Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Tsaarin Posti laskuttaa aikeistaan

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tilasin sata kappaletta Tuotteistajan taskuraamattu -kirjoja. Ne ovat menossa Arrow ECS:n jälleenmyyjien koulutukseen, jonka vedän ensi viikolla.

Kerroin Talentumille, että haluaisin maksaa rahdit niin, että kirjalaatikot tulisivat suoraan kotikonttorilleni.

Toissapäivänä aloin ihmetellä, missä opukset viipyvät. Tilauksestani oli kulunut jo yhdeksän päivää. Otin yhteyttä Talentumin myyntiin.

Pian kirjakauppiaani raportoi:

”Posti on yrittänyt luovuttaa lähetystä 5.3. klo 13.21. Ovat jättäneet sinulle sen jälkeen saapumisilmoituksen. Lähetys on nyt noudettavissa Matinkylän toimipisteestä.”

Taas täyttyi autoni ohjaamo savusta. Se ei tuprunnut moottorista, vaan korvistani. Vain tsaarin postilaitos voi harjoittaa ”palvelubisnestä” noin.

En tietenkään ole saanut mitään saapumisilmoitusta. Joko sitä ei ole koskaan tuotukaan. Tai sitten se on lentänyt taivaan tuuliin, mikä ei olisi mikään ihme.

Nykyiset Postin saapumisilmoitukset ovat hädin tuskin käyntikorttia isompia riekaleita. Outoa, että sellaiset löytävät perille juuri koskaan.

Mutta se on kyllä kaiken huippu, että Posti a) laskuttaa toimituksesta perille, vaikka se b) ei toimita tavaraa perille.

Jos toimitus ei satu ”onnistumaan”, kuski kärrää paketit kiireen vilkkaa takaisin jonkin postikonttorin nurkkiin.

Yleensä kuljetusliikkeet ja kuriirit tuntevat sellaisen jännän uuden ajan kapineen, jota myös puhelimeksi kutsutaan. Postilaiset: se on se TELEFOONI!

Kaikki Postin kilpailijat osaavat soittaa ja kysyä, milloin vastaanottaja sattuisi olemaan paikalla. Vain tältä yhdeltä remmiltä moinen ihmetemppu ei suju millään.

Vain tsaarin Postilaitos kehtaa laskuttaa asiakkaita siitä, että se on aggressiivisesti aikonut hoitaa palvelunsa.

36 vastausta

  1. Itse asiassa olen kyllä omalla kohdallani saanut kokea sen, etteivät ne Postin kilpailijatkaan aina ymmärrä tällaisen telefoonin käytön päälle. Saatuani liki moitteet siitä, etten ollut telepaattisesti ymmärtänyt olla kotona sillä hetkellä, kun DHL:n lähetti oli ollut keskellä työpäivää alaovella soittamassa (silloin rikki ollutta) ovipuhelinta, kirjoitin aiheesta pitkän ja monipolveisen sähköpostipalautteen. (Kyseisessä toimitusprosessissa ryssivät kyllä paljon muutakin, ei siinä.) Sen jälkeen sitten kyllä onnistui vastaanottoajan sopiminen – tekstiviestillä.

    1. DHL:kin on rakentanut systeeminsä alun perin firmoja varten. Tai keskustassa asuvalle varakkaalle amerikkalaiselle, jonka kerrostalon aulassa vahtimestari kuittaa lähetykset.

      On tosi kiinnostavaa nähdä, tuleeko jostain takavasemmalta vielä jokin uusi peluri, joka ratkaisee kuluttajapakettien toimitukset jollain aivan erilaisella tavalla.

        1. Kiitos, firmastahan oli juuri laaja juttu Kauppalehdessä (3.3.2015). Luin sitä erittäin huolestuneena, koska toimitusjohtaja Harri Paloheimo sanoi näin:

          ”Uberoitumiseen teemme pesäeroa rakentamalla taloudellisesti reilua ja elinkelpoista toimintamallia yhteistyökykyisesti ja avoimesti.”

          Kuulostaa pahasti siltä, että ay-urpojen ja demareiden jupina on nyt pelästyttänyt yrittäjät.

          Osa-aikaisen ”taloudellisesti epäreilun” työn vaihtoehtona ei kuitenkaan ole kokopäiväduuni. Sen vaihtoehtona on kokopäivätyöttömyys.

