Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: ”Palvelujen näkökulma jäi olemattomaksi”

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action
Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Tuoteväylä järjesti eilen Innovation Thursday -tapahtuman Helsingin Messukeskuksessa. Ohjelmaan kuului myös kolmetuntinen tuotteistuskoulutukseni.

Paikalle saapui parisataa kuulijaa, joista enemmistö oli yrittäjiä. Se tuli selväksi heti. Moni vieraista ampaisi myymään minulle palvelujaan tauolla ja esityksen jälkeen – ja hyvä niin!

Palautteita sain kerätyksi yhteensä 109 kappaletta. Net Promoter Score -pisteitä kertyi 88 (asteikolla -100…100). Se tarkoittaa, että osallistujat olisivat erittäin valmiita suosittelemaan koulutusta muillekin.

Kuulijoiden kommenteista pisti silmääni erityisesti tämä:

”Hyvä esitys. Yhden nron pudotus tulee siitä, että palvelujen näkökulma jäi olemattomaksi.”

Myös tauolla joku kysyi, että miksi emme puhu palveluista. Menin siitä niin hämilleni, että rattaani alkoivat rouhia tyhjää.

Itse luulin jutelleeni vähintään 80 prosenttia ajasta nimenomaan palvelubisneksistä.

Pitikin ihan inventoida esitys. Toki käytän usein esimerkkeinä myös hyödykkeitä. Puheissani vilahtelivat ainakin

  • Rapalan vaaput
  • appelsiinit ja omenat
  • pystyvarastot ja trukit
  • projektiohjelmistot
  • taulutelkkarit
  • sähkö
  • sykemittarit
  • kengät
  • pommikoneet
  • keksit
  • paistetut muikut
  • partakoneenterät
  • baretit
  • polkupyörän lokasuojat
  • sairaaloiden infuusiopumput

Entä sitten palvelut? Sivusimme ainakin näitä:

  • verhoilupalvelut
  • tarjouspyyntöpalvelut
  • pilvipalvelut
  • lasten syntymäpäivien ulkoistuspalvelut
  • rakennuspalvelut
  • renkaidenvaihtopalvelut
  • pankkipalvelut
  • seminaarimyyntipalvelut
  • it-ulkoistuspalvelut
  • voimalaitosten optimointipalvelut
  • vuokralaisten välityspalvelut
  • putkimiespalvelut
  • operaattoripalvelut
  • ravintolapalvelut
  • kuntosalipalvelut
  • mediamyyntipalvelut
  • sissimarkkinointipalvelut
  • postimyyntipalvelut
  • kartoituspalvelut
  • koulutus- ja konsultointipalvelut
  • vakuutuspalvelut
  • viihdepalvelut

Silti osa kuulijoista ajatteli, että palvelubisneksen osuus jäi olemattomaksi. Mikä esityksessäni meni siis pieleen?

Selvästikään en osaa kertoa riittävän konkreettisesti, että vaikkapa napakka sykemittarin tuotekuvaus ei poikkea jonkin palvelupaketin tuotekuvauksesta millään lailla.

Vastaavasti vakuutuspalvelulle kannattaa pusertaa nimi aivan samalla tavalla kuin polkupyörän lisävarusteille.

Joudun jälleen kerran tunnustamaan jo vuosia kaihertaneen heikkouteni. En ole koskaan keksinyt, miten opettaa soveltamista jotenkin napakasti. Palautteista se näkyy yleensä tähän tapaan:

  • ”Kyllä nuo asemointijutut varmaan siellä Helsingissä toimivat. Mutta eivät ne täällä Kajaanissa toimi.”
  • ”Tänään ei kuultu tarpeeksi kuluttajabisneksen esimerkkejä. Melkein kaikki oli yrityspuolta.”
  • ”Nämä keissit eivät toimi täällä b-to-b-myynnissä. Ehkä ne toimivat siellä b-to-c-puolella.”
  • ”Esityksessä ei ollut yhtään meidän toimialamme esimerkkejä.”
  • ”Meidän bisneksemme on niin erikoinen, ettei näistä tarinoista ollut mitään apua.”

Mielestäni kaikki vastaavat reaktiot kertovat samaa: en osaa neuvoa, miten yhden alan esimerkkiä voisi soveltaa jossain aivan toisessa tilanteessa.

