Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miksi olen tilitoimisto Administerin asiakas?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Sara Lähdesmäki soitti ja kysyi, miksi olen Administer-tilitoimiston asiakkaana. Hän on tekemässä firmalle referenssikuvausta tai jotain.

Kysymys oli sikäli kiinnostava, että Suomessa pakertaa tuhansia kirjanpitäjiä, jotka eivät erotu kilpailijoistaan millään lailla. Toisaalta ainakin jokainen aloittava yrittäjä tuskailee, miten kummassa hän osaisi valita itselleen sopivan tilitoimiston.

Lupasin kirjoittaa muutaman rivin vaikuttimistani. Lähetin Saralle tällaisen selityksen:

”Itse kirjanpito on jokaiselle yrittäjälle lopulta lakisääteinen pakkopulla ja kustannus. Sen ansiosta en pysty laskuttamaan yhtään enempää tai vähempää omia asiakkaitani.

Siksi halusinkin löytää tilitoimiston, joka automatisoi touhun niin, että se hoituu mahdollisimman edullisesti ja tehokkaasti.

Tärkeintä tilitoimistossa on luotettavuus. En missään tapauksessa halua saada esimerkiksi verottajalta jobinpostia myöhästyneistä alv-ilmoituksista tai mistään muustakaan.

Luotettavuus taas voi syntyä vain siitä, että tilitoimiston työ perustuu prosesseihin. Se ei voi olla yksittäisten henkilöiden muistin tai ehtimisen varassa.

Äärimmäinen luotettavuuden mittari on se, miten yritykseni selviää seuraavasta verotarkastuksesta. Se iskee kohdalle joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.

Vain tasan nolla huomautusta on hyväksyttävä verotarkastuksen tulos.

Lisäksi haluan yhteyshenkilökseni viestintätaitoisen ja -haluisen ihmisen. Aina näin ei ole ollut.

Kirjanpitäjäni on kuitenkin myös työkaverini, jonka kanssa pakerran vuodesta toiseen. Kuka kumma haluaisi murjottavan möllin taisteluparikseen?

Nykyinen Administerin kirjanpitäjäni Pasi Tilander on paitsi hyvin taitava sosiaalisesti, myös ensimmäinen lajissaan koskaan, joka antaa palautetta bisneksistäni.

Pasi saattaa jopa kannustaa parempiin suorituksiin! Se on ollut riemastuttava kokemus, jollaista en koskaan ajatellut edes mahdolliseksi.

Olen saanut ikävä kyllä tutustua useisiin ”helppokäyttöisiin” kirjanpidon käyttöliittymiin menneinä vuosina. Kokemus on ollut järkyttävä.

Yritän vähentää kiroilua, joten totean nyt vain asiallisesti: jopa tunnetuimmat järjestelmät ovat käytettävyydeltään ala-arvoisia.

Administerin sovellus on sentään kohtalaisen selkeä ja yksinkertainen verrattuna moniin muihin alan yritysten tarjoamiin himmeleihin.

Entä mikä tekisi taloushallinnon tarjoajasta ylivoimaisen kilpailijoihinsa nähden?

Olen ollut tilitoimiston asiakas nyt 20 vuoden ajan. Sinä aikana kirjanpitäjäni on soittanut tasan yhden kerran ja kertonut vinkin, jonka avulla ansaitsin enemmän rahaa.

Koska summa oli kaiken lisäksi kuusinumeroinen, muistan sen puhelun hamaan hautaan saakka.

Mutta vähempikin riittäisi. Sellainen tilitoimisto olisi ylivoimainen, joka (perusluotettavan perusduuninsa) lisäksi auttaisi yrittäjää ansaitsemaan edes hiukan enemmän rahaa.

Sen ei luulisi olevan kovin vaikeaa, sillä tilitoimisto näkee aivan varmasti asiakkaidensa maksavan esimerkiksi ikivanhoja palvelumaksuja ja muita kuluja, joille ei ole ollut mitään perusteita enää vuosiin.

Työsarkaa riittäisi myös jalostuneempien aiheiden parissa, kuten asiakaskannattavuuteen tai myyntikatteisiin liittyvissä asioissa.

Ihmettelen, miten nihkeästi tilitoimistot kehittävät / tarjoavat pienyrittäjälle järjellisen hintaista (siis enemmän rahaa tuottavaa kuin sitä kuluttavaa) controller-palvelua.”

Tilitoimisto ei voi erottua edukseen niin, että vain hoitaa yrittäjän lakisääteiset minimivelvoitteet.