  2. Kuulin postissa toimeneen kesätsupparin kokemuksista: Kokeneemmilla jakelijoilla oli usein tapana jättää paketit autoon toimituksen ajaksi. Ovikelloa jakelijoilla ei ollut tapana edes soittaa, kun on niin paljon helpompaa toimittaa kortteja kuin kantaa paketteja. Osa jakelijoista jätti tunnetut vaikeat toimituspaikat sovinnolla konttorille. Takaporttia konttorista noutoon käytetään väärin ja asiakkaat kärsivät.

    1. Kertomuksesi vastaa empiirisiä havaintoja. Postilla on selvästi johtamisongelma.

      Putiikin kannattaisi käynnistää jatkuva mystery shopping -ohjelma. Kun jakajat tietäisivät siitä, lintsaaminen loppuisi aika nopeasti.

  3. Itellalla on erikseen pakettityyppi nimeltä Express Flex, jossa sopivat paketin tuontiajankohdan. Itse olen tätä käyttänyt juuri sen takia, etten aina pysty olemaan koko päivää toimistollani päivystämässä yhden lähetyksen takia.

    1. Pitäisikö nimetä Express Flex esimerkiksi Nykyaikaiseksi Minimipalveluksi? Sitten nykyinen palvelu voisi olla nimeltään vaikkapa Tuuritoimitus tai Sattumakuljetus.

  4. PostNordilla on vieläkin ”asiakaslähtöisempi” palvelu. Paketit jaetaan automaattisesti keskellä työpäivää kotiosoitteeseen. Kun et ole paikalla vastaanottamassa, niin kuriiri pudottaa viestin postiluukustasi, jossa annetaan maksullinen puhelinnumero, jonne voit soittaa ja sopia uudesta jakelusta – jonotus on maksullista, eikä numero aina edes vastaa. Uuden jakeluajan voi valita joko klo 8-16 tai 16-21 välillä, eikä tarkempaa saapumisaikaa voida antaa. Kuljetusliike ei myöskään voi soittaa ennen saapumista, koska ”se ei kuulu sopimukseen”. Jos et ole paikalla päivystämässä , niin lähetys menee seuraavaksi lentokentän ”varastotiloihin”, josta on vielä mahdollisuus noutaa paketti itse. Edes maksua vastaan sitä ei voida toimittaa uudelleen. Ellet nouda lähetystä muutamassa päivässä, se palautuu lähettäjälle. Kätevää nettishoppailua!

    1. Okei, on siis mahdollista kehittää vielä Postiakin tylympi systeemi! Täytyy vain toivoa, että kilpailu hoitaisi tuollaiset ”palvelutalot” pois päiviltä mahdollisimman pian.

  5. Itella, Posti, mikä tämän monopolin oikeaoppinen nimi nyt onkaan harrastaa tätä kyllä ihan jatkuvasti. On mukamas yritetty luovuttaa ja on mukamas jätetty asiasta ilmoitus postiluukkuun.

    Ärsyttävintä on jos vielä erikseen on valinnut toimitustavan, jossa kuskin pitäisi soittaa ja sopia toimitusaika ja siitä huolimatta joutuu itse huristamaan hakemaan pakettia postista.

    Toisinaan on myös jännä kun postin sivuilta näkee, että paketti on saapunut pakettiautomaattiin, mutta noutoon tarvittavaa koodia saa odotella tovin jos toisenkin.

    1. Tässä olisi jollekin reippaalle toimittajalle herkullinen tutkivan journalismin paikka. Paketteja vain postin kyytiin ja seuraamaan, mitä postinjakaja oikeasti tekee.

      Vuodesta toiseen jatkuvista homeopaattisista aikomustoimituksista pitäisi näköjään kirjoittaa ison päivälehden sivuilla tms. Muuten Postin johtajat jatkavat pää puskassa hamaan tappiin.

  6. Oma kokemukseni on vähintään yhtä positiivinen. Olimme tilanneet isohkon erän tuotteita erääseen tapahtumaan ja toimitus piti suorittaa yrityksemme osoitteeseen.

    Myyjä välitti tiedon tuotteiden lähetyksestä ja luonnollisesti tässä vaiheessa ei suurempia pelkotiloja lähetyksen osalta herännyt. Kun lähetystä ei odotetussa toimitusajassa kuulunut menin tarkastamaan tilannetta lähetysseurannasta ja siellä oli tieto, että lähetys on palautunut lähettäjälle.

