Oululainen Kaleva toisteli kulunutta kauhutarinaa pääkirjoituksessaan VR sai busseista haastajan (7.12.2015).

“Ihannetila ei olisi sekään, että Onnibus nitistäisi kilpailijansa, minkä jälkeen yhtiölle avautuisi mahdollisuus määritellä hinnat halujensa mukaan.”

Samaa virsi on raikunut koko syksyn sote-kinkereissä:

  1. Ensin ulkomaiset tuhmat suuryritykset alkavat polkea hintoja.
  2. Kotimaiset kiltit pienyrittäjät ajautuvat konkurssiin.
  3. Lopuksi tuhmeliinit nostavat hinnat pilviin ja ryöstävät meidät kaikki.

Jos sama satu ei kiertäisi maailmalla vuodesta toiseen, saattaisin epäillä lähteeksi demarien “ajattelua”. Siinä ei nimittäin ole logiikan häivää.

Oletaan nyt kuitenkin huvin vuoksi, että Onnibus onnistuisi ajamaan kaikki kilpailijansa konkurssiin. Sen jälkeen se nostaisi hinnat vaikkapa entisten hyvien kartelliaikojen tasolle.

Tässä on vain yksi ongelma.

Jos markkinoilla häärisi vain yksi superkannattava linja-autoyhtiö, miksi yksikään sijoittaja tai yrittäjä ei perustaisi kilpailevaa firmaa? Mikä sen muka estäisi?

Aivan vastaavasti Suomeen syntyisi (tai rantautuisi) kilpailevia terveydenhuollon yrityksiä heti, kun entiset ovat kuolleet pois.

Vai onko maailmassa muka jossain markkinataloudessa käynyt niin, ettei lupaava bisnesmahdollisuus ole yhtäkkiä kelvannut kenellekään?

Saalistushinnoittelu on vanha myytti. Hinnat pääsevät nousemaan pilviin vain, jos joku onnistuu estämään aidon kilpailun.