Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: liian hidasta ja liian nopeaa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Viime viikon tiistaina (5.4.2016) vedin kevään toisen Näin voitat tarjouskilpailun -koulutukseni Rantasipi Airportissa Vantaalla.

Kaksi osallistujaa piti päivän tahtia liian hitaana. Yksi oli taas sitä mieltä, että vauhtia oli liikaa.

Tuo on vain yksi esimerkki siitä, miten eri osallistujien intressit poikkeavat toisistaan aina väistämättä jonkin verran. Ainakin näitä asioita olen vuosien mittaan viilannut tuhanteen kertaan:

  • Päivän olisi hyvä olla keskusteleva. Paitsi jos joku osallistujista innostuu liian vuorovaikutteiseksi.
  • Selkeä esiintymistyyli auttaa. Mutta liian mustavalkoiseksi ei pidä heittäytyä. Asioissa on harmaan sävyjä.
  • Esimerkkejä on harvoin liikaa. Paitsi silloin, kun ne eivät satu olemaan juuri kuulijan omalta toimialalta.
  • Kiusallisia ryhmätöitä ei saisi olla. Mutta olisi silti hyvä aktivoida kuulijoita.
  • Koulutuksessa saisi olla enemmän sisältöä. Mutta ei niin, että ohjelma muuttuisi pinnalliseksi koheltamiseksi.

En siis yhtään kettuile palkanmaksajilleni. Totean vain, että etenkin avoin koulutus jää aina kompromissiksi.

Aiheen pitää olla sen verran yleinen, että se saa vähintään kymmenen osallistujaa liikkeelle. Mutta liian lavea ”kaikkien alojen koulutus” on täysin epäuskottava.

Ongelma on tietysti tuttu kaikille markkinoijille. Jos viesti on tarkoitettu kaikille, siitä tulee niin vetelä, ettei se kiinnosta ketään.

Yksittäisen firman itselleen tilaama sessio on tietysti aina hiukan helpompi. Silloin sentään kaikkien kuulijoiden toimiala on sama. Mutta kyllä heidän odotuksensa silloinkin poikkeavat toisistaan.

Päivän Net Promoter Score -pisteiksi sain tähänastisista koulutuksistani huonoimman tuloksen (44 pistettä  asteikolla -100…+100). Olen pitänyt jonkinlaisena henkisenä rajana viittäkymmentä pistettä.

Tässä jälleen koulutuspalaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Ei alennuksia :)”
  • ”Vahvisti tunnetta, että oikein on asioita mietitty.”
  • ”Tosi hyvää asiaa ja oppia sain!”
  • ”Hyvää asiaa käytiin läpi, joka oli yhteensopivaa työntehtävääni (hinnoitteluosa oli mielenkiintoinen).”
  • ”Tuotteistamisesta ja hinnoittelusta tarjoustenteossa; uutta ideaa ja vanhan tiedon päivitystä.”
  • ”Opasti miettimään tuotteeni asiakaskohtaista arvoa paremmin.”
  • ”Uusia näkökantoja päivittäiseen työkalupakkiin.”
  • ”Erinomainen”
  • ”Herätti ajatuksia jatkaa edelleen tuotteistaa [osallistujan firman nimi sensuroitu] kokonaisuutena.”
  • ”Herätti ajattelemaan alennusten antamista.”
  • ”Ajatusten herättäminen”
  • ”Lisää ajatuksia asiakkaan motiiveista + omasta toiminnasta.”
  • ”Varmuutta kilpailutuksiin ja hinnotteluun.”
  • ”Sai paljon uusia ideoita.”
  • ”Tarjosten realisointi.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,2
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,4
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,1
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 3,7
  • Koulutusmateriaali: 4,1
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,3

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Ylitti odotukset”
  • ”Hyvä koulutus. Paljon asiaa.”
  • ”Ei ihan vastannut minun alaani.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 2  osallistujaa
  • Sopiva: 12 osallistujaa
  • Liian nopea: 1 osallistuja

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,9
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,8