    Oudosta tilanteesta yllättyneenä otin yhteyttä Itellan/Postin asiakaspalveluun ja ajattelin nykyaikaisesti, että chat-keskustelu olisi loistava ratkaisu hoitaa tilanne nopeasti. Yhteyden sain toki nopeasti, mutta keskustelun sävy sai aikaan tunteen, että virhe oli oikeastaan oma vikani ja minun olisi pitänyt tietää lähetyksestä kaikki mahdolliset yksityiskohdat paketin väriä myöten.

    No, virheestä viisastuneena otin puhelimen kouraan ja uusi yhteys asiakaspalveluun. Tällä kertaa palvelu oli erittäin hyvää, mutta lopullisen syyn selvittyä meinasi pulssi nousta korkeuksiin. Nimittäin asiakaspalvelusta sain kuulla kuljettajan omatoimisesti päätelleen, että yrityksemme ei sijaitse kyseisessä osoitteessa! Kuljettajan tempauksen aiheuttamasta shokista toivuttuani kysyin asiakaspalvelusta syytä, miksi kuljettaja ei soittanut ja kysynyt yrityksen sijaintia, jos koki osoitteen syystä tai toisesta vääräksi. Tähän perustelu oli se, että kuljetukseen ei ollut erikseen tilattu soittoa etukäteen ja kuskeilla ei ole työsuhdepuhelimia, joten eivät halua omasta puhelimestaan soittaa.

    Hommassa päästiin kuitenkin eteenpäin ja olin yhteydessä tuotteiden myyjään, jotta ehtisimme saada tuotteet uudestaan lähetetyksi, tapahtuman deadlinen painaessa kovasti jo päälle. Varmistin toimitusosoitteen oikeaksi ja myös Posti/Itella lupasi laittaa huomion, että yritys varmasti sijaitsee kyseisessä osoitteessa. Sitten lähetysseurantaan seuraamaan tilannetta.

    Alkuun kaikki näytti hyvältä ja lähetys kirjaantui logistiikkakeskukseen, meni jakeluun ja kuljettaja oli vastaanottanut lähetyksen kyytiinsä. Näytti siis, että saamme tuotteet aamupäivällä toimistolle ja mukaan illalla järjestettävään tapahtumaan. Minuutit ja lopulta tunnit kuluivat ja tapahtuman alku lähestyi, mutta lähetystä ei vain kuulunut. Oli siis aika ottaa puhelin kouraan ja yhteys asiakaspalveluun jälleen kerran. Sieltä yritettiin heti ottaa yhteyttä kuljettajaan mikä ei tietenkään onnistunut, mutta positiivista oli kuitenkin, että lähetys oli edelleen kuljettajan mukana ja näin ollen mahdollisuus onnistumiseen vielä olemassa. Pian kello oli sen verran paljon, että järjestelyihin oli lähdettävä ja asiakaspalvelu lupasi puhelun päätteeksi soittaa heti kun saa lisätietoja lähetyksestä, jotta saan järjestettyä toisen henkilön vastaanottamaan tuotteet ja tuomaan ne tapahtumapaikalle.

    Vaan kuinkas sitten kävikään. Matkalla tapahtumapaikalle saan puhelun, että kuljettaja ei ole enää ajossa ja koko lähetys on kadonnut! Kukaan ei siis tiedä enää missä lähetys on ja selvittävät sitä parhaillaan. Tässä vaiheessa toivon kipinä sammui totaalisesti ja oli todettava, että tapahtumaan hankittuja tuotteita ei tulla saamaan.

    Seuraavana päivänä katsaus lähetysseurantaan: ”lähetys palautetaan lähettäjälle”. Asiakaspalvelun kanssa käyty keskustelu on kuin toisto aiemmasta: ”Kuljettaja on ilmeisesti todennut uudestaan, että yritys ei sijaitse kyseisessä osoitteessa ja palauttanut lähetyksen logistiikkakeskukseen.” Voiko näin oikeasti käydä?

    Jos tässä ei luotto PostiItellaPostiin mennyt, niin ei sitten missään.

    Pahoittelut pitkästä, mutta aiheellisesta avautumisesta aiheesta!

    1. Mitä enemmän näitä tarinoita kuulen, sitä selvemmäksi käy, että jakelusta vastaava porukka touhuaa aivan omiaan.

      Olisihan se firman kännykkä tietysti aika kallis. Ainakin 30 euroa kappaleelta tai jotain.

