssa jotka esim. säästävät rahaa jättämällä joka toisen siivouksen väliin, mutta olettavat silti samantasoista lopputulosta?

  23. Tuotteista ”365 Koti Kirkkaana” -paketti. Yhdellä ostopäätöksellä on kämppä puhtaana koko vuoden. Itseäni kiehtoisi ajatus, että paketti sisältäisi 4×12 viikkosiivouksen, kerran vuodessa saunan pesun ja sitten 1-2 kertaa vuodessa ikkunoiden pesun. Asiakas voisi maksaa laskun 1, 4 tai 12 erässä. Tällaisen vuosisopimuksen tekijälle tuo saunan ja ikkunoiden pesu voisi olla jopa ns. veloitukseton, koska katteet tulisivat pitkästä asiakassuhteesta.

    Itse keskittyisin mieluummin pitkiin asiakkuuksiin, kuin yksittäisissä kopperoissa juoksemiseen ja ”ylioppilasjuhlien siivouksiin”. Kuten mainittua, leivo tällaisen kestopaketin sisään hieman premiumia (sauna + ikkunat), niin se hivelee hinta-laatutietoisen ostajan hipiää ja toisaalta helpottaa ostopäätöksen tekemistä. Tietysti voisi olla hintalaskuri, jolla voisi vaikuttaa paketin kattavuuteen ja sitä kautta myös hintaan.

    Maailma on muuttumassa kohti jatkuvien palveluiden kulttuuria ja mielestäni hyviä esimerkkejä ovat esimerkiksi ohjelmistojen ostaminen palveluna (SaaS) tai perinteisemmältä toimialalta MRoom (miesten hiustenleikkuu vuosisopparilla). Näytä sinä miten homma hoidetaan uudelle vuosituhannelle siivouksen osalta B2C maailmassa.

    Ps. Minulle voit laittaa postia, kun tällainen paketti on saatavilla PK-seudulla.

  24. Kannatan hintalaskuria, jossa voi itse laskelkella paljonko siivous maksaa erilaisilla yhdistelmillä. Ja hinnoittelu kannattaa tehdä niin, että kaikille sama taksa, olkoon paskaista tai ei. Joihinkin menee enemmän ja toisiin sitten taas vastaavasti vähemmän aikaa.

    Lisäksi yksi erottautumistekijä voisi olla myös nettiajanvaraus. Itse käytän esimerkiksi pelkästään lääkäriasemia, kampaajia, kauneushoitoloita ym. joilla on mahdollisuus nettiajanvaraukseen. On suorastaan raivostuttavaa muistaa soittaa varatakseen aika ja toisaalta roikkua linjoilla arpomassa mikä päivä ja aika nyt milloinkin sopisi. Netissä voi katsella vapaita aikoja vaikka keskellä yötä. Olisi melko varmasti siivouspalvelujen käyttäjä, jos niiden hankinta tehtäisiin helpommaksi kuin mitä se nykyään on.

  25. Mua jotenkin hämää se ajatusmali, että kodin likaisuudella olisi iso merkitys hintaan. Toki lähtötilanne on varmasti erilainen per talous, mutta eikö tällaisen viikkosiivoojan idea nimenlmaan ole se, että paikat pysyvät siistinä. Ts. ensimmäinen kerta voi jopa mennä ns. persneton puolelle, koska sitä läävää ei yksinkertaisesti saa normiajassa puhtaaksi, mutaa eikö se lasketa uusasiakashankintamenoksi ( <- onks toi oikeesti suomenkielen sana). Jos se kämppä on jokaviikko samassa kunnossa, niin sellainen asiakassuhde kannattaa kyl lopettaa ts. irtisanomisoikeus myös myyjän puolella.

  26. Tuli tuossa vielä mieleen, että jos siivooja osais suositella+myydä mulle siivousväline/ainepaketin, jonka toimittaisi vaikka 1. siivouksen yhteydessä, niin ostaisin melko varmasti. Se paketti olisi sitten valmiina myös siivousfirman(Kieffelin) käyttöön kun tulevat siivoamaan. Olisi ainakin oikeanlaiset välineet ja aineet. Eipähän tartteis maksaa joka kerralta välinemaksua tai varmistella että onkohan mulla nyt siivoojalle kaikki tarvittavat aineet yms….

