Tammikuussa päätin, että alkaisin järjestää kaikille avoimia kurssejani ihan itse. Ohittaisin jälleenmyyjäni tylysti.

Avointen koulutusteni myynnistä ja järjestelyistä oli siihen saakka vastannut aina jokin toinen organisaatio. Viime vuosina se on useimmiten ollut Ratekoulutus.

Niinpä ilmoitin ratelaisille, että liikesuhteemme (ei siis yhteistyömme) loppuisi siihen.

Keksin useita perusteluja, miksi olisi ns. järkevää itsenäistyä. Suluista löytyvät ehkä todellisemmat syyt:

  1. Ratekoulutuksen osuus myyntituloista tuntui kohtuuttoman suurelta (ahneuteni).
  2. Koulutuksiin osallistuvat asiakkaat olisivat vihdoin omiani, eivät jonkin toisen yrityksen (itsekkyyteni).
  3. Pääsisin näyttämään pitkästä aikaa, miten upeasti sähköpostimarkkinointi onnistuisi kaltaiseltani markkinoinnin mount everestiltä (omahyväisyyteni).
  4. Vaihtelu virkistää (mukavuudenhaluni).

Kun armas vaimoni kuuli suunnitelmistani, hän heilautti kätensä aikalisä-asentoon. Mutta koska olemme kulkeneet kimpassa vasta 36 vuotta, mitäpä hän yrittäjäpuolisonsa mielenmaisemasta ymmärtäisi. En tietenkään uskonut häntä.

Ryhdyin siis rakentamaan avointen koulutusten markkinointikonettani. Päivitin verkkosivuni. Haaskasin tuhansia euroja Fonectan osoiterekistereihin. Hankin entistä fiksumman crm-systeemin.

Jo toukokuun alussa olin kuitenkin valmis heittämään hanskat tiskiin. Soitin Ratekoulutuksen vetäjälle Sampo Korppoolle klassisen tuhlaajapojan paluu -puhelun.

Sovimme, että jos vetäisin vatsani kiinni selkärankaan ja ryömisin oven alta Ratekoulutuksen porstuaan, voisimme jatkaa liikesuhdettamme entiseen tapaan.

No, totta puhuen Sampo malttoi mielensä. Hän ei viisastellut yhtään, vaikka tilaisuus oli herkullinen.

Ehkä siihen vaikutti se, ettei tämä ollut ensimmäinen ryppy rakkaudessamme. Olemme tehneet kompromisseja puolin jos toisin ennenkin. Vain demarit ovat kaikesta aina yksimielisiä.

Mutta mikä meni pieleen?

Ensinnäkin huomasin, että kuvittelin itseäni todellista tehokkaammaksi suoramarkkinoijaksi. Jos lähetin esimerkiksi tuotepäälliköille kolmesataa (omasta mielestäni) aivan loistavaa myyntiviestiä, sain parhaimmillaankin vain yhden vastauksen.

Lisäksi tuo ainokainenkin olisi suostunut kurssille vain, jos olisin antanut hänelle alennusta vastikkeetta.

Eikä siinä tietenkään vielä kaikki. Monet vastaanottajat hermostuivat spämmäyksestäni. Mikä tietysti ikävintä, niin olisin itsekin reagoinut.

Tietysti ymmärrän, että asiakaskunnan rakentaminen kestää vuosia. Sitä paitsi jos jokin viesti ei toimi, sitä pitää jalostaa paremmaksi. Sitä varten testaaminen on keksitty.

Mutta lopulta luovutin syystä, josta olen monesti ennenkin kirjoittanut.

Ihmettelin koko kevään, miten uudistukseni eteni niin järkyttävän hitaasti. Jouduin jopa kokonaan perumaan koulutuspäiviä, sillä olin jatkuvasti myöhässä. Se oli outoa, koska kuvittelin olevani hyvinkin motivoitunut.

Lopulta jouduin toteamaan, että luultavasti vetkuttelin alitajuisesti aivan tahallani.

Pääni ei edelleenkään kestä minkäänlaista tyrkyttämistä. Sitä ns. markkinointini kuitenkin oli.

Yksikään vastaanottajista ei ollut pyytänyt tai tilannut viestejäni. Ne olivat spämmiä siinä kuin mikä tahansa Viagra-paukutus.

Laskeskelin, kauanko siihen menisi, että saisin kootuksi laadukkaan rekisterin niin, että se koostuisi vapaaehtoisesti yhteystietonsa antaneista asiakasehdokkaista.

Jouduin myöntämään, että Ratekoulutuksen tehokkaasti puksuttava markkinointikoneisto oli sittenkin aika arvokas. Ylpeys oli nieltävä.

Polkaisimme saman tien vielä yhden Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutuksen kesäkuulle. Ratelaiset imaisivat heti salin täyteen.  Tästä alta löytyvät osallistujien sensuroimattomat palautteet.