      Mutta ongelma on se, että jakajat soittelisivat sitten kaiket päivät huohotuslinjoille firman piikkiin. Tai jotain muuta yhtä mahtavaa tiimihenkeä rakentavaa asennetta taustalla tietysti piilee.

      Anteeksi, että toistan itseäni: firmalla on ilmiselvästi paha johtamisongelma.

      1. Kenties Itellan neuvotteluvoima ei riitä kohtuullisten liittymäsopimusten tekemiseen?

        Itse maksan liittymästä 24,90 kuussa (sis. rajattomat puhelut, tekstarit, 4g netti), 3G netillä olisi saanut 19,90, mutta yritykselläni on toki 4 liittymää, joten neuvotteluvoimaa löytyy!

  7. Kaikkein turhauttavinta on joutua hakemaan se paketti konttorista, jonka Posti on postinumeron perusteella päätellyt olevan se asiakkaalle lähin ja helpoin. Omassa tapauksessani fyysisesti lähempi posti ilmaisella parkkipaikalla ei tietenkään ole juuri se Postin valitsema vaihtoehto. Joudun aina menemään Turun pääkonttorin postiin eli saan jopa maksaa (parkkimaksu) siitä, että kuittaan minulle lähetetyn paketin itselleni. Onneksi on sentään pakettiautomaatit, joiden kanssa on muutama kiristynyt hermosäie saatu rentoutumaan. Muuten kyllä napsuu aina, kun näen postilaatikossa sen saapumisilmoituslipukkeen.

    1. Kärsin täsmälleen samasta ongelmasta!

      Kun Posti päättää viedä paketin ”lähimpään” konttoriin, se on kaukana ja todella hankalassa paikassa – etenkin kun lähetys on usein satakiloinen kasa kirjoja.

      Parkkipaikkaa ei yleensä löydy, joten joudun ajamaan maksulliseen parkkitaloon. Ei se sinänsä paljon maksa, mutta kyllä moinen juoksuttaminen pännii joka kerta.

      Pakettiautomaatti on jumalainen keksintö – kiitos virolaiset taas kerran! Harmi vain, että niin harvat voivat toimittaa automaatteihin mitään.

      Se taas johtuu Postin älyttömästä systeemistä. Paketin lähettäjän on kytkeydyttävä postin systeemiin aataminaikuisten EDI-viestien välittämiseksi.

      Jumppa lienee tarpeen vain siksi, että paketin vastaanottajan matkapuhelinnumero siirtyisi Postin järjestelmiin. Muuten automaatin avauskoodia ei saada tekstarina perille.

  8. Hieman vastaava kokemus saksalaisesta nettikaupasta tai paremminkin Matkahuollosta. Kauppa käyttää DPD nimistä kuriiripalvelua, jonka edustaja Suomessa on Matkahuolto. Muut kuriirit tuovat kiltisti paketit kotiin. Asun Ullanlinnassa ja lähin ”Matkahuollon” noutopiste on Tehtaankadun Siva. Arvaa pänniikö?

    Matkahuolto tuntuu olevan samantyylinen tsaarinaikainen instituutio…

    1. Osut kyllä aivan oikeaan. Ihminen ei tarvitse aikakapselia mihinkään. Ajassa voi matkustaa 30 vuotta taaksepäin pelkästään niin, että pistäytyy Matkahuollon toimipisteessä. Se on poikkeuksetta ällistyttävä retroreissu.

  9. Kerronpa jotain positiivista postista tai oikeastaan yhdestä sen työntekijästä. Jos jokin vielä täällä korvessa toimi (silloin kuin vielä siellä asuin), niin se oli posti. Sain usein postipaketteja ja postinkantaja kävi jo tutuksi. Myöhemmin tämä reipas postinkantaja ei edes pyydellyt allekirjoituksia vaan kävi suoraan ulko-ovesta sisään, heitti paketit lattialle ja toivotti hyvät päivän jatkot. Kerrassaan loistavaa palvelua! Nyt taajama-alueella posti ei suostu jättämään pakettia ilman kuittausta vaikka antaisin luvan.

    1. Kirjapakettini saapuivat eilen kotiovelleni. En halua tietää, millaista uhkailua & kristystä kirjakauppiaani on joutunut harjoittamaan, että se onnistui.

      Oli kuitenkin hämmentävää, että ”paperit olivat jääneet autoon”. En siis saanut kuitata bokseja lainkaan.