22 vastausta

  1. Ajatuksesi tilitoimiston palveluista pienyrittäjälle ovat niin lähellä omiani, että pelottaa. Varmaan se salainen, yhteinen, DIPLOMI-insinööri-ajattelutapa taustalla.

    Irtisanoin eilen tilitoimistoni, syynä ala-arvoinen palvelu. Juuri nuo verotiliotteen nootit ottivat päähän eniten. No, ja se, että kirjanpitäjää vaihdettiin talon sisällä 5 kertaa vuodessa (3 krt ilman ilmoitusta minulle), ja lopulta yksi heistä kysyi, että ”mitä nämä maksetut verot viime kaudelta ovat?” Ei naurattanut. Tekivät aika selväksi, ettei minun kokoinen yritys ole haluttu asiakas, mikä sinänsä on ihmeellistä, kun laskuttavat kuitenkin tuntipohjaisesti.

    Toi controller-light -palvelu olisi jotain aivan upeaa, ja jos totta puhutaan, luulin, että tilitoimistot tekevät sitä, kun vaihdoin toiminimestä ja omasta kirjanpidosta osakeyhtiöön ja ammattilaiseen. Nopeasti opin, etteivät tee. Pienet asiat, kuten aktiivinen ohjeistus esim. kirjaamisen, verojen, ja osinkojen suhteen, tuntuisi pienyrittäjälle kullan arvoiselta, eikä siihen menisi montaa tuntia vuodessa kirjanpitäjältä – tuntiperusteisesti laskutettuna yrittäjä ei edes huomaisi, että maksoi jotain palvelusta. Mutta tulisi hyvä fiilis, hommat hoituisivat, yritys kasvaisi, tilitoimisto saisi lisää duunia. Win-win!

    No, vuodenvaihteen jälkeen on uusi kirjanpitäjä pulkassa. Halvempi, automatisoidummat prosessit, fyysinen toimisto lähemmällä, miellyttävämpi yhteyshenkilö – odotukset ovat korkealla. 🙂

    1. Älä nyt Ville paljasta DIPLOMi-insinöörisalaliittoamme täällä kaiken kansan nähden.

      Sen olen tässä matkan varrella huomannut, että tilitoimiston palvelu riippuu joka tapauksessa tosi paljon siitä, millainen kirjanpitäjä sattuu kohdalle.

      Olen nyt Administerin asiakas toista kertaa. Asetin (tuhlaajapojan) paluun ehdoksi sen, että saan Pasin kirjanpitäjäkseni. Toki Administerin prosessit ja sovellukset vaikuttivat asiaan, mutta silti henkilö ratkaisi.

      Nyt Administerin pitäisi vain keksiä keino, miten he kloonaisivat paseja. Hänen mahdollinen jälkikasvunsa etenee työmarkkinoille liian hitaasti.

      1. Naulan kantaan – palvelu riippuu monesti vain siitä, millainen henkilö sattuu kohdalle. Minun viiden kirjanpitäjän seassa oli yksi, joka oli selvästi ammattilainen, ja viestittely hänen kanssaan oli mieluisaa.

        Tämä ”riippuu & sattuu” on yksi eniten päähän ottavista asioista täällä Suomessa, mitä palveluun tulee. Suomalaisen palvelun perussynti on, ettei asiakas voi koskaan tietää etukäteen, mitä palvelua tulee saamaan. Suomessa menen perusoletuksella ”kuitenkin paskaa”, mikä ei auta positiivista ilmapiiriä luomaan.

        Palvelu pitää tietenkin brändätä, jotta asiakas voi olettaa etukäteen palvelusta jotain. Jos menen Bemaria ostamaan, oletan saavani hintalapun mukaista palvelua. Ei auta, jos myyjän puku on hieno, muttei hän tule edes päivää sanomaan. Tämä oletuksen ja realiteetin ero on se joka pistää ketuttamaan. Olen erityisen herkkä tälle, sillä ehdin ulkosuomalaisena tottua ns. ison maailman brändien palvelutasoon.

        Loppujen lopuksi palvelun brändäys (tai sen parantaminen) voi olla helppoa, voi saada paljon aikaan pienellä vaivalla.

  2. Me valittiin kans Administer pitkälti samoista syistä, vaikka ollaan aivan kengännauhabudjetilla toimiva startup. Palvelu on ollut kunnossa. Esim yhteyspalavereissa on mukana myyjä, kirjanpitäjä ja toimiston vetäjä. Nyt kun tuli vielä mobiilisovellus kuittiskannerilla niin ei voi valittaa.

  3. ”Sellainen tilitoimisto olisi ylivoimainen, joka (perusluotettavan perusduuninsa) lisäksi auttaisi yrittäjää ansaitsemaan edes hiukan enemmän rahaa.”

