Tuoteväylä järjesti eilen Innovation Thursday -tapahtuman Helsingin Messukeskuksessa. Ohjelmaan kuului myös kolmetuntinen tuotteistuskoulutukseni.

Paikalle saapui parisataa kuulijaa, joista enemmistö oli yrittäjiä. Se tuli selväksi heti. Moni vieraista ampaisi myymään minulle palvelujaan tauolla ja esityksen jälkeen – ja hyvä niin!

Palautteita sain kerätyksi yhteensä 109 kappaletta. Net Promoter Score -pisteitä kertyi 88 (asteikolla -100…100). Se tarkoittaa, että osallistujat olisivat erittäin valmiita suosittelemaan koulutusta muillekin.

Kuulijoiden kommenteista pisti silmääni erityisesti tämä:

“Hyvä esitys. Yhden nron pudotus tulee siitä, että palvelujen näkökulma jäi olemattomaksi.”

Myös tauolla joku kysyi, että miksi emme puhu palveluista. Menin siitä niin hämilleni, että rattaani alkoivat rouhia tyhjää.

Itse luulin jutelleeni vähintään 80 prosenttia ajasta nimenomaan palvelubisneksistä.

Pitikin ihan inventoida esitys. Toki käytän usein esimerkkeinä myös hyödykkeitä. Puheissani vilahtelivat ainakin

  • Rapalan vaaput
  • appelsiinit ja omenat
  • pystyvarastot ja trukit
  • projektiohjelmistot
  • taulutelkkarit
  • sähkö
  • sykemittarit
  • kengät
  • pommikoneet
  • keksit
  • paistetut muikut
  • partakoneenterät
  • baretit
  • polkupyörän lokasuojat
  • sairaaloiden infuusiopumput

Entä sitten palvelut? Sivusimme ainakin näitä:

  • verhoilupalvelut
  • tarjouspyyntöpalvelut
  • pilvipalvelut
  • lasten syntymäpäivien ulkoistuspalvelut
  • rakennuspalvelut
  • renkaidenvaihtopalvelut
  • pankkipalvelut
  • seminaarimyyntipalvelut
  • it-ulkoistuspalvelut
  • voimalaitosten optimointipalvelut
  • vuokralaisten välityspalvelut
  • putkimiespalvelut
  • operaattoripalvelut
  • ravintolapalvelut
  • kuntosalipalvelut
  • mediamyyntipalvelut
  • sissimarkkinointipalvelut
  • postimyyntipalvelut
  • kartoituspalvelut
  • koulutus- ja konsultointipalvelut
  • vakuutuspalvelut
  • viihdepalvelut

Silti osa kuulijoista ajatteli, että palvelubisneksen osuus jäi olemattomaksi. Mikä esityksessäni meni siis pieleen?

Selvästikään en osaa kertoa riittävän konkreettisesti, että vaikkapa napakka sykemittarin tuotekuvaus ei poikkea jonkin palvelupaketin tuotekuvauksesta millään lailla.

Vastaavasti vakuutuspalvelulle kannattaa pusertaa nimi aivan samalla tavalla kuin polkupyörän lisävarusteille.

Joudun jälleen kerran tunnustamaan jo vuosia kaihertaneen heikkouteni. En ole koskaan keksinyt, miten opettaa soveltamista jotenkin napakasti. Palautteista se näkyy yleensä tähän tapaan:

  • “Kyllä nuo asemointijutut varmaan siellä Helsingissä toimivat. Mutta eivät ne täällä Kajaanissa toimi.”
  • “Tänään ei kuultu tarpeeksi kuluttajabisneksen esimerkkejä. Melkein kaikki oli yrityspuolta.”
  • “Nämä keissit eivät toimi täällä b-to-b-myynnissä. Ehkä ne toimivat siellä b-to-c-puolella.”
  • “Esityksessä ei ollut yhtään meidän toimialamme esimerkkejä.”
  • “Meidän bisneksemme on niin erikoinen, ettei näistä tarinoista ollut mitään apua.”

Mielestäni kaikki vastaavat reaktiot kertovat samaa: en osaa neuvoa, miten yhden alan esimerkkiä voisi soveltaa jossain aivan toisessa tilanteessa.

Nolointa on se, että tuotteistajan tarkoitus on nimenomaan paketoida ameebamaisista palveluista hyödykkeitä.

Toisin sanottuna monet perinteisiä fyysisiä tuotteita koskevat ideat ovat siirrettävissä palvelupuolelle sellaisenaan. Tuotteistaja esimerkiksi paketoi aineettoman palvelunsa painavaksi ja näyttäväksi tuotelaatikoksi.

Tuotteistamisen periaatteet toimivat lähes aina samalla tavalla, oli kohteena hyödyke, palvelu tai niiden yhdistelmä.

PS. Tässä vielä kaikki kirjallisesti saamani palautteet. Sensuroin niistä vain mahdolliset osallistujien yhteystiedot ja emoji-symbolit.