      No, onhan se tavallaan ehkä hyvää palvelua. Mutta olin kyllä hämmästynyt, miten kevyesti postilaiset saattavat ohittaa palveluprosessistaan milloin minkäkin osan.

    2. Postininjoista olen kuullut paljon ystäviltä, varsinkin heiltä, jotka asuvat suuremmissa kaupungeissa (varsinkin pääkaupunkiseudulla).

      Väitän myös, kuten Joni, että homma toimii paremmin ”korvessa”. Olen käyttänyt pakettipalveluja paljon viime aikoina, asunhan korvessa (muuten, miksi on niin helppoa tilata paketti ovelle saakka kun tilaa yritykselleen, mutta yksityshenkilönä pihtaa viimeiseen senttiin? 🙂 ). Kaikki kuriirilaitokset ovat toimineet todella hyvin juuri täällä loppupäässä. Paketit kannetaan ovelle saakka, tulosta ilmoitellaan aina puhelimitse, kuittaukset kiitetään hymyllä ja moikkauksella.

      Veikkaan, että kyseessä on osittain pienen paikan ryhmäpaine. Jos paketin sijaan postilaatikosta löytyisi aina lappunen, niin postinkantaja todennäköisesti tervattaisiin ja höyhennettäisiin. Sananmukaisesti.

      Jos nyt jotain vikaa pitäisi löytää Postista, niin jaksan aina ihmetellä, miksi paketit tulevat nopeammin Alankomaista kuin Helsingistä. Mutta mitäpä pieniä.

  10. Niin surullisen tuttua. Juuri tällä viikolla itselleni oli tulossa kotiinkantona painavahko paketti ulkomailta. Katsoin seurannasta että ”haa, paketti on merkattu olevan jaettavana asiakkaalle, odottelenpa siis mukavasti kotona.” Parin tunnin päästä pollaan seurantaa ja siellä lukee ”asiakasta ei tavoitettu, saapumisilmoitus jätetty”… Tarkistan ovikellon, toimii, eikä normaalisti pieneenkin liikkumiseen pihalla reagoiva paimenkoira ole eväänsäkään väräyttänyt. Postilaatikostakaan ei mitään saapumisilmoitusta löydy.

    No, tunnin päästä seuranta sanoo, että paketti noudettavissa postistasi. Sen sijaan että olisin yrittänyt saada pakettia ehkä parin päivän päähän uudestaan jakoon, lähetän palautetta asiakaspalveluun, ja käyn noutamassa paketin.

    Aspista tulee seuraavana päivänä standardi pahoitteluviesti ja ”lupaus” parantaa toimintaa. En pidätä hengitystäni, jos seuraavan kerran on Postin kautta ”kotiin kuljetettavana” paketti.

    1. Nämä havainnot eivät voi olla enää sattumaa. Postilla on kyllä nyt aito ongelma. Asiakkaiden kusetus näyttää olevan vakiintunut käytäntö.

    2. Valitettavan usin käy juuri kuten Kalle mainitsi. Kerran satuin olemaan pihassa kun posteliooni tuli postin kanssa. Kysyi että oliko tässä kaikki. Vastaus oli kyllä. No laatikosta löytyi Saapumisilmoitus jonka mukaan lähetys on noudettavissa postista myöhemmin iltapäivällä. Yllätykseni seurannassa luki että vastaanottajaa ei ole tavoitettu. Iltapäivällä hain paketin, mutta miten on mahdollista, että kun omakotitalon pihassa seisoo vastaanottaja jonka kanssa posteljooni on puhunut, voidaan kirjata että vastaanottajaa ei ole tavoitettu. Tuntuu siltä että posteljoonille ei ole ades laitettu pakettia kyytin, vaan todettu että postille on helpompi kuin asiakas hakee itse pakettinsa postista. Seuraavaksi posti keksii pyytää hakemaan pakettinsa lähettäjältä suoraan.
      Että semmosta

