Ystäväni Seppo vinkkasi kiinnostavasta tutkimuksesta. Kun nainen myy tuotteen, hän saa siitä jopa 20 prosenttia huonomman hinnan kuin mies.

Tulokset perustuvat aitoihin eBay-ostoksiin vuosilta 2009–2012. Data oli peräisin peräti 1,1 miljoonasta toteutuneesta huutokaupasta.

Tutkijat rajasivat ostokset 420:een suosituimpaan tuotteeseen. Tyypillinen artikkeli oli iPod, joita sekä miehet ja naiset myivät tuhansittain sekä käytettyinä että uusina.

Mistä ostajat sitten tietävät, onko myyjä mies vai nainen? Sehän ei tule välttämättä verkossa esiin.

Tutkijat pyysivätkin neljääsataa koehenkilöä arvaamaan sadan satunnaisesti valitun myyjän sukupuolen.

Arvaukset osuivat oikeaan 56 prosentissa tapauksista. Epäselviksi jäi 35 %. Huteja tuli vain 9 prosenttia.

Koehenkilöt käyttivät vinkkeinä tietenkin myyjien nimiä (tai nimimerkkejä). Osviittaa antoi myös se, mitä kaikkea muuta myyjä kaupitteli. Stereotyyppistä tai ei, ilmeisesti naiset myyvät useimmiten naisten asioita ja miehet miesten juttuja.

Kun ostajat päättelivät myyjän naiseksi, tämä sai vähemmän tarjouksia kuin vastaavia tuotteita myyvät miehet. Lisäksi toteutunut kauppahinta jäi pienemmäksi.

Nainen saivat käytetystä tuotteesta 3 % vähemmän rahaa kuin mies. Mutta kun tuote oli uusi, hintaero kasvoi peräti 20 prosenttiin naisten tappioksi.

Miksi hintaero hupeni, kun tuote oli käytetty?

Tutkijat aprikoivat, että kenties ostajat luottavat naisten kirjoittamiin tuotekuvauksiin enemmän. Mutta kun tuote on uusi, vastapuoli ei ole läheskään yhtä paljon myyjän sepitelmien varassa.

Merkillisin sukupuolten ero oli silloin, kun tuote oli johonkin kauppaan tarkoitettu lahjakortti. Myyjät siis kauppasivat lähes käteistä rahaa. Silti naiset saivat huonompia tarjouksia kuin miehet.

Myyjien suosittelu- tai mainepisteet eivät selittäneet eroa. Myöskään heidän asettamillaan lähtöhinnoilla tai “osta nyt heti” -tarjouksilla ei ollut merkitystä.

Saattaisivatko hinnat johtua erilaista tuotekuvauksista? Kenties miehet pudottelevat teksteihinsä maireampia laatusanoja kuin naiset.

Tutkijat analysoivat myynti-ilmoitusten otsikot ja alaotsikot. Eroja kyllä löytyi, mutta ne vaikuttivat vain uusien tuotteiden myyntituloksiin. Silloinkin ero oli mitätön, vain prosenttiyksikön verran.

Verkkohuutokaupassa naisen euro todella on vain 80 senttiä.

Lähde: Science 19.2.2016


Vielä ehdit ilmoittautua Näin voitat tarjouskipailun -kurssilleni. Vedän sen ensi viikon tiistaina 5. huhtikuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.