Yhteiskuntamme perustuu työnjakoon ja erikoistumiseen. Hyvä kumppani / alihankkija / päämies on tietysti kallis. Silti ulkoistaminen kannattaa.

Kun edellisen kerran raportoin koulutuspalautteita, sain tämän blogin valistuneilta lukijoilta oppia, ettei Likert-asteikon avulla kysytyistä arvioista saa laskea keskiarvoja.

Likert-asteikko tarkoittaa siis tässä tapauksessa Ratekoulutuksen käyttämää formaattia, jossa vastaajien tulee valita numero asteikolta ykkösestä vitoseen.

Nyt olenkin esittänyt numeroarvioista mediaanin. Sitä seuraa suluissa hajonta.

Palautteet Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilta 11.6.2015

Rantasipi Airport -hotelli, Vantaa

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • “Hyviä työkaluja arjen työn hallintaan.”
  • “Avasi silmät huomaamaan epäkohtia omassa työssä ja tapoja parantaa niitä.”
  • “Opi sanomaan ei. Tee check-lista.”
  • “Uutta intoa ja paljon uusia ideoita.”
  • “Inspiroiva, oikeita työkaluja.”
  • “Erinomainen sisältö, lukuisia kullanarvoisia ohjeita ja oivalluksia.”
  • “Tuotteistaminen, omaan organisaatioon vaikuttaminen, keskittyminen oleelliseen, selkeys.”
  • “Työkaluja arjen sähläykseen.”
  • “Uudet ajatukset menestyksekkääseen tuotteistamiseen.”
  • “Hyvä”
  • “Koko päivä oli tosi hyvä. Yksittäinen oivallus oli kartoituksen tuotteistaminen.”
  • “Toi uusia näkökulmia ja herätti ajatuksia + uusia ideoita.”
  • “Lyhyt katsaus tuotteistuksen vaiheisiin.”
  • “Hyvä”
  • “Hyvä! Paljon hyödynnettäviä ideoita tuli.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: mediaani 4,5 (hajonta 0,40)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 5,0 (0,12)
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,5 (0,27)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,0 (0,35)
  • Koulutusmateriaali: 5,0 (0,52)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,5 (0,27)

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • “Huippukoulutus!”
  • “Tuotteistamisen esimerkit olivat pitkälti palveluista / isoista kokonaisuuksista, omat tuotteet pieniä yksittäisiä.”
  • “Esitystapa piti asian kiinnostavana.”
  • “B2B-painotteinen, sopiva isoille firmoille.”
  • “Ehkä olisi voinut olla muutama esimerkki pieleen menneistä tuotteistamisprojekteista.”
  • “Sain paljon ideoita ja tukea omaan tuotteistustyöhöni. Urakka on suuri, mutta uskon selviäväni.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0  osallistujaa
  • Sopiva: 16 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: mediaani 5,0 (hajonta 0,12)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 5,0 (0,16)

Kommentit kouluttajasta

  • “Innostava, mukaansatempaava.”
  • “Hyvin pysyi hereillä.”
  • “Erittäin hyvä esitystyyli.”
  • “Tuntui pettyvän, jos emme osanneet sanoa, mitä hän odotti.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: mediaani 4,0 (hajonta 0,27)
  • Yhteydenpito: 4,0 (0,47)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,0 (0,27)

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • “Sähköpostit selkeitä.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: mediaani 5,0 (hajonta 0,12)
  • Koulutustilat: 4,5 (0,27)
  • Sijainti: 4,5 (0,92)

Kommentit oheispalveluista

  • “Voiko koulutus olla muuallapäin Suomea kuin pääkaupunkiseudulla?”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • “Sähköposti & netti.”
  • “S-postitse tullut mainos.”
  • “Sähköposti.”
  • “Työkaveri.”
  • “Sähköposti.”
  • “Kollega.”
  • “Sähköposti.”
  • “Kollegalta.”
  • “Esimieheni kautta.”
  • “Pomolta.”
  • “Pölli tästä -blogista.”
  • “Kollegalta.”
  • “Esimieheltäni.”
  • “Kaverilta.”
  • “Esimieheltä.”
  • “Esimieheltä.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • “Kikkapakki jäi käsittelemättä?”
  • “Kikkapakki jäi käsittelemättä (+ jotain muuta…?).”
  • “Ehkä joku käytännön kuvitteellinen esimerkki, joka kehitetty koulutuksen sivussa ja oppien valossa.”
  • “Enemmän: verkkokauppa, B2C, brändinhallinta (ehkä). Vähemmän: Kuuntele asiakasta -osio pitkä.”
  • “Hinnoittelu olisi kiinnostanut enemmän, mutta toisaalta ei tämän koulutuksen skoupissa. Nimeämistä olisi voinut olla hieman enemmän.”
  • “Paikkaus jäi pois.”
  • “Kohta 3, paikkaa. Aiheet sellaiseksi, että ehtii käydä.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • “Puhuttiin paljon myynnistä, mikä tietysti liittyykin aiheeseen.”