  11. Kuninkaallinen posti (perustettu Ruotsinvallan aikaan 1638) voisi vielä kerran harkita nimenvaihtoa. Ehdotukseni on PostiTELLA. TELLA-loppuosa kuvaa mainiosti yksinkertaisen lähettäjä – vastaanottaja –prosessin ”puuhaistamista”.
    Valtiollinen palvelurakennehimmeli ei puheistaan huolimatta pystynyt sopeutumaan muutokseen. Kirjepostin vähennyttyä verkkokaupan pakettiliikenteen piti olla PostiTELLAn syömähammas. Ongelmaksi kilpistyi kirjeluukun koko. Ei mahdu paksumpi paketti sisään vaikka kuinka puskisi. Prosessi on kerran suunniteltu kirjeiden kuljetukseen ja näin on toimittu jo neljättäsataa vuotta.
    Kehnohkoksi todettu PostiTELLAn palvelu syö nykyään verkkokaupan leipää, koska yli tuuman paksuisten fyysisten pakettien kotiin saaminen juuttuu tähän kirjeluukkuun. Nettikaupan alkuhuuman jälkeen on paljon oikeasti kätevämpää ajella Experttiin tai Giganttiin hypistelemään uutta härpäkettä ja maksaa siitä pikkuisen enemmän ja saada se heti mukaan. Ei tarvitse odoTELLA, soiTELLA, tiedusTELLA, vastaanoTELLA, valiTELLA, ruikuTELLA eikä palauTELLA.

    1. Tuo kirjeluukku on hauska juttu. Olin hiljattain postittamassa yksittäistä kirjaani. (Asiamies)postilainen alkoi väittää, ettei kirja mahdu postiluukusta sisään.

      Onneksi tiesin, että tiskin takaa jemmasta löytyy postiluukun aukkoa simuloiva sapluuna. Sillä sitten demosin, että kyllä vain, lähetykseni oli sittenkin riittävän hoikka!

      Mutta asiaan: Postitella olisi nerokas nimi. Se voisi olla käytössä ainakin niin kauan, kun Postilla on menossa palvelujensa modernisointihanke (onhan?).

  12. Tunnetteko termin ”Postininja”? Se on postinkantaja, joka on yrittänyt jättää paketin asiakkaalle ilman että asias on huomannut mitään.

    Paras oma kokemukseni on parin vuoden takaa kesältä. Puuhailin pihassa ja kiinnitin huomiota kun Itellooni viipyi laatikollamme tavallista pidempään. Hän ilmeisesti oli käyttänyt aikansa kirjoittamalla ”Yritimme toimittaa teille paketin” -viestiä. Se puuha oli ollut niin kiinnostavaa, ettei huomannut minua seisomassa tien toisella puolella, tosin pari puskaa oli välissä. Auton ovea ei avattu koko aikana, joten tavoittelu oli tehty muilla keinoilla.

    Olen siinä eri mieltä muiden kommentoijien kanssa, että Postilla ei ole mitään ongelmaa. Posti on monopoli, Posti tekee mitä se itse haluaa. Posti päättää hinnan, tai posti päättää myyntimäärän, kysynnän ja tarjonnan laki ei koske monopoleja. Tulemme näkemään postimaksujen tasaisen hinnannousun kysynnän laskiessa, vaikka markkinataloudessa käy aina toisin päin. Postilla ei ole ongelmaa, Postin asiakkailla on ongelmia. Ja monopolin asiakkaat voivat monopolin kannalta tehdä mitä lystäävät, monopoli pärjää kyllä. Emme tule näkemään mitään todellisia muutoksia Postin toiminnassa, ellei kilpailua vapauteta.

  13. Tutttuja ongelmia postin pakettitoimitusten kanssa. Osan ongelmista tosin aiheuttavat heidän palvelujaan pakettitoimituksiin käyttävät yritykset, minun tapauksessani Elisa.

    Tilasin Elisalta paketillisen tietotekniikkaa. Elisalta kysyttiin puhelinnumeroni tilauksen yhteydessä. Puhelinnumeroa antaessani painotin sitä, että ulko-ovelta sisään pääsy ei ole välttämättä aivan yksinkertaista ja toivoin soittoa jos ongelmia ilmenee.

    Toimitustavaksi valitsin Itella Express Morning -nimisen palvelun, kun paketilla oli hiukan kiire. Iltapäivällä aloin sitten kyselemään pakettiani. Sain tietää, että paketti onkin noudettavissa postista, koska postinkantaja ei päässyt ulko-ovesta rappuumme.

    Kysyessäni miksi minulle ei soitettu jos paketin tuomisessa oli ongelmia, Itellan selitys oli, että heidän palveluunsa ei sisälly soitto asiakkaalle vaikka toimituksessa olisi vaikeuksia. Heräsi kysymys tiedettiinkö Elisalla tästä käytännöstä? Lähetin asiasta palautetta Elisalle noin vuosi sitten, mutta en ole kuullut onko asialle tehty jotain.