Kommentit kouluttajasta

  • ”Sopivan ’härski’ tapa viedä päivää.”
  • ”Selkeä esitystyyli.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,2
  • Yhteydenpito: 4,4
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,5

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”YES!”
  • ”Viestitys toimi”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,6
  • Koulutustilat: 4,1
  • Sijainti: 4,5

Kommentit oheispalveluista

  • ”Hyvät fasiliteetit.”
  • ”Siisti paikka, helppo tulla.”
  • ”Ihan jees, muttei mikään elämys :)”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • ”Sähköposti”
  • ”Pölli tästä -blogista”
  • ”Esimieheltäni”
  • ”Työkaverilta”
  • ”S-postilla mainos”
  • ”Sähköpostimainos”
  • ”Sähköposti”
  • ”Vaimolta”
  • ”Pomolta”
  • ”Sähköpostisuora”
  • ”Raten sivut”
  • ”Työkaveri vinkkasi.”
  • ”Esimies ohjasi.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Vaikea sanoa. Hintapsykologiaa ehkä vain. Mutta pääpiirteissään hyvä koulutus.”
  • ”Ehkä sitä, miten tarjouspyyntöjen tekemiseen pääsee osallistumaan ennen tarjouskilpailua (esim. julkishallinnon tarjoukset).”
  • ”Optimaalista hinnoittelua.”
  • ”Enemmän toivoin haastoa ja oman ajatuksen kyseenalaistusta.”
  • ”Julkisen hallinnon tarjouskilpailujen filosofia: mitä niissä haetaan.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”No comments at this time! Kiitos hyvästä koulutuksesta!”

Suosittelupisteiden yhteydessä saamani palautteet (tekstiviesteinä):

  • ”Näitä on niin monta vuotta itse tahkottu, että vähän tuli uutta. Siksi ei oman firman väelle. Monille muille varmasti loistopäivä.”
  • ”Hyvä esitys, kaikki ei kuitenkaan sovellu isoihin korporaatioihin sovellettavaksi.”
  • ”Suosittelen. Koulutussisältö ja tapa pitää vain kohdistaa tietyn toimintatavan omaaville yrityksille. Ei sovellu kaikille, joka lienee tarkoituskin.”
  • ”Asia kyllä todella hyvää! Vähän verkkaisesti ehkä eteni ja olikin aika tuttua asiaa! Kiitos!”
  • ”Aihe oli niin kiinnostava, että etenemistahti olisi voinut olla nopeampi -> enemmän sisältöä päivän aikana.”
  • ”Suosittelisin mielelläni koulutusta.”

Ilmoittaudu seuraavalle Näin voitat tarjouskilpailun -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 14. kesäkuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.


Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

9 kommenttia

  1. Olet kuitenkin yksi Suomen parhaista kouluttajista. Luen saamiasi palautteita kateellisena. Itse onnistun epäonnistumaan koulutuksissani niin, että otan edellisen kerran negatiivisista palautteista liikaa itseeni, ja keskityn vääntämään niitä plussalle seuraavassa. Ja taas meni kaseikkoon. Kun yhdellä kerralla koulutuskeskiarvo on 4,8 ja kommentit ”Aivan loistava!”, samalla sisällöllä ja tyylillä seuraavaksi tulee 3,4 ja ”Ylivoimaisesti turhin koulutus, jossa olen koskaan ollut.” Miksi? Siksi, että joukossa on a) kuluttajabisneksen edustajia, b) b2b-firmoja, c) konkreettisia tuotteita myyviä, d) palvelualan yrittäjiä, ja e) näiden erilaisia kombinaatioita.

    Koulutin ekan kerran aikuisia ihmisiä 19 vuotta sitten. En ole oppinut vieläkään 😀

    1. Koulutusten markkinointi onkin kummallinen laji. Tavoitteena olisi nimenomaan saada häädetyksi iso osa mahdollisista osallistujista.

      Mitä useampi tunnistaa etukäteen, että koulutus EI ole hänelle sopiva, sitä paremmin tietysti menee.

      No, toki sama pätee kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin. On ihan sama, miten hyvä tuote on, jos ostajalla on vääriä odotuksia. Peli on silloin pelattu joka tapauksessa.

