Tapasin uuden asiakkaan. Toimitusjohtaja halusi ostaa idean, joka kymmenkertaistaisi hänen firmansa liikevaihdon nopeasti.

Jaahah ja totanoin niinku! Mitäs tälle suharille pitäisi myydä?

Olisikohan iso ja karvainen idea hyvä? Vai pitäisikö sen olla mieluummin siro ja sininen?

Mitä kuningasajatuksen pitäisi maksaa? Olisiko kymppitonni sopiva? Vai ehkä miljoona sittenkin? Entä jos ideani ei olisikaan toimarin mielestä hyvä?

Tilanne on tavallinen. Tosin aloitteen tekee yleensä ideanikkari itse. Hän tunkee rahahenkilön pakeille. Sitten tuo ideoiden Indus-virta toivoo, että varakkuudesta kärsivä asiakas roudaisi piukean rahakassin hänen Nissaninsa peräkonttiin.

Etenkin aloittavat yrittäjät luulevat usein, että heidän bisneksensä on keksiä ideoita. Se on muuten hyvä…öö…siis idea, mutta kun asiakkaat haluavat ostaa tuotteita tai palveluja.

Siksi nerous kannattaisi rusikoida johonkin sellaiseen muotoon, jota ihmiset tunnetusti ostavat. Kerron muutaman esimerkin:

1. Vedä koulutuksia

Suomi on täynnä uskovaisia. Heidän jumalansa on koulutus. Mikään koulutukseen liittyvä asia ei voi olla haitallista.

Paketoi siis osaamisesi kursseiksi, luennoiksi tai joksikin ryhmäryynäykseksi. Sellaiselle on ikuinen kysyntä.

2. Pidä puheita

Puhe on hiukan eri asia kuin koulutus. Se on lyhyt ja vetoaa tunteisiin. Hyvistä puheenpitäjistä on krooninen pula. Parhaille myös maksetaan.

3. Valmenna

Miten koulutus eroaa valmennuksesta? Määrittelen sen näin:

Koulutuksessa opettaja huhkii ja oppilaat viisastelevat. Valmennuksessa oppilaat huhkivat ja opettaja viisastelee.

Eipä ihme, että olen itsekin suuntautunut yhä enemmän valmennuksiin. Jo puolet liikevaihdostani tulee niistä.

4. Ryhdy matkanjohtajaksi

Eräs tuttuni kertoi, ettei hän mahtunut mukaan sikakalliille valokuvaretkelle. Remmin vetäjä oli National Geographic -lehdessä usein kuviaan julkaiseva kuuluisuus.

Suomestakin löytyy matkanjohtajia, jotka saavat reissuistaan hyvää palkkaa. He saattavat olla esimerkiksi tunnettuja lintubongareita, jotka raahaavat alan harrastajia kaukaisille saarille.

Aikanaan tämä putiikkini tuotteisti paketin, jolle annoin nimeksi Fortum Safari. Se tarkoitti maksullista palvelua, jonka idea oli viedä muiden energiayritysten henkilökuntaa tutustumaan Fortumin voimalaitoksiin.

5. Järjestä tapahtumia

Tapahtuma voi tietysti tarkoittaa koulutuksia, näytelmiä, konsertteja, seminaareja, messuja, bileitä, pikatreffejä, näytöksiä, kilpailuja ja ties mitä. Kaikista niistä voi rahastaa monin tavoin.

6. Myy julkaisua

Julkaisubisnes on sikäli hurmaavaa puuhaa, että kerran nikkaroimasi sisältö monistuu rajattomasti. Perinteisten lehtien ja kirjojen sijaan voit tuottaa sähköistä sisältöä, kuten uutiskirjeitä, videoita, podcasteja sun muuta.

Myös blogi on tietysti julkaisu. Kuten tunnettua, me paljon lukijoita vokottelevat kirjoittajat / kuvaajat saatamme ansaita työllämme muikeita summia.

7. Vuokraa itsesi

Isojen ja pienten yritysten välimaastossa on joukko firmoja, joilla ei ole varaa täyspäi(väi)seen talousjohtajaan, markkinointivisionääriin, logistiikkaguruun tai henkilöstöpäällikköön. Mutta ammattilaiselle olisi silti käyttöä.

Tuotteista siis itsestäsi vuokrajohtaja tai jokin muu osapäiväepeli. Vuokraa itsesi muutamiin yrityksiin niin, ettet ole yhden palkanmaksajan varassa.

Näin itse aloitin aikanaan Nosteeni. Toimin monta vuotta eri yritysten tuotteistajana tai markkinointipäällikkönä. Rahaa ei ehkä herunut valtavasti, mutta tulo oli suhteellisen tasaista ja varmaa.

8. Perusta etujärjestö

Suomessa ei ole koskaan liikaa yhden asian liikkeitä. Ne ovat usein yhdistyksiä, mutta mitä sitten. Sellainenkin voi maksaa sinulle palkkaa.

9. Ala parittajaksi

Välitystoiminta on yksi maailman tuottoisimmista bisneksistä. Tälläkin hetkellä ainakin biljardi eri alojen ostajaa etsii myyjää ja päinvastoin.

Esimerkiksi nyt niin ajankohtainen Slush 2014 on paritustapahtuma. Yritykset etsivät sijoittajia ja sijoittajat yrityksiä.

10. Laadi ohjelmisto

Voisiko osaamisesi puristaa koodiksi? Syntyisikö siitä työkalu, jonka avulla maallikosta tulisi puoliksi ammattilainen?

11. Vedä projekteja

Projekti voi kuulostaa tylsältä, mutta se on lopulta varsin konkreettinen idean ja osaamisen toimitustapa. Esimerkiksi Nosteen sisaryhtiö Ediste Oy toimittaa yhden suurpaineprojektin joka viikko kiinteään hintaan.

12. Keksi kiertopalkinto

Monet palkintojen kaapuun verhotut bisnekset takovat hyvää tulosta. Yksi sellainen on monille tuttu Great Place to Work Finland, joka palkitsee vuosittain parhaita työpaikkoja.

Karsin listaltani konsultoinnin. Se muistuttaa liian usein juuri epämääräisten ideoiden kauppaamista vielä epämääräisempään hintaan.

Naku idea käy nihkeästi kaupaksi. Paketoi osaamisesi johonkin sellaiseen muotoon, jota asiakkaat ovat tottuneet ostamaan.