Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: ”Oli vain käytäntöä?”

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Neljätoista innokasta kokoontui tänään Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutukseeni Rantasipi Airportiin Vantaalla.

Juttelimme päivän aikana tuotepäällikön tärkeimmistä tehtävistä, kuten ajankäytön suunnittelusta, strategiatyöstä, tiedustelutoiminnasta, tuotteistamisesta ja lanseerauksista.

Yksi palautteista yllätti. Se oli tavallaan ylimääräinen kommentti kysymykseen, miten koulutuksen sisältämä käytäntö ja teoria oli sovitettavissa yhteen:

”Oli vain käytäntöä?”

Olin heitosta erittäin tyytyväinen. Toki luulen ymmärtäväni hyvän teorian arvon. Mutta käytännössä teoriasta tuntuu usein olevan vain haittaa.

Jos joku on sitä mieltä, että teoriaosuudet ajelehtivat jotenkin käytännöstä erillään, yleensä se tarkoittaa täsmälleen yhtä asiaa:

Päivä ei tarjonnut konkreettisia eväitä arkiseen työhön.

Olisi mahtavaa, jos kouluttaisin asiakkaideni mielestä vain käytäntöä. Teoriat jätän mielelläni itseäni fiksumpien kontolle.

Päivän Net Promoter Score -pisteiksi tuli pyöreät 100, eli paras mahdollinen tulos.

Tässä jälleen kerran koko koulutuspalaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Monta hyvää ajatuksen aihetta!”
  • ”Miksi ja miten tehdä parempi tuote.”
  • ”Vinkit palvelun tuotteistamiseen.”
  • ”Ideoita, kuinka ja mitä tuotteistaa.”
  • ”Tuotteistamisen isot linjat – mikä on olennaista.”
  • ”Hyvä paketti hukassa olevalle tuotepäällikölle suuntaviivoiksi.”
  • ”Hyvä setti, kiva myös tutustua muihin tuotepäälliköihin.”
  • ”Usko ja vahvistus omaan tekemiseen. Konkreettiset ohjeet; tee näin; älä tee näin.”
  • ”Herätti mukavasti ajattelemaan ’toisin’.”
  • ”Konkreettisia toimenpideideoita tuotteistukseen.”
  • ”Ajanhallinta, konkreettiset välineet.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,8
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,9
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,6
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,5
  • Koulutusmateriaali: 4,5
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,7

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Kaikki keissit ja esimerkit hyviä!”
  • ”Oli vain käytäntöä?”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0  osallistujaa
  • Sopiva: 14 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistuja

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,9
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 5,0

Kommentit kouluttajasta

  • ”Jari on huipputyyppi ja ammattilainen.”
  • ”Vahva kokemus kuultaa läpi.”
  • ”Mukavan keskusteleva.”
  • ”Huumorin ja esimerkkien avulla hyvin asioita perille.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,3
  • Yhteydenpito: 4,4
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,6

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,9
  • Koulutustilat: 4,4
  • Sijainti: 4,2

Kommentit oheispalveluista

  • ”Parhaat ruoat ja paras palvelu tähän asti.”
  • ”Siisti paikka, helppo tulla.”
  • ”Ihan jees, muttei mikään elämys :)”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • ”Verkko”
  • ”Sähköpostitse / työkaverilta”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Digimarkkinointi”
  • ”pollitasta.wpmudev.host”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Esimies”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Sähköpostilla tuli mainos”
  • ”Sposti-mainoksesta”
  • ”Jarin koulutuksia googlettamalla”
  • ”Blogi”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Hyvä setti! Tulen todennäköisesti tilaamaan Jarin palveluja tulevaisuudessa! Kiitos kirjasta!”
  • ”Ei tässä ajassa olisi muita aiheita voinut toivoa.”
  • ”Hinnoittelua tai ehkä tulossa vielä.”
  • ”Enemmän: miten saada oma organisaatio mukaan muutokseen.”
  • ”Paikkaamisesta ja todennäköisistä munaustavoista (riskien välttämiseksi). Palvelutuotannosta.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Jatkokurssilla syvällisempää konkretiaa tuotteistamisesta. Mitä konkretiaa eri vaiheet vaativat.”
  • ”Kurssin jälkeen (1 kk) 1/2 pv tapaaminen & seuranta ryhmässä.”

Suosittelupisteiden yhteydessä saamani palautteet (tekstiviesteinä):

  • ”Hyvä koulutus!”
  • ”Arvosana pelastuspakkauksesta on 9. Hyvä, loogisesti juokseva kokonaisuus!”
  • ”Suosittelutodennäköisyys riippuen kollegasta ja tarpeestaan 9. Hyvä koulutus ja paljon konkreettisia ideoita. Kiitos!”
  • ”Suosittelen kaikille joille koen että kursseistasi olisi hyötyä.”

Ilmoittaudu seuraavalle Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 7. kesäkuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.


Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.