      1. Voi kun voisikin hätistää osallistujia pois.
        Tai paremminkin heillä itsellään olisi valta olla tulematta.

        Vaan kun tilanne osalla pitämistäni firman sisäisistä koulutuksista on, että:
        – Koulutus kuuluu suurempaan putkeen, joka on puolipakollinen tietyn roolisille firman työntekijöille.
        – Joten pomo määrää henkilön kurssille, halusi hän tai ei. Toki osa on oikeastikin innostuneita tulemaan.
        – Koulutusmateriaali on ”komitean” läpikäymä ja hyväksymä… Voin tietysti hypätä turhimpien kalvojen yli, ja puhua fiksummin kuin kalvojen jargon…

        Koulutuspalaute on joskus varsin purevaa…. Onneksi puraisut kohdistuvat enemmän yllä mainittuihin juttuihin kuin minun esiintymiseeni.

        Kyseessä on, niin kuin arvasitte, hyvin iso firma, tuhansia työntekijöitä…

        1. Se on tosiaan erittäin huono enne, jos kurssille laahustava osallistuja toteaa, että ”pomo käski tulla”.

          Siitä vain hiukan lievempi versio on ”tulin avoimin mielin”. Ei kommentti viittaa ainakaan siihen, että opiskelijalla olisi mielessään jokin ratkaisua kaipaava, polttava ongelma.

  2. Olen myös joskus sortunut ylikorjaamaan, jos on tullut jotakin kehittämisehdotuksia. Jatkuvan ihmetyksen lähde minulle kuitenkin on koulutusmateriaalin arviointi palautekyselyssä. Sinullakin oli aivan loistava ja runsas materiaali eilisessä tuotteistuskoulutuksessa, mutta sekään ei nostattanut huippulukemia. Itse satsaan myös materiaaliin aika paljon, mutta se ei tunnu nousevan huippuun. Tutkimattomat ovat osallistujain tiet.

    1. Samaa olen ihmetellyt vuosikausia: millaista materiaalin pitäisi olla, jotta siitä tulisi huippupalaute?

      Voin suoraan myöntää, että olen hinkannut esityksiäni satoja tunteja. Kaikkea on tullut kokeilluksi. Mutta mikään ei auta.

      1. Arvaus tuohon materiaalin arvosanaan eniten vaikuttavasta asiasta: Haloilmiö. Jos saat muiden osioiden arvosanoja ylemmäksi, myös materiaalin arvosana nousee. Olen itse huomannut tämän ilmiön esille asiakastyytyväisyyskyselyissä esim. ohjeiden osalta. Jos tyytyväisyys palveluun ja järjestelmiin on hyvällä tasolla, niin surkeita ohjeita ei kenenkään tarvitse katsella ja ne saavat hyvän arvosanan. Jos taas nuo tärkeimmät asiat ovat metsässä, niin eivät loistavat ohjeet kovin paljon saa kiitosta kuitenkaan. Veikkaan että matskuissa on joku raja-arvo jonka jälkeen niiden hinkkaaminen on aivan turhaa, ne seuraavat suurinpiirtein muiden arvosanojen mukana.

        Olen tietenkin uhkarohkea kun esitän näin helposti vääräksi osoitettavan teorian, sinulla on tietenkin tallessa aikaisempien koulutusten palautteet, niin voit testata hypoteesini.

        1. Uskon teoriaasi haloilmiön vaikutuksesta. Aivan varmasti esimerkiksi kokoushotellin lounastarjoilu heijastuu koulutuksen pisteisiin. Ja päinvastoin: jos koulutus on ihan sontaa, ruokailu saa heikommat arviot kuin muuten saisi.

          Palasin juuri asiakaskäynniltä. Jos nyt joku kysyisi, mitä mieltä olin neuvotteluhuoneen kalusteista, en olisi niistä mitään mieltä. En edes muista, millaisia ne olivat.

          Ehkä myös koulutusmateriaali on vain hygieniatekijä. Toisin sanottuna se herättää tuntemuksia vain silloin, kun aineistossa on selvästi jotain vikaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action