Viime viikon Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssille osallistui 27 ammattilaista. Paikka oli jo perinteisesti Rantasipi Airport Vantaalla.

Palautekupongit sain kaikilta muilta paitsi neljältä osallistujalta. Kokeilin toisen kerran peräkkäin, osaisinko tehdä osallistujille tavallista paremmat koulutusmateriaalit.

Kävi juuri päinvastoin. Sain materiaaleista huonoimmat pisteet ikinä (3,9 asteikolla 1–5).

Mahtaisiko tämä kommentti kertoa syyn:

“Materiaalista puuttui suurin osa informaatiosta. Kaikkea ei ehtinyt kirjoittaakaan, kun tiivis tahti.”

Purnaus viittaa todennäköisesti siihen, että tiivistin 190-sivuisen esitykseni 60 sivun työkirjaksi tähän tapaan:

Tässä näyte Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssin 21.1.2015 työkirjasta. Klikkaa kuvaa, niin näet aukeaman täysikokoisena.

Näyte Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssini työkirjasta. Klikkaa kuvaa, niin näet aukeaman täysikokoisena.

Pläjäyksestä tosiaan puuttuu suurin osa informaatiosta. Radikaali konseptini selvästi yllätti monet.

Ajattelin, että osallistujat täydentäisivät mielestään oleelliset asiat työkirjan sivuille.

En kuitenkaan tullut tästä erikseen maininneeksi, joten materiaalini idea saattoi jäädä joillekin hämäräksi. Siihen viittaa sekin, että erittäin usein koulutuksiini marssii ihmisiä, joilla ei ole lainkaan henkilökohtaista, vertikaalista manuaalista reaaliaikatulostinta.

Se on ällistyttävää, koska vertikaalisen manuaalisen reaaliaikatulostimen avulla työkirjaan voisi tunkea millä tahansa fontilla niin paljon sisältöä kuin itse kukin haluaa. Lisäksi se pystyy kuvituksiin, joiden laatu on vain käyttäjästään kiinni.

Puhun tietenkin kynästä.

Entä miksi ylipäätään tarjota typeriä puolityhjiä sivuja? Kurssilaiset sentään maksavat satoja euroja palvelusta. Eikö siihen hintaan ole oikeus saada edes kouluttajan puheita litteroituna?

Taustalla on tietenkin vanhanaikainen kuvitelmani siitä, että kirjoittaminen auttaisi muistamaan ja oppimaan.

Tahdon aina unohtaa, että koulutuksiin tullaan kuitenkin ensisijaisesti viihtymään. Toimistolle palaa rentoutunut tuotepäällikkö sen sijaan, että hän alkaa heti mankua fysioterapiaa virkistyspäivän vaurioittaman ranteensa kuntoutukseen.

Tässä jälleen koko kurssipalaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • “Kiinnostavia tarinoita. Saisi olla syvällisempi.”
  • “Hyvä ja tehokas yhteenveto asiasta. Kevyehkö sisältö.”
  • “Kiitos!”
  • “Tiivis paketti tuotteistamisen saloista.”
  • “Hyvä ja monipuolinen keskustelu ja tietoa / ideoita.”
  • “Virikkeitä tuotekehitykseen.”
  • “Sain paljon hyviä vinkkejä työhöni liittyen.”
  • “Mielenkiintoinen kokonaisuus, yleispätevä.”
  • “Herätti ajatuksia ja ideoita, eiköhän tällä saada jotain aikaan töissä. Asiat eivät ole niin monimutkaisia.”
  • “Uusia vinkkejä tulevaan tuotelanseeraukseen.”
  • “Hyviä esimerkkejä käytännöstä. Kirjavinkit.”
  • “Hyvä esiintyjä, osaa myydä asiansa.”
  • “Hinnoittelu ja markkinointikeskustelut.”
  • “Hyviä case-esimerkkjä konkreettisella tavalla. Hyvää yhteistä keskustelua.”
  • “Sain kirkastettua asioita, joita olin pyöritellyt pitkään.”
  • “Ajatuksia herättävä, hyvä koulutus!”
  • “Paljon hyvää konkreettista sisältöä”
  • “Ole itsekäs, arvosta omaa jaksamista ja johda omaa työtäsi. Tuotteistamisen vaiheet.”
  • “Monipuolinen läpikäynti tuotteistamisesta.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,3
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,4
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,1
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,2
  • Koulutusmateriaali: 3,9
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,3

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • Materiaaliin enemmän
  • “Paljon hyviä & konkreettisia esimerkkejä. Mielenkiintoinen. Hyvät diat, ei liikaa asiaa.”
  • “Hyvä käsiteltyjen aihealueiden osalta.”
  • “Ehkä ajoittain liikaa yleisö äänessä, mutta kokonaisuus nautinnollinen.”
  • “Aina pitää jäädä vähän parannettavaa.”
  • “Erinomaisesti onnistunut kurssi!”
  • “Materiaalista puuttui suurin osa informaatiosta. Kaikkea ei ehtinyt kirjoittaakaan, kun tiivis tahti.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 2  osallistujaa
  • Sopiva: 20 osallistujaa
  • Liian nopea: 2 osallistujaa

N = 24, koska yksi osallistujista oli etenemisvauhdista kahta mieltä. Ilmeisesti koulutus oli paikoitellen sopiva, paikoitellen liian hidas.

