Kuvittele olevasi kotimaisen lääketukkurin myyntijohtaja. On maanantaiaamu. Köröttelet Turun moottoritietä kohti työpaikkaasi Espoossa.

Kello 8:22 kollegasi johtoryhmästä soittaa. Hän on paniikissa. Työnantajasi on päässyt molempien iltapäivälehtien lööppeihin.

Ilta-Sanomien lööppi

Kerro kolme tärkeintä tavoitettasi seuraavien 15 minuutin aikana. Kenelle soitat? Mitä aiot sanoa? Miten minimoit tappiot?

Näin käynnistyy paniikkisimulaattori, jonka nimi on Howden Snapshot™. Se on kaksituntinen ohjattu harjoitus, joka pakottaa johtajat reagoimaan erilaisiin katastrofitilanteisiin.

Onko tehdas tulessa? Kaappasivatko terroristit toimitusjohtajan? Putosiko puolet johtoryhmästä helikopterilla mereen? Kärähtikö Viron tytäryhtiön johtaja lahjuksista?

Kun harjoitus on ohi, Howden Finland Oy:n asiantuntijat paketoivat simulaation tulokset loppuraportiksi. Jos saan arvata, se on karua luettavaa.

Myyjät säntäävät yhteen suuntaan, kun taas tuotanto iskee kantapäät hiekkaan. Logistiikkaosasto keksii aivan omat piruettinsa. Viestintäosasto yrittää ottaa tilanteen haltuun, mutta johtoryhmä haraa vastaan.

Mistä moinen sekoilu sitten johtuu? Eikö pörssiyhtiöllä muka ole riskienhallinnan suunnitelmaa?

Totta kai suunnitelma löytyy. Se on sitä paitsi erittäin huolellisesti laadittu jo vuosia sitten. Yhdeksän mapin sarja löytyy jokaisen osaston hyllystä.

Harmi vain, ettei kukaan ole edes vilkaissut ohjeita moneen vuoteen. Ja vaikka joku niitä olisi penkonutkin, hän ei olisi tullut hullua hurskaammaksi.

Howden Snapshot -paketin tuotteistusprojekti päättyi muutamia viikkoja sitten. Seitsemän riskienhallinnan ammattilaista rakensi palvelulle myyntiesityksen, esitteen, loppuraportin prototyypin ja työohjeet.

Howden Snapshot -esite, sivu 1

Howden Snapshot -esite, sivu 1 (klikkaa kuva täysikokoiseksi)


Howden Snapshot -esite, sivu 2

Howden Snapshot -esite, sivu 2


Howden Snapshot -esite, sivu 3

Howden Snapshot -esite, sivu 3


Howden Snapshot -esite, sivu 4

Howden Snapshot -esite, sivu 4

Howdenilaiset ovat parhaillaankin panikoimassa – tai ainakin harjoittelemassa, miten simuloida aamuista ankeimpia. Erilaisista kriiseistä tai skenaarioista ei ole pulaa, sillä niitä löytyy Suomestakin loputtomiin.

Nokian renkaiden testivedätys on mainio esimerkki. Vaikka Kauppalehden skuuppi oli etukäteen johtoryhmän tiedossa, silti putiikin maine kärsi aivan riittävästi.

Mikäli myyntityö kantaa hedelmää, ensimmäiset Snapshot-toimitukset käynnistyvät vielä hyvissä ajoin ennen kesää.


Haluaisitko tuotteistaa oman asiantuntijapalvelusi kuudessa viikossa? Tilaa Noste-suolakaivos®. Opit tuotteistamisen periaatteet itse tekemällä.