Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Lotta on toimittaja. Hän aikoo kirjoittaa jutun, jonka aiheena on sissimarkkinointi – tai niin ainakin päättelin hänen listaamistaan esimerkeistä. Lupasin jatkaa luetteloa muutamalla näytteellä.

Sissin keinot näyttävät usein mitättömän harmittomilta. Mutta silti ne vain kummasti toimivat.

Ziljoonat asiakkaat kärsivät vuodesta toiseen esimerkiksi siitä, että myyjä panttaa yhteystietojaan. Ikään kuin ne kuluisivat käytössä.

Maailman yksinkertaisin sissin ase onkin tarra, josta hänen huippujulkiset koordinaattinsa löytyvät yhdellä vilkaisulla. Omani näyttää tältä:

Yhteystietotarroja kannattaa kylvää joka paikkaan. Liimaan sellaiset esimerkiksi kaikkiin lahjaksi tai näytteeksi tarkoitettuihin kirjoihini. En luottaisi sekuntiakaan siihen, että asiakas jaksaa etsiä puhelinnumeroa esimerkiksi vain henkilön nimen tai yrityksen perusteella.
Yhteystietotarroja kannattaa kylvää joka paikkaan. Liimaan sellaiset esimerkiksi kaikkiin lahjaksi tai näytteeksi tarkoitettuihin kirjoihini. En luottaisi sekuntiakaan siihen, että asiakas jaksaa etsiä puhelinnumeroni nimeni tai yritykseni perusteella – sikäli kuin hän niitä edes muistaa.

Tarrasta löytyvät siis firmani logo, rekisteröity iskulause, nettiosoite, sähköpostiosoitteeni, puhelinnumeroni ja Pölli tästä -blogini osoite. Lappusen mitat ovat 50 x 25 millimetriä.

Toki tarrasta on muutakin hyötyä. Sen avulla monet kadonneet esineet löytävät takaisin luokseni. Tai siis löytäisivät, jos koskaan hukkaisin mitään.

En ikinä nohda mihinkään esimerkiksi Applen VGA-sovittimia tai läppärin virtalähdettä, Logitech Presenter -kauko-ohjaimia tai mitään muutakaan sälää.

Jokainen kaltaiseni sivistynyt neukkarisissi törmää tietenkin joka päivä siihen, että taulutussit ovat joko hukassa tai kuivuneita. Toisaalta asiakkaani maksaisivat nerokkaista fläppitöherryksistäni (demareiden mielestä) sietämättömiä summia.

Siksi mukanani on aina pari pakettia Nosteen omia tusseja.

Kuten arvata saattaa, kaltaiseni vanha karvakorvahorisko hukkaa Noste-tussilaatikoita sinne tänne jopa runsaan sadan boksin vuosivauhtia.

Noste-taulutussin kyljessä lukee, että "Heitin vanhat huonot tussinne roskiin. Näitä parempia myy rakas asiakkaani Staples. Terveisiin tuotteistaja Jari Parantainen". Lisäksi mukana ovat tietenkin yhteystietoni.
Noste-taulutussin kyljessä lukee, että ”Heitin vanhat huonot tussinne roskiin. Näitä parempia myy rakas asiakkaani Staples. Terveisiin tuotteistaja Jari Parantainen”. Lisäksi mukana ovat tietenkin yhteystietoni.

Nosteen nykyisen tussipainoksen ongelma on vain se, että nekin ovat aika helposti kuivuvaa plaatua. Luulin ostaneeni parasta. Mutta ikävä kyllä seuraavan erän toimittaja ei todellakaan ole Ballograf.

Toinen tussieni puute on se, että ne ovat permanent-tyyppisiä. Wyteboard-malliset olisivat paljon kätevämpiä, sillä niillä voisi sutia sekä taululle että fläppipaperille.

Mutta hyvä sissi sietää tilapäistä (lue: elämänsä mittaista) epätäydellisyyttä nöyrästi nurisematta.

Kolmas vinkkini onkin Pölli tästä -blogin uskollisille lukijoille entuudestaan tuttu Noste-energiapakkaus. Nyt olen toimittanut niitä asiakkaideni riesaksi ensimmäiset tuhat kappaletta.

Koska kussakin ladatussa putkilossa vaanii yli tuhat kaloria, olen siis huolehtinut palkanmaksajieni energiatarpeesta yli miljoonan kalorin verran.

