Tuotteistusprojekti Howden

Howden tuotteisti paniikin

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Kuvittele olevasi kotimaisen lääketukkurin myyntijohtaja. On maanantaiaamu. Köröttelet Turun moottoritietä kohti työpaikkaasi Espoossa.

Kello 8:22 kollegasi johtoryhmästä soittaa. Hän on paniikissa. Työnantajasi on päässyt molempien iltapäivälehtien lööppeihin.

Ilta-Sanomien lööppi: "Eikö edes kotimaiseen voi luottaa?" RAVINTEISTA LÖYTYI BODAREIDEN HORMONEJA

Kerro kolme tärkeintä tavoitettasi seuraavien 15 minuutin aikana. Kenelle soitat? Mitä aiot sanoa? Miten minimoit tappiot?

Näin käynnistyy paniikkisimulaattori, jonka nimi on Howden Snapshot™. Se on kaksituntinen ohjattu harjoitus, joka pakottaa johtajat reagoimaan erilaisiin katastrofitilanteisiin.

Onko tehdas tulessa? Kaappasivatko terroristit toimitusjohtajan? Putosiko puolet johtoryhmästä helikopterilla mereen? Kärähtikö Viron tytäryhtiön johtaja lahjuksista?

Kun harjoitus on ohi, Howden Finland Oy:n asiantuntijat paketoivat simulaation tulokset loppuraportiksi. Jos saan arvata, se on karua luettavaa.

Myyjät säntäävät yhteen suuntaan, kun taas tuotanto iskee kantapäät hiekkaan. Logistiikkaosasto keksii aivan omat piruettinsa. Viestintäosasto yrittää ottaa tilanteen haltuun, mutta johtoryhmä haraa vastaan.

Mistä moinen sekoilu sitten johtuu? Eikö pörssiyhtiöllä muka ole riskienhallinnan suunnitelmaa?

Totta kai suunnitelma löytyy. Se on sitä paitsi erittäin huolellisesti laadittu jo vuosia sitten. Yhdeksän mapin sarja löytyy jokaisen osaston hyllystä.

Harmi vain, ettei kukaan ole edes vilkaissut ohjeita moneen vuoteen. Ja vaikka joku niitä olisi penkonutkin, hän ei olisi tullut hullua hurskaammaksi.

Howden Snapshot -paketin tuotteistusprojekti päättyi muutamia viikkoja sitten. Seitsemän riskienhallinnan ammattilaista rakensi palvelulle myyntiesityksen, esitteen, loppuraportin prototyypin ja työohjeet.

Howden Snapshot -esite, sivu 1
Howden Snapshot -esite, sivu 1 (klikkaa kuva täysikokoiseksi)
Howden Snapshot -esite, sivu 2
Howden Snapshot -esite, sivu 2
Howden Snapshot -esite, sivu 3
Howden Snapshot -esite, sivu 3
Howden Snapshot -esite, sivu 4
Howden Snapshot -esite, sivu 4

Howdenilaiset ovat parhaillaankin panikoimassa – tai ainakin harjoittelemassa, miten simuloida aamuista ankeimpia. Erilaisista kriiseistä tai skenaarioista ei ole pulaa, sillä niitä löytyy Suomestakin loputtomiin.

Nokian renkaiden testivedätys on mainio esimerkki. Vaikka Kauppalehden skuuppi oli etukäteen johtoryhmän tiedossa, silti putiikin maine kärsi aivan riittävästi.

Mikäli myyntityö kantaa hedelmää, ensimmäiset Snapshot-toimitukset käynnistyvät vielä hyvissä ajoin ennen kesää.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Yksi kommentti

  1. Ostan Pakkotoisto.comista mainostilaa, että nyt olisi ravinnehorkkaa tarjolla. Uusiin tilanteisiin täytyy sopeutua nopeasti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action