Hesari kirjoitti pari viikkoa sitten opettajien ja nuorten heikoista tietotekniikkataidoista. Tutkimuksen mukaan jo alakoulussa näkyy, että tytöt hallitsevat koneet huonommin kuin pojat. Ero vain kasvaa vuosien myötä poikien eduksi.

Viikonloppuna meillä kävi kylässä kolmilapsinen perhe. Vekaroista kaksi oli tyttöjä. Vain poika oli kiinnostunut Lego-roboteistani.

Kun opiskelin aikanaan 1980-luvulla DIPLOMI-insinööriksi Oulussa, sähköosastolla aloitti noin 70 opiskelijaa vuosittain. Heistä vain joka kymmenes oli nainen. Jakauma ei ole vieläkään muuttunut oleellisesti.

Tyttöjä ei vain tekniikka kiinnosta. Siksi heistä ei tule pörssiyhtiöiden johtajia.

Yritys on kone. Pojat ovat kiinnostuneita koneista koko ikänsä.

Helmikuussa valtakunnan päälehti kertoi, että OP-ryhmä teki 1,1 miljardin euron tuloksen:

“Siitä huolimatta yritys aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, joiden tavoitteena on karsia enintään 380 työpaikkaa.”

Tuo “siitä huolimatta” on jotenkin hupaisa ilmaus. Monien toimittajien(kin) on selvästi vaikea hahmottaa, että yrityksen tarkoitus ei ole työllistäminen.

Esimerkiksi pankki on kone, josta miesjohtaja karsii turhia osia niin nopeasti kuin pystyy. Hän automatisoi kaiken mahdollisen. Siitä omistajat hänelle liksaa maksavat.

Naisjohtaja sen sijaan pohtisi enemmän sitä, mitä koneiston rattaat tuntevat ja ajattelevat.

Naisjohtaja vetää pörssiyhtiötä niin harvoin siksi, että häntä eivät koneet kiinnosta.

Lähteet: Helsingin Sanomat 17.3.2015 ja 19.2.2015.


Ilmoittaudu Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutukseeni 27.5.2015. Vierailevana tähtenä kouluttajakapteeni Tero Arra Finnair Flight Academy Oy:stä. Kuulet, miten lennonopetuksen palvelutuotteesta tuli kansainvälinen hitti.

Ilmoittaudu Tuotteistaminen tuplaa tulosi -koulutukseeni 3.6.2015. Vierailevana tähtenä palvelupäällikkö Merja Simonen Stora Ensolta. Merja paljastaa, miten tuotteistat tehokkaan palvelusalkun.