Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: ”Lisää positiivisuutta”

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Kevään viimeiselle Näin voitat tarjouskilpailun -kurssilleni kokoontui runsaat kaksi tusinaa innokasta opiskelijaa Rantasipi Airportiin. Palautelomakkeensa toimitti 21 osallistujaa.

Sain monta hyvää kehitysehdotusta. Tämä vaatii kuitenkin välitöntä kommenttia:

”Esim. lisää positiivisuutta.”

Ikävä kyllä en aio muuttaa kurssin sisältöä myönteisemmäksi.

Joku saattaa tietysti ajatella, että mikä kiittämätön mölli olen, kun väitän jatkuvasti asiakkaitani vastaan. Mutta tietenkin käsittelen palautteita näin julkisesti siksi, että mahdolliset seuraavat osallistujat tietäisivät, mitä odottaa.

Jos joku kaipaa myönteistä hyminää, hänen ei kannata tulla kursseilleni.

Olen erikoistunut kielteiseen ajatteluun, mustavalkoisiin näkemyksiin ja jyrkkiin yksinkertaistuksiin. Vaihtoehtoisia, valoisia harmaasävyanalyytikkoja löytyy Suomestakin pilvin pimein.

Yritän esimerkiksi taivutella mahdollisimman monta opiskelijaani luopumaan tarjouskilpailuista kokonaan. Syynä on yksinkertainen tosiasia:

Tarjouskilpailun voittaa yleensä se myyjä, joka tekee pahimman hinnoitteluvirheen.

Moni väittää, ettei hänen työnantajallaan olisi bisnestä lainkaan, jos se ei osallistuisi tarjouskilpailuihin. Itse arvelen, että se on vain luutunutta ajattelua ja bisnesmallin heikkoutta. Vaihtoehtoja olisi loputtomasti.

Jos firma päättäisi tunkea tarjouspyynnöt roskikseen kategorisesti, sen olisi pakko miettiä kilpailijoistaan täysin poikkeavia näkökulmia. Samalla yritys alkaisi pitkästä aikaa tuottaa muutakin kuin liikevaihtoa. Kuten vaikkapa voittoja, veroja ja osinkoja.

Tässä koulutuspäivän palaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Hyviä ideoita hinnoitteluun.”
  • ”Hinnaston uusiminen.”
  • ”Alennukset, hinta-ankkurit.”
  • ”Pureutuminen hinnoittelun maailmaan, hyvä ajatuksia herättävä.”
  • ”Alennukset: ei kannata antaa, arvon merkitys, hinta ei perustu kustannuksiin.”
  • ”Hinnoittelu.”
  • ”Omien toimintatapojen ja tottumusten uudelleenarviointi, ideoiden saanti.”
  • ”Hyvä.”
  • ”Paljon ideoita, hieman kertausta jo olevaan tietoon.”
  • ”Paljon hyödyllistä asiaa, vaatii paljon jatkopaneutumista.”
  • ”Pääni täyttyi ideoista. En osaa nimetä mikä oli kiinnostavinta. (kaikki.)”
  • ”Hinnan ankkurointi.”
  • ”Älä lähde turhiin tarjouskilpailuihin, arvo > kustannus.”
  • ”Perinteisellä alalla kannattaa järkyttää vanhoja tapoja.”
  • ”Hyvä.”
  • ”Antoi uusia näköaloja kehittää omaa myyntiä ja maximoimaan katetta.”
  • ”Sai vähän enemmän työkalua tai varmistusta uusien hinnoitteluratkaisujen tekemiseen.”
  • ”Vaikuta ennen tarjouspyyntöä, ei alea.”
  • ”Jonkin verran tuli uusia asioita.”
  • ”Terävöitti kiinnittämään huomiota useisiin pikku asioihin.”
  • ”Täky, oppi, läppä”
  • ”Selkeitä oppeja hinnoitteluun, myyntiin ja asiakaspalveluun.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,1
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,2
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,1
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,1
  • Koulutusmateriaali: 4,1
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,2