Nolointa on se, että tuotteistajan tarkoitus on nimenomaan paketoida ameebamaisista palveluista hyödykkeitä.

Toisin sanottuna monet perinteisiä fyysisiä tuotteita koskevat ideat ovat siirrettävissä palvelupuolelle sellaisenaan. Tuotteistaja esimerkiksi paketoi aineettoman palvelunsa painavaksi ja näyttäväksi tuotelaatikoksi.

Tuotteistamisen periaatteet toimivat lähes aina samalla tavalla, oli kohteena hyödyke, palvelu tai niiden yhdistelmä.

PS. Tässä vielä kaikki kirjallisesti saamani palautteet. Sensuroin niistä vain mahdolliset osallistujien yhteystiedot ja emoji-symbolit.

  • Hei Jari! Kouluttajapalaute 3.12. on 10. Esityskalvot olivat visuaalisesti toimivia ja esimerkit olivat onnistuneita.
  • Kiitos Jari loistavasta puheenvuorosta tänään tekesin tilaisuudessa! On ihan uudestisyntynyt olo. Harmi että juuri tänään ollaan menossa perheen kans risteilylle, koska olisin heti halunnut päästä laittamaan nettisivujani uusiksi.
  • 10++ aivan mahtava koulutus! Olen myyty olen lukenut kirjasi sissi ja gurumarkkinointi ja tämä oli ensimmäinen kerta koulutuksessasi. Kirjojen johdosta, sivuillani on jo röyhkeät lupaukset, mutta muutan heti tänään ne vielä röyhkeämmiksi ja nostan hintojani reilusti. Ps. Haaveiletko toimivasta tyylistä ja upeasta ulkonäöstä? Tuskin, mutta mielestäni sinun pitäisi. Ota yhteyttä!
  • ISO Kiitos innostavasta aamupvästä! Arvosanaksi saat 9.
  • Todella hyvä meininki! Olen vuosien varrella tuotteistanut oppiesi mukaisesti oikein urakalla ja nimennyt tuotoksiani kaiken maailman päräytyksiksi ja pamauksiksi. Aina saan kuitenkin kuulla et olenko ollut sun koulutuksessa. En ole, mutta pöllinyt vaan surutta. En malta odottaa nimeämisopasta. Kun firmani kasvaa niin ostan osaamistasi 100-varmasti! PS Nosteen nettisivujen navigointi ei näytä toimivan iPadilla. Voidaan fiksata se kuntoon 99€+alv24%.
  • 1981 Ronald Reagan valittiin Presidentiksi
  • Kiitos koulutuksesta.
  • Mahtava setti joka herätti! Kiitos!
  • Esittelyteksti koulutuksesta oli puiseva, mutta itse koulutus naurun läpi iskostui mieleen. Hyvä puhuja ja hyviä vinkkejä ja tuuppauksia. Selkeytti omaa tilannettani
  • Iso kiitos! Loistawaa inspirointia ja rohkaisemista! Stand up komiikkaa ja asiaa samassa paketissa. Lupaus: valmiin tuotteen syndroomasta ulos ja hyppy koulutusvientiin! 10 🙂
  • Tiedän suosittelevani.
  • Esitys oli puhdasta kultaa! Ihan kuin olisi ollut rokkikeikalla.
  • Kiitos, ihan huippu esitys 🙂
  • Olen kuullut tätä esitystä aikaisemminkin ja mielestäni olet parantanut esitystäsi. Tarinat ovat mukavia. Kiitosh.
  • Kiitos hienosta esityksestä!
  • Kiva koulutus
  • Hyvä esitys. Yhden nron pudotus tulee siitä, että palvelujen näkökulma jäi olemattomaksi.
  • Erinomainen paketti, joka tukee ja täydentää kirjoistasi saatua antia hienosti!
  • 10, koska tarvitsin juuri tällaisia ajatuksia ja ideoita uutta yritystäni varten.
  • Erittäin hauskasti ja asiaan pureutuvasti esitetty tuotteistuspuhe. Tai palopuhe!
  • Kiitos loistavasta aamupäivästä. Tästä oli paljon hyötyä yksinyrittäjälle, joka pakertaa näiden asioiden parissa.
  • Kiitti Jari, hyvää settiä!
  • Kiitos, oli hauskaa. Ehkä tästä on vielä hyötyäkin.
  • Kiitos loistavasta esityksestä.
  • Asiaa viihdyttävässä muodossa eli seuraa innolla
  • Hieno esitys, kiitos!
  • Kiitos, Parantainen ei petä koskaan
  • Hyvä setti, huumori kiva
  • Todella kovaa kamaa, vähän voisit vaan riehua enemmän, suomalaiset esitykset tuppaa oleen turhan varovaisia.
  • Paljon hyviä ideoita. Pieni anarkia piristää.
  • Rapala- ja verhoomoesimerkki ovat jo moneen kertaan kuultuja, ne voisi vaihtaa
  • Aina kuuntelemisen arvoista. Virtuoosi niinkuin A Apunenki
  • Kiitos taas kerran piristävästä esityksestä.
  • Suosittelen omaan organisaatioon.
  • Kiitos! Huippu esitys!
  • Tosi hyvä
  • Kiitos! 🙂
  • Kiitos innostavasta herättelystä
  • Kiitos!
  • Suosittelen! Säröäkin löytyi.
  • Suosittelen ja pyydän yhteydenottoa.
  • Hyvä konkreettinen koulutus.
  • Kiitos! Huikeaa settiä.
  • Kiitos.
  • Hyvää Hanukkaa!
Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi.
New call-to-action
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

