Tapasin eilen kolme opiskelijaa Jyväskylästä. He olivat perustaneet opintoihinsa liittyvän (tilapäisen) yrityksen. Liikeidea kuulosti aika hienolta ja omaperäiseltä. Toimialakin oli ihan omanlaisensa.

Toisaalta mieleeni tuli heti mainostoimisto, joka keskittyisi yritysbrändien kirkastustöihin – tai miten sen nyt selkosuomeksi sanoisi.

Kysyin ryhmältä, voisiko heidän firmansa kuitenkin olla mainostoimisto. Se vain erikoistuisi johonkin kasvavaan nurkkaan siitä valtavasta kokonaisuudesta, jonka mainostoimisto-käsite kattaa.

Selvisi, että porukka oli istunut luennoilla kuuntelemassa Sinisen meren strategia -kirjan oppeja. Opettaja oli kannustanut perustamaan aivan uutta bisneskategoriaa. Opiskelijat olivat sitten tehneet työtä käskettyä.

Niin hauska kuin tuo hittikirja onkin, arki tömäyttää ideanikkarit maan pinnalle:

Kerro satunnaiselle kysyjälle, millä alalla firmasi toimii. Katso, miten hänen silmänsä alkavat harittaa, kun hän kuulee oudosta toimialastasi.

Jokainen meistä yrittää heti lokeroida vastaan tulevat uudet asiat. Jos se ei onnistu parissa sekunnissa, aivot toteavat, että se siitä – on tässä muutakin tekemistä:

“Hanuria näköjään kutittaa, pitäisikö vaikka käskeä tuota vasenta kättä raapimaan.”

Keräsin ilmiöstä kokemusta muutamia vuosia sitten, kun kirjoitin Antti “Eichmann” Apusen kanssa Gurumarkkinointi-kirjan. Se oli meidän mielestämme ovela nimi markkinoinnin näkökulmalle, jonka avulla asiantuntija rakentaa itselleen gurun maineen.

Oli tietenkin johdonmukaista päivittää myös firmamme toimiala. Sininen meri häämötti horisontissa. Putiikkimme olkoon gurumarkkinointiyritys.

Idea oli muuten loistava, mutta se ei toiminut alkuunkaan. Kukaan ei tiennyt, mitä gurumarkkinointi tarkoitti. Siksi myös firmamme liikeideaa oli tosi vaikea hahmottaa.

Huomasimme jälleen kerran karun tosiasian: aniharvalla pk-yrittäjällä on varaa kouluttaa asiakkaitaan. Joskus tuntuu jopa siltä, että todella uusia ideoita tai käsitteitä saavat läpi vain Google- tai Apple-sarjan suuryritykset.

Vaikka tuotteistaminen on jo yli 20-vuotias termi, silti enintään prosentilla suomalaisista on jokin käsitys sen olemuksesta.

Toisin sanottuna gurumarkkinointiyrityksemmekin olisi kannattanut asemoida vaikkapa mainostoimistoksi, joka erikoistuisi insinöörien tai muiden asiantuntijoiden markkinointiin. Sen luokituksen jokainen näytti tajuavan saman tien.

Luokittele uusi toimialasi vanhojen, kaikille tuttujen kategorioiden avulla.