Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Tuotteistajan tiekartta

Tuotteistajan tiekartta

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tulevana tiistaina vedän Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutuksen pitkästä aikaa. Edellisestä kerrasta ehtikin kulua yli vuosi.

Tauko oli kasannut kysyntää. Kurssi purskahti täyteen muutamassa päivässä. Oli järjestettävä uusinta. Myös se myytiin jo loppuun.

Toki tässä on vielä jonkin verran tekemistä ennen kuin yllän Cheekin lukemiin.

Stadionilla hillui elokuussa neljäkymmentätuhatta fania per keikka. Koulutuksiini osallistuu runsaat 30 ammattilaista kerrallaan.

Joka tapauksessa kolmas peräkkäinen Tuotepäällikön pelastuspakkaus on jo myynnissä. Päivä on keskiviikko 21. tammikuuta 2015.

Paikka on jo perinteisesti Rantasipi Airport Congress Center lentokentän tuntumassa Vantaalla.

Tuotepäällikön elämä on tyypillisesti yhtä sotkua ja kaaosta. Olisi siis noloa, jos itse koulutus olisi samaa maata – vaikka se siis osallistujien mielestä tuntuisi varmasti kotoisalta.

Yksi vaikeimmista hommista onkin pitää porukka kartalla koko päivän. Miten tuo yksityiskohta liittyy kokonaisuuteen? Missä me nyt olemmekaan menossa? Mitä tulee seuraavaksi?

Tietysti esitysmateriaaliin voisi upottaa navigaattorimaisia osia samoin kuin verkkosivuilla on tapana. Toisaalta haluaisin karsia kaiken ylimääräisen visuaalisen sälän.

Tällä kertaa päätin kokeilla sitä, että kasaan kurssilaisille kokonaan erillisen suunnistusvälineen.

Tuotteistajan tiekartta on A4-läpyskä, johon tiivistin tuotepäällikön (tai tuotteistajan) koko elämän tarkoituksen.

Pläjäys lähti hetki sitten painettavaksi ja laminoitavaksi. Toivottavasti et siis löydä siitä kovin ilmeisiä bugeja:

Tuotteistajan tiekartta kokoaa tuotepäällikön tai tuotteistajan koko elämän tarkoituksen yhteen kaavioon. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.
Tuotteistajan tiekartta kokoaa tuotepäällikön tai tuotteistajan koko elämän tarkoituksen yhteen kaavioon. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Lisäksi olen huomannut, että tuotteistajat jäävät helposti pyörimään paikoilleen. Mitä kaikkea pitikään ottaa huomioon? Eikä siinä kaikki: he syöksyvät aina samoihin seipäisiin.

Niinpä lisäsin tiekartan kääntöpuolelle tarkistuslistan, joka sisältää kolmekymmentä tuotteistajan tyhmintä kysymystä. Sivulla on kerrottu myös tuotteistajan viisi yleisintä virhettä.

Tuotteistajan tiekartan kääntöpuolelta löydät 30 tuotteistajan tyhmintä kysymystä & viisi yleisintä tuotteistajan virhettä. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.
Tuotteistajan tiekartan kääntöpuolelta löydät 30 tuotteistajan tyhmintä kysymystä & viisi yleisintä tuotteistajan virhettä. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Tiekartta saattaisi ratkaista toisenkin ongelman. Mitä lyhyen puheen tai koulutuksen osallistujille pitäisi jakaa käsimateriaaliksi?

Tyypillinen esitykseni ei oikein siihen sovellu, sillä se saattaa sisältää vain sata valokuvaa. Ei sellaisen paperille tulostamisessa ole mitään järkeä, etenkin jos salissa istuu 300 kuulijaa.

Esimerkiksi idolini Katleena ”Kävelevä Katastrofi” Kortesuo on ratkaissut asian fiksusti niin, että hän piirtää esityksestään miellekartan muistikirjaansa. Sitten hän nappaa sivusta valokuvan ja lähettää sen koulutuksen järjestäjälle.