    1. Mutta on tuokin kiinnostava (ja yleinen) siivoojien käsitys, että siivousvälineet pitäisi varastoida asiakkaan nurkkiin.

      Eiköhän käytännön ole innovoinut joskus joku laiskanpulskea siivooja, joka ei jaksanut roudata kamojaan asiakkaan kotiin.

      Eihän kirvesmieskään oleta, että hänen pitäisi löytää työkalut asiakkaan pakista.

      Luulisi sen olevan jopa ongelma, että perheillä on nurkissaan jos jonkinlaista imurinrähjää ja rispaantuneita moppeja. Miksi ammattilainen edes suostuisi tekemään töitä sellaisilla? Ei se voi olla tehokasta.

      1. Luulen, että tuo välineasia rajoittuisi vain käytettäviin pesuaineisiin. Siinähän ei tosiaan ole mitään järkeä, että lähtisi asiakkaan välineillä siivoamaan tai yleensäkään tekemään amatöörin välineillä ammattilaisen hommia millään alalla.

        Pesuaineidenkin osalta voisi jättää asiakkaan kiusaamisen sikseen ja sanoa, että meillä on aina parhaat ja allergiaystävällisimmät pesuaineet mukanamme. Älä sinä asiakas huoli niistä.

        1. Heh .. ”… imurinrähjää ja rispaantuneita moppeja …” ”..amatöörin välineillä..” Pointti olikin tässä se, että nimenomaan ei tarvitsisi siivota amatöörivälineillä, vaan ammattilaisen suosittamilla(toimittamilla) aineilla ja välineillä(valmis paketti). Onhan toimistokohteissa yms. joissa tehdään viikkosiivouksia, AINA omat siivousvälineet (ammattilaisen), ei ne niitä mukanaan kuskaile kohteesta toiseen. Jos välinekulu on 36€/siivous, niin kyllähän ne on muutaman siivouksen jälkeen on maksanut itsensä takaisin (ne ammattilaisten aineet on aika riittoisia). Ja ajatuksena myös lisämyynnin tekeminen tuotteilla, eikä pelkällä työllä. Tuotemyynnillä voi kuitenkin tehdä helposti lisäkatetta. –> ”Kiva, että tilasit meiltä viikkosiivoukset vuodeksi. Haluatko, että toimitan sinulle valmiin aine- ja välinepaketin hintaan xxx€, vai haluatko maksaa aine- ja välinelisäkulun 36€/siivous, vuodessa 1872,00 €? ”

  27. Minulla on henkilökohtaisesti kokemuksia Sivinasta, joka on jossain määrin onnistunut hinnoittelussa ja palvelussaan. Heidän toimintamallistaan:

    – palvelupäällikkö käy arvioimassa kohteen ennen sopimuksen tekoa
    – kohteessa arvioidaan tarvittava ajanmäärä asiakkaan kanssa ja sovitaan yksityiskohtaisesti mitä tehdään ja mitä ei tehdä. Mikäli aika ei riitä, sopimuksen kesto neuvotellaan uusiksi
    – siivoojat kommunikoivat käynnistään asiakkaan kanssa jättämällä kansion kohteeseen; siihen merkitään mahdolliset poikkeamat rutiinissa ja asiakas voi jättää terveisiä. Saatoin myös muuttaa painotuksia ”siivotkaa ensi kerralla keittiö erityisen hyvin, muut osat kevyemmin”
    – ruuhkahetket ja -päivät on hinnoiteltu eri tavoilla, muistaakseni ma-ti oli edullisempi kuin viikonloppua vasten tehtävä siivous
    – kohteen siivoaa 2-3 siivoojaa, ilmeisesti tämä on tehokkaampaa kuin yhdellä siivoojalla (kahden tunnin siivous kestää siis de facto vain yhden tunnin)
    – työvälineet ja -aineet tulivat mukana ja lähtivät siivoojien mukana
    – oli tärkeää muodostaa yhteisymmärrys siivoojan ja asiakkaan kanssa siitä, mitä ”laatu” on. Mitä tasoa halutaan saada aikaiseksi?