  • Hei Jari! Kouluttajapalaute 3.12. on 10. Esityskalvot olivat visuaalisesti toimivia ja esimerkit olivat onnistuneita.
  • Kiitos Jari loistavasta puheenvuorosta tänään tekesin tilaisuudessa! On ihan uudestisyntynyt olo. Harmi että juuri tänään ollaan menossa perheen kans risteilylle, koska olisin heti halunnut päästä laittamaan nettisivujani uusiksi.
  • 10++ aivan mahtava koulutus! Olen myyty olen lukenut kirjasi sissi ja gurumarkkinointi ja tämä oli ensimmäinen kerta koulutuksessasi. Kirjojen johdosta, sivuillani on jo röyhkeät lupaukset, mutta muutan heti tänään ne vielä röyhkeämmiksi ja nostan hintojani reilusti. Ps. Haaveiletko toimivasta tyylistä ja upeasta ulkonäöstä? Tuskin, mutta mielestäni sinun pitäisi. Ota yhteyttä!
  • ISO Kiitos innostavasta aamupvästä! Arvosanaksi saat 9.
  • Todella hyvä meininki! Olen vuosien varrella tuotteistanut oppiesi mukaisesti oikein urakalla ja nimennyt tuotoksiani kaiken maailman päräytyksiksi ja pamauksiksi. Aina saan kuitenkin kuulla et olenko ollut sun koulutuksessa. En ole, mutta pöllinyt vaan surutta. En malta odottaa nimeämisopasta. Kun firmani kasvaa niin ostan osaamistasi 100-varmasti! PS Nosteen nettisivujen navigointi ei näytä toimivan iPadilla. Voidaan fiksata se kuntoon 99€+alv24%.
  • 1981 Ronald Reagan valittiin Presidentiksi
  • Kiitos koulutuksesta.
  • Mahtava setti joka herätti! Kiitos!
  • Esittelyteksti koulutuksesta oli puiseva, mutta itse koulutus naurun läpi iskostui mieleen. Hyvä puhuja ja hyviä vinkkejä ja tuuppauksia. Selkeytti omaa tilannettani
  • Iso kiitos! Loistawaa inspirointia ja rohkaisemista! Stand up komiikkaa ja asiaa samassa paketissa. Lupaus: valmiin tuotteen syndroomasta ulos ja hyppy koulutusvientiin! 10 :-)
  • Tiedän suosittelevani.
  • Esitys oli puhdasta kultaa! Ihan kuin olisi ollut rokkikeikalla.
  • Kiitos, ihan huippu esitys :)
  • Olen kuullut tätä esitystä aikaisemminkin ja mielestäni olet parantanut esitystäsi. Tarinat ovat mukavia. Kiitosh.
  • Kiitos hienosta esityksestä!
  • Kiva koulutus
  • Hyvä esitys. Yhden nron pudotus tulee siitä, että palvelujen näkökulma jäi olemattomaksi.
  • Erinomainen paketti, joka tukee ja täydentää kirjoistasi saatua antia hienosti!
  • 10, koska tarvitsin juuri tällaisia ajatuksia ja ideoita uutta yritystäni varten.
  • Erittäin hauskasti ja asiaan pureutuvasti esitetty tuotteistuspuhe. Tai palopuhe!
  • Kiitos loistavasta aamupäivästä. Tästä oli paljon hyötyä yksinyrittäjälle, joka pakertaa näiden asioiden parissa.
  • Kiitti Jari, hyvää settiä!
  • Kiitos, oli hauskaa. Ehkä tästä on vielä hyötyäkin.
  • Kiitos loistavasta esityksestä.
  • Asiaa viihdyttävässä muodossa eli seuraa innolla
  • Hieno esitys, kiitos!
  • Kiitos, Parantainen ei petä koskaan
  • Hyvä setti, huumori kiva
  • Todella kovaa kamaa, vähän voisit vaan riehua enemmän, suomalaiset esitykset tuppaa oleen turhan varovaisia.
  • Paljon hyviä ideoita. Pieni anarkia piristää.
  • Rapala- ja verhoomoesimerkki ovat jo moneen kertaan kuultuja, ne voisi vaihtaa
  • Aina kuuntelemisen arvoista. Virtuoosi niinkuin A Apunenki
  • Kiitos taas kerran piristävästä esityksestä.
  • Suosittelen omaan organisaatioon.
  • Kiitos! Huippu esitys!
  • Tosi hyvä
  • Kiitos! :)
  • Kiitos innostavasta herättelystä
  • Kiitos!
  • Suosittelen! Säröäkin löytyi.
  • Suosittelen ja pyydän yhteydenottoa.
  • Hyvä konkreettinen koulutus.
  • Kiitos! Huikeaa settiä.
  • Kiitos.
  • Hyvää Hanukkaa!