Jos pahvini siis tuntuu toimivalta vielä viikon tai parin kuluttua, liitän sen myös lyhyiden tuotteistuspuheideni vakiomateriaaliksi.

Kukaan ei koskaan lue kurssimappinsa sisältöä jälkikäteen.

10 vastausta

  1. Vinkki viimeiseen virkkeeseesi:
    Panosta mapin kansiin, erityisesti selkämykseen! Kurssisi jälkieuforiassa ”tuotepäällikköreppana” raahaa mappisi hyllyyn, koska siitä voi(si) käydä kertaamassa sen mitä juuri kohta enää ei muista. Siinä se mappi sitten lepuuttaa vuosia tai ainakin seuraavaan muuttoon saakka. Se on yhtä kuin mainostilaa yrityksessä, joka on jo kerran ostopäätökseen sortunut. Miltä kuulostaa noin 500 palstamillimetriä silmänkorkeudella kerrottuna jaettujen mappien määrällä?

    1. Hyvä idea!

      Tähän saakka olen miettinyt noin vain tuotelaatikoitani, joita annan asiakaskäynneillä. Boksini ovat sen verran suuria, että ne yleensä päätyvät saajansa hyllyyn – siis ainakin juuri siihen seuraavaan muuttoon saakka.

  2. Wohoo, kiitos upeista titteleistä!

    Olen muuten miettinyt, että minun olisi järkevää käydä jokin visualisoinnin tai mainospiirtämisen peruskurssi. Kun kerran suttaan muistiinpanoni paperille, miksi en tekisi sitä ammattimaisesti? (Tämä on tietty vähän näpertelyä, mutta miellekartoista on alkanut tulla osa toimintamalliani.)

    1. Eipä kestä, olethan kiistatta Suomen tunnetuin kohellushenkilöbrändin kehittäjä!

      Jotain konkreettista koulutuksen järjestäjä selvästi kaipaa – siis oli seinälle tykitetty esityksen aikana jotain tai ei. Sikäli jokin vakiomateriaali olisi hyvä löytyä takataskusta.

      Pläjäyksen pitäisi olla toisaalta riittävän suurpiirteinen, muuten se vanhenee heti. Toisaalta jokainen tajuaa, että liian yleiseksi jäävä pläjäys on turhake.

      Sommittelemani kaavio on tietysti tosi kylmää ja etäistä kamaa. Esitykseni sekaan en suin surminkaan halua moista tauhkaa. Lähipäivinä varmaan selviää, onko osien summa enemmän kuin 1+1.

    2. Piti vielä sanomani, että ”epäammattimaiset” piirroksesi ovat toisaalta hyvin aidon oloisia.

      Viittaan tässä tähän havaintoihin, joista saattaa poikia jopa seuraava kirjani. Opus olisi siis nimeltään Huono on uusi hyvä.

      1. Totta turiset. Ehkä juuri siksi ihmisiä kiinnostaa, kun malli on ilman meikkiä, formulakuski kolaroi radalla, näyttelijä kaatuu humalassa ja tietokirjailija tekee kirjoitusvirheen. Se on aitoa elämää, toisin kuin kiiltävä tuote-esite tai rikossarja, jossa jokainen murha selvitetään.

        1. Puhumattakaan kokaiinilla elävistä valokuvamalleista (Kate Moss laskuttaa yksin enemmän kuin kaikki suomalaiset mallit yhteensä), pikkuhousunsa unohtaneista laulajattarista, uskottomista golfareista, (mielestäni ehkä kaikkien aikojen parhaan tv-sarjan) Breaking Badin metakokista ja vaimojaan hakkaavista mäkihyppääjistä.

    1. Palaute kohdassa ”Kouluttajataidot ja opetustyyli” = 4,92 (asteikolla 1–5, n = 26).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.