    Asiakaskokemuksen kehittämiseen ja sen myötä kilpailuedun saavuttamiseen on paljon mahdollisuuksia myös mikro- ja pk-yrityksillä. Vaikuttaisi, että lähes alallla kuin alalla on mahdollisuus erottua edukseen ihan vain perusasiat kuntoon laittamalla. Aloittaa voisi vaikka asiakkaiden kuuntelulla.

  14. Kuulostaa hyvinkin tutuilta kommenteilta postin toimitusten onnistumisesta. Voisin sanoa että itse ole kokenut Postin toiminnan vieläkin mielenkiintoisemman puolen. Olen mukana yhdistystoiminnassa. Meillä on vuokrattuna Postilta postilokero heidän toimipisteessään. Eli ihan fyysinen luukku, johon on avain. Ennen siitä oli sovittuna postin siirtopalvelu sille henkilölle kotiosoitteeseen, joka on posteissa vastuussa (PJ).

    Silloinen Itella päätti parantaa palvelua, näin he ilmoittivat. Mitä siitä seurasi? Pienoinen korotus hintoihin, meidän vaivaisilla posteilla hinta olisi ollut käsittääkseni n. 1800 € vuodessa, jotta posti käännetään toiseen osoitteeseen. Pari laskua ja mainosta kuukaudessa, keskimäärin. Ennenkin hinta oli kallis, muutama satanen.

    Päätimme sanoa irti tämän parannetun postinkääntöpalvelun. Mitä Posti teki? Irtisanoi koko postilokeromme siinä samalla. Pyysimmekö sellaista, kun asioimme kirjallisesti heidän kanssaan? Emme. Tästä seurasi ylimääräinen selvitysrumba, jotta saimme lokeromme takaisin! Parin kuukauden postit katosivat. Niistä ei kuulemma tiennyt kukaan mitään!

    Entä sen jälkeen? Ihan hyvin, lähes. Postit löytävät laatikkoon, ja laatikon saa auki avaimella. Vaivaa se toki tuottaa. Jonkun pitää nyt käydä hakemassa ne postit, jotka ennen tulivat siirrettyinä kotiin. Ja mikä parasta, on mukava selvitellä Intrum Justitian perintäkirjeitä, koska emme ole saaneet ikinä laskuja laatikkoon.

    Voinette jo arvata, kenen paperit menevät väärään paikkaan. Tietysti Postin itsensä!

    En ole voinut lopettaa hämmästelemästä, miten oman palvelun myynnistä (postilokero), ei pystytä toimittamaan laskua siihen kyseiseen laatikkoon! Heidän omassa toimipisteessään! Ei siis edes mikään asiamiesposti, vaan ihan oikea konttori! Postin laskuista emme pääse nauttimaan, vaan ainoastaan perinnästä, jossa tätä laatikon vuokraa karhutaan.

    Ehkä tämä onkin vain jokin performanssi, josta yleisö maksaa? Tilaamatta ja tietämättä.

    1. Jos kertomasi tarina olisi väännetty sketsiksi telkkariin, kaikki pitäisivät sitä suorastaan epäuskottavana.

      Selvittelin itsekin aikanaan, paljonko firmani postien kääntäminen olisi maksanut. Summa oli juuri mainitsemaasi luokkaa, siis reilusti nelinumeroinen luku vuodessa. Tosin lopullinen summa jäi muistaakseni epäselväksi, koska Posti ei oikein osaa tuotteistaa palvelujaan.

  15. Yllättävän monet kuljetusyritykset tuntuvat keskittyvän palvelemaan lähinnä suurasiakkaita. UPSit, Postit, DHL:t ja muut toimivat hyvin – kunhan sekä lähettäjä että vastaanottaja on (mielellään isohko) yritys, jolla on selkeästi tiedossa oleva postin vastaanotto, joka on auki kahdeksasta neljään. Heti, kun tästä kaavasta poiketaan, kannattaa odottaa ongelmia.

    Kerran lupasin vastaanottaa kälyn puolesta erään UPS:n toimittaman paketin. Hän oli tilanut yhdistykselle tavaraa, todennut, että UPS oli ainoa mahdollinen toimitustapa, ja otti yhteyttä meihin, kun tiesi, että meillä ollaan päivisin kotona. Varmistettiin puhelinnumerot, tarkat katuosoitteet ja kirjattiin, että alaovi (kerrostalon rappu) on lukittuna, joten meille täytyy soittaa.