    Ymmärrän tuon tuskan kohteen määrittelyssä; neliöt ja kohteen likaisuus eivät kulje käsi kädessä. Painopiste hinnoittelussa voisi olla siinä, että on järkevämpää tehdä kaksi siivousta kuussa kuin yksi isompi.

    Olen myös samaa mieltä siitä, että tuntihinnoittelu on surkea malli tässä tehokkaalle työntekijälle. Tärkeää olisi siis saada myytyä se lopputulos ”Siisti koti.”, eikä ”2h siivousta”. Jos asiakas kokee ostavansa 2h siivousta ja siivoojaa ei näy 1,5h jälkeen paikalla (vaikka koti on siisti) niin koetaanko se ongelmaksi? Tällöin ei armonpullaa tule, jos pölypallo löytyy sohvan alta.

    Palautetta hinnastosta
    – asunnon koon määrittely neliöiden / muun mukaan arvioituna auttaisi asiaa
    – kotitalousvähennystä ei voi korostaa liikaa
    – laskuri voisi auttaa asiaa; paljonko maksaa siivoukset vuodessa ja miten kotitalousvähennys toimii + jos taloudessa on kaksi vähennyksen saajaa. Siivous on oikeasti pieni kuluerä taloudessa, jossa on kaksi palkansaajaa kun huomioidaan vaihtoehtoiskustannus – kuinka kivaa on pitkän työviikon päätteeksi alkaa siivoamaan vielä asuntoa sillä omalla kalliilla vapaa-ajalla (ja mikä on sen oman vapaa-ajan hinta)
    – jollain tapaa avaisin hinnaston yhteyteen sen mitä paketit sisältävät. Jäi myös sellainen fiilis, että siivotaanko DeLux -siivouksessa paremmin kun perussiivouksessa. Viestiikö hinnasto saatavasta laadusta?
    – nuo lisäpalvelut olisivat sellaisia, jotka tehdään sen perussiivouksen lisäksi. Periaatteessa kait voitaisiin sopia, että vaikka joka kerta pestään takka sen aikaraamin sisällä?
    – olisiko mitään ajatusta tehdä palvelusopimusta / määräaikaista sopimusta (kokeilujakson jälkeen) jossa asiakasta palkittaisiin jos hinnoittelu ja siivousfrekvenssi olisi optimoitu molemmille osapuolille sopivaksi myös laadun näkökulmasta.

    Minulle siivouspalvelussa oli tärkeää luotettavuus ja kehittyminen, jos minulla oli jotain valitettavaa niin se oli seuraavalla kerralla huomioitu. Toivottavasti nämä havainnot auttavat paremman palvelun kehittämisessä.

  28. Hei, hieno ja asiallinen keskustelu omaan ammattiini liittyen.
    Olen siivousteknikko ja tehnyt työtä sydämellä jo yläkouluajoista asti, eli kohta 30 vuotta.

    Asiakkaita on nähty laidasta laitaan, mutta sen olen oppinut, ettei sydäntä kannattaisi työhön antaa. Siivooja hylätään useimmiten suuremmitta surutta, vaikka on antanut työhön kaikkensa. Ja usein enemmän.
    Nautin työstäni ja arvostan itseäni, hinnoissa se ei kuitenkaan saa näkyä. Sillä ”kaikkihan siivota osaavat”. Eikä siivooja nyt tietenkään rikastua saa!

    Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että tekisin puoli-ilmaista työtä vain varattomille tai pienituloisille, kuten vaikka eläkeläisille. En vain millään henno rahastaa heiltä koko summaa, ja ainakin puoli tuntia menee aina jutusteluun. Välkkyinä kavereina osaavat toki jutella vasta, kun työt on lopetettu 😉

    Ongelmani onkin nyt siinä, millä saisin yritysasiakkaat maksamaan siitä laadukkaasta työstä, minkä saavat.
    Miksi tosiaankin asiakkaat heti alkavat tarjouskilpailuun, vaikka korotus olisi mitättömän kokoinen ja työhön aina oltu tyytyväisiä? Tässä täytyy olla joku psykologinen juttu takana!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.