15 kommenttia

  1. Kouvolan marraskuun koulutuksesta pikapalaute näin jälkikäteen:
    mielestäni antoi paljon eväitä myös palveluiden tuotteistukseen. Kai se on katsojan silmässä miten soveltaa annettua tietoa ja käytännön tapauksia.

    1. Kiitos Teemu, lohdullista kuulla!

      Mietiskelin kuitenkin tuon otsikkoon nostamani kommentin perusteella, pitäisikö palauttaa ohjelmaan ikivanha, tässä vuosien saatossa pois pudottamani taulukko.

      Sen idea oli kertoa, miksi palvelua ylipäätään kannattaisi viedä tuotteen suuntaan. Lieneekö koko tuotteistustermin keksijän Jorma Sipilän ajatus alun perin, että hyödykkeellä on kuitenkin monia hyödyllisiä ominaisuuksia palveluun verrattuna.

      Hyödykettä voi esimerkiksi vakioida, monistaa, varastoida ja kokeilla. Siksi tuotteistaja yrittää tehdä palvelulle saman.

      1. Hyvältä kuulostaa tuokin, voisi varmasti avata enemmän ajatuksia. Mekin pyrimme hakemaan palveluillemme mahdollimman paljon nimenomaan vakiointia ja monistamista. Ja palveluissakin asiakkaiden mahdollisuudella päästä kokeilemaan on yllättävän suuri merkitys.

  2. Tämä varmaan liittyy ihan viimeisen päälle oleellisesti koulutuksen sisältöön, mutta vaalit, joissa Reagan valittiin presidentiksi, pidettiin 4.11.1980.

    1. Tuo palautteisiin sisältynyt kommentti liittyi siihen, että sotkin USA:n presidenttien järjestyksen. Puhuimme nimittäin siitä, että vuonna 1979 Ted Kennedy suunnitteli haastavansa istuvan presidentin Jimmy Carterin seuraavissa esivaaleissa.

      Mainitsin sitten tyhmyyttäni, että Gerald Ford olisi lopulta voittanut vaalit. Tietenkin ne vaalit voitti Ronald Reagan. Ford oli presidenttinä ennen Carterin yhteen kauteen jäänyttä presidenttiuraa – ei sen jälkeen.

  3. Juuri tällaisista syistä päätin lopettaa kouluttamisen kokonaan. Kun et itse voi vaikuttaa siihen, kuinka monelta toimialalta ja kuinka monta tehtävänimikettä tupaan ryysii, saa aina mitä eriskummallisimpia palautekomboja. Faktahan kuitenkin on, että olet ylivoimaisesti Suomen osaavin ja kiinnostavin kouluttaja ainakin tuotteistuksen ja markkinoinnin sekä niihin liittyvien oheistoimintojen osalta.

    1. Vuonna 2012 tulin pohtineeksi pari minuuttia sitä, mihin tässä tuotteistajan työssä kannattaisi keskittyä. Silmäilin hiukan dataa.