    Hykertelen jo mielessäni monen vanhanaikaisen kirjanpitäjän mahdolliselle vasta-argumentille, joka kuuluu palttiarallaa näin: No se nyt ei kuulu meidän hommiin.

    Onneksi markkinatalous siivoaa nämä pikkuhiljaa pois alalta.

    1. Niin, eihän se ehkä kirjanpitäjille muuten kuuluisikaan, mutta kun robotti hoitaa heidän nykyiset hommansa luultavasti jo muutaman vuoden kuluttua. Vaihtoehtoja jää aika vähän.

      Joko tilitoimisto erikoistuu automaatiota pyörittäväksi operaattoriksi, jonka katteet kutistuvat kiivaasti olemattomiin. Tai sitten putiikin täytyy keksiä jotain nykyistä jalostuneempaa hommaa ja äkkiä.

      Veikkaan, että tässä käy kuten usein ennenkin. Vanhat jäärät eivät pysty muuttumaan, vaan ajautuvat alalta yksi kerrallaan. Kokonaan uudet pelurit tulevat takavasemmalta ja vievät bisneksen.

  4. Minun ensimmäinen tilitoimistosuhteeni kesti 6 vuotta. Hyvä palvelu itsessään, mutta kirjanpidon järjestelmä oli Jumalan kosto kaikille, jotka eivät ole valinneet ammatikseen kirjanpitoa. Fivaldi. Vituttaa heti, kun sanoo sen ääneen. Fivaldin toimitusjohtaja ei ottanut kuuleviin korviinsa yhtään kehitysehdotusta. Kun soitin Fivaldin käyttötukeen, automaattivastaus ilmoitti kaikkien olevan lounaalla. Joskus ottivat yhteyttä palvelupyynnön jälkeen, joskus eivät.

    Tilitoimiston kanssa kestänyt avioliittoni purkautui 6 vuoden jälkeen kahdesta syystä. Myyntijohtaja lähetti minulle kaikkien aikojen ensimmäisen sähköpostinsa ”paskaluukkuuni”, eli siihen info.prepsikka-osoitteeseen, johon ohjaan kaikki turhat mainospostit. Pyysi seuraavaksi päiväksi tulemaan heidän toimistolleen ja allekirjoittamaan uuden sopimuksen, jossa nostavat hintoja. Kaveri, jota en koskaan ollut tavannut. Toiseksi, Talenom kävi esittelemässä samaan aikaan omia palveluitaan, ja heidän järjestelmänsä oli juuri sitä mitä olin hakenut.

    Talenomin kanssa jaksoin yhden vuoden. Se oli kuin armeija, vitutti vain kerran. Alkoi ensimmäisestä päivästä ja loppui, kun aamukampa oli järsitty nolliin. Kauhukokemuksistani riittäisi kirjoitettavaa kymmeniä sivuja.

    Tällä hetkellä olen kolmen hengen tilitoimiston tyytyväinen asiakas. Heidän tehtävänsä on palvella minua kuten Administer Nostetta. Enkä enää joudu maksamaan pörssiyhtiön hulppeiden toimitilojen neliövuokria Helsingin parhailla paikoilla.

  5. Todella toivon, että näillä ”hyvin suoriutuneilla” kirjanpitoputiikeilla toimii verkkoskannerit. Näkevät, mitä mieltä asiakkaat ovat tuottamastaan palvelusta. Tuollainen ylimielinen suhtautuminen maksavien asiakkaiden kommenttehin kun pitäisi olla kullanarvoista tavaraa. Jos ei näin mielletä, povaan suht pikaista asiakaskatoa ja busineksen hiipumista.

    1. Ripitin Talenomia toimitusjohtajaa myöten. Sieltä tulikin joku johtaja korvat luimussa toimistolleni keskustelemaan katastrofaalisesta käyttöönottoprojektista. Siinäkin tapaamisessa, kuten toistuvasti läpi vuoden, kerroin saman asian: heillä on todella ystävällisiä huippuammattilaisia töissä. Mutta firman prosessit ovat sieltä, minne ei aurinko paista – paitsi jos kitkee kasvimaata alasti. Kerroin, mitä niille kannattaisi tehdä. Nyt voisin myydä ideani heille konsulttipalveluina. Laittaisin laskulle vastavuoroisesti sellaisia rivejä, joista Talenom ei ymmärtäisi mitään, ja joista ei tiedä ovatko ne sopimuksenmukaisia vai eivät.