    No, ensimmäisenä odotettuna toimituspäivänä kukaan ei saanut puhelua. Käly sitten soittamaan asiakaspalveluun, josta tiedettiin kertoa kuljettajan sanoneen, että ”liike oli selvästi kiinni, paketti viety takaisin jakelukeskukseen”. Anteeksi, mikä liike? Johan tämä spesifioitiin, ettei kyseessä ole liike vaan asuintalo. Pahoittelivat toki, ettei tieto ollut välittynyt kuljettajalle ja lupasivat yrittää uudestaan.

    Toisena odotettuna toimituspäivänä kyttään puhelintani kuin haukka. Se ei soi. Kolmen maissa viestittelen kälylle, joka kiroilee takaisin, että kokouksen aikana on näemmä yritetty soittaa – hänelle. Asiakaspalvelussa pahoitellaan tapahtunutta, todetaan, että huomenna uudestaan, tänään ei enää ehdi.

    Kolmas kerta sentään sanoo toden. Kuljettajaparka (joka lie saanut ansiottomiakin haukkuja, kun vika oli ilmeisesti alun alkaen tiedonkulussa) soittaa tällä kertaa jo ollessaan viiden minuutin ajomatkan päässä. Loppu hyvin, kaikki hyvin, tavallaan. Olen istunut kaksi päivää kotona vainoharhaisena, lykännyt omia asioitani hoidettavaksi vasta neljän jälkeen, varmistanut, että olen heti aamukahdeksalta pukeissa ja valmiina syöksymään alaovelle. (Aamukahdeksalta pukeissa oleminen ei todellakaan vastaa tavanomaista käsitystäni sujuvasta etätyöpäivästä.) Jopa taloyhtiön huoltomiehistä on vähemmän vaivaa.

    Posteljooni sentään vaikuttaa pysyvän melko samana. Nykyinen ainakin uskaltaa soittaa ovikelloa, jos huomaa, ettei maksikirje sittenkään mahdu postiluukusta. Postipakettien ohjaus verkon kautta automaattiin on sen sijaan humanistille haaste. (Onnistuin kerran, mutten ole onnistunut selvittämään, miksi.)

    Sanovat, että verkkokaupassa on tulevaisuus, mutta lähipizzerian kotiinkuljetus on niitä harvoja, joiden voi luottaa olevan kiinnostuneita siitä, että tuote tulee kuluttajalle asti sovittuun aikaan ja suhteellisen vaivatta.

    Noin niin kuin muuten ainakin tämän autottoman helsinkiläisen patenttiratkaisu on mennä kauppaan tai tilata tuote sinne noudettavaksi, raahata ostos ulos ja tilata taksi. (Tarpeeksi kevyiden tavaroiden kanssa käy ratikkakin.)

  16. Tuttuja ongelmia myös verkkokauppiaan näkökulmasta. Eniten kismittää joka vuotuinen hintojen nousu vaikka paketteja posti toimittaa enemmän kuin koskaan. Kilpailua kun ei juuri ole niin posti voi pitää hommat rempallaan. Ymmärrän kuitenkin toisaalta myös monopolin toisen puolen eli postin yleispalveluvelvoitteen. Jos postinjakelu vapautettaisiin kilpailulle niin mikä toimija haluaisi huonosti tuottavat perämetsät kontolleen? Tähän en keksi ratkaisua joten en usko monopolin murtuvan vielä vuosiin. Siksi realistisissa toveissa on kilpaileva pakettien kuljettaja, joka hoitaisi kotimaisen verkkokaupan toimitukset paremmin asiakkaille edes suuriin kaupunkeihin.

  17. Kaikkein turhauttavinta on paketin noutaminen toimipisteestä, jonka Posti uskoo postinumeron perusteella olevan asiakkaalle lähin ja helpoin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

studioprojektini-on-ollut-sarja-kommahduksia
Jari Parantainen

Studioprojektini on sarja kömmähdyksiä

Studioprojektini on kestänyt pian viisi vuotta. Oppirahoja on palanut tuhansia euroja. Ajattelin jakaa kokemuksiani niin, ettei jokaisen tarvitse sortua samoihin virheisiin.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.