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Hyvä kurssi ja tiivis paketti, mielenkiintoinen.”
  • ”Jäin kaipaamaan arvomielikuvan luomiseen ”lisää kamaa” ja vinkkejä.”
  • ”Kannatti osallistua.”
  • ”Hyvä.”
  • ”En ehtinyt alkuun, joten hiukan vajaaksi jäi.”
  • ”++++”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 1  osallistuja
  • Sopiva: 21 osallistujaa
  • Liian nopea: 2 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,5
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,7

Kommentit kouluttajasta

  • ”Kiva, innostava tyyli.”
  • ”Mahtava tyyli kouluttaa!”
  • ”Hyvä.”
  • ”Hyvä niin kuin aina.”
  • ”Asiat tuleva selkärangasta, mutta esitystapa on silti freesi.”
  • ”Ei pettänyt odotuksia.”
  • ”Sujuva ja selkeä.”
  • ”Tehokas ja tietää, miten asiat hoidetaan!”
  • ”Selkeä ja hyvä.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,0
  • Yhteydenpito: 3,8
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,1

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,7
  • Koulutustilat: 4,5
  • Sijainti: 4,3

Kommentit oheispalveluista

  • ”Erinomaiset.”
  • ”Hyvä.”
  • ”Ruuhkaa aamulla ja poistuessa.”
  • ”Kaikki huippuja.”
  • ”U-muotoinen pöytä voisi olla parempi keskustelujen kannalta.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • ”Kollegalta.”
  • ”Sähköpostimainos.”
  • ”Työnantajalta.”
  • ”Työnantajalta.”
  • ”Tuotepäällikkökoulutuksessa.”
  • ”Sähköpostiviesti.”
  • ”Edelliseltä kurssilta.”
  • ”Sähköposti.”
  • ”Sähköposti.”
  • ”Sähköpostimarkkinointi.”
  • ”Sähköpostimainos.”
  • ”Kollega.”
  • ”Internet / blogi.”
  • ”Edelliseltä kurssilta.”
  • ”Esimieheltä / verkosta.”
  • ”Työkaveri.”
  • ”Kollegalta, joka oli saanut spostilla.”
  • ”Pomolta!”
  • ”Työnantajalta.”
  • ”Sähköpostitse.”
  • ”Sähköposti.”
  • ”Sähköposti.”
  • ”Spostimarkkinointi.”
  • ”SP.”
  • ”Ystävä.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Keskittyi vähän liikaa palvelutuotteisiin.”
  • ”Vähemmän: näin haarukoit hinnan – vaihe 3.”
  • ”Vastaväitteet: hinta, alennus. Asiakkaan käsittely: vaikuttamiskeinot.”
  • ”Enemmän globaalia, paljon Suomi-pohjaista oli nyt.”
  • ”Enemmän konkreettisia esimerkkejä / tehtäviä.”
  • ”Kun paketointi ei ole vaihtoehto -> hinnoittelun skaalautuvuus, 1 kpl tuotetta 100 € (liian halpa) 1000 kpl tuotetta 100000 € (liian kallis).”
  • ”Arvomielikuvan syntyminen asiakkaan päässä. Arvopohjainen palvelujen tuotteistus B to B kaupassa.”
  • ”Tuotteistusta!”
  • ”Hinnoittelun psykologia lukuina -> lopuksi käytiin läpi hyvin lyhyesti.”
  • ”Vaikuttamista tarjouspyyntöjä tekevään.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Monissa koulutuksissa istuneena olen huomannut, että iltapäivästä on pää täynnä intoa ja lisää vain tulee. Tietoinen mieli ei enää ota tietoa vastaan, vaan loppu 2h menee ohi korvien.”
  • ”Olisiko ideaa venyttää 1 päivän anti 2 päiväksi? Nyt paljon sisäistettävää yhteen päivään. Mahdollistaisi myös enemmän esimerkkejä ja tehtäviä.”
  • ”Ehdotus: yritysostajan näkökulma.”
  • ”Julkisten hankintojen hinnoittelupolitiikka.”
  • ”Esim. lisää positiivisuutta.”
  • ”Jatkokurssit, mitä kannattaa ottaa seuraavaksi haltuun.”

Ilmoittaudu seuraavalle Näin voitat tarjouskilpailun -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 27. syyskuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.


Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

4 kommenttia

  1. Tuo yksi teema tuntuu oleva esillä melkein kaikissa palautteissa; koulutus kaksipäiväiseksi. Itsekin Jarin koulutuksiin osallistuneena olen melkein samaa mieltä. Melkein.

    Kuinka moni sitten kuitenkaan olisi valmis ”uhraamaan” kaksi työpäivää tällaiseen – viikonloppu ei kuitenkaan ole vaihtoehto.

    Miten kävisi jos tästä tarjoaisi kahden päivän intensiivivalmennuksen jossain sopivassa hotellissa; Långvik, Störsvik, Mustion linna jne.jne.

    Luultavasti niin että ensimmäinen päivä olisi tehokas, ja toisena päivänä osallistujista osa odottaisi vain päivän päättymistä pikku kankkusessa… =)

    1. Olet kyllä oikeassa, että toive toistuu kohtalaisen usein.

      Olen tässä asiassa aika lailla sen tiedon varassa, jota Ratekoulutuksen porukalta saan. Käsittääkseni kaksipäiväiset kurssit ovat vaikeita myytäviä – vaikka toki niitäkin firman ohjelmassa edelleen on.

      Luulen, että tämä liittyy samaan ilmiöön kuin iltapippaloiden romahtanut suosio. Ihmiset haluavat illaksi / yöksi kotiin yhä useammin.

      Oman myyntini kannalta monen päivän putket olisivat monellakin tavalla järkeviä. Kurssin järjestelyt vaativat saman työn, oli sen kesto päivän tai useita. Ja tietysti rahaakin liikkuisi enemmän.

  2. Tervehdys Långvikistä!

    Meillä Långvikissä järjestetään lähes 1000 tilaisuutta vuositasolla (mm. koulutuksia, seminaareja, strategiapäiviä, häitä ja virkistyspäiviä). Keräämme kaikista tilaisuuksista palautteet asiakkailta ja niillä on iso vaikutus toimintamme kehittämiseen.

    Palauteissa yhden ja kahden päivän välillä on eroja. Yhden päivän kokouksissa huomio kiinnittyy palvelun ja lounaan sekä kokoustilojen arviointiin. Valtaosa todella positiivisia.

    Kahden tai useamman päivän kokouksista välittyy taas edellisten palautteiden lisäksi selkeästi tiimiytyminen ja yhteiset iloiset kokemukset. Sijaintimme ja loistava ruoka ovat varmasti tässä isossa roolissa. Kahden päivän ohjelma mahdollistaa osallistumisen aktiviteettehin, kylpyläkäyntiin ja dinnerille – nämä kaikki muodostavat virallisen ohjelman lisäksi vahvasti mieleenjäävän kokemuksen ryhmälle.

    Mikäli koulutuksen osallistujille halutaan saada vahvempi muistijälki ja sitouttaa ja tutustuttaa osallistuja toisiaan silloin kahden päivän kokous on varmasti suositeltavin ratkaisu. Paikkana Långvik tarjoaa mahdollisuuden ensimmäisenä päivänä vaikkapa ulkoiluaktiviteettiin ennen dinneriä tai vaikkapa taukojumpan seuraavalle päivälle – jos edellisen illan jälkeen tarvitaan pientä energiabuustia.

    Tsemppiä suunnitteluun ja mielellämme autamme teitä järjestämään loistavan koulutuksen täällä Långvikissä!

    Thomas Kingelin
    Myyntijohtaja
    Långvik

    1. Kiitos Thomas kommentistasi. Voin hyvin kuvitella, että esimerkiksi iltaohjelmalla on puolensa.

      Toisaalta voin paljastaa, että kun olen viime aikoina kysynyt, moniko kaipaa koulutuksen alkuun esittäytymiskierrosta, usein tulos on murskaava: 0 prosenttia vastaajista haluaa kuulla toistensa taustoja.

      Tästä voisi päätellä, etteivät kurssien osallistujat ole kovinkaan kiinnostuneita esimerkiksi tutustumaan toisiinsa.

      Saan usein asiakkailtani jo etukäteen ”palautetta”, että toivottavasti koulutukseen ei kuulu taukojumppaa tai ryhmätöitä. Vihaan sellaista itsekin. Siksi firmani virallinen iskulause onkin ”Ei laulua, ei leikkiä”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action