      Kun sitten päätin irtisanoa itseni vuoden jälkeen, kun ”minulle nimetty asiakaspäällikköni” ei koskaan kysellyt kuulumisiani, meni 8 viikkoa ennen kuin irtautuminen saatiin maaliin – sekin kauhealla kompuroinnilla. Ei vähiten siitä syystä, että asiakaspäällikköni oli irtisanoutunut aiemmin, mutta kukaan ei kertonut siitä minulle – paitsi sähköpostin automaattivastaus. Sen jälkeen ei firmasta löytynyt yhtään sellaista, jolla olisi sosiaaliturvatunnus ja pulssi, ja joka olisi voinut ottaa kopin kaikesta tilitoimiston vaihtoon liittyvistä rutiineista. Olisin säästynyt esimerkiksi monelta perintätoimiston laskulta, kun olisivat menneet oikeaan osoitteeseen.

  6. En suvaitse missään tai keneltäkään nimenomaan sitä, että ei jumalauta viitsitä palata asiaan edes ”ei kiitos” -viestin merkeissä. Ei siihen nyt voi kulua niin paljon resursseja, herttinen sentään.

    Itse pyöritän pelkkää mikroyrittäjän nappikauppaa eli oman itseni työllistävää käännöspalvelua, mutta puolustaisin kyllä ainakin kaltaisilleni pienen tilitoimiston valintaa, sillä se parantaa todennäköisyyttä yhteydenottovarmuudelle. Olen toki sellaisella alalla, etten tarvitse ansaintavinkkejä tai näitä ”controller”-palveluja, mutta kaikki toimii kuin unelma. Pieni palvelee pientä hyvin.

    Omasta hakuprosessistani kirjoitin tällaista: https://bit.ly/1RHgh8u

    1. Itse muutama vuosi sitten törmäsin siihen, että tilitoimistot myivät eioota: hyviä kokeneita kirjanpitäjiä ei ole tarpeeksi.

      1. Ongelma lienee tässäkin se, että henkilöiden ominaisuudet kulkevat paketeissa.

        Jos joku on erittäin pedantti laskukone, sitten hän ei yleensä ole mikään ihmissuhdeihme. Toisaalta hyvä asiakaspalvelija taas harvoin jaksaa pakertaa tylsien taseiden syövereissä vuodesta toiseen.

        Olen ikävä kyllä törmännyt sellaiseenkin kirjanpitäjään, joka ei ollut sen enempää pedantti kuin palveluhenkinenkään!

        Onneksi on poikkeuksia, kuten Pasi. Mutta ne ovat tosiaan harvinaisia.

    2. Tuo on monen yrittäjän helmasynti, että hän ei osaa päättää, haluaako hän asiakkaan vai ei. Ja jos ei halua, sen voisi tosiaan sanoa sitten heti ja selvästi.

  7. Mä en viitsi (=uskalla) mainita edellistä tilitoimistoani. Voitteko kuvitella, että kahden hengen palkan maksuun kului tunti eli 70 euroa. Selityksenä oli, että kun ilmoitan maksamani netto- enkä bruttopalkkaa, niin laskemiseen menee aikaa enemmän. Yhdessä kuussa toimitin 16 tositetta. Aikaa kului 4 tuntia kertaa 70 euroa. Oli kuulemma monimutkaisia.

    Kun sitten lopulta irtisanoin sopimuksen, laskuttivat kolmelta kuukaudelta oletetun kuukausikorvauksen.

    1. Eksäsi puuhasta paistaa läpi taas kerran tuntilaskutuksen kirous. Toimistosi oli laskuttavinaan tunteja, vaikka oikeasti se laskutti kiinteitä hintoja tai jotain.

      Tuntiveloituksen periaate on tilitoimiston(kin) töissä älytön. Hyvät kirjanpitäjät tienaavat vähemmän kuin huonot. Mahtavaa logiikkaa laskennan ammattilaisilta.

      Bonukseksi sait vielä nuo poislähtijän sakkomaksut. Olen maksanut sellaisia itsekin. Todella raivostuttavaa.

  8. Jaetaan nyt omatkin kauhukokemukset. Ensimmäinen tilitoimisto oli 3 hengen verstas, jonka tulosennuste yhden miehen firmani toiselle tilikaudelle heitti reilut 30 000€, vaikka kaikki data oli olemassa ennen tilikauden päättymistä. Tuloksena kuusi tonnia liikaa veroja ja kamalasti säätöä, kun nostin tuloksen palkkana heti seuraavalla tilikaudella. Kun irtisanoin palvelun surkean toiminnan perusteella (eivät osaa laskea tai ei kiinnosta laskea), niin heti puhuttiin sakkomaksuista. Niiltä onneksi vältyin, kun kysyin halutaanko asiaa tosiaan puida julkisuudessa.