      Kysyin itseltäni, että eikö kannattaisi panna paukut siihen, mihin asiakkaani ovat kaikkein tyytyväisimpiä.

      Sokeakin näki, että koulutuksista tuli selkeästi parasta palautetta! Päätös olikin sitten tavallaan aivan ilmeinen.

      Mutta jostain syystä tässä ehti vilahtaa 10 vuotta niin, että vaikka olen aina pitänyt kouluttamisesta, se oli ”vain” jonkinlainen projektibisneksen rönsy.

  4. Lohduttavaa, että muutkin saavat tällaista palautetta. Koulutin aikoinaan yrittäjäuransa alkutaipaleella oleville oman idean kirkastamista.

    Olen oppinut, että pitää olla konkreettinen. Niinpä kävin kaikki asiat läpi esimerkkinä olleen mielikuvituskahvilan kautta. Ajattelin, että se on helppo esimerkkiala, sillä jokainen on käynyt kahvilassa.

    Suru tuli, kun palautteissa oli kommentti, että oli HYÖDYTÖN ilta, koska käytiin koko ajan läpi ”vain jonkun kahvilan” idean kehittämistä. Yhtään ei käyty läpi asiantuntijapalvelun kehittämistä.

    Sittemmin olen hoksannut, että yrittäjänä menestyy, kun rohkenee käyttää omaa päätään ja käyttää hyväksi sitä, että suurin osa ei sitä tee (vaikka olisi edellytykset siihen).

    1. Kiitos Camilla, tunnistan tuon tilanteesi aivan täsmälleen!

      Onko mielessäsi jotain siitä, mikä alun perin tuottaa tuollaisen umpisolmun jonkun aivoihin? Se tuntuu niin käsittämättömältä. Ikään kuin jokin (kuitenkin melko yksinkertaisen) ajattelun kerros puuttuisi kokonaan.

      1. Syy on varmasti yksi kuolemansynneistä, laiskuus, tässä erityisesti henkinen sellainen. Jo Sokrates yritti saada ihmisten aivoihin lisää virtaa ja kierroksia haastamalla heitä ajattelemaan.

        Sokrates tuomittiin kuolemaan, tänä päivänä se varmaan tarkoittaisi sitä, että kukaan ei osta koulutustasi. Joten valitettavasti varmaan turvallisempaa kehitellä koulutusta viihteellisempään, mutta vähemmän tuottavaan formaattiin, kuin yrittää pyrkiä huipputuloksiin, jos se kerran vaatii ihmisten kuumottelemista. On se ajattelu sen verran rankkaa.

        Koulutuksiin moni tulee kynät teroitettuna ja odottaa, että kouluttaja tempaisee jonkun ”hauki on kala” -totuuden, jota toistamalla tulee miljonääriksi ilman, että itse tarvitsee tehdä mitään.

        1. Ehkä seminaarit ja palopuheet palvelevat aivan eri tarkoitusta kuin se, mitä moni koulutuksella tarkoittaa.

          En nimittäin usko alkuunkaan, että kukaan varsinaisesti oppii uutta taitoa ilman, että hän harjoittelee asiaa käytännössä.

          Siksi myynkin erikseen Noste-suolakaivos-valmennuksia, joissa asiakkaani saavat kääriä hihansa. Mutta silloin ei todellakaan puhuta mistään seminaarista, jossa itse paasaan ja muut kuuntelevat.

          Jos itse osallistun johonkin koulutukseen tai seminaariin, haluan vain kuulla hyviä ideoita, neuvoja ja tarinoita itseäni viisaampien kokemuksista. Lista on itse asiassa täsmälleen sama kuin mitä haen bisneskirjoista.

          Kuulemani mahdollinen soveltaminen käytäntöön jää sitten ihan omalle vastuulleni.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Burana-pillereitä on saatavana myös punaisina.
Jari Parantainen

Miksei pilleri ole punainen?

Usein tuotteistaminen tarkoittaa juuri sitä, että tuotteen ulkoisilla ominaisuuksilla on mahdollista kasvattaa myyntiä. Miksi sitten lähes kaikki särkylääkkeet ovat edelleen valkoisia pillereitä? Toivottavasti lääketehdas ei ole kysynyt asiaa asiakkailtaan.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action