Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii, sitä karismaattisemmalta hän muiden mielestä vaikuttaa.

Kyse oli siis nimenomaan nopeudesta – ei siis välttämättä älykkyydestä tai viisaudesta. Näin siitä huolimatta, että nopeus on myös yksi varmimmista älykkyyden oireista.

Von Hippelin mielestä me kaikki aistimme sen, että karsimaattiset ovat nopeita käänteissään. He vastaavat odottamattomilla tavoilla ja yhdistelevät asioita yllättävästi. Keskustelukumppani ei koskaan voi olla aivan varma, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Nopeus ei kuitenkaan näyttänyt olevan yhteydessä sosiaalisiin taitoihin yleensä – se liittyi vain karismaan.

Tutkimukseen osallistui 417 koehenkilöä. Joukko koostui pienistä ryhmistä, joiden jäsenet tunsivat toisensa entuudestaan. Jokainen joutui arvioimaan ystäviensä karsimaattisuutta. Lisäksi kaikki osallistuivat älykkyys- ja persoonallisuustesteihin.

Henkilöiden nopeutta tutkijat mittasivat 30 helpon kysymyksen tai tehtävän avulla. Koehenkilön tuli vastata mahdollisimman nopeasti esimerkiksi kehotukseen ”nimeä arvokas jalokivi”.

Sillä ei ollut merkitystä tutkijoiden kannalta, menikö vastaus oikein vai väärin. Kyse kun ei ollut tietokilpailusta.

Vastaus irtosi nopeilta 400 millisekunnissa. Hitailla siihen meni 900 millisekuntia.

Mitä nopeammin koehenkilö reagoi kysymyksiin, sitä todennäköisemmin hänen tuttunsa antoivat hänelle karismapisteitä.

Von Hippel pohti ilmiön taustaa. Hänen mielestään monet ongelmanratkaisua helpottavat henkiset taidot eivät välttämättä kehittyneet alun perin siihen tarkoitukseen.

Aivot saattoivat muotoutua nykymalliinsa pikemminkin siksi, että ihminen pärjäisi ryhmässä.

Nopeus on usein tärkeää, sillä olemme hyvin herkkiä huomaamaan, mikäli vastapuoli ei reagoi heti. Lyhytkin viive tai tauko viestittää, ettei keskustelukumppani ole samaa mieltä.

Mutta mitä karisma on? Miten Von Hippel määritteli termin?

Professori totesi, että karisma on kuin porno – sitä on vaikea kuvailla, mutta jokainen kyllä tunnistaa sen. Mutta selvästi käsite liittyy juuri siihen, että karismaattista henkilöä on vaikea ennakoida. Se tekee hänestä kiinnostavan.

Asia on ehkä helpompi hahmottaa päinvastaisen esimerkin avulla. Onko helposti ennakoitava ihminen kiinnostava – ja siis karsimaattinen? Jokainen tietää, että moinen tyyppi on kuolettavan tylsä.

Von Hippelin mielestä ihminen voi olla sekä karismaattinen että persläpi samanaikaisesti. Esimerkkinä tällaisesta henkilöstä hän käytti Donald Trumpia.

Karisma kumpuaa vikkelyydestä, joka tekee ihmisestä yllättävän – ja samalla kiinnostavan.


Ilmoittaudu seuraavalle Näin voitat tarjouskipailun -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 5. huhtikuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.


8 vastausta

  1. Moi Jari,

    mielenkiintoinen tutkimus. Kiitos sen jakamisesta. Karisman määrittely on haastavaa, vaikka jokaisella on siitä varmasti henkilökohtainen mutukäsitys – yksi vain on karismaattinen ja toinen ei. Itse voisin määritellä karisman jonkinlaiseksi henkiseksi läsnäoloksi käsillä olevassa hetkessä. Tähän liittyy myös esimerkiksi kuunteleminen. Usein se, joka kuuntelee, ei avaa omaa suuntaan ensimmäisenä, vaan malttaa odottaa, mitä timantteja toisten suusta mahdollisesti tulee. Asiakas esimerkiksi saattaa kertoa, mitä hän oikeasti haluaa ja tarvitsee tai ainakin antaa vinkkejä siitä.