    Toinen putiikki oli paikkakunnan suurimpia (nykyisin myyty Rantalaiselle), joten ajattelin prosessien olevan kunnossa. Ei ollut. Hinta kiri koko ajan ylöspäin ties mihin vedoten, vaikka firma oli välillä pari vuotta telakallakin. Viimeinen niitti oli pari vuotta sitten: vaikka toimitin kaiken materiaalin viikkoa tilikauden päättymisen jälkeen, niin sankarit eivät silti saaneet tilinpäätöstä tehtyä määräajassa ja sain veronkorotuksen. Selittely oli hurjaa ja kaikki käännettiin asiakkaan viaksi.

    Keskikokoisen ja suuren tilitoimiston jälkeen jäljelle jäi enää yhden naisen putiikki kokeiltavaksi; pari vuotta on nyt menty näin ja täytyy sanoa, että kohdalle osui erinomainen kirjanpitäjä. Nyt homma toimii. Kuitit voi kipata käsittelyyn vaikka muovikassissa eikä silti tule rutinaa ettei materiaali ole valmiiksi järjesteltynä. Uupuvat tositteet kysytään ajoissa ja verottajakin on pysynyt tyytyväisenä. Vielä kun ollaan siirtymässä täysin sähköiseen kirjanpitoon, niin elämä helpottuu varmasti entisestään. Jos hakusessa on kirjanpitäjä Hyvinkää-Riihimäki talousalueelta, niin suosittelen: [email protected]

  9. Tunnistan todella monet merkit jutusta ja aiemmista kommenteista! Paitsi että minä olen nähnyt nämä sieltä tiskin toiselta puolelta. Aloitin kirjanpitäjäurani Suomen kokoisella yhtiöllä silloin, kun sen toimistoja oli vielä pienilläkin paikkakunnilla. Tämän talon tehostettuun ja purkitettuun toimintatapaan (ja vähän työntekijäkohteluunkin) kyllästyneenä vaihdoin työpaikkaa. Matkan aikana olen sitten käynyt katsomassa monenlaista tyyliä. Paikallinen 10 hengen toimisto, yhden hengen toimisto ja toinen paikallinen 20 hengen toimisto, joka liitettiin yrityskaupalla suurempaan konserniin.
    Ja arvatkaas vaan, monestiko olen kuullut ”ei se kuulu meidän hommiimme” -kommentin. Mutta suuri syy siihen, miksi päädyin lopulta yrittäjäksi, oli se, että palvelu kiellettiin. Toiminnan tehostaneet, omaa kasvua tavoittelevat tilitoimistot laittavat asiakkaat muottiin, ja kaikkia palvellaan samalla kaavalla. Jos kirjanpitäjä alkaa pohtia, olisiko tarpeen tehdä ennakkoverojen muutosta, tulee controller olan taakse sanomaan, ettei se asiakas siitä maksa. Ja se on ylemmän henkilön hommia – kirjanpitäjä pysykööt perushommissaan. Asiakkaaseen tulee käyttää mahdollisimman vähän aikaa, ettei se sitten valita tuntilaskutuksesta (johon sisältyy muukin tositetyön ja palkanlaskennan lisäksi kaikki puhelut ja muu ajankäyttö).
    Mutta onneksi saan huomata nykyään alan koulutustilaisuuksissa, etten ole enää tilan ainoa, jonka ikä on 30 vuotta keski-ikää alempi. Alalle tulee uusia tekijöitä, jotka toivottavasti tuulettavat sitä rajusti!
    Minä tykkään paperihommista, mutta myös palvelusta. Se on tehnyt minusta alani kapinallisen, mutta olen ylpeä siitä!

  10. Itsellä meni hermo edelliseen tilitoimistoon, josta päätinkin ryhtyä kilpailuttamaan uutta.. voi p%rkle sanon mitä. Tarjousten perusteella vertailu on lähes mahdotonta kun liikkuvia hintapalikoita on vaikka minkälaisia. Arkistointikuluista, sähköpostinvastauskuluihin. Tämä vissiin on tarkoituskin. Saadaan vertailu vaikeaksi ja kynnys vaihtamaan tilitoimistoa suuremmaksi. Lopulta löysin keravalaisen tilitoimiston, joilta löytyi selkeä hinnasto sivuiltaan eikä ”piilokuluja”. Nyt reilu puolitoista vuotta kyseisen tilitoimiston asiakkaana voin todeta, että vaihtamalla parani.

    Kyseinen tilitoimisto ja edelleen julkinen avoin hinnasto:
    https://www.mst-yhtiot.fi/hinnasto/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.