Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: ”Kurssin järjestäjä voisi olla vähemmän äänessä”

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Syksyn viimeiselle Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni osallistui 12 innokasta tiistaina. Mutta vain neljännes heistä oli titteliltään tuotepäälliköitä. Siitä voi päätellä, miten toivotonta on hakea kohderyhmiä jostain osoiterekisteristä.

Sain kerätyksi yksitoista palautekuponkia. Osallistujien kommenteista pisti erityisesti silmään tiukka napautus:

”Kurssin järjestäjä (Sampo Korppoo) voisi olla vähemmän äänessä.”

Sampo on muutamien avointen koulutusteni myynnistä ja järjestelyistä vastaavan Ratekoulutus Oy:n omistaja ja pomo. Hän istui aamupäivän takarivissä ja lausui mielipiteensä milloin mistäkin asiasta.

Kommentti on mielestäni vain hyvä muistutus siitä, että vaikka tunnelma olisi muuten kuinka leppoisa, maksavia asiakkaita siellä koulutuksissa kuitenkin istuu. He ovat hyvin tarkkoja siitä, että päivä noudattaa etukäteen ilmoitettua ohjelmaa. En tosin mitään muuta olettaisikaan.

Kaikesta päätellen tilapäisestä apuopettajastani oli vain harmia.

Näin kouluttajana on helppo harhautua kuvittelemaan, ettei yksityiskohdilla olisi väliä. Joskus muinoin saatoin esimerkiksi vetäistä rennonrempseästi päivän jopa vartin pitkäksi. Siitähän tuli kitkerää kritiikkiä heti. En ole enää pitkään aikaan uskaltanut edes harkita, että ylittäisin aikani.

Tästä samasta syystä järjestämme koulutukset sitkeästi Rantasipi Airportissa Vantaalla. Paikka on valittu monta kertaa Suomen parhaaksi kokouspaikaksi. Se tarkoittaa esimerkiksi sellaisia ”itsestäänselvyyksiä”, että

  1. parkkipaikkoja löytyy,
  2. ilmastointi toimii ja
  3. ruoka on hyvää.

Jos jokin näistä – tai monista muista pienistä yksityiskohdista – mättää vähänkin, koko päivä menee pilalle aivan satavarmasti.

Tässä jälleen koko koulutuspalaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Hyviä vinkkejä tuotteistamiseen ja asian myyntiin.”
  • ”Hyvä kiteytys selkeistä mekanismeista myyntityössä.”
  • ”Sain hyvät eväät palveluiden tuotteistamiseen.”
  • ”Kuinka hallita tuotepäällikön arkea ja tehtäviä organisoidusti.”
  • ”Sain uusi ideoita.”
  • ”Yleisesti ottaen hyvä.”
  • ”Herätti ajatuksia firman markkinointiin liittyen ja kuinka markkinoida omat ideat talon sisällä.”
  • ”Tuotteistamiseen niksit”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,4
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,5
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,3
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,1
  • Koulutusmateriaali: 4,1
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,4

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Mielenkiintoinen, selkokielinen ja hauska.”
  • ”Pitää lukea kirja, ja prosessoida asioita…”
  • ”Oli just niin hyvä kuin odotin ja toivoin. + Hauska päivä! :)”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0  osallistujaa
  • Sopiva: 10 osallistujaa
  • Liian nopea: 1 osallistuja

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,6
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,7

Kommentit kouluttajasta

  • ”Ei käynyt tylsäksi. Voisi olla 2 pv.”
  • ”Todella mukaansa tempaava”
  • ”Loistavasti esillä, miten voi toimia väärin ja miten voi välttyä yleisiltä sudenkuopilta.”
  • ”Hyvä huumori ja piti mielenkiinnon yllä.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,2
  • Yhteydenpito: 4,1
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,2

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”Meni nimet sekaisin kurssivarauksissa.”
  • ”OK”
  • Sähköposti on aika pliisu – kurssin sisältö on parempi; hyvä niin :)”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,9
  • Koulutustilat: 4,7
  • Sijainti: 4,4

Kommentit oheispalveluista

  • ”Hyvä paikka”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • ”Kollegalta”
  • ”Pölli tästä -blogi”
  • ”Työkaverilta”
  • ”Veljeltäni”
  • ”Kollega”
  • ”Kollegalta”
  • ”Kollegalta”
  • ”Suora sähköpostimainoskirje”
  • ”Esimieheltäni”
  • ”Ratekoulutuksen sähköposti”
  • ”Sähköposti”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Tätä kamaa olisi varmaan paljon enemmän, mutta aikaa vain päivä.”
  • ”E.O.S.”
  • ”Yhdistäkää tämä hinnoittelukurssiin!”
  • ”Hinnoittelua enemmän”
  • ”Enemmän sitä, kuinka saadaan sopiva perustuote määriteltyä ja sitten tuotteistamalla lisäominaisuudet.”
  • ”Enemmän matskua raakatuotteen määrittämiseen. Päivä oli liian lyhyt…”
  • ”Tuoteselosteen tekoa; vaikea alue insinöörille”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Kurssin järjestäjä (Sampo Korppoo) voisi olla vähemmän äänessä.”
  • ”Kirjoituskurssi tekninen teksti hauskalla tavalla.”

Ilmoittaudu seuraavalle Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 9. helmikuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla – ilman Sampo Korppoota.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

4 kommenttia

  1. Itse olin kahden päivän strategiakoulutuksessa Tukholmassa jossa espanjalainen kouluttaja veti molempien päivien 9 tunnin koulutussessiot reteästi vielä tunnin yliajalle sovitusta. Ilmeisesti välimerellinen aikakäsityskulttuuri ei oikein kohdannut pohjoismaalaista, kun yksitellen ihmiset alkoivat poistua paikalta muiden suunnitelmiensa pakottamina.

    1. No sillä tavalla! Joskus tuntuu, että sen välimerellisen aikakäsityksen takaa täytyy löytyä todella pahoja empatiataitojen puutteita.

  2. Ainakin tuosta käy selväksi, että seuraavan hinnoittelukurssin päivämäärä on hyvä olla tiedossa, ja se kannattaa osanottajille myös kertoa.

    1. Kyllä, käsittelimme tuon asian jo päivän aikana. Sen verran monet keskustelut harhautuivat hinnoittelua sivuaviin aiheisiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

lehdon-kirittaja-koulutus
Jari Parantainen

Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen johti 100-kertaiseen nopeuteen

Lehdon Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen on vuoden tärkein projektini. Hankkeen tuloksena syntyi projektimalli, jonka ansiosta toimitilan suunnittelutyö nopeutuu jopa satakertaiseksi perinteiseen tapaan verrattuna. Rakennus ehtii tuottaa jopa

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.