Kommentit etenemisvauhdista

  • ”Tuli kiire.”

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,9
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,6

Kommentit kouluttajasta

  • “Mielenkiinto pysyi yllä, uskottava.”
  • “Meillä osallistujilla oli hiljaisia hetkiä, joissa olisi voinut herätellä meitä.”
  • “Ainut puute: Muutama turha aiheesta eksyminen, jolloin kuulijat putosivat kärryiltä. Muuten 10.”
  • “Huippukouluttaja.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,3
  • Yhteydenpito: 4,3
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,2

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • “Verkkokoulutuksen peruminen ilman vaihtoehdon esittämistä.”
  • “Melkein hämmentävää, kuinka hyvin oli yhteydenpitoa ennen päivää!”
  • “Perussähköpostit tulivat.”
  • “OK”
  • “Ilmoittauduin, tuli kuittaus, siinä se.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,7
  • Koulutustilat: 4,4
  • Sijainti: 4,0

Kommentit oheispalveluista

  • “Haudutettua teetä, kiitos!”
  • “Etenkin ruoka +!”
  • “Hotellista riippumatta katuremontti on hankala.”
  • “Koulutusluokka ahdas.”
  • “Kaukana Oulusta, mutta lähellä lentokenttää.”
  • “Liikennejärjestelyt heikohkot.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • “Esimies”
  • “Esimieheltä”
  • “Sähköposti”
  • “Kollega vinkkasi.”
  • “Netti”
  • “Sähköpostimainos”
  • “Esimieheltä”
  • “Google-haku”
  • “Työnantaja välitti saamansa spostin.”
  • “Mainosmeili”
  • “HR-henkilöltä omassa yrityksessä.”
  • “Sain tiedon koulutuksesta kollegalta.”
  • “Sähköpostilla kollegalta.”
  • “pollitasta.fi”
  • “blogi”
  • “kollega sähköpostitse”
  • “kollegalta”
  • “s-posti”
  • “Internet”
  • “Omalta tj:ltä.”
  • “Työkaveri vinkkasi.”
  • “Yrityksen sisältä.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • “Voisiko tuotepäällikön tehtävät kuvata aluksi (kertaus).”
  • “Ajanhallinta oli turha osuus.”
  • “Enemmän: tulevaisuuden näkymiä: mitä pitää muuttaa, jos meinaa pärjätä tulevaisuudessa näissä hommissa.”
  • “Hyvä kokonaisuus, tällä hetkellä ei tule mieleen muutosideoita, täytyy sulatella päivän antia.”
  • “Enemmän: Kuinka uusi tuote saatetaan markkinoille onnistuneesti, kun asiakkaana on kuluttaja.”
  • “Enemmän: Jo tuotteistetun palvelun elinkaaren hallinta. Vähemmän: myyntiaspektia (vaikka tietenkin tärkeä).”
  • “Enemmän olisi saanut olla teoriaa (ei kuitenkaan yltiöpäisesti, mutta edes joku tunnin teoriapläjäys, jolloin yleisö olisi ollut hiljaa.”
  • “Iltapäivällä oli enemmän asiaa, aamupäivän anti oli yleismitallisempaa.”
  • “Olisin toivonut pidempää koulutusaikaa, että asioihin oltaisiin voitu mennä syvemmälle.”
  • “Epäreilu kilpailuetu jäi vähän varjoon.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • “Aamupäivä tehoton…lopuksi tuli kiire.”
  • “Herätti kiinnostuksen mennä / perehtyä vielä syvällisemmin.”
  • “Sisältö oli fiksusti ymmärrettävää. Konkreettisia juttuja itse tehtynä -> helpompi muistaa / ymmärtää / sisäistää.”
  • “Koko päivän koulutus on aika pitkä.”
  • “Uusiksi aiheiksi myyntineuvottelut ja kartoitukset.”
  • “Laitoin kaikki erinomaiseksi, vaikka varmasti kehitettävää on. Minulle henk. koht. tämä oli erinomainen, koska ei ollut vertailupohjaa, eikä ennakkotietoa asiasta.”

Curling-vanhempien kysyntä kasvaa tasaisesti. Sama pätee Curling-kouluttajiin.