Jos se kaikki olisi kertynyt yhden ihmisen vyötärölle, hän uusi läskinen pelastusrenkaansa painaisi noin 140 kiloa.

Noste-energiapakkaus sisältää vähintään tuhat kaloria. Mukana on kutienkin aina mukavasti terveellistä tuoretavaraa.
Noste-energiapakkaus sisältää vähintään tuhat kaloria. Mukana on kuitenkin aina mukavasti myös terveellistä tuoretavaraa.

Noste-energiapakkaus on muuten paljon juonikkaampi kapine kuin ensisilmäyksellä arvaisi. Nimittäin monet asiakkaideni konttorit ovat nykyisin täynnä (tyhjiä) putkia.

Hyllyissä ja pöydillä ne muistuttavat tästä hamaan tulevaisuuteen, mistä tuotteistusapua kannattaa kysellä.

Lisäksi tuubeja on kulkeutunut koteihin. Leikki-ikäiset lapset keksivät niille kuulemma monenlaisia hauskoja sovelluksia.

Sissimarkkinointi on parhaimmillaan silloin, kun se ei näytä markkinoinnilta lainkaan.

10 vastausta

  1. Hei Jari,

    Kiitokset hyvästä blogista jälleen kerran! Sen verran kommenttia että hanki ihmeessä niitä Whiteboard tusseja. Jos minusta tulee joskus iso pomo, niin kiellän ensimmäisenä permanent-tussien tuonnin firman alueelle.

    1. Olin tosi nuija, kun en hoksannut asiaa jo tilausvaiheessa. En ymmärrä, miksi permanent-tusseja on edes myynnissä neuvotteluhuoneissa käytettäväksi.

      Montakohan tuntia maailmassa kuluu työaikaa hukkaan joka päivä, kun tuhannet ihmiset hinkkaavat tauluja puhtaaksi hampaat irvessä (ilman spriitä).

      1. Deodorantti on aina tehokas apuväline tai partavesi. Niillä saa hätätapauksessa irti permanent tussin. Ja jää ainakin hajujälki asiasta.

        Kari…

        P.. Joskus aikoinaan nuoruudessa otettiin irti myydyistä telkkareista hintalappuja eräällä nimeltä mainitsemattomalla partavedellä.

  2. Oivalliselta kuulostavia vinkkejä. Oliko tarra- ja tussitoimittaja sen verran noheva, että uskallat suositella häntä myös muille sivistyneiksi konsulteiksi pyrkiville?

    1. Tussit ostin asiakkaaltani Staplesilta. Mutta kaikki muut painotyöt olen tilannut jo kymmenisen vuotta Grano Oy:stä (entinen DMP).

      Grano ei ole halvin. Eikä sekään ole virheetön toimittaja. Mutta palvelu on ripeää ja myyjät reagoivat reklamaatioihin. Sehän ei ole kaikkien painotalojen kanssa lainkaan niin selvää.

  3. Nämähän ovat hienoja kikkoja, mutta miten toimia kun asiakkaat suhtautuvat nyrpeästi jopa hienovaraiseen sissimarkkinointiin? Kritiikkiä olen saanut niin tarroista, avaimenperistä kuin Lync-profiilikuvastakin, koska ei kuulemma ole sopivaa mainostaa edes pelkällä firman nimellä.

    Ilmeisesti asiakkaan mielestä ei ole asiakkaan etu, että kaikki asiakkaan työntekijät tietävät mitä palveluitani heidän käytettävissään olisi.

    1. Tommi, ehtisitkö kertoa jonkin konkreettisen esimerkin? Mitä asiakas siis kritisoi? Ethän liimaillut tarrojasi hänen autoonsa?

      Olet todella törmännyt useisiin valittajiin, vai onko kyse yksittäistapauksesta?

    1. Totta tupiset! Joskus kannattaisi keskittää markkinointirahoja epätavallisella tavalla. Kolme tonnia ei merkitse markkinointibudjetissa mitään. Mutta jos sillä saa tarinan kiertämään, tulos on taatusti perinteisiä keinoja parempi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Avoin kirje opetusneuvos Jorma Aholalle
Jari Parantainen

Jorma-ohjelma ei purrut

Avoin kirje on sinänsä tehokas ilmoitusmuoto. Sen useimmat lukevat, toisin kuin vastaavan kokoista mainosta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.