    Mielenkiintoinen on myös ajatus, että henkilö ei ole karismaattinen, jos hän on ennakoitavissa. Ennakoitavuutta on pidetty muun muassa yhtenä hyvän johtajan piirteistä. Tuuliviirijohtaja kyllä yllättää, joskus jopa niin, että karisma häviää kuin suolikaasupurkaus sinne suureen autiomaahan. Onko ennakoitavissa oleva, johdonmukainen ja hyvä johtaja siis tylsä ja karismaatiton? Tuskin, vaikka joskus voi tältä tuntuakin, sillä menestyvä bisnes vaatii myös raakaa duunia ja tylsiäkin asioita on ihan oikeasti tehtävä. Toki niin tylsäksi ja ennakoitavaksi ei pidä pomonkaan heittäytyä, että vastaus jokaiseen asiaan on aina kyllä tai ei. Karismaa saattaisi jopa kasvattaa, kun vastaisi joskus, että ”en tiedä, mitä mieltä sinä olet?”

    Nopeus toki on monesti valttia, kuten sanonnassakin todetaan. Karismaa on nimittäin vaikea – ainakaan asiakkaan silmissä – rakentaa enää sen jälkeen, jos vastaa asiakkaan yhteydenottopyyntöön kahden viikon kuluttua toteamalla ”kiitos yhteydenotostanne. Palaamme asiaan mahdollisimman pian.”

    1. Kiitos Juha, hyvää pohdintaa!

      Kokeilin tietysti, miten tutkimustulos sopisi omiin havaintoihini. Listasin siis mielessäni ihmisiä, joita muut usein tuntuvat pitävän karismaattisina. Sitten pohdin, onko joku näistä hahmoista hidas tai ennalta-arvattava.

      Ehkä aivoni jo ehtivät saastua, mutta en äkkiä keksinyt yhtään hidasta karismaattista henkilöä.

      Paras esimieheni kautta aikain (Pertti Ervi) oli hyvin vaikeasti ennakoitavissa. Hän keksi yllättäviä ratkaisuja erilaisiin bisnesongelmiin niin, että olin aina yhtä äimänä.

      Mutta silti hän oli lopulta päätöksissään hyvin johdonmukainen.

      Tällä perusteella väittäisin, että ennakoitavuus ja johdonmukaisuus ovat kaksi eri asiaa.

    1. Kiitos Jose, hyvä näkökulma!

      Taloustieteen Nobelisti Daniel Kahneman kertoi kirjassaan Thinking, Fast and Slow siitä, miten hän aikanaan kokeissaan huomasi näkevänsä koehenkilön silmästä, ajatteliko tämä vai ei.

      Mitä hankalampi tehtävä oli korvien välissä meneillään, sitä suuremmaksi iiris kasvoi. Samalla ihmisen kyky reagoida paljon mihinkään muuhun heikkeni oleellisesti.

      Voisin hyvin kuvitella, että myös teeskentely kuormittaa ihmistä niin, että se hidastaa hänen reaktioitaan.

  2. Suoraan sanova ihminen voi menettää jopa asiakkaan.
    Mutta jos ei puhuta loukkaavasti; puhutaan tosiasiasta………
    Pikällä aikavälillä aina tosiasioiden puhuminen kannattaa…….

    Kannattava ja järkeä käyttävä asiakas palaa. koska huomaa ennen pitkää, etteivät ”rakkaalla kilpailijalla” ole taitoa puhua suoraan; yrittää ottaa ”mutkan
    kautta” esim. lisää hintaa……

  3. Äimänä oleminen (Pentti Ervi)
    -hän keksi ratkaisun ongelmaan…..
    -lähestyi ongelmaa oudosta näkökulmasta
    -muutti asian ydinkysymyksiä
    -haluaako mummo jonkun muun muun paistamaa leipää, vaikka osaa paistaa itse…….. Ei halua….. Kysytään mummolta, haluaako hän verrata leipää omaan leipäänsä. Mummon reseptillä paistettua, toisen makuista,,,,,,,,,,

  4. Ehkä karismaattisina pidetyt ovat Trumpin tavoin liian itsevarmoja eivätkä siksi pysähdy miettimään, onko ensimmäisenä mieleen tuleva vastaus oikein. Siis karisma tai itseluottamus lisää nopeutta eikä päinvastoin. Tai molempia henkilöstä riippuen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.